6.8 C
București
luni, 25 martie 2024
AcasăSocialRomânii, mari consumatori de medicamente fără prescripţie medicală

Românii, mari consumatori de medicamente fără prescripţie medicală

Specialiştii spun că astfel se confirmă trendul ascendent înregistrat pe parcursul ultimilor ani, conform datelor Cegedim. „Asistăm în ultimii ani la o evoluție pozitivă a acestui segment de piață ca urmare a diversității de produse disponibile, a dezvoltării de produse noi, a eficienței sporite a acestora, cât și a interesului crescut al consumatorilor și pacienților pentru menținerea stării lor de sănătate”, explică Diana Mereu, director executiv al Asociației Române a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale (RASCI). În ciuda fluctuațiilor în cadrul fiecărei categorii de produse, atât la nivel de volum de vânzări, cât și în ceea ce privește cota de piață, poziția acestora în clasament este neschimbată în primul trimestru al anului 2018 față de aceeași perioadă a anului trecut. În 2017, piaţa de OTC-uri a ajuns la peste 1,9 miliarde de lei, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.

Cele mai vândute ­medicamente fără reţetă

Pe prima poziție se află categoria răceală, gripă și alergii, cu vânzări de 243,8 milioane de lei și o cotă de piață de 27,6% în primul trimestru al acestui an, față de 213,9 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 27,4%, rezultate aferente anului 2017. Aceasta este urmată de categoria Lifestyle OTC, cu vânzări de 175,9 milioane de lei, o creștere de aproximativ 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, când categoria a înregistrat vânzări de 163,7 milioane lei.

Următoarele poziții în clasament sunt ocupate de categoria de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, cu vânzări de 160,6 milioane lei și cotă de piață de 18,2%, categoria analgezice, cu 112,8 milioane lei în volume de vânzări și 12,8% cotă de piață, și categoria vitamine, minerale și suplimente, cu vânzări de 107,9 milioane lei și 12,2% cotă de piață.

Toate categoriile de produse au înregistrat evoluții pozitive comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, categoria analgezice având cea mai mare creștere, respectiv 13,4%. La polul opus, creșterea cea mai mică a fost înregistrată de categoria de produse dermatologice, respectiv 3,6%, ajungând la vânzări de 52,8 milioane de lei în T1 2018.

Antibioticele, fără ­recomandarea ­medicului

Aproximativ 1 din 6 români (15%) a consumat antibiotice fără reţetă furnizată de medic, se arată într-un studiu realizat de Cult Market Re­search. Conform cercetării, nu există diferenţe majore de consum între tineri, adulţi şi vârstnici. Astfel, 17% dintre persoanele din categoria de vârstă 35-49 de ani consumă antibiotice fără prescripţia medicului, 15% din persoanele cu vârste între 18 şi 34 de ani şi tot 15% din persoanele cu vârste între 50 şi 64 de ani. Altfel spus, românii de toate vârstele consumă aceste medicamente fără recomandarea medicului. Totuşi, vârstnicii (65+) tind să ia antibiotice fără acordul medicului într-o măsură mai mică (10%) faţă de celelalte categorii. În context, cele mai multe persoane care consumă medicamente fără prescripţie medicală sunt cele cu nivel de pregătire şcoală generală/profesională – 21%, urmate de cele cu liceu – 15%. Cercetarea sociologică arată că 1 din 5 români din mediul rural a luat antibiotice în ultimul an fără reţetă. Pe genuri, procentul femeilor care au luat antibiotic fără prescripţie este mai mare decât cel al bărbaţilor. Românii cu venit lunar mai scăzut, arată studiul, iau antibiotice fără reţetă într-un procent mai mare decât românii care se bucură de un nivel salarial mai ridicat. Astfel, cei care au venitul cuprins între 1.001 şi 2.000 de lei consumă cel mai mult antibiotice fără prescripţie medicală – 42%, în timp ce doar 5% dintre cei cu venituri între 4.001 şi 5.000 de lei îşi cumpără aceste medicamente.

Campanie de educare a consumatorilor

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără pre­scripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susține administrarea responsabilă și avizată prin informarea corectă și educarea consumatorilor din România.

Începând cu anul trecut, asociația desfășoară campania „Despre sănătate, cu responsabilitate”, un demers educațional pe termen lung, care urmărește să contribuie nu doar la informarea, ci și la responsabilizarea consumatorilor, astfel încât aceștia să fie conștienți că sănătatea lor depinde și de ei și că trebuie să folosească în mod corect și informat produsele din aceste categorii. Campania este susţinută de Ministerul Sănătății, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Societatea Națio­nală de Medicina Familiei (SNMF), Colegiul Farmaciștilor din România (CFR) și Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), acestora adăugându-se Societatea Studenților în Farmacie București (SSFB) și Federația Asociațiilor Studenților ­Farmaciști din România (FASFR).  

CIFRE

– În 2017, românii au cumpărat „pastile” fără rețetă de aproape 2 miliarde lei.

– Cel mai căutat medicament fără reţetă este Nurofen, cu vânzări de 207 mil. lei anul trecut şi o cotă de piaţă de 10,7%.

– În topul vânzărilor medicamentelor fără reţetă se mai află Colebil şi Theraflu, cu o cotă de piață de 27,6%.

– Femeile consumă medicamente fără prescripţia medicului în proporţie de 18%, faţă de bărbaţi – 11%.

Elena Marinescu
Elena Marinescuhttp://elena-marinescu
Elena Marinescu, redactor Rl online
Cele mai citite

Viața secretă a liderilor serviciilor secrete. Fenomentul J. Edgar Hoover

Memorialistica despre viața secretă a foștilor șefi de servicii secrete continuă să stârnească interesul cititorilor. Cum au fost ei aleși? Din ce mediu au...

Viața secretă a liderilor serviciilor secrete. Fenomentul J. Edgar Hoover

Memorialistica despre viața secretă a foștilor șefi de servicii secrete continuă să stârnească interesul cititorilor. Cum au fost ei aleși? Din ce mediu au...

Începe Festivalul Cărților Deschise la Opera Comică pentru Copii

La Opera Comică pentru Copii, ultimele două weekend-uri din luna martie sunt dedicate cărților, lecturii și poveștilor, îmbogățind experiența tuturor pasionaților de literatură. A...
Ultima oră
Pe aceeași temă