Nistor: Închiderea școlilor, imposibilitatea recuperării pierderilor elevilor

Ministerul Muncii va relua discuțiile pentru eliminarea anomaliilor din Legea salarizării unitare, susțin sindicaliștii din Educație, care au discutat cu premierul Florin Cîțu.

Share

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

Actualizat: 19.03.2021 - 09:48

Președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) “Spiru Haret”, Marius Nistor, constată o schimbare de atitudine a guvernanților, în sensul că aceștia sunt mai deschiși la negocieri cu partenerii de dialog social.

RL: Liderii federațiilor reprezentative din învățământ au avut o întâlnire, săptămâna trecută, cu premierul Florin Cîțu și ministrul Educației. Cât de încrezător sunteți în ceea ce a spus premierul? Au circulat zvonuri în spațiul public legate de eliminarea normei de hrană.

Marius Ovidiu Nistor: Există o hotărâre a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Decizia nr.7, dacă nu mă înșel, în care se spune foarte clar că nu sunt asimilate sporurilor și ele trebuie calculate la salariul aflat în plată. Ca să nu facem confuzie, cu sporurile care există în alte domenii de activitate. Gradația de merit, dirigenția, simultanul și învățământul special sunt creșteri salariale. Nu au statut de spor.

Alocația de hrană... va fi anulată. Alocația de hrană, dacă o tai, o tai pentru toți bugetarii și asta înseamnă diminuarea drastică a salariilor. Deci nu poți discuta un subiect care nu este de actualitate.

Nu a existat nicio declarație a Guvernului prin care să spună că se anulează acel articol din Legea 153. Nici pomeneală de așa ceva. A, despre sporuri, că vor fi analizate, asta este cu totul și cu totul altă problemă. Dacă se justifică unele dintre ele să se acorde procentual sau este mai corect o sumă fixă. Sunt discuții care se vor purta în momentul în care la nivelul Ministerului Muncii se va contura o anumită viziune și se va negocia cu toți partenerii sociali. Dar nu pot discuta despre lucruri care nu se întâmplă și pe care încă nu și le-au propus.

În cadrul discuției cu premierul a fost abordat și subiectul înghețării salariilor, amânarea aplicării Legii salarizării unitare?

Așteptăm momentul în care vor începe discuțiile pe Legea 153. Deocamdată eu nu pot să mă iau după niște declarații obținute pe surse. Atâta vreme cât am discutat la nivel de Guvern, la nivelul Ministerului Muncii, orice intenție care vizează Legea 153 va fi discutată cu toți partenerii sociali, pe domenii de activitate.

Pledați pentru o modificare a Legii salarizării unitare?

Eu pledez pentru echilibrare. Că una este să ți se înghețe salariul fără să fi ajuns la maximul prevăzut de Legea 153 și altceva este să-ți înghețe salariul pe maxim. Este o mare diferență. Una este să ai un număr restrâns de sporuri – și dau un exemplu: sporul de izolare și mediul rural în procent de până la 20%, majoritatea unităților de învățământ primind de regulă 5% -  și altceva este să ai sporuri nerușinate: sporuri de confidențialitate, sporuri de radiații de nu știu care, lucruri care nu se regăsesc în sistemul de învățământ. Este clar că ne dorim o poziționare mai corectă a salariaților din sistem. Nu este normal să văd un șofer din primărie sau o îngrijitoare din primărie că primește mai mult decât un profesor cu studii superioare.

Guvernul își arată voința de a ridica nivelul de salarizare din învățământ?

Guvernul va face o analiză foarte clară și orice decizie luată va avea în spatele ei  negocieri care se poartă cu partenerii sociali. Dacă există transparență și voință, lucrurile pot fi duse într-o direcție corectă.

Este o schimbare de abordare din partea Guvernului de această dată? Sunt deschiși guvernanții la negocieri cu partenerii de dialog sociali?

Eu pot să constat că da.

Potrivit ministrului Educației s-a ajuns la 50% în vaccinarea cadrelor didactice. Cum vi se pare acest procent și dacă trebuie să se mai insiste prin campanie ca să determine mai multe cadre didactice să se vaccineze?

Toate acele personaje sinistre – că nu am cum să le spun altfel – care s-au trezit să atace personalul din învățământ în urma acelui sondaj de opinie din care rezulta că sub 50% și-ar dori să se vaccineze, cei care acuzau cadrele didactice că sunt conservatoare, analfabete funcțional, că nu sunt modele pentru societate, că nu vor să se vaccineze, au venit să-și ceară scuze public?! Și că ne-am dori să-i vedem pe toți acești indivizi fiind în fruntea listei de vaccinare. Pentru că în acest moment personalul din învățământ este un exemplu. Aș vrea să văd și eu cum peste 50% din  reprezentații societății civile s-ar fi vaccinat până acum. Nu să  vină să ne țină predici, nu să vină să acuze o întreagă categorie socio-profesională.

În momentul de față suntem un exemplu. Ar trebui să-l ia și alții, poate mai ales aceia care sunt experți în paranghelii cu zeci, sute de persoane, fără măști, fără absolut nimic.

 Cum vi s-a părut că s-a desfășurat campania de vaccinare?

Mă bucură un lucru: că după sondajul federației noastre – care s-a demonstrat a fi corect, nu inventat, cum visau unii -  s-a schimbat și abordarea factorilor de decizie. A început cu adevărat o campanie provaccinare. Nu ceea ce a fost inițial, când de fapt nici nu puteam vorbi de o campanie propriu-zisă. Când am încercat să le arătăm că oamenii au niște temeri îndreptățite. Și uitați-vă, numai ceea ce se întâmplă în momentul de față cu vaccinul AstraZeneca! Oamenii sunt speriați, sunt derutați, au nevoie de mesaje clare. Nu să fie acuzați, nu să fie blamați, nu să fie înjurați. Și ne-am bucurat că a apărut o schimbare de atitudine majoră. Dacă s-a învățat ceva din acel sondaj de opinie este un lucru foarte bun pentru noi. Dacă mesajele sunt inteligente, dacă există responsabilitate, dacă dai dovadă în plan afectiv de mai multă atenție față de cel pe care vrei să-l implici în campania de vaccinare categoric procentele pot fi mult mai bune.

Este în regulă să se închidă școlile în acestă pandemie sau ar trebui să se evite pe cât posibil această măsură, să se renunțe la ea? Sunt țări care n-au închis școlile niciodată.

Dacă vrem să stagnăm din punct de vedere economic, dacă vrem să fim puși în imposibilitatea de a mai recupera pierderile pe care le înregistrează elevii... învățarea online nu este în niciun caz o soluție de viitor. Până în momentul de față s-a demonstrat că școala este un loc sigur. Avem nevoie de mai multe resurse umane, avem nevoie de mai mulți medici, de mai multe asistente, avem nevoie de școli care să fie dotate corespunzător cu dezinfectanți, care să fie conectate la apă curentă.

Comentarii