Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Escală în Portul Constanța

La bordul distrugătorului britanic HMS Duncan

"Numele Duncan nu va fi niciodată uitat de Britania și, în mod deosebit, de forțele sale navale". Vorbele au fost rostite de amiralul Lord Nelson, în octombrie 1804, cu numai un an înainte să moară în bătălia de la Trafalgar.

Share

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 05.02.2018 - 11:13

La peste 200 de ani distanță, numele Duncan avea să fie dat uneia dintre cele mai moderne nave de război din lume, construită de Marea Britanie și dată în folosință în 11 octombrie 2010. 

Adam Duncan, cel care dă numele navei (inițialele HMS provin de la expresia „Her Majesty’s Ship”, „Nava Majestății Sale”), a trăit între 1731 și 1804. A fost amiralul britanic pe care istoria insularilor îl reține ca fiind artizanul uneia dintre cele mai cunoscute victorii din istoria navală, cea la Camperdown, din 11 octombrie 1779, în care a învins flota olandeză. HMS Duncan a fost lansată la fix 213 ani de la acea bătălie.

HMS Duncan a acostat, pentru câteva zile, în Portul Constanța, alături de o altă navă de război britanică, HMS Enterprise, de fregata Gaziantep şi vânătorul de mine Akay, ambele turcești. Împreună cu fregata „Regele Ferdinand” și dragorul maritim „Lt. Lupu Dinescu”, au efectuat o serie de exerciții în Marea Neagră. Sute de constănțeni au stat la coadă pentru a urca la bordul navei.

La prima vedere, cei mai impresionați au fost copiii. Au putut să vadă de foarte aproape elicopterele de luptă, dar și piloții lor.  Ba mai mult, au probat căștile pe care aceștia le poartă în zbor, iar fotografiile pe care le făceau părinții vor ajunge, cu siguranță, în albumele de amintiri ale familiei. Și adulții au fost însă atrași de echipamentele de luptă de la bordul distrugătorului. Au avut ocazia să se simtă militari în mijlocul acțiunii atunci când au luat una dintre armele puse la dispoziție și s-au uitat cu atenție, prin lunetă, în căutare de dușmani. „Le-am spus că vine o navă de război și au vrut neapărat să vină să o vadă. E frumos, e inedit”, a spus un constănțean, tatăl a doi copii care se plimbau ținându-se strâns de mână pe puntea de la pupa navei.

De ce în Marea Neagră

Navele britanice fac parte din două grupări permanente ale NATO, SNMG-2 (Standing NATO Maritime Group 2) şi SNMCMG-2 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 2). Comandantul primei grupări, comodorul Mike Utley, a spus că este încântat să se afle din nou în Constanța și a explicat și rolul acesteia. „În primul rând, trebuie să reasigurăm aliaţii din NATO şi partenerii, naţiunile partenere, că NATO este pe mare în zona aceasta, că asigură libertatea pe mare şi susţinem, contribuim la prosperitatea economiei şi populaţiei din zonă. Apoi, în al doilea rând, să dovedim că suntem pregătiţi pentru operaţiuni contingente. Sunt două grupări ale NATO, una în nord, alta în sud. Noi facem parte din gruparea de sud şi aceasta poate acţiona independent, în funcţie de deciziile politice ale NATO, de a desfăşura operaţiuni într-o direcţie militară sau de securitate, ori pentru a răspunde unor nevoi umanitare.

Aceste două grupări navale se pot alătura pentru a constitui o flotă maritimă, de o excepţională capacitate, pentru a descuraja şi a se opune agresiunilor contra aliaţilor NATO. Şi, în al treilea rând, vreau să vă mărturisesc că, în prezent, jumătate din gruparea mea (SNMG2) operează în Marea Egee, conducând operaţiuni de siguranţă şi salvare pe mare pentru acordarea de asistenţă umanitară în cazurile de emigraţie clandestină. Acţionăm pentru ca oamenii aflaţi în situaţii disperate să nu îşi piardă viaţa pe mare”, a precizat comodorul Mike Utley.  

 

Comentarii

loading...