27.2 C
București
marți, 16 aprilie 2024
AcasăSocialINTERVIU cu Ion Nicolae Chrissoveloni

INTERVIU cu Ion Nicolae Chrissoveloni

 

RL: Cunoașteți Centrul Istoric al Capitalei de foarte mult timp, ați dezvoltat afaceri în acest spațiu, cum vi se pare că a evoluat, pe parcursul timpului?

Ion Nicolae Chrissoveloni: Cred că prima dată, când am revenit în București, și m-am dus să văd clădirea de pe Lipscani nr. 55 (n.r. actuala clădire Cărturești), care a fost în familie de pe vremea străbunicului, din 1909, Centrul Istoric arăta destul de penibil.

Despre ce an vorbiți?

Cred că este undeva în 1995. Magazinele erau, din ce îmi aduc aminte, cele mai multe, pentru rochii de mariaj. Nimic foarte interesant. Pe străzi mai erau unii care vindeau mici. Era un amestec. Pavajul nu era bine făcut. Iar clădirea noastră era fostul magazin “Familia”.

Nici nu mai știu exact cum am intrat exact în clădire… În mansardă erau porumbei. Clădirea era delăsată. Nu avea bulă roșie, din fericire. Dar bulă roșie era pe partea din spate, pe unde am intrat, de pe Blănari.

Acum, după 25 de ani, nu poți să mai recunoști ce era atunci. E mult mai bine. Acum avem restaurante, berării, iar turiștii, eu zic, sunt atrași. Este o atmosferă bună.

Din nefericire au cam plecat magazinele. Iar acest lucru este foarte rău. Din punctul meu de vedere, trebuie să ai diversitate.

În viziunea mea, sper că și în viziunea doamnei primar Firea, Centrul Istoric ar trebui să fie un mall în aer liber. Diversitatea este cuvântul cheie pentru mall. Trebuie să ai tot ce vrei: restaurante, magazine de haine, tratru, cinema etc. Teatru există, cinema încă nu, dar s-ar putea amenaja.

Avantajul de mall în aer liber este că vezi și clădiri, cu o arhitectură aparte. Vezi o istorie a arhitecturii Bucureștiului.

Ultimul punct, foarte important, este ecologia. Citesc tot ce găsesc despre încălzirea globală. Poluarea cauzată de emisiile de combustibil este foarte gravă. Cine nu vrea să recunoască acest lucru, trebuie să fie nebun.

Toate marile centre, din Oxford sau Birmingham, spre exemplu, vor fi închise. Poți avea acces în zonă, doar dacă ai mașină electrică sau hybrid.

Considerați că taxa pentru noxe pe care vrea să o aplice Primăria Capitalei este un lucru bun?

Este un lucru bun, pentru că transmite mesajul. Și la Londra, unde au acest gen de taxă, s-a constatat o îmbunătățire a calității aerului, după aplicarea ei, în centru.

Așadar, asta trebuie să fie viziunea doamnei primar: un mall în aer liber, pentru a exploata potențialul arhitectural al Centrului Istoric, să oferim turiștilor și magazine, de unde pot cumpăra lucruri românești, dar trebuie avută în vedere și latura ecologică. Aceasta este direcția. Pentru doamna primar este o oportunitate, pentru că, atunci când nu va mai ocupa această funcție, oamenii își vor aminti că ea este cea care a refăcut Centrul Istoric.

Principala problemă este că noi facem legile… dar trebuie să le și aplicăm. Scoatem o lege bună, toată lumea este pentru ea, dar, când vine vorba să o aplicăm, ajungem la compromis: hai să lăsăm mașinile, ba, hai să facem și o parcare!

Avem o taxă care vrea să limiteze accesul autovehiculelor în Centrul Vechi, dar avem locuri de parcare pentru instituțiile publice din zonă.

Este exact ceea ce vrei să elimini. Știu ce înseamnă să stai în noxele eliminate de mașini. Veneam dinspre Pipera, eram bară la bară, și în fiecare mașină era câte o singură persoană.

Trebuie să avem transport public, unul care să polueze cât mai puțin.

Dacă vor să avem, în continuare, instituții publice, precum Prefectura Ilfov, în Centrul Istoric, trebuie să existe o regulă, prin care angajații acestor instituții să folosească mijloacele de transport în comun sau parcările subterane, special amenajate.

Dacă vrei să amenajezi o nouă parcare, trebuie să faci după modelul celor existente, subteran, iar, la suprafață, trebuie să plantezi niște copaci. La fel trebuie amenajat și Centrul Istoric ca mall în aer liber. Trebuie să ai spații cu bănci și pomi, unde oamenii să se poată relaxa.

Trebuie să pui un arhitect să facă un plan. Avem atât de mulți arhitecți.

Și Primăria Capitalei are un arhitect șef.

Bineînțeles. Arhitectul șef să elaboreze un plan. Dacă este problema de bani, eu cred că se poate apela la voluntariat: donează pentru a planta un pom în Centrul Istoric. Eu cred că s-ar strânge dublu decât este nevoie.

Există o Dispoziție a Primarului General ce prevede străzile pietonal, unde accesul automobilelor este interzis, în Centrul Istoric. Totuși, noi am întâlnit mașini parcate pe aceste străzi.

Este foarte corectă remarca dumneavoastră. Mă repet: avem legi, dar când vine vorba să le aplicăm, facem compromisuri. Îl lăsăm pe ală să intre cu mașina, pentru că e riveran, să nu-l deranjăm pe prefect sau pe primar… Nouă nu ne plac confruntările. Ceea ce este un lucru bun, dar, dacă ai un plan bine pus la punct, trebuie să-l pui în aplicare. Atunci, toată lumea va coopera. Dar dacă nu faci nimic… Pentru că și străzile acestea, declarate pietonal, nu trebuie să aibă gropi, trebuie să amenajezi spații, să pui bănci.

Uitați exemplul Atenei! Acolo unde au făcut pietonal, nu mai intră nicio mașină, nici pentru aprovizionarea magazinelor. Vin cu căruciorul. Acolo, toată lumea a acceptat. Aici, nu știu, poate unii vor ieși în stradă. Dar, asta este, dacă ideea este bună și majoritatea o vrea, nu putem să facem compromis pentru unul care locuiește acolo sau pentru unul care vrea să vină cu mașina.

Ca investitor, credeți că ar fi mai atarctivă zona și pentru alți antreprenori, dacă s-ar amenaja spațiul pietonal?

Cred că ar fi o mare diferență. Revine moda magazinelor stradale, deoarece mall-urile sunt tot mai aglomerate și drumul până la ele este greu, din cauza traficului. Acesta este avantajul magazinelor din Centru, pentru că se poate lua metroul și omul are, acolo, tot ce vrea. Aceasta este direcția și afară. Trebuie să se schimbe ideea că ne urcăm în mașină și mergem undeva.

Eu sunt convins că, atunci când vei face pietonal Centrul Istoric, va stimula dorința omului de a merge să se plimbe pe acolo. Și noi, ca investitori, trebuie să-i facilităm condițiile pentru a vedea lucruri frumoase și de a cumpăra ceva, pentru că și aceasta este o plăcere. Este clar că plăcerea este mai mare, când nu trebuie să se ferească de o mașină care trece pe acolo.

Sunt încă foarte multe clădiri în care trebuie să se investească, pentru a arăta ca în trecut.

Nu vin investitori, pentru că nu există siguranță. Să se știe că este pietonal și că îți mărește vadul de clienți. Pe Blănari, de exemplu, se spune că nu vor mai intra mașini, dar când mergi acolo, vezi aceeași poveste. Primăria trebuie să asigure un cadru propice pentru investitori.

Care considerați că ar trebui să fie primul pas pe care administrația locală să-l facă pentru a atrage investitori în Centrul Istoric?

Primul pas a fost făcut, mai mult sau mai puțin, să declari strategia. Dar, trebuie să iei măsurile pentru a aplica acea strategie.

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Klaus Iohannis a promulgat actul normativ care modifică Legea privind înfiinţarea ANL

Legea promulgată de către şeful statului are ca obiect de reglementare modificarea art. 3 din Legea 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe. De asemenea,...

AUR l-a reclamat pe Cîrstoiu la Direcția Antifraudă Fiscală

Președintele filialei AUR București, Mihai Enache, anunță că l-a reclamat la Direcția Generală Antifraudă Fiscală pe medicul Cătălin Cîrstoiu, candidat la Primăria Capitalei. "Mihai Enache,...

Primirea României în Schengen este prezentată de Comisia Europeană drept “recomandare” pentru anul 2025

Comisia Europeană recomandă Consiliului UE, cu privire la situația Spațiului Schengen, "să ia o decizie finală și să stabilească o dată adecvată pentru ridicarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă