Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

GALERIE FOTO Cu furci și topoare în trenul de la mare. Capcanele care-i așteaptă pe turiști de 1 Mai

Sistemul feroviar românesc are multe probleme. Dar poate cea care-i supără cel mai mult pe călători și, nu de puține ori se răzgândesc și aleg să meargă cu microbuzul, este urcarea și coborârea din tren.

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 06.06.2018 - 07:44

Totul, din cauza peroanelor, care sunt într-o stare deplorabilă în mai toate gările din România, inclusiv cele situate în zone turistice. Dacă pe Valea Prahovei problema s-a rezolvat, pentru că odată cu modernizarea tronsonului de cale ferată București-Predeal au fost construite și europeroane, nu același lucru s-a întâmplat și pe ruta Constanța-Mangalia.

Cu nici două săptămâni înainte de 1 Mai, o echipă a „României libere“ s-a deplasat la malul mării, pentru a vedea cum se prezintă situația în prag de minivacanță, când toate stațiunile de pe litoral vor fi luate cu asalt de turiști.

De la București la Constanța, trenul circulă cu viteză de până la 160 km/oră, după ce magistrala de cale ferată a fost modernizată în urmă cu câțiva ani, cu fonduri europene. Cum însă constructorul italian Astaldi nu s-a încadrat în termen cu lucrările, mai multe gări de pe traseu au rămas cu peroanele vechi, mai exact niște dale de beton amplasate la nivelul solului, ceea ce face extrem de dificilă coborârea din tren. Așa stau lucrurile la Fetești, unde gara a fost reconstruită, dar nu și peroanele.

După două ore și 20 de minute, trenul intră în Gara Constanța. Și aici, aproximativ aceeași situație – clădirea gării a fost refăcută la standarde europene, dar nu și peroanele, de pe care doar au fost smulse bălăriile. Este însă un caz fericit, față de ce urmează în gările din stațiuni.

Automotoare fabricate în anii ‚30

De menționat o măsură foarte bună, chiar dacă tardivă, luată de CFR Călători. După mai mulți ani în care garniturile Regio (fostele Personale) care circulă pe ruta Constanța-Mangalia erau formate dintr-o locomotivă Diesel electrică și două-trei vagoane, acum ele au fost înlocuite de automotoare.

Două dintre ele sunt moderne, de tip „Săgeata Albastră”, fabricate de Siemens, însă al treilea este produs la uzinele Malaxa în anii ‚30. Acesta din urmă nu este dotat cu climatizare, iar distanța de la scară la peron este extrem de mare, ceea ce reprezintă un real inconvenient, mai ales pentru persoanele în vârstă.

Cu „Săgeata“, călătoria decurge normal, însă opririle sunt dese, că sunt multe halte pe parcurs.

„Arsenalul“ de la Agigea Ecluză

La Agigea Ecluză, doi oameni stau în fund pe peronul format din dale de beton și așteaptă trenul care trebuie să vină de la Mangalia.

Pe celălalt  peron își face apariția un grup de oameni, lați în spate, care se urcă în tren, unul cu o rangă, unul cu o furcă, unul cu un topor și așa mai departe. Niciunul nu este „dezarmat“. Următoarele opriri sunt la Eforie Nord, respectiv Eforie Sud, unde o bătrână se chinuie să urce în tren, chiar dacă are podeaua coborâtă, și nu reușește decât ajutată de un călător mai sprinten.

Și la Tuzla, peronul este într-o stare deplorabilă, dar și la Costinești, unde cei cu furci, topoare și răngi scapă de „arsenal“, lăsându-l în gară, și își continuă călătoria. La Costinești Tabără și la Neptun Haltă, alte capcane la coborârea din tren.

Și nici la destinație, la Mangalia, lucrurile nu sunt chiar cum ar trebui să fie.

Proiecte pentru gările Costinești Tabără și Neptun

Și nici nu sunt mari speranțe pentru viitorul apropiat, decât pentru două gări de pe acest traseu. “În prezent, pe secția de circulație Constanța – Mangalia nu sunt prevăzute lucrări de modernizare. În cadrul proiectelor de modernizare de pe Coridorul Rin – Dunăre aflate în derulare, sunt prevăzute și lucrări la peroanele din stațiile CF. Menționăm că, toate proiectele de modernizare aflate în etapa de pregătire sau achiziție includ, de asemenea, lucrări de modernizare a peroanelor”, au precizat oficialii CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare din România, la solicitarea „României libere“.

Chiar dacă nu se află pe traseul vreunui coridor european, pe secția Constanța – Mangalia sunt prevăzute unele lucrări. “CFR SA are în pregătire elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru proiectul Modernizare stații CF, în cadrul căruia sunt incluse pentru modernizare și stațiile CF Neptun și Costinești Tabară (de pe raza Sucursalei regionale CF Constanța). Acest proiect beneficiază de expertiza JASPERS, în urma căreia se vor stabili stațiile de cale ferată la nivel național și prioritatea de modernizare a lor. Termenul estimativ pentru lansarea achiziției contractului de servicii pentru elaborarea SF este semestrul I 2018“, au menționat oficialii CFR.

Comentarii

loading...