Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Deszăpezirea nu mai este o afacere atractivă pentru patronii companiilor de construcții

Firmele nu se mai înghesuie la zăpadă

Unii președinți de consilii județene iau în calcul varianta eliberării drumurilor de omăt cu propriile utilaje, care ar putea deveni singura soluție.

Share

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

Actualizat: 13.12.2017 - 12:26

acă în urmă cu 3-4 ani licitațiile pentru contractele de deszăpezire erau obținute prin competiții acerbe între firmele de construcții, care s-au lăsat inclusiv cu dosare penale, acum administratorii societăților de profil nu mai vor astfel de angajamente din bani publici, nici dacă sunt rugați să depună oferte la licitații. „Am trimis invitații la mai multe firme din țară, dar nu a dat nimeni curs”, ne-a declarat președintele Consiliului Județean (CJ) Galați, Costel Fotea. Potrivit datelor Ministerului de Interne, în urmă cu două săptămâni, 14 județe nu aveau încheiate contracte pentru deszăpezirea drumurilor.

ÎN Galați, de exemplu, a fost semnat un contract prin negociere directă după ce la două licitații nu s-a prezentat nicio firmă. La Vrancea  au fost anulate două licitații, iar Consiliul Județean Iași nu are nici acum un contract pentru deszăpezirea celor 1.000 km de drumuri județene, deși o parte din teritoriu este deja afectat de primele ninsori. CJ Iași a fixat o nouă licitație pe 22 decembrie.

 Nu mai vin la licitații nici invitați

 La Galați, asigurarea deszăpezirii celor 800 km de drumuri județene a fost rezolvată în ultima clipă. După ce la prima licitație nu a depus ofertă nicio firmă, președintele CJ Galați a trimis scrisori în țară, la firmele care dețin utilaje, invitându-le să depună oferte, dar nici la a 2-a licitație nu s-a prezentat vreo societate.

Pentru rezolvarea situației, s-a mers pe varianta cazului de forță majoră, contractul fiind încredințat prin atribuire directă firmei Lemacons SRL Galați, care a mai făcut deszăpezirea și în anii trecuți. „Nici la a 2-a licitație nu s-a prezentat nimeni. Am trimis invitații la mai multe firme din țară, dar nu a dat nimeni curs. Însă noi ne-am gospodărit și asigurăm cetățenii că nu vor rămâne înzăpeziți. Avem contract pentru deszăpezire în iarna 2017/2018. A fost o negociere directă cu firma care a făcut deszăpezirea și anul trecut. Din păcate, la licitație nu s-a prezentat nicio firmă. Nu sunt doritori pentru operațiunea aceasta”, ne-a declarat președintele CJ Galați, Costel Fotea.

CJ Galați avea alocată suma de 9,5 milioane de lei pentru deszăpezirea în următorii 3 ani. Contractul din acest an este de 3 milioane, firmei urmând să îi fie decontate doar lucrările efectuate. „Este vorba de un contract de 3 milioane de lei. Pentru luna decembrie este de 1,2 milioane. Dacă nu va fi zăpadă, sau în perioada în care nu va fi zăpadă, nu se decontează nimic pentru firma care asigură deszăpezirea. Plătim doar atunci când fac deszăpezire”, a adăugat președintele CJ Galați.

 „Va trebui să facem deszăpezirea cu forțe proprii“

 Cum dezinteresul administratorilor firmelor de construcții pentru contractele de deszăpezire este mai mult decât evident, președintele CJ Galați ia în calcul varianta ca pentru iarna 2018/2019 să achiziționeze utilaje pentru ca deszăpezirea să fie efectuată de Serviciul de Administrare a Domeniului Public din cadrul CJ, cu propriile utilaje, dar spune că este o măsură pe care o va lua din cauza dezinteresului firmelor specializate.

Pe de o parte, președintele CJ Galați spune că investiția în achiziționarea de utilaje pentru deszăpezire nu s-ar justifica, pentru că amortizarea investițiilor s-ar face destul de greu, în condițiile în care se va lucra cu utilajele doar o lună pe an.

„În perioada de iarnă avem probleme cam 3 săptămâni, până la o lună de zile. Investițiile în freze mari, de anvergură, ar însemna în jur de 300.000 – 400.000 de euro pentru o singură freză. Cineva care și-ar lua utilaje pentru deszăpezire ar reuși să le amortizeze în câțiva ani. Cine își permite să achiziționeze utilaje și să le țină pentru o activitate de numai 3 săptămâni într-un an?”, întreabă Costel Fotea.

Pe de altă parte, tot președintele CJ Galați spune că deszăpezirea cu propriile utilaje ar putea fi singura soluție: „Nu exclud, este la momentul de față doar o idee, ca CJ să aibă utilaje la Serviciul de Administrare a Domeniului Public. Dacă vom constata în continuare că nu vin firme, va trebui să luăm decizia de a ne dota noi și va trebui să facem deszăpezirea cu forțe proprii”, a precizat Costel Fotea.   

Nici la a 2-a licitație nu s-a prezentat nimeni. Am trimis invitații la mai multe firme din țară, dar nu a dat nimeni curs. Însă noi ne-am gospodărit și asigurăm cetățenii că nu vor rămâne înzăpeziți. Avem contract pentru dezăpezire în iarna 2017/2018. A fost o negociere directă cu firma care a făcut deszăpezirea și anul trecut. Din păcate, la licitație nu s-a prezentat nicio firmă. Nu sunt doritori pentru operațiunea aceasta, a mai spus Fotea.

În Vrancea  au fost anulate două licitații, iar Consiliul Județean Iași nu are nici acum un contract pentru deszăpezirea celor 1.000 km de drumuri județene, deși o parte din teritoriu este deja afectat de primele ninsori. CJ Iași a fixat o nouă licitație pe 22 decembrie.

Comentarii

loading...