Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Stradă din cartierul Pipera

Bomba „grecească“ poate lovi oricând cartierele de lux din România

Recentele incendii din Grecia au fost stinse cu greutate din cauza străzilor înguste din zonele rezidențiale, unde construcțiile ilegale sunt la ordinea zilei. Lucrurile stau la fel, dacă nu chiar mai rău, în cartierele considerate „de fițe“ ale marilor orașe din România.

Share

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 01.08.2018 - 15:49

Articol de Mihai Diac, Ticu Ciobotaru, Cristian Hagi

 

O mașină de pompieri cântărește peste 11 tone și are o lățime de 2,5 metri. Totuși, în multe zone selecte ale României, străzile permit doar accesul mașinilor de cel mult cinci tone, iar lățimea unei artere de circulație scade până la doi metri.

Zona din nordul Capitalei aflată la limita dintre București și Voluntari, denumită Pipera, este vândută de agenții imobiliari la prețuri ca pentru o zonă urbană de lux. Aici coexistă terenuri în paragină, case bătrânești, vile strălucitoare și mici blocuri cu până la trei etaje. Unele au curți generoase, dar la ele se ajunge pe străduțe care au, în cel mai bun caz, 3,5 metri lățime.

Nimeni nu-și poate închipui că pe aici poate să intre o autospecială

Dacă un autoturism este deja parcat, pe lângă el abia se strecoară o motocicletă. Trotuarele sunt simbolice sau chiar lipsesc, iar lățimea străzii este limitată și de prezența unor conducte, a unor burlane sau chiar a unor țevi de alimentare a mașinilor de pompieri, plasate la marginea benzii carosabile.

Dacă mergi pe jos, găsești însă în Pipera și străzi care au doar vreo doi metri lățime, flancate de case. Chiar dacă toți proprietarii ar ține mașinile în curți, intrarea pe o asemenea stradă a unei autospeciale este imposibilă.

Pipera: Drumul de acces are circa doi metri lățime

 

Cine n-ar vrea să se lărgească strada

În cartierele nou-construite, asemenea situații se pot evita prin emiterea unor autorizații de construcție care să impună lățimi ale străzilor de cel puțin patru metri, precum și amenajarea de parcări subterane.

Pe străzile vechi, cum sunt și cele din Pipera, o asemenea decizie este greu de aplicat, întrucât unii constructori cumpără un teren cu o casă degradată, pe care o demolează pretextând că o repară, iar pe același amplasament ridică un palat. Dar strada rămâne cea veche. Iar unui proprietar care a plătit peste 150.000 de euro pe un loc de casă nu-i convine să cedeze din curtea lui pentru a permite lărgirea străzii.

Pipera: O singură mașină parcată blochează toată strada

De exemplu, în Pipera, un teren de 466 de metri pătrați, cu deschiderea de 24 de metri, se vinde cu 167.000 de euro, deci un metru pătrat costă 358 de euro. Dacă proprietarul terenului ar ceda o fâșie de un metru lățime, de-a lungul gardului, pentru a se lărgi strada, suprafața pierdută de acest proprietar ar valora circa 8.500 de euro.

 

Constanța, dezvoltare haotică

Și la Constanța au apărut cartiere care au probleme de infrastructură greu de rezolvat. În zona Baba Novac, de exemplu, a apărut un cartier nou. Terenurile au fost retrocedate, iar proprietarii și-au construit locuințele fără să se gândească și la drumurile de acces.

Când s-a pus problema construirii de drumuri, Primăria și-a dat seama că nu prea există pe unde. Soluția a fost ca oamenii să cedeze o parte din proprietate pentru realizarea șoselei. Unii au spus da, alții nu. S-a ajuns ca străzile din zonă să fie atât de înguste încât două mașini nu pot circula una lângă alta. Unei mașini de pompieri i-ar fi greu să intre aici.

În alte cartiere noi, cum ar fi Tomis Plus, s-au ridicat chiar și blocuri turn, fără actele necesare.

 

Mamaia, supraaglomerată

Zona în care s-a construit cel mai mult este însă Mamaia. Nu vorbim numai despre hoteluri, ci și despre apartamente unde oamenii locuiesc tot timpul anului.

Pe malul lacului, construcțiile au apărut ca ciupercile după ploaie. O eventuală intervenție a pompierilor aici ar fi un coșmar, mai ales pe timpul verii, când Mamaia este pur și simplu sufocată de mașini.

Constanța: pe străzile și așa înguste se formează și șleauri

Au existat cazuri când ambulanțele nu au putut să intre pe faleză, la un anumit hotel, din cauză că toate drumurile de acces erau blocate de mașini parcate ilegal. Oficial, stațiunea are circa 7.500 de locuri de parcare. Insuficient, pentru cele peste 70 de hoteluri și mai mult de 30.000 de locuri de cazare, la care se adaugă apartamentele.

Militarii de la ISU Dobrogea sunt conștienți de aceste provocări și organizează, periodic, simulări ale unor catastrofe în Mamaia. Ultima a avut loc la un hotel. Scenariul a prevăzut că, în acest imobil, casa scării a căzut de la etajul cinci în jos, iar la etajul nouă a izbucnit un incendiu. Simularea a fost un succes, dar în situații reale, lucrurile nu stau întotdeauna așa de bine.

 

„Beverly Hills“ construit haotic la Galați

O situație care seamănă foarte mult cu cea de la incendiile din Grecia este în cartierul „Arcașilor” din Galați.

Este cartierul de top în care și-au ridicat vilele parlamentari, oameni de afaceri, foști prefecți, șefii instituțiilor publice gălățene. Este un cartier construit haotic, pentru că nu are la bază o dezvoltare edilitară gândită de arhitecți, ci „mercurialul” pieței imobiliare. Din această cauză sunt foarte multe străzi înguste, pe care intervențiile pompierilor se desfășoară cu mare dificultate. O parte din acest cartier este un proiect rezidențial dezvoltat de firma Vega 93, între timp intrată în lichidare.

Pe Cardas Agricola, strada pe care locuiesc foști primari și foști prefecți, carosabilul are 3,5 metri. Dacă e o mașină parcată, mașina pompierilor nu mai are  loc de trecere.

 

Străzi înguste, din donații de terenuri

Cartierul „Arcașilor” a fost construit în nordul Galațiului, pe terenuri care în urmă cu 25 de ani erau în circuitul agricol.

Afacerea cu terenuri arabile a demarat la începutul anilor '90. Cumpărarea a 2-3 hectare de arabil era o investiție, pentru că ulterior au fost lotizate și vândute ca vetre de casă. În lipsa unui plan urbanistic care să prevadă o rețea stradală, s-a ajuns ca străzile să fie construite în condițiile în care proprietarii erau dispuși să cedeze o parte din teren, de obicei cât mai puțin.

„În cartierul Arcașilor nu  s-a făcut un plan urbanistic serios, în care să fie prevăzută lățimea drumului. Comunitatea locală a vândut teren arabil. Cel care a cumpărat două hectare de teren arabil ulterior a trecut terenul în intravilan, l-a lotizat și l-a vândut pe loturi, ca vetre de casă. Acest cartier nu s-a dezvoltat în baza unui plan urbanistic care să prevadă drumul public, rețeaua de canalizare, toatre celelalte. El a vândut teren. În momentul în care cumpărătorul a mers să își depună documentația pentru a-și construi locuința, a fost întrebat despre drumul de acces, unde, cum și în ce fel? Și atunci a trebuit fiecare să cedeze o suprafață de teren pentru drumul de acces. Și cum omul a dat câteva zeci de euro pe metrul pătrat de teren a cedat cât mai puțin”, ne-a declarat maiorul Cătălin Chiriță, purtătorul de cuvânt al ISU Galați.

 

Aberație: stradă cu gard pe carosabil

Pompierii din Galați s-au confruntat și cu o situație ieșită din comun, de-a dreptul aberantă: proprietarul uneia din vilele din cartierul „Arcașilor” a închis strada, construind pe carosabil un gard ce împrejmuia terenul pe care el îl cedase pentru stradă.

„Am avut și o situație în care a fost închisă o stradă. Proprietarul unei locuințe închisese partea lui de stradă, teren pe care îl cumpărase. Noi am mers la proprietarul respectiv și i-am spus să scoată gardul de pe carosabilul străzii, pentru că prin acea zonă abia mai putea trece cu bicicleta, nici vorbă să intri cu autoutilitara de pompieri. Dreptatea era undeva la mijloc. Omul plătise, era proprietar. Trebuia ca un plan urbanistic să-i spună că aici e stradă, iar terenul lui este de aici până acolo”, spune purtătorul de cuvânt al ISU Galați.

 

Debarale pentru murături pe scara de incendiu

Intervențiile pompierilor sunt întotdeauna imprevizibile, pentru că în calea echipelor de intervenție apar tot felul de obstacole.

Galați: Scara de incendiu este blocată de debarale pentru murături

Plecarea la stingerea unui incendiu e uneori ca intrarea într-un labirint.

„Au fost și cazuri în care au astupat hidranții cu diferite construcții ridicate fără autorizație”, spune maiorul Eugen Chiriță. În cartierul Țiglina 1, la blocul I1, cu 10 etaje, este prevăzută prin construcție o scară de incendiu pentru evacuarea locatarilor în caz de incendiu. Unii dintre proprietarii de garsoniere și-au construit pe scara de incendiu debarale pentru  păstrarea borcanelor de murături, care blochează accesul.

În același cartier, la „blocul grecilor” cum este numit blocul B1, în care au fost cazați refugiații greci în anii '60, strada care trece prin fața blocului a fost blocată la unul din capete la cererea pensionarilor nemulțumiți de faptul că pe acolo treceau mașini. Acum nu mai poate trece nici mașina
pompierilor.  

Comentarii

loading...