Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Recomandările specialistului. Ghidul cumpărăturilor sănătoase pentru sărbători

Crăciun fericit, dar și sănătos! Aceasta ar trebui să fie urarea de pe buzele tuturor, mai ales că perioada sărbătorilor abundă în tentații culinare, petreceri de tot felul și mese în familie, unde vedete sunt mâncărurile apetisante.

Share

Elena Marinescu 0 comentarii

Actualizat: 20.12.2018 - 11:40

Însă gustul delicios nu înseamnă întotdeauna și calitate dacă ingredientele de bază nu sunt alese cu atenție. Așadar, prima regulă pentru a găti o masă de Crăciun cu gustul și valoarea autentică de odinioară este să cumpărăm inspirat, de calitate, atrag atenţia nutriţioniştii. Să începem cu carnea, care trebuie achiziționată, dacă e posibil, de la producători locali care au hrănit animalele cu porumb, grâu, iarbă și nutreț, fără niciun fel de adaosuri de chimicale. Apoi, ar trebui să optăm întotdeauna pentru carnea cât mai proaspătă, dar și pentru preparate care conțin ingredientele de bază. „Preparatele și mezelurile trebuie să conțină ceea ce sunt, adică dacă vorbim de lebăr – ficat și condiment, dacă vorbim de cârnați – carne, grăsime, condimente și tot așa. De cele mai multe ori consumăm altceva decât scrie cu litere mari pe etichetă. Dacă vom cumpăra din supermarket, și nu de la producători tradiționali, trebuie să urmărim ca produsul să nu conțină mai mult de 2-3 E-uri și să fim atenți la proporția de sare și grăsime. Nu uitați, ne hrănim (și nu mâncăm) cu nutrienți (și nu cu mâncare)“, explică dr. Florin Ioan Bălănică.

 

Să alegem nutrienţi de calitate

De altfel, medicul evaluează zilnic persoane care vor să slăbească și pe care le sfătuiește să nu se abată de la principiile dietei sănătoase nici măcar de sărbători. Programul de trei mese pe zi și două gustări rămâne în vigoare și la final de an. Iar dacă vrem să evităm partea mai puțin plăcută a sărbătorilor, adică îngrășarea, trebuie să ținem cont că ingredientele sănătoase fac casă bună cu rețetele light. „Oamenii se hrănesc cu nutrienți, și nu cu mâncare. Corpul uman, în speță tractul digestiv, nu recunoaște felurile de mâncare, ci nutrienții. În fapt, gustul durează doar cât este limba, în rest vorbim de sănătate sau boală. Atunci când ne gândim la mâncare, trebuie să ne gândim mai întâi la nutrienți și doar apoi la gust. Am construit peste 100 de rețete, care înseamnă și reinterpretarea unor rețete tradiționale românești, atât ca mod de preparare, cât și ca gust. Sarmalele pot fi preparate din carne slabă de porc, mixată cu vită și amestecată cu mirodenii, condiment după gust, varză murată și supă de rădăcinoase fierte împreună cu un rasol. Sugerez pacienților mei să prepare mâncarea cu supă, și nu cu rântașuri sau prăjeli, adică, în cazul nostru, să fiarbă sarmalele în supă, adăugând și rădăcinoasele după gust. Putem să folosim piper boabe, foi de dafin, condiment și chiar un os cu carne slabă pentru gust. Orezul îl putem înlocui cu ciuperci la grătar, tocate mărunt“, oferă soluții medicul care a consiliat mii de pacienți în procesul de recâștigare a siluetei și sănătății.

 

Ciocolata neagră, cea mai sănătoasă

Obiceiul de a oferi dulciuri de sărbători este unul inspirat atât timp cât acestea au o etichetă curată. „Curat“ înseamnă câteva ingrediente de bază, fără zahăr mult, coloranți și grăsimi vegetale, care trebuie evitate. În schimb, ciocolata este permisă, dar doar dacă îndeplinește anumite condiții. „Există o singură formă de ciocolată, cea neagră cu un procent ridicat de cacao, peste 70%. În rest, vorbim de orice altceva, dar de ciocolată nu. Dacă citim cu atenție eticheta produselor cum ar fi Moșul de Crăciun sau dulciurile de sezon, vom constata acest lucru. Recomand consumul moderat de ciocolată neagră, 2-3 cubulețe, în prima parte a zilei și asociat cu activitate fizică adaptată“, arată medicul specialist în medicina stilului de viață. O greșeală frecventă a celor care vor să slăbească sau să-și mențină silueta este de a înlocui dulciurile cu fructele, fără limită la cantitate. Acestea trebuie consumate cu măsură. Iată de ce: „Fructele se consumă în prima parte a zilei, fiind o bună sursă de energie. Citricele se consumă în toată perioada anului, sunt bogate în zaharuri și trebuie să ne interesăm care este sursa de proveniență, mai precis țara de unde provin, și care sunt reglementările legate de siguranța alimentelor în acea țară. Fructele de import suferă un proces de conservare, pentru a rezista transportului; se consumă spălate și fără coajă“, avertizează medicul Florin Ioan Bălănică, reprezentant în România al Asociației Europene a Medicinei Stilului de Viață.

 

Optaţi pentru apă şi sucuri naturale

Cât despre sucurile dulci, acidulate, este de dorit ca acestea să fie înlocuite de apa simplă cu lămâie. O bună opțiune o reprezintă și sucurile din legume -verzi, bogate în antioxidanți și fibre, care pot fi consumate la micul dejun sau la prima gustare. Oricum, indiferent de forma sub care le consumați, încercați să treceți pe lista de cumpărături legume din surse cât mai curate, de preferință din țările Uniunii Europene. Dacă veți consuma multe legume, vă puteți permite și desertul favorit al sărbătorilor, cozonacul. „Cel mai ușor desert este cel consumat ocazional și la distanță de minimum o oră de masa principală. Consumul de «dulce» imediat după masă presupune ca nutrienții conținuți în desert să fie folosiți pentru metabolizarea nutrienților care compun masa principală. Este important să folosim depozitele de glicogen din ficat și mușchi și grăsimea deja acumulată pentru a metaboliza ceea ce am consumat la o masă. Totodată, contează să asociem mișcarea fizică la consumul de alimente bogate în carbohidrați și grăsimi. Personal, dacă ar fi să aleg, aș prefera să consum cozonac lângă un pahar de iaurt sau chefir degresat, în prima parte a zilei, adică la micul dejun sau prima gustare. Motivul este folosirea proteinei din iaurt pentru arderea carbohidraților și a grăsimilor prezente în cozonac“, exemplifică specialistul. Și nu uităm de alcool, care nu trebuie combinat cu grăsimile sau zahărul! Așadar, nu bem la mese, ci între mese!  

 

De Sărbători, românii vor cheltui mai mult față de 2017

Din bugetul pentru Crăciun și Revelion, cei mai mulți bani se vor duce pe mâncare și băuturi. 766 de lei se vor duce, în medie, pe alimente. Un studiu recent relevă că cele mai căutate produse sunt carnea, cozonacul și vinul. Pe produse nealimentare se vor cheltui 468 de lei, la  acest capitol fiind la mare căutare produsele de îmbrăcăminte, cosmeticele și decorațiunile.

 

„Sănătatea începe cu citirea cu atenție a etichetelor și reducerea listei de cumpărături la carne, lactate, legume, fructe și ciocolată de calitate. Și continuă cu plimbări lungi sau practicarea sporturilor de iarnă după fiecare masă abundentă. Mesele mici și dese sunt cheia marilor succese pe cântar, iar rezoluțiile de la început de an pot fi adoptate și aplicate chiar din prima zi de Crăciun!“(Florin Ioan Bălănică, reprezentant în România al Asociației Europene a Medicinei Stilului de Viață)

Principalele sfaturi: alegeți produse cu maximum 2-3 E-uri şi preferați legumele și fructele autohtone şi din ţările UE.

Comentarii

loading...

Ziarul PDF

AD