Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

25.000 de români, victimele poluării

Calitatea aerului se ameliorează lent în Uniunea Europeană, dar poluarea continuă să provoace decesul prematur a peste 480.000 de europeni, dintre care 25.000 de români, conform estimărilor făcute de Agenția Europeană de Mediu (AEM) în raportul său anual.

Elena Marinescu 0 comentarii

Actualizat: 30.10.2018 - 15:46

Instituția internațională susține că particulele fine au fost responsabile pentru 391.000 de morți premature în 2015 în cele 28 de țări ale UE, o cifră care urcă la 422.000 în cele 41 de țări europene analizate în raport. Specialiștii susțin însă că se înregistrează totuși o reducere de jumătate de milion a numărului deceselor premature pe an, în raport cu situația din 1990. Europenii care trăiesc la oraș, unde emisiile legate de transportul rutier sunt cele mai importante, sunt afectați în mod special. AEM estimează că 6% din populaţia urbană a UE, față de 7% cu un an mai devreme, sunt expuse unor niveluri de particule PM2,5 (particule foarte fine formate din praf, fum, smog sau polen), superioare limitelor autorizate. Este vorba de o proporție care urcă la 74% din populație, dacă se ține cont de recomandările OMS, potrivit unor cifre din 2016.

“În ceea ce priveşte poluarea aerului, emisiile generate de transportul rutier sunt adesea mai dăunătoare decât cele provenite din alte surse, deoarece aceste emisii au loc la nivelul solului şi tind să se producă în oraşe, aproape de oameni. De aceea, este atât de important ca Europa să îşi dubleze eforturile pentru a reduce emisiile din transport, energie şi agricultură şi pentru a investi în a le face mai ecologice şi mai durabile, explică Hans Bruyninckx, directorul executiv al Agenției Europene de Mediu.

 

Bucureștiul, cea mai ­poluată capitală europeană

În privința României, raportul estimează că poluarea cu particule PM2,5 a cauzat 25.400 de decese premature în anul 2015. Trans­portul rutier este una dintre principalele surse de poluare a aerului din Europa, în special poluanţii nocivi, cum ar fi dioxidul de azot şi pulberile în suspensie, ­potrivit raportului intitulat “Calitatea aerului în Europa - Raport 2018. Emisiile ­provenite din agricultură, producţie de energie, industrie şi gospodării contribuie, de asemenea, la poluarea aerului. Acest fenomen periculos pentru sănătate are, totodată, un impact considerabil asupra economiei, scăzând durata de viaţă, mărind costurile medicale şi reducând productivitatea economică ca urmare a numărului de zile de lucru pierdute din cauza problemelor de sănătate. Poluarea aerului are un impact negativ şi asupra ecosistemelor, pentru că degradează solurile, pădurile, lacurile şi râurile şi reduce producţia agricolă.

Bucureștiul este una dintre cele mai poluate capitale din Europa, iar în Iași și Brașov nivelul particulelor în suspensie, PM10 (particule care provin de la emisiile poluante generate de industrie, trafic și încălzirea locuințelor), depășește, zilnic, nivelul maxim acceptat de legislație. La acestea se mai adaugă și sursele alergene din aer, care pot agrava starea de sănătate a celor care suferă de probleme respiratorii.   

 

Repercusiuni

La jumătatea lunii mai, șase țări au fost trimise de Comisia Europeană în faţa Curții de justiție a UE pentru neîndeplinirea obligațiilor lor în materie de calitate a aerului: Franța, Germania, Marea Britanie, Italia, Ungaria și România.

 

Transportul rutier este una dintre principalele surse de poluare a aerului în Europa.

Comentarii

loading...

Ziarul PDF

AD