Senatoarea AUR Diana Șoșoacă a făcut propuneri cu adevărat importante pentru reformarea sistemului de justiție decât au făcut toți justițiarii și politicienii din ultima decadă. Diana Șoșoacă a enumerat de la tribuna Senatului mai multe probleme cu care se confruntă în momentul de față Justiția din România, dar și o serie de soluții care ar trebui adoptate. Discursul său, poate fi citit și vizionat pe Lumea Justiției.
În discursul său, din 3 februarie 2021, în Plenul Senatului, Diana Șoșoacă a explicat că este inadmisibil ca judecători trecuți cu puțin de 20 de ani să ajungă să judece probleme complicate, precum procese de dreptul familiei, acțiuni posesorii, acțiuni patrimoniale sau procese de drept de proprietate. Precizând că orice judecător trebuie să aibă mai întâi experiența de viață și experiență de magistratură (deci de activități în instanță și parchete), senatoarea AUR a avansat o propunere, în sensul că judecătorii să fie recrutați din rândul avocaților cu experiență de cel puțin 15 ani, iar judecătorii de comercial să fi avut anterior cel puțin 15 ani experiență ca și consilier juridic.
Modelul, este unul care ar aduce România pe aceeași linie cu Marea Britanie.
Judecătorii britanici sunt toți numiți din rândul avocaților cunoscuți sub denumirea de Solicitors.
Avantajul ar fi, în primul rând, independența lor față de stat, toți venind din mediul privat, din postura de apărător al intereselor cetățenilor. Același lucru se întâmplă și cu procurorii în Marea Britanie, reprezentanții Procuraturii Marii Britanii sunt deopotrivă avocați pledanți care intră în procesele penale de ambele părți – fie din partea apărării fie din partea acuzării.
Iată ce este menționat în Lucrarea publică a Sistemului Judiciar englez ‘The Judicial System of England and Wales: A Visitor’s Guide’ : ”Nu există o limită de vârstă superioară sau inferioară pentru candidați, în afară de vârsta legală de pensionare de 70 de ani pentru judecători și judecătorii de pace. Cu toate acestea, în practică, deoarece se așteaptă ca judecătorii din Anglia și Țara Galilor să aibă o carieră în drept înainte de a sta pe bancă (n.r. servi ca judecător) și (dacă sunt salariați) nu li se permite să se întoarcă la practica juridică după pensionare, ei tind să fie mai în vârstă decât omologii lor din alte părți ale lumii, unde oamenii pot deveni judecători de carieră direct din universitate.” Mai departe, se arată în documentul public ”judecătorii trebuie să aibă dreptul de audiență pentru un anumit număr de ani înainte de a prelua funcția – de exemplu Judecătorii de la Înalta Curte trebuie să aibă dreptul de audiență în legătură cu toate procedurile din Înalta Curte de cel puțin zece ani.”
”Comisia pentru numiri judiciare are o datorie legală specifică de a „încuraja diversitatea în gama de persoane disponibile pentru selectarea pentru numiri”. Cu toate acestea, nu există soluții rapide: sistemul judiciar de astăzi reflectă tipul de persoană care se califică pentru Solicitor (avocat) sau Barrister (avocat pledant) cu 10 sau 20 de ani în urmă, deoarece ambele tipuri de avocați trebuie să câștige un anumit nivel de experiență înainte de a solicita aderarea la sistemul judiciar.”