7.4 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăTechGhid: Cum se poate vota prin corespondență

Ghid: Cum se poate vota prin corespondență

Românii din străinătate își pot alege reprezentanții pentru prima dată prin corespondență, la alegerile parlamentare din 2016. Înscrierea în Registrul Electoral, pentru a putea vota de la distanță se va încheia cu 48 de ore după începerea perioadei electorale, cel mai probabil la finalul lunii august.

Cetățenii români cu drept de vot care au domiciliul sau reședința în străinătate au la dispoziție trei variante de exercitare a dreptului de vot, potrivit legislației aprobată de Parlament anul trecut,. Alegătorii din diaspora pot să își exercite opțiunea prin corespondență, în cadrul secțiilor de votare create la cerere (două opțiuni în premieră) sau în cadrul secțiilor de votare de pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare sau institutele culturale din țara de domiciliu sau reședință (varianta clasică). Fiecare persoană votează o singură dată, optând pentru una din aceste modalități. Pentru a vota prin corespondență sau pentru a cere înființarea de secții speciale orice cetățean român din diaspora trebuie să se înscrie în Registrul electoral cu opțiunea dorită. Pentru înființarea unei secții speciale sunt necesare cel puțin 100 de înscrieri. Înscrierile pentru votul prin corespondență și pentru secțiile speciale încep pe 1 aprilie. Cei care doresc să voteze în secțiile obișnuite nu trebuie să inițieze niciun demers, se vor prezenta la secțiile de votare obișnuite (nu la cele speciale!) în ziua votului.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a întocmit un ghid al alegătorului român din străinătate. Prezentăm principalele etape pentru înscriere:

*Înscrierea în Registrul electoral se face în baza unei cereri scrise, datate și semnate, depuse personal sau transmise prin poștă către misiunea diplomatică sau oficiul consular din statul de domiciliu sau reședință, la care se anexează o copie a pașaportului cumenționarea statului de domiciliu, în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, respectiv o copie a actului de identitate și o copie a documentului care dovedește dreptul de ședere, eliberat de autoritățile străine.

*Modelul cererii poate fi descărcat de pe site-ul Autorității Electorale Permanente și de pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe.

*Începând cu data de 1 aprilie 2016 și până cel mai târziu cu 48 de ore după începerea perioadei electorale se pot face înscrieri în Registrul electoral cu opțiunea pentru votul prin corespondență.

*Prin perioadă electorală se înţelege intervalul de timp care începe la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor şi se încheie odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului scrutinului. Data alegerilor nu a fost comunicată oficial, dar, potrivit legii, aducerea la cunoştinţă publică a datei alegerilor se face cu cel puţin 90 de zile înainte de ziua votării, prin publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului privind data alegerilor. Cu alte cuvinte, dacă alegerile vor fi programate la finalul lunii noiembrie, așa cum se vehiculează, perioada electorală poate începe la finalul lunii august și atunci se vor încheia înscrierile pentru votul prin corespondență.

*Atenție! În cazul în care datele furnizate de dumneavoastră sunt eronate sau incomplete, nu veți fi înscris în Registrul electoral cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă.

Plic trimis prin poștă

*După cinci zile de la expirarea termenului de înscriere în Registrul electoral, puteți verifica online dacă ați fost înregistrat/ă. Accesați www.registrulelectoral.ro, introduceți datele personale și veți afla dacă ați fost înscris cu opțiunea pentru votul prin corespondență. Cei ale căror cereri au fost respinse din cauza cererilor eronate votează la secția de vot obișnuită, nu la secțiile speciale!.

*Poșta Română vă va trimite, până cel mai târziu cu 30 de zile înainte de data alegerilor, la adresa de domiciliu sau de reședință indicată în cerere, documentele necesare votului prin corespondență:

-un plic exterior autoadresat, prevăzut cu elemente de siguranţă. În acest plic

vor fi introduse plicul interior şi certificatul de alegător;

-un plic interior prevăzut cu elemente de siguranţă care să asigure sigilarea acestuia, în care vor fi introduse opţiunea sau opţiunile de vot, după caz.

Plicul interior va conţine un autocolant cu menţiunea „ VOTAT” , prevăzut cu elemente de siguranţă;

-certificatul de alegător;

-buletinul de vot prin corespondenţă;

-instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot.

*Alegătorii români cu domiciliul sau reședinţa în străinătate care nu au optat pentru votul prin corespondenţă pot vota la secția de votare din apropierea domiciliului sau reședinței, dacă sunt înscriși în Registrul electoral sau la secţiile de votare organizate pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare, secţiile consulare şi institutele culturale din străinătate, dacă nu sunt înscriși în Registrul electoral.

*În mod obligatoriu, pe lângă toate misiunile diplomatice şi oficiile consulare, secţiile consulare, dacă acestea îşi au sediul în altă locaţie, precum şi pe lângă institutele culturale din străinătate. Acestea sunt secțiile de votare existente la fiecare alegere, pentru care nu trebuie efectuat niciun demers – este suficientă prezența în ziua votului.

*Se înființează secții de votare și pentru localităţile sau grupurile de localităţi în care îşi au domiciliul sau reşedinţa, conformRegistrului electoral, cel puţin 100 de alegători, fără ca numărul alegătorilor care vor fi arondaţi unei secţii să poată depăşi cifra de 2.000. Pentru a vota la aceste secții speciale alegătorii trebuie să se înscrie în Registrul electoral.

* Începând cu data de 1 aprilie 2016 și până la data expirării a 48 de ore de la începutul perioadei electorale ( cel mai probabil la finalul lunii august) , alegătorii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, se pot înscrie în Registrul electoral.

Cine nu se înscrie, votează restrâns

*Înscrierea în Registrul electoral a alegătorilor cu reşedinţa în străinătate pentru alegerile parlamentare din anul 2016 se face de către Autoritatea Electorală Permanentă, în baza următoarelor documente transmise prin poştă sau depuse la misiunea diplomatică sau oficiul consular:

– cerere scrisă (olograf sau tehnoredactată), datată și semnată, Modelul cererii va putea fi descărcat de pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente și de pe site-ulMinisterului Afacerilor Externe

– copia simplă a actului de identitate

-copia simplă a documentului care dovedește reședința în

străinătate, eliberat de către autoritățile străine.

*Persoanele cu domiciliul sau reședința în străinătate care nu sunt înscrise în Registrul electoral şi fac dovada că au domiciliul sau reşedinţa în străinătate votează numai la secțiile de votare organizate pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare, secţiile consulare şi institutele culturale din străinătate ale României. Atenție: în această categorie se încadrează și cei care nu au fost înscriși în Registrul electoral din cauză că au completat eronat cererile sau nu au trimis documentele solicitate.

Informații suplimentare puteți găsi aici: http://www.mae.ro/node/35931

Romulus Georgescu
Romulus Georgescuhttp://romulus-georgescu
Romulus Georgescu, sef departament Economie
Cele mai citite

O femeie de 31 de ani a fost reținută pentru efectuarea repetată de intervenții chirurgicale estetice minim invazive

O femeie în vârstă de 31 de ani a fost reţinută pentru 24 de ore, urmând să fie prezentată magistraţilor cu propunere legală, pentru...

Coreea de Nord l-a primit pe șeful spionajului rus

O delegație a Biroului de Informații Externe al Rusiei a vizitat capitala nord-coreeană Phenian între luni și miercuri și a discutat despre stimularea cooperării...

Un bărbat din Harghita a găsit un proiectil și două cartușe în curtea casei

Un bărbat dintr-un sat din Harghita a sunat miercuri seara la 112 și a anunțat că a găsit în curte în urma unor săpături,...
Ultima oră
Pe aceeași temă