Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum a scăpat Ponta de clientelismul politic

Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, România are un Executiv care nu poate fi acuzat că distribuie banii pe criterii politice. Aceasta deoarece, din noiembrie 2013 încoace, Guvernul Ponta nici măcar nu se mai chinuie să publice în Monitorul Oficial primăriile și CJ-urile către care pleacă banii.

Share

Andreea Nicolae 0 comentarii

Actualizat: 19.06.2014 - 23:08

Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, România are un Executiv care nu poate fi acuzat că distribuie banii pe criterii politice. Aceasta deoarece, din noiembrie 2013 încoace, Guvernul Ponta nici măcar nu se mai chinuie să publice în Monitorul Oficial primăriile și CJ-urile către care pleacă banii.

Potrivit unui raport al Expert Forum, care va fi astăzi făcut public, clientelismul în alocarea fondurilor publice a revenit după 2012. Din 2013 încoace, însă, nu mai sunt date care să permită verificarea destinației sumelor de la buget, deoarece Guvernul Ponta a avut grijă să secretizeze totul. Concret, de luni bune (din noiembrie 2013, data adoptării OUG 103/2013), nu se mai publică în Monitorul Oficial listele cu primării și CJ-uri care primesc bani și/sau listele cu proiecte de investiții finanțate de la buget. Acum, totul stă în pixul ministrului Dezvoltării, vicepremierul Liviu Dragnea, iar deciziile acestuia nu se fac publice și nici nu se justifică prin proiecte și stadiul acestora.

Mecanismul secretizării

Alocările pentru primării și CJ-uri se făceau prin hotărâre de guvern, în special din Fondul de rezervă al Guvernului. Prin OUG 103/2013, Cabinetul Ponta a schimbat regulile, probabil pentru a scăpa de eventualele critici cum că ar proceda la fel ca predecesorul său, Emil Boc, și ar împărți banii pe criterii politice. Mai precis, menționata ordonanță a stabilit că sumele se repartizează prin ordin al ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, ordin care nu se publică în Monitorul Oficial. „Practic, în continuare nu există criterii de prioritizare a transferurilor către județe și primării, doar că acum nici nu mai putem ști unde au ajuns banii“, avertizează analiștii Expert Forum. Aceștia mai atrag atenția că este vorba de sume consistente, în doar o lună (la finalul anului 2013) Guvernul alocând ministerului condus de Dragnea 228 de milioane lei, bani pe care acesta i-a transferat mai departe către administrațiile locale.

Pentru ca regulile în cheltuirea banului public să fie și mai laxe, prin OUG 8/2014, Guvernul Ponta a decis că ministerul lui Dragnea poate aloca fonduri „pentru finanțarea unor cheltuieli urgente (deci, nu neprevăzute – n.r.) în vederea derulării în bune condiții a activităților specifice administrației publice“. „Ministrul poate da bani oricui, pentru orice“, concluzionează analiștii Expert Forum.

Liberalii, dezavantajați în 2012?

Pentru anul 2012, ultimul când s-au mai făcut publice destinațiile banilor alocați de MDRAP, Expert Forum a constatat o revenire a clientelismului politic. Concret, 77% din sumele alocate au mers la primarii puterii (față de 47% în 2011 și 51% în 2010). În plus, există suspiciuni că distribuirea nu ar fi fost tocmai imparțială nici în sânul puterii. „Primarii PNL au fost puternic dezavantajați financiar în 2012 și ulterior“, arată analiștii Expert Forum, admițând însă că nu există suficiente date publice pentru ca această teorie să fie mai presus de orice dubiu.

Prăbușirea investițiilor publice

Raportul Expert Forum atrage, de asemenea, atenția asupra scăderii drastice a investițiilor publice. Concret, declarațiile mai mult decât optimiste ale guvernanților sunt contrazise dur de cifre: investițiile publice s-au prăbușit, atingând în primele patru luni ale anului 2014 doar 0,9% din PIB. Spre comparație, în primele patru luni ale anului 2013 ele reprezentau 1,41% din PIB, iar în aceeași perioadă din 2012 (adică, înainte de venirea la putere a USL), 1,74% din PIB. Tendința de scădere a investițiilor publice este considerată „bizară“, de semnatarii studiului, din două motive: 1. contrazice declarațiile publice despre accelerarea absorbției fondurilor UE; 2. este contrară liniei asumate clar de social-democrați. „Dacă absorbția ar fi sporit, cum se spune din surse oficiale, ar fi trebuit să se vadă în paralel și cheltuieli crescute în bugetul național, ceea ce nu e cazul“, explică Expert Forum. Cât despre al doilea motiv, în urmă cu doar o lună, ministrul (încă) delegat pentru Buget, Liviu Voinea, spunea că investițiile publice vor crește în 2014 cu un miliard de euro.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...