Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

UDMR-PC-PSD-PRM - cvartetul care sfideaza pana si UE

Pana la raportul de monitorizare din septembrie, cand a fost anuntata data certa a primirii Romaniei in familia europeana, politicienii mioritici s-au straduit sa se poarte mai cu perdea. S-au facut ca sustin lupta impotriva coruptiei, si-au ...

Share

Rl online 0 comentarii

20.10.2006 - 00:00
Pana la raportul de monitorizare din septembrie, cand a fost anuntata data certa a primirii Romaniei in familia europeana, politicienii mioritici s-au straduit sa se poarte mai cu perdea. S-au facut ca sustin lupta impotriva coruptiei, si-au nuantat declaratiile razboinice de pana atunci si si-au afirmat "angajamentul deplin" pentru binele tarii. Cum a trecut insa momentul raportului si s-a inceput a numara zilele pana la 1 ianuarie 2007, cum politicienii si-au dat arama pe fata. Cel mai elocvent exemplu in acest sens il constituie purgatoriul prin care trece amarata lege de infiintare a Agentiei Nationale de Integritate, ceruta cu atata insistenta de oficialii europeni. Ce lupta impotriva coruptiei? Nu e nevoie de asa ceva. Ce agentie care sa ne controleze averile si, Doamne, fereste, sa le si confiste daca se constata ilegalitati? Mai bine ne facem doar ca infiintam agentia, dar nu-i dam nici un drept si continuam sa ne jucam de-a combaterea coruptiei. Cat despre confiscarea averilor, ne asiguram ca nu se intampla nimic, deoarece lasam puterea de decizie la nivelul institutiilor actuale, a caror "performanta" o cunoastem foarte bine...
Dupa ce a trecut prin Comisia juridica a Camerei Deputatilor, din cele 77 de articole ale legii initiate de Ministerul Justitiei au ramas 64, si acestea modificate pana la transformarea totala, fiind aduse aproape 120 de amendamente.

Forma initiala, propusa de Guvern

¥ Art. 1 Ð Activitatea de control al averilor si de verificare a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor pentru persoanele care exercita demnitatile publice si functiile prevazute de prezenta lege se efectueaza de catre Agentia Nationala de Integritate, autoritate administrativa autonoma organizata ca structura unica la nivel national, denumita in continuare Agentia.
¥ Art. 3 Ð (2) Sesizarea facuta de avertizorii in interes public, in conditiile Legii nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii, poate avea caracter confidential, la solicitarea motivata a acestora.
¥ Art. 4 Ð (1) In termen de 60 de zile de la sesizare, inspectorul de integritate desemnat potrivit legii efectueaza cercetarea prealabila. In cazul incompatibilitatilor termenul este de 30 de zile. Cercetarea prealabila are ca obiect strangerea datelor necesare pentru a se constata daca este cazul sa se dispuna inceperea controlului sau a verificarii, dupa caz.
(2) Accesul la datele cu caracter bancar, precum si la alte date detinute de persoane fizice sau juridice private este posibil numai dupa inceperea controlului sau a verificarii.
¥ Art. 18 Ð Agentia incepe controlul averii daca in urma cercetarii prealabile rezulta date sau indicii ca unele bunuri ori valori dobandite pe parcursul exercitarii demnitatii sau functiei publice nu pot fi justificate de persoana in cauza in raport cu veniturile obtinute.
¥ Art. 20 Ð (1) Persoanele prevazute la art. 14 care au detinut demnitati publice sau functii similare celor mentionate la acest articol dupa 1 ianuarie 1990 pot fi supuse controlului averilor cu privire la bunurile supuse obligatiei declararii prin reglementarile in vigoare la momentul detinerii demnitatii publice sau a functiei, daca exista date sau indicii ca unele bunuri ori valori nu pot fi justificate de persoana in cauza in raport cu veniturile obtinute.
(2) Controlul averii unei persoane care a detinut o demnitate publica sau o functie dintre cele prevazute la art. 14 poate fi efectuat si ulterior, in termen de cel mult 5 ani de la data incheierii mandatului sau a incetarii activitatii.
¥ Art. 29 Ð (1) Fapta persoanelor prevazute la art. 14 care, cu intentie, depun declaratii de avere care nu corespund adevarului constituie infractiunea de fals in declaratii si se pedepseste potrivit codului penal.
¥ Art. 38 Ð Agentia incepe verificarea daca in urma cercetarii prealabile rezulta date sau indicii privind existenta unui caz de incompatibilitate, potrivit prevederilor legale in vigoare.
¥ Art. 43 Ð Consiliul National de Integritate, denumit in continuare Consiliul, este organismul autonom si reprezentativ, cu activitate nepermanenta (...).
¥ Art. 48 - (2) Consiliul are urmatoarele atributii:
a) propune presedintelui Romaniei numirea si revocarea din functie a presedintelui si vicepresedintelui Agentiei;
¥ Art. 51 Ð (1) Agentia exercita urmatoarele atributii (...):
b) efectueaza controlul averilor, verificarea conflictelor de interese si a incompatibilitatilor pentru persoanele prevazute de lege;
d) constata nerespectarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese sau incompatibilitatile;
¥ Art. 55 Ð (1) Presedintele Agentiei si vicepresedintele Agentiei sunt numiti in functie de catre presedintele Romaniei (...).
¥ Art. 66 Ð (1) Inspectorii de integritate au dreptul sa li se asigure masuri speciale de protectie impotriva amenintarilor, violentelor sau a oricaror fapte care ii pun in pericol pe ei, familiile sau bunurile lor.

Forma modificata in Comisia juridica

¥ Art. 1 - Activitatea de control al declaratiilor de avere dobandita in perioada exercitarii mandatelor sau a indeplinirii functiilor respective si a declaratiilor de interese se efectueaza de catre Agentia Nationala de Integritate, autoritate administrativa autonoma organizata ca structura unica la nivel national, denumita in continuare Agentia.
¥ Art. 3 - (2) Sesizarea de cercetare va indica, in mod obligatoriu, dovezile pe care se intemeiaza si sursele de unde acestea pot fi solicitate sau va fi insotita de acte doveditoare.
(3) Sesizarile de cercetare care nu indeplinesc conditiile de la alin. 2 sunt nule.
¥ Art. 4 - (1) In termen de 60 de zile de la primirea sesizarii, inspectorul desemnat, potrivit legii, efectueaza verificarea declaratiei de avere si a declaratiei de interese a persoanei in cauza.
(2) Daca in urma compararii datelor din declaratii inspectorul constata diferenta vadita dintre averea dobandita in perioada exercitarii mandatelor sau a indeplinirii functiilor respective sau a fost sesizat despre existenta si a altor bunuri decat cele declarate, inspectorul poate solicita persoanei respective informatii suplimentare.
¥ Art. 18 - Se elimina.
¥ Art. 20 - Se elimina.
¥ Art. 29 - Se elimina.
¥ Art. 38 - Se elimina.
¥ Art. 43 (renumerotat 25) - Consiliul National de Integritate, denumit in continuare Consiliul, este organismul reprezentativ, aflat in subordinea Parlamentului, avand activitate nepermanenta (...).
¥ Art. 48 (renumerotat 30) - (2) Consiliul are urmatoarele atributii:
a) propune Parlamentului, in sedinta comuna a celor doua Camere, numirea si revocarea din functie a presedintelui si vicepresedintelui Agentiei;
¥ Art. 51 (renumerotat 33) - (1) Agentia exercita urmatoarele atributii (...):
b) efectueaza controlul depunerii la termen a declaratiilor de avere, declaratiilor de interese si a incompatibilitatilor de catre persoanele prevazute de lege.
d) sesizeaza nerespectarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese sau incompatibilitatile;
¥ Art. 55 (renumerotat 37) - (1) Presedintele Agentiei si vicepresedintele Agentiei sunt numiti in functie de catre Parlamentul Romaniei (...).
¥ Art. 66 (renumerotat 48) - (1) Se elimina.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...