20.8 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSportSe pierde un milion de voturi

Se pierde un milion de voturi

Dupa cum se prezinta lucrurile acum si daca planurile politicienilor se vor materializa, in toamna vom merge iar la vot pentru a-i alege pe cei care sa ne reprezinte in continuare in Parlament. Pana atunci insa partidele politice se vor stradui din rasputeri, in campanii oficiale sau neoficiale, sa convinga electoratul.
Din pacate, riscam sa nu fi invatat mai nimic din ultimele alegeri si romanii aflati peste granitele tarii vor fi iar uitati. Si aceasta in pofida faptului ca reprezinta, dupa unele estimari, aproximativ un milion de voturi. Asadar, un capital valoros, de care formatiunile de pe scena politica ar trebui sa tina seama. PSD n-a avut interes sa le acorde atentie acestor oameni pentru ca in general se stie de care parte a baricadei politice se afla. Dar macar actuala Alianta ar fi trebuit sa se gandeasca din vreme la cum sa-i atraga pe romanii din strainatate sa voteze si sa le puna la dispozitie mijloacele necesare exercitarii dreptului lor constitutional.

O varianta pentru a scapa de cozile interminabile, carora au trebuit sa le faca fata cei care au vrut la sfarsitul anului trecut sa voteze, o poate constitui adoptarea sistemului de vot electronic, sistem utilizat intr-un numar mare de tari democratice de pe “Batranul continent” sau de peste ocean.

Problemele organizatorice ale ultimelor alegeri

La alegerile parlamentare din 28 noiembrie 2004 s-au inregistrat probleme semnificative atat la centrele de votare organizate pe teritoriul Romaniei, cat si la cele din afara granitelor tarii, destinate romanilor de peste hotare. Aspectele sesizate de alegatorii din Occident s-au referit in principal la deficiente de organizare: numar insuficient de centre de votare, cozi interminabile si, nu in ultimul rand, distantele apreciabile pe care trebuiau sa le parcurga aceia care vroiau sa-si exercite dreptul constitutional. S-a pus, de asemenea, problema costurilor ridicate legate de deplasarile la punctele de votare, in conditiile in care sectiile nu au fost organizate in functie de dispunerea comunitatilor de romani.
Per total, s-a vehiculat nu o data ideea ca prin organizarea defectuoasa s-a urmarit descurajarea exprimarii dreptului la vot al romanilor din strainatate, stabiliti acolo sau aflati temporar la munca. O statistica oficiala a celor care se afla in afara granitelor tarii nu exista. Si aceasta, in principal, din cauza faptului ca destui romani nu au formele legale. Totusi la alegerile de anul trecut se vorbea de aproximativ 800.000 de romani, trimitandu-se pentru acestia… 243.000 de buletine de vot.
Conform rezultatelor publicate de Ministerul Afacerilor Externe, in strainatate au votat insa doar 38.986 de romani. Multi dintre compatriotii nostri ajunsi pe alte meleaguri au intrebat atunci: de ce Legea electorala romaneasca nu prevede votul electronic sau macar votul prin corespondenta? Romanii aflati in strainatate nu au si ei dreptul de a alege Parlamentul Romaniei?

Precedent: revizuirea Constitutiei din 2003

Votul electronic a fost folosit pentru prima data la referendumul pentru Constitutie, dar numai pentru personalul militar si politienesc aflat in misiune oficiala in Irak, Afganistan, Bosnia-Hertegovina si Kosovo. In acest sens a fost emisa atunci Ordonanta de Urgenta nr. 93 din 9 octombrie 2003 in scopul facilitarii procedurii de votare. De implementarea sistemului de vot electronic era responsabil Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, sub supravegherea Biroului Electoral Central. Comunicarea dintre sistem (pentru implementarea caruia era prevazut un termen de doar trei zile) si calculatoarele din sectiile de votare se realiza exclusiv pe baza unor certificate digitale, emise special in acest scop. Participantii la referendum au primit in ziua votarii un plic sigilat care continea datele de accesare (tip utilizator si parola) cu ajutorul carora, dupa conectarea la sistemul de vot electronic, si-au putut exercita dreptul de vot. Buletinul de vot, in loc sa fie tiparit pe hartie, aparea pe ecranul calculatorului, iar votarea propriu-zisa se realiza prin bifarea de catre alegator cu ajutorul mouse-ului a unuia din cele doua patrate corespunzatoare raspunsurilor “da” si “nu”. La incheierea procesului de votare numararea “buletinelor” electronice se realiza automat, iar rezultatul era transmis, tot automat, prin intermediul sistemului sectiei de votare in cel mult o jumatate de ora.
Asadar, economie de timp si de resurse. Adio hartie pentru tiparirea buletinelor, adio stampile si ore petrecute pentru numararea manuala a voturilor! Ministrul pesedist de atunci al Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei aprecia noua procedura de vot ca fiind “simpla, securizata”, de natura sa “respecte confidentialitatea votului si sa poata fi exercitata cu usurinta in toate locurile unde exista personal roman”.

Pana si PSD l-a folosit in alegerile interne

Un sistem de vot electronic a fost utilizat in parte si in mult-trambitatele alegeri preliminare din PSD, organizate in vederea desemnarii candidatilor pentru un loc in Parlament. Ca intreaga poveste s-a dovedit in final un simplu exercitiu de imagine intrucat pe liste au ajuns tot cei care trebuiau este o cu totul alta afacere. Important e ca s-a incercat noul sistem de votare, iar in unele organizatii s-a utilizat exclusiv acesta. Pentru a vedea cat de eficient a fost si cum au fost apreciate rezultatele merita sa aducem aminte o declaratie a presedintelui partidului si premierului de atunci, Adrian Nastase, care era atat de multumit incat isi afirma covingerea ca in 2008 alegerile parlamentare ar trebui organizate prin vot electronic. Intre timp s-au schimbat multe lucruri, iar urmatoarele alegeri nu vor mai avea loc in 2008, ci mai devreme.
Ramane insa valabil faptul ca introducerea votului electronic constituie o tendinta imbratisata de tot mai multe state europene.

Recomandarea Comitetului de Ministri al Consiliului Europei

Pe 30 septembrie 2004 Comitetul de Ministri al Consiliului Europei a lansat pentru statele membre si cele in curs de aderare Recomandarea Rec (2004)11, care vizeaza reglementarea standardelor legale, operationale si tehnice legate de sistemul electronic de votare.
Dreptul de a vota este unul dintre fundamentele oricarei democratii si, ca atare, procedurile sistemului “e-voting” trebuie sa fie in concordanta cu principiile alegerilor si referendumurilor democratice, luand in considerare si faptul ca noile tehnologii din domeniile informatiei si comunicatiilor sunt folosite tot mai mult in viata cotidiana.

Avantaje ale e-votingului

Principalele argumente in favoarea sistemului de vot electronic se refera la gasirea unei solutii pentru participarea, in varianta traditionala, din ce in ce mai redusa a electoratului, precum si la dorinta de modernizare. Prin introducerea e-votingului s-ar asigura premisa unei mai mari eficiente si flexibilitati. In cazul in care optiunea politica s-ar putea exprima “de la distanta”, prin intermediul Internetului, alegatorii ar avea posibilitatea sa-si exercite dreptul constitutional dintr-un alt loc decat cabina de votare, ceea ce s-ar traduce prin economie de timp si bani. S-ar usura considerabil astfel procedura atat pentru electorat, cat si pentru organizatori daca ne gandim doar la costurile presupuse de tiparirea buletinelor de vot, realizarea stampilelor, a cabinelor propriu-zise si a altor lucruri necesare desfasurarii procesului de votare.
In acelasi timp, avantajate ar fi in cazul votului “de la distanta” persoanele care locuiesc sau se afla temporar in afara granitelor tarii, dar si persoanele netransportabile la sectia de votare, reducandu-se astfel absenteismul electoral. Tot printre avantaje se numara si contorizarea rapida a voturilor, precum si stabilirea intr-un timp mai scurt si cu mai mare siguranta a rezultatelor.

Cum este in alte tari

Mai multe state utilizeaza e-votingul, in diferitele sale tipuri, atat pentru alegeri, cat si pentru referendum. Austria, Marea Britanie, Olanda, Spania, Japonia, Cehia, Slovenia, Elvetia si Statele Unite ale Americii se numara printre tarile care au reglementat votul electronic.


Sistemul electronic ar bloca operatiunea “Autobuzul”

Unii politicieni, in functie de propriile interese sau de cele dictate de sus, ar putea argumenta ca introducerea votului electronic pentru romanii din afara sau dinauntrul granitelor tarii ar putea ridica semne de intrebare in ceea ce priveste siguranta. Toti cei care se opun ideii de modernizare ar trebui sa reflecteze asupra faptului, dovedit si bine cunoscut in tari cu o democratie indelungata, ca sistemul de vot electronic poate fi mult mai usor si mai sigur decat sistemul traditional. Este mai facil si mai economic sa se contorizeze “buletinele” electronice, decat sa se numere sacii cu buletine de hartie si sa se intocmeasca procese-verbale peste procese-verbale, cu rezultatele care s-au vazut foarte bine la alegerile din toamna trecuta. Si, nu in ultimul rand, votul electronic nu ar mai permite… operatiunea “Autobuzul”, cu tot ceea ce implica ea.

Cele mai citite

Reforma austerității, îmblânzită. Plafonări peste plafonări de la Guvern

După austeritatatea de anul trecut și cu un deficit bugetar la limită, Executivul face cadouri pentru români, iar angajații din companiile de stat pot...

Luis Rubiales, fostul președinte al Federaţiei Spaniole de Fotbal, ar putea ajunge la închisoare

Luis Rubiales, fostul preşedinte al Federaţiei Spaniole de Fotbal, riscă să ajungă la închisoare din cauza problemelor ce continuă după finala Cupei Mondiale de...

Tarifele polițelor de asigurare obligatorie rămân plafonate până la 30 iunie 2024

Executivul a aprobat actul normativ promovat de Ministerul Finanțelor și elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin care prelungește cu trei luni perioada de...
Ultima oră
Pe aceeași temă