Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Coruptia - factor de risc la adresa sigurantei nationale

Administratia Prezidentiala a dat publicitatii ieri, pe site-ul institutiei, proiectul Strategiei de Securitate Nationala a Romaniei. Potrivit documentului, riscurile si amenintarile la adresa securitatii nationale a Romaniei sunt percepute din ...

Share

Iulia Vaida 0 comentarii

22.02.2006 - 00:00
Administratia Prezidentiala a dat publicitatii ieri, pe site-ul institutiei, proiectul Strategiei de Securitate Nationala a Romaniei. Potrivit documentului, riscurile si amenintarile la adresa securitatii nationale a Romaniei sunt percepute din perspectiva posturii de tara membra a Aliantei Nord-Atlantice si a Uniunii Europene. O amenintare la adresa securitatii nationale este terorismul international. Atacurile teroriste din 11 septembrie, Madrid, Londra, Moscova sau Istanbul demonstreaza faptul ca terorismul international de sorginte extremist-religioasa, structurat in retele transfrontaliere, reprezinta cea mai grava amenintare la adresa vietii si libertatii oamenilor. Armele nucleare, chimice, biologice si radiologice constituie o alta amenintare deosebit de grava din punctul de vedere al potentialului de distrugere. "Conflictele inghetate" din aceasta regiune, alaturi de alte stari tensionate, dispute teritoriale, tendinte separatiste si situatii de instabilitate prezente in proximitatea strategica a tarii genereaza incertitudine strategica, determina irosirea multor resurse si perpetueaza saracia. Ele alimenteaza alte forme de violenta si criminalitate si favorizeaza terorismul.
Potrivit Strategiei, construirea unui regim de securitate si prosperitate in zona Marii Negre reprezinta o directie distincta de actiune. Eficienta administratiei, ca parte a bunei guvernari, constituie, potrivit documentului, o conditie esentiala pentru asigurarea securitatii si prosperitatii cetatenilor Romaniei. In scopul realizarii unei administratii eficiente, se prevede introducerea standardelor de calitate pentru serviciile publice, implementarea unui sistem complex si coerent de masuri pentru prevenirea si combaterea actelor de coruptie, aplicarea codurilor de etica pentru demnitari si functionari publici, debirocratizarea, simplificarea si urgentarea procedurilor administrative.
Ca pilon al bunei guvernari, consolidarea independentei Justitiei si cresterea respectului pentru actul de justitie reprezinta o alta prioritate importanta, menita sa garanteze compatibilitatea europeana a administratiei romanesti pe domeniul Justitie si Afaceri Interne.
Identificarea coruptiei ca factor de risc la adresa securitatii nationale inca de la inceputul activitatii actualei administratii a creat conditii pentru declansarea unui amplu program de actiuni pentru eradicarea coruptiei sistemice, legata de puterea politica, juridica si administrativa - se arata in document.
Elementele principale ale Strategiei de combatere a coruptiei sunt urmatoarele: ¥ Cresterea transparentei actului de guvernare, aplicarea stricta a standardelor de integritate morala a personalului care lucreaza in administratia publica si sporirea eficientei masurilor de combatere a coruptiei prin mijloace administrative ¥ Revitalizarea sistemului de lupta impotriva coruptiei pe principiul intransigentei si eficientei prin: prevenirea ingerintelor politice sau administrative in activitatea organelor de justitie si cresterea integritatii si a rezistentei la coruptie a sistemului judiciar; intarirea capacitatii institutionale de lupta impotriva coruptiei; imbunatatirea coordonarii intre structurile de control si organele de ancheta penala; cresterea vitezei de desfasurare a proceselor penale ¥ Promovarea unor masuri active pentru prevenirea coruptiei in mediul de afaceri prin: eliminarea tratamentului preferential, asigurarea mediului concurential si cresterea transparentei in domeniul contractelor si achizitiilor publice; asigurarea egalitatii de tratament in domeniul fiscal, concomitent cu urmarirea sistematica a indeplinirii stricte a obligatiilor fiscale de catre toti contribuabilii; intronarea spiritului de legalitate si raspundere in activitatea vamala ¥ Eficientizarea masurilor privind informarea publica oportuna si educatia civica ¥ Cresterea gradului de coordonare interna a activitatilor referitoare la combaterea coruptiei si amplificarea cooperarii internationale in acest domeniu ¥ Monitorizarea activa a implementarii strategiilor si planurilor de actiune vizand instrumentele de lupta impotriva coruptiei, promovate de UE, CE si ONU.

Activitatea de informatii si contrainformatii pune accent pe preventie

Prioritatile transformarii in domeniul activitatii de informatii, contrainformatii si securitate din Strategia de Securitate Nationala vizeaza: ¥ Concentrarea eforturilor asupra evenimentelor, fenomenelor si tendintelor geopolitice, economice, sociale si de alta natura cu caracter transnational, care au relevanta in domeniul securitatii si se manifesta in zone de interes strategic pentru Romania si pentru tarile aliate, partenere sau prietene ¥ Avertizarea timpurie asupra riscului aparitiei si dezvoltarii activitatilor teroriste, proliferarii armelor de distrugere in masa si a altor tehnologii sau conceptii relevante pentru securitatea nationala sau care ar putea constitui amenintari pentru securitatea statelor aliate, partenere sau prietene ¥ Concentrarea, la nivel global, pe spatii relevante, pentru monitorizarea si analiza potentialelor de dezvoltare a situatiilor conflictuale, tensiunilor si altor amenintari transnationale, care s-ar putea constitui in pericole la adresa intereselor de securitate ale Romaniei ¥ Protectia informativa, contrainformativa si de securitate a prezentei nationale in teatrele de operatiuni sau in alte misiuni, in diferite regiuni ale globului, inclusiv in cadrul operatiunilor aliate sau de coalitie ¥ Sprijinul masurilor de descurajare strategica adoptate in cadrul organizatiilor si aliantelor din care Romania face parte ¥ Identificarea, semnalarea si prevenirea activitatilor ce se pot constitui in amenintari interne de natura terorismului, proliferarii armelor de distrugere in masa, criminalitatii organizate, coruptiei, accidentelor industriale sau a altor factori de risc.
In acest context, documentul arata faptul ca infiintarea comunitatii de informatii reprezinta o necesitate obiectiva a etapei si o oportunitate majora a procesului de dezvoltare in domeniul activitatii de informatii, contrainformatii si de securitate la nivel national, determinata de evolutia mediului de securitate.

Basescu face publica strategia nationala predand-o in direct televiziunii... publice!

Premierul Tariceanu si liberalii care i-au solicitat presedintelui Basescu desecretizarea proiectelor de lege privind securitatea nationala au primit luni seara o replica dura din partea sefului statului. Presedintele Basescu a pus luni seara, in direct, la dispozitia televiziunii publice un exemplar al Planului Strategiei Nationale de Securitate. "Doamna Culcer, este aici, este proiectul care a fost pe masa CSAT. Sa il faceti public, pentru a ne convinge cat de mare e minciuna si intoxicarea. Deci asta este marea strategie prin care facem statul politienesc, da?" - a spus Basescu, in replica la recentele declaratii privind secretizarea Legilor sigurantei nationale. Presedintele a raspuns afirmatiilor premierului Tariceanu potrivit carora, prin adoptarea Legilor securitatii nationale, se va mari considerabil puterea serviciilor secrete in dauna libertatii cetatenilor. El a aratat ca, la ultima sedinta CSAT, a mai fost acordat un termen de 30 de zile, urmand ca pachetul legislativ sa fie supus dezbaterii publice. Basescu a explicat ca nu a dorit sa faca pentru moment publice proiectele de lege privind securitatea nationala, pentru a nu se crea o "harmalaie inutila", plecand de la premisa ca el avea 500 de observatii, si cu siguranta societatea civila ar fi avut 5.000. "Cand vor fi intr-o forma de proiect bun pentru pus in dezbaterea publica, vor fi puse in dezbaterea publica cel putin 30 de zile. Fiind vorba de sase legi, va fi nevoie de mai mult timp", a afirmat Basescu.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...