Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cancerul coruptiei s-a extins din zona politica pana in lumea afacerilor

Manifestarile asociate fenomenului coruptiei s-au numarat, in anul 2004, printre principalele vulnerabilitati si riscuri de securitate, se afirma in raportul pe anul trecut al Serviciului Roman de Informatii. De altfel, in raport sunt trecute mai ...

Share

Romulus Georgescu 0 comentarii

20.06.2005 - 00:00
Manifestarile asociate fenomenului coruptiei s-au numarat, in anul 2004, printre principalele vulnerabilitati si riscuri de securitate, se afirma in raportul pe anul trecut al Serviciului Roman de Informatii. De altfel, in raport sunt trecute mai multe tipuri de actiuni care au afectat diferite sectoare ale vietii economice, politice, sociale.

Raportul semnaleaza defi-cientele in activitatea manageriala in importante sectoare economice. Agentii SRI au monitorizat "actiunile initiate de entitati private interne si externe ori grupuri de interese agreate in jurul sau beneficiind de sprijinul unor persoane cu functii de decizie in vederea valorificarii oportunitatilor generate in cadrul acestor procese in defavoarea interesului public". In domeniul energetic, autorii raportului au semnalat derularea necorespunzatoare a programelor de reabilitare-modernizare, deseori cu sprijinul cointeresat al factorilor de decizie. Raportul face referire la gestionarea ineficienta a resurselor financiare disponibile (alocate de la bugetul de stat ori provenite din credite externe, majoritatea cu garantie guvernamentala) inclusiv "ca urmare a interpunerii pe fluxurile de aprovizionare a unor firme intermediare agreate, respectiv actiunilor unor grupuri de interese cu conexiuni in spatiul CSI in directia preluarii controlului asupra importurilor de combustibili".
Pe acest fond s-a produs o scadere a atractivitatii societatilor din domeniu incluse in programul de privatizare, care coroborata cu intarzierile inregistrate in procesul de liberalizare a pietei energetice a generat dificultati suplimentare in indeplinirea obligatiilor asumate in cadrul negocierilor cu Uniunea Europeana.

Coruptia a coborat si in mina

In ceea ce priveste exploatarea si valorificarea resurselor naturale, atribuirea contractelor de investitii si intretinere a exploatarilor miniere, respectiv a celor de aprovizionare a unor firme agreate de factorii de conducere ai unitatilor miniere - uneori in complicitate cu lideri sindicali - "a produs prejudicii semnificative bugetelor societatilor de profil, favorizand, totodata, perpetuarea unor stari de insecuritate in exploatarea instalatiilor. Interpunerea intereselor personale sau de grup in gestionarea retelelor de distributie a gazelor naturale, coroborata cu deficientele manifestate in exercitarea atributiilor de supraveghere si control al derularii unor proiecte investitionale in sistem de parteneriat public-privat, s-a repercutat nu doar in planul securitatii in exploatare si al eficientei activitatii, ci si asupra perspectivelor de integrare a tarii noastre in marile infrastructuri europene de transport al resurselor petrogazeifere.
Procesul de modernizare a infrastructurii a fost afectat de incredintarea pe criterii clientelare a unor proiecte investitionale de anvergura, in conditii dezavantajoase pentru beneficiari, ori conditionarea atribuirii contractului de subcontractare a unor lucrari catre firme agreate.

Pericolul concentrarilor economice

In domeniul industrial autorii raportului semnaleaza actiunile unor grupuri de interese vizand obtinerea de pozitii dominante pe anumite piete, prin preluarea directa sau prin intermediari a unor societati cu profil unic si influentarea deciziilor strategice in domeniu. Astfel, concentrari economice au fost deja realizate in sectoare precum productia de tabla, aluminiu, cupru, ciment, celuloza si hartie, produse clorosodice, farmaceutice, industrializarea lemnului, siderurgie si metalurgie. Pe de alta parte, profitand de lacunele contractelor de privatizare a unor societati, dar si de "laxitatea controlului exercitat de institutiile abilitate", unii dintre noii actionari majoritari au tergiversat indeplinirea obligatiilor investitionale asumate la preluarea pachetelor de actiuni.

Si la nivel central, si la nivel local...

La capitolul din raport dedicat "apararii valorilor constitutionale" autorii raportului fac referire la "obstructionarea activitatii unor institutii ale statului ori deturnarea in sensuri neconforme cu interesul general ca urmare a agregarii si consolidarii unor grupuri de interese, dispunand de conexiuni in mediile de decizie". Serviciul Roman de Informatii a alcatuit si o lista a tipurilor de actiuni din acest domeniu. Au fost identificate situatii in care factori de decizie din administratia publica centrala si locala au utilizat abuziv prerogativele functiei pentru:
- aplicarea discriminatorie a cadrului normativ ori initierea unor reglementari destinate promovarii unor interese oneroase;
- acordarea nejustificata a unor facilitati, scutiri si esalonari la plata taxelor si impozitelor;
- organizarea de licitatii trucate pentru atribuirea unor lucrari sau servicii de interes public;
- deturnarea fondurilor disponibile in beneficiu personal sau al unor grupuri de interese agregate la nivel central/local, inclusiv in cadrul unor proiecte si programe de finantare (nerambursabila) externa prin acte ilicite sau incheierea de contracte dezavantajoase comunitatii;
- gestionarea frauduloasa a patrimoniului public, materializata in subevaluarea pretului unor terenuri si imobile scoase la vanzare ori trecerea abuziva a acestora din domeniul public in cel privat, concesionarea ilegala ori dezavantajoasa a unor spatii comerciale sau terenuri;
- utilizarea informatiilor la care au acces, in virtutea atributiilor de serviciu pentru satisfacerea unor interese personale sau de grup.

Au stiut si presedintele, si premierul, si baronii locali...

In anul 2004 au fost elaborate 4.947 de documente integrate, in baza carora - prin difuzare simultana - au fost puse la dispozitia factorilor de decizie 12.528 de informari. Circa 82% din totalul documentelor de informare au fost destinate Guvernului, iar la Presedintia Romaniei au ajuns 14% din total. De asemenea, SRI a asigurat satisfacerea nevoilor de informare a factorilor de decizie la nivel local, transmitand catre acestia 2.344 de documente - 1903 destinate prefectilor, iar 441 presedintilor de consilii judetene.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...