Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Dana Gîrbovan: CSM a predat independenţa justiţiei în mâna SRI

Preşedinta UNJR a comparat SRI cu Securitatea din perioada comunistă, pentru că includerea independenţei şi înfăptuirii justiţiei în securitatea naţională a oferit agenţilor SRI posibilitatea de a şti în timp real tot ce doreau legat de mersul dosarelor.

Share

Iulian Budușan 0 comentarii

Actualizat: 04.05.2018 - 22:04

Preşedinta Uniunii Naţionale a Judecătorilor din România, Dana Gîrbovan, spune vineri, după publicarea protocolului dintre Consiliul Suprem al Magistraturii (CSM) şi Serviciul Român de Informaţii (SRI), că CSM a renunţat la rolul său constituţional şi a predat independenţa justiţiei SRI. Preşedinta UNJR a comparat Serviciul Român de Informaţii cu Securitatea din perioada comunistă, pentru că includerea independenţei şi înfăptuirii justiţiei în securitatea naţională a oferit agenţilor SRI posibilitatea de a şti în timp real tot ce doreau legat de mersul dosarelor şi să şi intervină în cursul lor.

 
„Vechiul CSM a predat justiţia SRI-ului şi şi-a compromis rolul constituţional. Aceasta e concluzia pe care o ai după o primă lectură a Protocolului dintre CSM şi SRI încheiat în 2012, din care rezultă fără echivoc că CSM a abdicat singur şi de bună voie de la rolul sau constituţional, “predând” independenţa justiţiei în mâna SRI”, scrie Dana Gîrbovan pe pagina sa de Facebook.

Ea explică faptul că CSM este creat constituţional, având rolul de a garanta independenţa justiţiei, iar tot ce ţine de un judecător sau de un procuror este gestionat de Consiliu, pentru că nicio altă putere nu poate deveni, aceasta fiind şi una dintre garanţiile cele mai importante ale independenţei justiţiei.

„Prin acest protocol, însă, CSM a dat pe tavă TOT ce ţine de carieră judecătorilor şi procurorilor SRI-ului. Mai mult, CSM-ul a dat drept SRI-ului să se poată implica inclusiv în procedurile de numire a judecătorilor la ICCJ sau în funcţiile de la vârful sistemului judiciar, ceea ce este absolut de neconceput”, precizează Dana Gîrbovan.

Preşedinta UNJR explică la ce se referă protocolul.

„Deşi prin Constituţie se prevede că “infaptuirea justiţiei” este rolul exclusiv al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al celorlalte instanţe judecătoreşti, prin acest protocol “înfăptuirea justiţiei” a devenit obiect al cooperării dintre CSM şi SRI”, spune ea. Gîrbovan adaugă că obligaţia magistraţilor de a nu fi colaboratori sau informatori ai serviciilor de informaţii a devenit o obligaţie a CSM-ului de a pune la dispoziţia SRI toate datele şi informaţiile privind magistraţii”, mai spune şefa UNJR.

În ceea ce priveşte numirile în funcţii de conducere în instanţe şi parchete, „totul a stat sub semnul implicării SRI”, care punea la dispoziţie CSM-ului informaţii despre magistraţi, spune Dana Gîrbovan.

Preşedinta UNJR a comparat Serviciul Român de Informaţii cu Securitatea din perioada comunistă, pentru că includerea independenţei şi înfăptuirii justiţiei în securitatea naţională a oferit agenţilor SRI posibilitatea de a şti în timp real tot ce doreau legat de mersul dosarelor şi să şi intervină în cursul lor.

„Includerea independenţei şi înfăpuirii justiţiei în securitatea naţională a deschis posibilitatea că SRI să ceară mandate pe siguranţă naţională privind judecătorii şi procurorii, putându-i astfel supraveghea mai ceva că vechea Securitate comunistă ori SIPA. Acest lucru ar fi putut permite că agenţii SRI să ştie în timp real tot ce doreau legat de mersul dosarelor, şi, de ce nu, să intervină “prin metode specifice” în cursul acestora”, explică Gărbovan.

De asemenea, spune ea, avizele date de CSM pe proiectele de lege se făceau în urma consultării cu SRI, iar protocolul din 2012 a instituit realizarea unor „planuri comune” în cauze complexe – „ceea ce putea însemna orice”.

„Că să citez din clasici, nu e “plan de colaborare” ci “plan comun” de acţiune CSM-SRI. Similar cu Ministerul Public, şi CSM s-a obligat să dea raportul SRI cu privire la rezultatele obţinute în baza informărilor primite”, mai scrie ea.

Gîrbovan consideră că protocolul CSM-SRI are un impact distructiv asupra independenţei justiţiei, care a fost compromisă de toate protocoalele încheiate de instituţiile din justiţie cu serviciile de informaţii.

„Justiţia a fost pur şi simplu compromisă de aceste Protocoale, care au călcat în picioare statul de drept, separaţia puterilor în stat şi independenţa justiţiei. Toţi cei ce au contribuit la asta trebuie să dea socoteală! Sunt multe de spus şi despre acest Protocol şi o vom face după o evaluare atentă. În acest moment, însă, ce pot să spun este că toţi cei care au clamat în ultimii ani că sprijină statul de drept, începând cu Preşedintele Klaus Iohannis şi ambasadele străine la Bucureşti, continuând cu instituţiile europene, au obligaţia să se pronunţe public pe tema acestor protocoale”, adaugă preşedinta UNJR.

Judecătoarea susţine că în România, domnia legii a fost întocmită de domnia protocoalelor secrete, unde chiar şi înfăptuirea justiţiei a fost făcută sub coordonarea SRI.

„Sub aplauzele şi laudele ambasadelor şi a rapoartelor unor birocraţi de la Bruxelles, în România domnia legii a fost înlocuită de domnia protocoalelor secrete, unde până şi înfăptuirea justiţiei a fost făcută sub oblăduirea şi coordonarea SRI”, încheie Gîrbovan.

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a publicat vineri protocolul de colaborare încheiat în 2012 cu Serviciul Român de Informaţîi (SRI), care avea că scop "asigurarea independenţei şi înfăptuirii justiţiei". Documentul prevede că în situaţii de excepţie, datele şi informaţiile transmise de SRI pot fi introduse în dosarele de cercetare ale CSM.

Protocolul, care are trei pagini, prevedea indentificarea anticipată şi înlăturarea faptelor care ar putea afecta justiţia sau securitatea naţională, informarea reciprocă cu datele şi informaţiile pe care fiecare parte le deţine, schimbul de materiale, de lucrări şi date utile celeilalte părţi.

Comentarii

loading...