Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Simptomele din învățământ

Laurențiu Mușoiu 09.04.2020 - 22:57
Laurențiu Mușoiu

După o îndelungată perioadă de așteptare, ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a transmis ceea ce aștepta întreaga societate: că nu se pune problema înghețării anului școlar.

Share

De fapt, ministrul Educației a trebuit să corecteze gafa colegei sale de partid Raluca Turcan, care a demonstrat deja cât de pregătită este să facă parte din Guvern.

S-a creat neliniște îm rândul tuturor celor implicați în sistemul de învățământ din România.

Întrebarea firească este: de ce i-a fost necesar atât de mult timp ministrului Educației pentru a ieși cu câteva lămuriri?

Acest lucru ne demonstrează din nou, dacă mai era nevoie că echipa care se ocupă de strategia de comunicare și de imaginea Monicăi Anisie – armata de consilieri de care aceasta este însoțită de fiecare dată când știe că va avea de răspuns la întrebări, în esență banale – este cel puțin incompetentă.

Șefa Învățământului a decis, într-un final, o serie de măsuri logice, dar, din nou, trebuie să ne întrebăm de ce a durat atât de mult.

 

Deciziile ministeriale

Așadar, conducerea Ministerului Educației și Cercetării a decis, pentru învățământul preuniversitar, ca subiectele de la examenele naționale să cuprindă doar materia ce ar fi trebuit parcursă până la data de 11 martie.

Mai ușor este în sistemul de învățământ superior unde, teoretic, cadrele didactice de predare și studenții sunt familiarizați cu învățarea și cercetarea online, cu toate că am auzit de cazuri în care anumiți profesori universitari susțineau că au avut de învățat de la studenți.

Să sperăm că nu este vorba despre a învăța cum să postezi filmulețe pe Insta sau alte rețele de socializare.

Eficiența și controlul calității procesului educațional din sistemul de învățământ superior sunt probleme însă vechi în România, la care nu s-au găsit soluții din partea celor aflați la conducerea Ministerului Educației nici în vremuri mult mai bune, nu pe pandemie.

Așa că nu e cazul să-i imputăm doamnei ministru și “simulacrul” care se va petrece în multe instituții de învățământ superior în această perioadă.

Nu avem însă cum să nu remarcăm maniera penibilă de transmitere a unor mesaje de mult așteptate de elevi, părinți, studenți și profesori.

Ministrul Educației s-a aliniat, alături de secretarii de stat, în afața unei camere video, în sala de dialog cu sindicatele a Ministerului Educației și a transmis pe Facebook mesajul către comunitatea din jurul școlii românești.

Discursul a fost foarte lung, pentru a transmite informații care puteau fi incluse într-o frază.

Dar se pare că este modul în care au fost instruiți toți membrii Cabinetului Ludovic Orban să presteze public: mult bla bla și multă emoție.

Măcar așa par și autoritățile implicate serios în gestionarea crizei.

 

Vorbe multe, fapte puține

După o perioadă, chiar și sistemul folosit de echipa de comunicare a ministrului pentru a transmite mesajul video nu a mai suportat discursurile lipsite de esență și sunetul a fost tăiat.

Monica Anisie l-a avut ca susținător, la mesajul video, și pe președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, Sorin Cîmpeanu, care a lăudat-o, cu toate că ne amintim că actualul ministru a primit aviz negativ în parlament la audierea pentru numirea la conducerea Educației.

Dar marea problemă rămâne în continuare pentru conducerea Ministerului Educației lipsa de coordonare cu inspectoratele și celelalte instituții subordonate din teritoriu.

Se observă de asemenea, de la mare distanță, și o lipsă de coordonare între ministru și secretarii de stat.

Practic, se poate spune că nu știe stânga ce face dreapta, iar acest lucru se reflectă în degringolada inevitabilă din sistem.

Să luam în considerare situația cadrelor didactice, despre care conducerea ministerului de resort pare să nu știe prea multe, dar, în schimb, vrea să-i liniștească pe angajații din Învățământ.

 

Ce se știe despre profesori

Conducerea Ministerului Educației a transmis că nu se pune problema intrării cadrelor didactice în șomaj sau șomaj tehnic.

Acest lucru este îmbucurător, dar câtă încredere poți avea în mesajele provenite dintr-o zonă de incertitudine, așa cum este, în acest moment biroul ministrului Educației.

Un exemplu elocvent este situația actuală a angajaților din învățământul preuniversitar, care au fost obligați să intre în concediu de odihnă, pe timpul vacanței de primăvară.

Ministrul Educației spune că nu este vorba de o obligație, dar, chiar în aceeași declarație comună de presă de la sediul MEC, secretarul de stat pe învățământ superior transmite că “doar” directorii, contabilii și secretarele pot veni la serviciu câteva zile, pentru a încheia statele de plată.

 

Probleme noi, dar vechi

Cu alte cuvinte, cadrele didactice nu sunt obligate, dar nu au de ales.

Să nu se trezească Ministerul Educației din nou cu un număr semnificativ de procese pierdute pentru un posibil abuz al celor aflați la conducerea instituției.

Nu ar fi pentru prima dată, dar, nu sunt motive de îngrijorare pentru cei aflați acum la conducerea Învățământului, aceștia putând să-și vadă liniștiți de treburile de partid, deoarece eventuale despăgubiri pentru cadrele didactice vor fi suportate tot de la bugetul de stat.

Concluzia nefericită este însă că nu există singuranță nici pentru perioada următoare.

Ministrul Educației a adus lămuriri legate de situația anului școlar, dar se poate întoarce oricând, deoarece au existat suficinte precedente.

Până la declanșarea pandemiei de coronavirus, am spus că elevii aflați acum în clasa a VII-a sunt “generația de sacrificiu”, din cauza lipsei manualelor.

Sunt însă dovezi din ce în ce mai evidente că toate ciclurile de învățământ vor fi sacrificate, conducerea Ministerului Educației fiind pregătită să aplice principiul românesc “la-s că merge”, care nu dă greși niciodată.

 

MĂSURI

Ce anunță ministerul

·  În funcție de data la care se vor relua cursurile, probele scrise ale Evaluării Naționale și ale examenului național de Bacalaureat ar putea fi organizate în luna iulie. 

·  Programele de examen pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat nu vor cuprinde materia aferentă semestrului al II-lea.

·  Evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, olimpiadele și concursurile școlare, precum și simulările pentru examenele naționale vor fi anulate.

·  Sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat pentru olimpici va fi anulată.

·  Situația școlară a elevilor se va încheia cu minimum două note, cărora li se adaugă nota din teză, acolo unde este cazul.

·  Subiectele pentru tezele din semestrul al II-lea vor fi concepute doar din ce s-a studiat până la data de 11 martie 2020.

·  Calendarele pentru înscrierea în clasa pregătitoare, grădiniță și cel de mobilitate a personalului didactic vor fi decalate.