15.5 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialLucram la revizuirea legii privind procedura "aprobarii tacite"

Lucram la revizuirea legii privind procedura “aprobarii tacite”

– Domnule vicepremier, ati afirmat recent ca va pare rau ca ati intrat in politica. Ce se intampla atat de rau in politica romaneasca, pentru a va provoca astfel de regrete?
– Politica este aceeasi peste tot in lume. Nu e diferita in Romania fata de alte tari. Din pacate, peste tot politicienii vorbesc si promit mult si fac putin fata de asteptarile oamenilor. Pentru un om provenit din mediul de afaceri, cum sunt eu, obisnuit cu decizii rapide si cu executarea lor prompta si performanta, acest lucru este foarte stresant. In acelasi timp, pana la intrarea in politica nu mi-am putut imagina usurinta cu care, uneori, se cheltuiesc banii publici, bani proveniti din contributia noastra, a tuturor. Pentru un mare si onest contribuabil la bugetele statului care, pana la intrarea in politica, crea valoare adaugata si peste 5.000 de locuri de munca in industrie si servicii, este greu de inteles o asemenea stare de fapt. Desigur, politica este o experienta de viata, dar nu intotdeauna foarte placuta, si nici pe departe atat de dinamica pe cat este lumea afacerilor. Adesea ma incearca dorinta de a renunta si de a ma intoarce la activitatile pe care le fac cu placere si – trebuie sa recunosc – cu rezultate. Nu o fac, pentru ca intrarea mea in viata politica nu a fost nici conjuncturala, nici intamplatoare. Am luat aceasta decizie din dorinta de a aduce in Parlament si Guvern experienta practica si pragmatismul lumii afacerilor. Am dorit si doresc in continuare ca mediul de afaceri pe care il coordonez sa fie stabil, prietenos, flexibil, modern si european.
– Care ar fi, in cateva cuvinte, lucrurile pe care le-ati realizat pentru imbunatatirea mediului de afaceri?
– Este pentru prima data in istoria postdecembrista a Romaniei cand importanta activitatilor specifice mediului de afaceri este recunoscuta prin punerea lor sub coordonarea unui viceprim-ministru, insarcinat totodata cu sprijinirea investitiilor directe si a intreprinderilor mici si mijlocii. Nu avem spatiul suficient pentru un bilant exhaustiv, dar trebuie punctate cateva realizari majore. In plan institutional au fost create si operationalizate Grupul de lucru pentru elaborarea si monitorizarea Planului de actiuni referitor la imbunatatirea mediului de afaceri, Punctul National de Contact pentru aplicarea recomandarilor OCDE din Ghidul pentru Intreprinderi Multinationale si Grupul de lucru pentru sprijinirea exportatorilor. Exista o colaborare permanenta cu OECD, Banca Mondiala si USAID. In plan legislativ a fost promovata Legea privind societatile de microfinantare, a fost initiata modificarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale si am participat, impreuna cu organizatiile patronale, la elaborarea Legii privind evaziunea fiscala si a modificarilor la Codul Muncii. De asemenea, am lucrat la elaborarea proiectului Legii insolventei, cu o contributie majora la introducerea prevederilor referitoare la mecanismul compensarii bilaterale a obligatiilor izvorate din utilizarea instrumentelor financiare derivate. A fost elaborat Planul de actiuni pentru dezvoltarea si consolidarea mediului de afaceri in perioada 2005-2006, care se refera in principal la evaluarea impactului reglementarilor asupra mediului de afaceri, avand ca scop diminuarea numarului de acte normative si cresterea calitatii acestora. Lucram la revizuirea legii privind procedura “aprobarii tacite”, la elaborarea unei legi a investitiilor, la armonizarea legislatiei societatilor comerciale prin implementarea principiilor guvernarii corporative si a holdingurilor. Am reusit de curand capitalizarea Eximbank, cu suma de 700 miliarde ROL, la ultima rectificare a bugetului de stat pe 2005. Avem mereu in vedere sprijinirea marilor investitori strategici, interesati sa vina sau sa se consolideze in Romania. Sunt mandru ca am reusit sa conving compania Renault sa investeasca in Romania peste 215 milioane de euro, care vor permite fabricarea la Pitesti a unor cutii de viteze destinate exportului. Este important ca mediul de afaceri din Romania poate fi competitiv. Pentru aceasta avem si alte initiative in plan legislativ, cum ar fi modificarea Legii patronatelor, a Legii Consiliului Economic si Social si a Legii investitiilor.

Bugetul pentru IMM-uri se dubleaza in 2006

– V-ati implicat sustinut in modificarea legislatiei societatilor comerciale. In ce consta guvernanta corporativa si care sunt, concret, amendamentele pe care le propuneti?
– Guvernanta corporativa presupune implementarea unui set de principii care se adreseaza conducerii societatilor comerciale pe actiuni, companiilor nationale si societatilor nationale, in ceea ce priveste planificarea strategica si adoptarea transparenta a deciziilor, in scopul armonizarii si protejarii intereselor actionarilor, creditorilor, clientilor, angajatorilor si angajatilor si a altor parti interesate in activitatea societatii comerciale. Acestea vor face ca intreprinderile romanesti sa devina atractive pentru infuzia de capital. Guvernarea corporativa isi propune promovarea pe termen lung a succesului companiilor si a cresterii economice. Guvernarea corporativa face parte din sistemul economic modern si al practicii afacerilor.
– Intreprinzatorii se plang mereu ca Guvernul nu le asculta dorintele. Ei vor scutire de impozit pe profitul reinvestit, bani mai multi pentru IMM-uri. In acelasi timp, ei nu doresc constituirea fondului de garantare a salariilor, care le-ar bloca resursele. Ii ascultati pe acesti oameni?
– Eu ascult pe toata lumea. Stiu ca foarte multi oameni au probleme financiare majore, chiar daca domeniile in care activeaza sunt de o covarsitoare importanta sociala, cum ar fi invatamantul, sanatatea sau serviciile publice. Guvernarea trebuie sa fie facuta cu fata spre oameni, pentru ca resursa umana este cea mai importanta. Inclusiv investitorii propun solutii care sa ii avantajeze in afaceri, cum ar fi diferitele scutiri de taxe si impozite. Guvernul trebuie sa ia act atat de aceste cereri, cat si de interesul general. Bugetul statului trebuie alimentat la un nivel rezonabil. Din acest punct de vedere, Guvernul nu agreeaza nici un fel de scutiri preferentiale. Mai mult decat atat, in ultimii 15 ani cele mai multe dintre asa-zisele facilitati acordate investitorilor au dus la evaziune fiscala si la crearea de inechitati. Pe de alta parte, Guvernul studiaza diferite forme de sprijinire a intreprinzatorilor, in special prin programe destinate sectorului IMM. Printre programele nou implementate la nivelul anului 2005 care vor continua si in 2006 s-a numarat "Programul pentru sprijinirea dezvoltarii IMM prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit”. In acelasi sens, al sprijinirii IMM prin programe, am facut demersuri si am obtinut ca bugetul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie pentru anul 2006 sa creasca de 2,5 ori fata de anul 2005. Aceste majorari au drept scop cresterea competitivitatii IMM, astfel incat, la intrarea in raporturi directe cu companiile din Uniunea Europeana, sansele lor de afirmare sa fie cat mai mari. Toate acestea sunt in conformitate cu doctrina conservatoare, care propune solutii pragmatice, care se bazeaza, in primul rand, pe experienta, pe eficacitatea practica si pe realism politic. In ceea ce priveste constituirea si utilizarea fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, aceasta urmeaza sa fie reglementata prin lege speciala, prevederea existenta in Codul Muncii fiind modificata in acest sens. Va asigur ca mediul de afaceri si societatea civila vor fi consultate in procesul de elaborare a actului normativ mentionat.

Din stapan a ajuns slujitor

– Care sunt principalele deosebiri intre o zi din viata unui om de afaceri si o zi din viata unui ministru?
– Omul de afaceri este, in general, propriul sau stapan. Este responsabil fata de angajatii sai, fata de actionari, asociati, clienti si furnizori. Se scoala dimineata cu proiecte limpezi in minte si cu planuri clare, pe care nu le abandoneaza pana cand nu le finalizeaza. De regula, cunoaste personal cele mai multe dintre persoanele cu care relationeaza. Traieste, mai bine sau mai rau, in functie de felul cum munceste: eficient sau nu. Are putere de decizie asupra valorii adaugate pe care o creeaza si de care dispune, dupa ce isi achita toate obligatiile fata de stat. Nu trebuie sa dea socoteala de modul in care cheltuieste partea sa din profitul obtinut. Asta pana cand intra in politica. Din acea clipa, stapanul devine slujitor. Slujitorul a 22 de milioane de romani, pe care trebuie sa ii serveasca cu devotament. Planurile exista, dar sunt influentate, in marea lor majoritate, de numerosi factori externi. Deciziile care se iau urmeaza o procedura complexa, care implica niveluri decizionale diferite, discutii si negocieri politice indelungate. Decizia politica este, intotdeauna, un compromis, mai mult sau mai putin reusit. Astfel incat ziua de lucru a unui ministru este dedicata "artei negocierii”, in timp ce ziua de lucru a omului de afaceri este dedicata "artei crearii valorii adaugate”.

Audiente pentru investitorii in… fotbal

– Circula tot felul de zvonuri privitoare la faptul ca acordati audiente, la Palatul Victoria, unor oameni implicati in fotbal. Este adevarat?
– In unele situatii se creeaza mari confuzii. Dupa cum stiti, eu coordonez, intre altele, activitatile din domeniul mediului de afaceri din Romania. In aceasta calitate, ma intalnesc zilnic cu zeci de persoane, investitori mai mari sau mai mici, specialisti din domenii diferite etc. Investitorii, atat cei romani, cat mai ales cei din strainatate, au afaceri variate: in industrie, servicii, transporturi, constructii. In ultimii ani, lumea sportului a devenit din ce in ce mai mult un domeniu de interes pentru investitori. Este cunoscut faptul ca fotbalul a devenit in ultimul deceniu o adevarata industrie. Sportul profesionist de astazi nu mai este identic cu cel amator din vremurile trecute. Se investesc sume mari in infrastructura, echipamente, publicitate, alimentatie. Spre exemplu, cluburi de fotbal cum ar fi Manchester United, Chelsea, Sahtior Donetk, Dinamo Kiev, au cifre de afaceri pe care le-ar invidia foarte multe societati comerciale. In situatia in care un mare investitor, care are afaceri in domenii diferite, inclusiv in fotbal, imi solicita o audienta pentru a-si exprima intentia de a investi in Romania, nu am nici un motiv sa nu i-o acord. Daca vrea sa investeasca si in infrastructura sportiva, este binevenit oricand. Sanatatea romanilor trebuie asigurata prin sport, indiferent de provenienta capitalului.
– De ce ar trebui, in opinia dvs., ca Romania sa intre in UE la 1 ianuarie 2007 ?
– Romania este si a fost mereu, prin asezare geografica, limba, istorie, dezvoltare economica – si nu numai – o tara europeana. Romania trebuie sa se intoarca acolo unde ii este locul: in marea familie europeana. Daca acest lucru nu a fost posibil in 2004, trebuie sa se intample cat mai curand. De ce? Foarte simplu: pentru ca mediul de afaceri este pregatit. Pentru ca Romania si Guvernul ei "isi finalizeaza temele de casa”. Pentru ca evolutia economica a Romaniei ne indreptateste la aceasta. Pentru ca Raportul Bancii Mondiale, publicat in septembrie 2005, ne situeaza intre primii 12 performeri mondiali in ceea ce priveste imbunatatirea mediului de afaceri, care atrage in prezent mai multe investitii straine decat toate tarile din zona la un loc, dupa cum arata un raport al ONU publicat in aceasta luna. Pentru ca avem nevoie de Europa, care, la randul ei, are nevoie de noi. Mai trebuie si alte argumente?

Cele mai citite

Firea trebuie să se retragă din cursa pentru europarlamentare dacă va candida la Primărie, susține AUR

Partidul AUR consideră că Gabriela Firea trebuie să renunțe la candidatura pentru un post de europarlamentar dacă dorește să candideze la Primăria Capitalei. Acest punct...

Eșecul lui Nicușor Dan: Capitala îngheață, Promisiunile se Topesc

Avaria care a lăsat jumătate din Capitală fără apă caldă este simbolul eșecului sub administrația lui Nicușor Dan. Începând din 2020 cu promisiuni de...

Dosar de corupție la nivel înalt în Rusia: unul din adjuncții ministrului rus al apărării a fost arestat

Un adjunct al ministrului rus al apărării, Timur Ivanov, a fost arestat pentru presupusă corupţie, a anunţat marţi Comitetul de Anchetă rus, notează AFP,...
Ultima oră
Pe aceeași temă