Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Interviu cu Gheorghe Barbu, ministrul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei -

Rl online 09.11.2005 - 00:00

Despre recalcularea pensiilor, asigurarile de sanatate, ajutorul de incalzire si alte prioritati - Recalcularea pensiilor a fost marea speranta a varstnicilor care au crezut ca vor avea un cuantum echivalent cu al colegilor care ...

Share


Despre recalcularea pensiilor, asigurarile de sanatate, ajutorul de incalzire si alte prioritati

- Recalcularea pensiilor a fost marea speranta a varstnicilor care au crezut ca vor avea un cuantum echivalent cu al colegilor care s-au pensionat dupa 2001, cand a intrat in vigoare Legea privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari. Recalcularea tuturor pensiilor a fost pariul si promisiunea electorala a Aliantei pentru anul 2005, dar si milioane de voturi obtinute la alegerile din anul trecut. Din pacate, majoritatea pensionarilor au ramas dezamagiti ca, dupa o munca de o viata, au pensii umilitoare. Recalcularea a fost si o prioritate anuntata de dumneavoastra la inceputul acestui an. Care este bilantul celor trei etape?
- Recalcularea pensiilor nu a fost un proces de majorare. De la inceput s-a spus acest lucru. Scopul acestei masuri il reprezinta eliminarea inechitatilor existente intre diferite categorii de pensionari din sistemul public, in functie de data pensionarii, asigurarea unui raport de echitate intre acestia. Prin procesul de recalculare, toate pensiile vor fi stabilite dupa aceeasi lege, dupa aceeasi metodologie, potrivit acelorasi principii, indiferent de data pensionarii si indiferent de legislatia care a fost aplicata la momentul stabilirii initiale. In urma recalcularii dupa formula de calcul introdusa de Legea 19/2000 nu toate pensiile vor cunoaste o crestere a cuantumului. Din dosarele recalculate pana in prezent rezulta ca se inregistreaza cresteri la cei care au avut o vechime mai mare efectiv lucrata, salarii mai mari decat salariul mediu pe economie, sporuri cu caracter permanent, indemnizatii si majorari ale retributiei, perioade asimilate valorificate in temeiul noilor reglementari.
In primele trei etape au fost evaluate/recalculate peste 2,3 milioane de dosare, de cresteri ale pensiei beneficiind aproape 954.000 de pensionari.

- Recalcularea se va incheia in decembrie?
- Va garantez ca la 14 decembrie pensionarii vor primi punctajul recalculat si cresteri unde va fi cazul. Pana in momentul de fata, din 1.164.078 dosare de evaluat, au fost recalculate 90,77%, adica 1.056.584 dosare.

- Pensionarii sunt foarte nemultumiti de perspectiva de a plati contributia de asigurari de sanatate, pe care au mai platit-o o data. Acum cativa ani, pe taloanele de pensie scria "retinut si virat CAS". Mentiunea a disparut, dar pensiile nu au fost majorate cu suma "retinuta". Va rugam sa le explicati acestora la ce trebuie sa se astepte.
- Potrivit prevederilor Legii nr. 145/1997 a asigurarilor sociale de sanatate (in prezent abrogata), in cazul pensionarilor pentru care se datora contributia de asigurari sociale de sanatate s-a dispus majorarea cuantumului pensiei cu suma corespunzatoare obligatiei de plata catre bugetul fondului asigurarilor sociale de sanatate, in scopul nediminuarii venitului real provenit din pensie. Astfel, pensia de asigurari sociale si pensia suplimentara evidentiate pe deciziile de pensie au fost majorate, conform reglementarilor legale in vigoare la acea data, cu suma corespunzatoare obligatiei de plata, pentru a fi evidentiata distinct pe taloanele de pensie, acestea reprezentand dovada calitatii de asigurat in sistemul asigurarilor de sanatate. Ulterior acestei operatiuni, suma reprezentand contributia pentru asigurarile sociale de sanatate era dedusa din suma totala. Totodata, aceasta era evidentiata si pe talonul de pensie, dar era virata din bugetul asigurarilor sociale catre bugetul asigurarilor sociale de sanatate, pentru a se face dovada calitatii de asigurat, fara insa a reprezenta o retinere din pensia de asigurari sociale, in conformitate cu Legea 145/1997. Din 2002, pensionarii din sistemul public beneficiaza de asigurarea de sanatate, fara plata contributiei. Am discutat cu ministrul Sanatatii si in guvern de nu stiu cate ori. Am spus: E corect sa plateasca si pensionarii, ca-s mari beneficiari, dar sa n-o plateasca din pensia lor si nici sa aplicam formula care a fost inainte - sa majoram pensia cu 7% si apoi sa retinem din ea. Nu! Sa existe formula: ai fond total de pensii atat si Casa de pensii datoreaza la Sanatate "x" si pe talon scrie "s-a achitat pentru dumneavoastra contributia de asigurari de sanatate".

- Se va scrie pe taloanele de pensie aceasta formula anul viitor?
- Deocamdata nu s-a stabilit. Oricum, bugetul asigurarilor sociale nu poate suporta, fara o completare de la bugetul de stat, asigurarile de sanatate. Este vorba de pachetul legislativ care se va aplica din 2007. In orice caz, cata vreme voi fi ministrul Muncii, daca banii nu vin de la bugetul de stat, eu nu voi semna o astfel de lege.

- La ce sa se astepte pensionarii in 2006?
- Anul viitor trebuie sa se astepte la o crestere a punctului de pensie cu 9,3%, ceea ce inseamna o majorare a pensiilor medii cu aproximativ 12,5%.

- Ce ne puteti spune despre pensiile de lux, pentru militari, diplomati, magistrati?
- Eu as vrea ca despre aceste legi speciale, care se refera la persoanele din aparare si ordinea publica - cuprinzand armata, politie, servicii, cele ale magistratilor, ale diplomatilor - nu sunt legi, ci reprezinta un statut - sa-i intrebati pe cei care au responsabilitati in aceste ministere, comparativ cu restul sistemului public. Eu pot sa recunosc ca exista o serie de interdictii pe care aceste persoane le au in viata civila, sociala si economica, responsabilitati majore pe care le au, de riscuri majore la care sunt posibil supusi. Din acest punct de vedere nu eu, ministrul Muncii, trebuie sa judec, din moment ce nu ministrul Muncii - oricare ar fi fost el - a promovat aceasta legislatie, ci cred ca ea este o decizie politica, de nivel major, pe care n-o poate lua un ministru sau o persoana.
- Dar Legea 19 privind sistemul public de pensii nu trebuie sa fie una pentru toti asiguratii, cu aceleasi drepturi si aceleasi obligatii? Pot fi asigurati de lux si asigurati obisnuiti?
- Din moment ce sunt legi speciale, de alta natura, pe care nu le-a generat acest minister, nu cred ca eu sunt cel care trebuie sa raspunda la aceste intrebari. Sunt unii care nici macar nu sunt asigurati si primesc pensii. Din bugetul de stat. Nu din contributia noastra, ci din impozitele noastre.

Incalzirea, in formula buclucasa

- Al doilea subiect pe care vi-l propun este legat de costul incalzirii locuintei, teroarea pensionarilor, dar si a salariatilor. Ajutoarele acordate in acest sezon vor fi mai mari sau mai mici comparativ cu iarna trecuta?
- In sezonul rece noiembrie 2004-martie 2005, numarul total de ajutoare a fost de 1.039.712, din care 520.074 la energie termica in sistem centralizat si 519.638 la gaze naturale. Pentru intervalul noiembrie 2005-martie 2006 estimam 1.220.000 de beneficiari - 620.000 ajutoare pentru energie termica in sistem centralizat si 600.000 pentru gaze naturale. Ajutoarele se acorda persoanelor care au un venit lunar de pana la nivelul salariului minim pe economie. Pana acum, desi au fost transmise la potentiali beneficiari doua milioane de formulare, numarul cererilor completate si trimise directiilor de munca sunt, deocamdata de aproape 889.000, din care peste 382.000 cereri pentru energie termica si 506.000 cereri pentru gaze naturale.

- Ce ne puteti spune despre un alt act normativ semnat si de ministrul Muncii - ordonanta de urgenta pentru modificarea OUG 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea locuintei, precum si a unor facilitati populatiei pentru plata energiei termice? Se poate opta pentru tariful monom, binom 1 si binom 2, dupa calculul dat de o formula imposibila, in functie de care poti opta sa platesti. Dumneavoastra cum calculati: V = /B1CA + B1CI x S/ x N + Q x B1CV ?
- Sistemul monom inseamna ca optezi sa platesti lunar cat consumi, iar sistemul binom inseamna a alege sa platesti caldura mai putin cu 20-40%, diferenta urmand sa se suporte in lunile de vara. Problema mea, ca ministru al Muncii, e sa sustin familiile cu venituri mai mici decat salariul minim pe economie, prin ajutoare pentru a plati o parte din intretinere. Si fata de anul trecut plafonul s-a marit de la 2.900.000 lei la 3.100.000 lei.

Legea mamelor, nediscriminatorie

- Ordonanta de urgenta privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului pana la 2 ani si 3 ani in cazul celui cu handicap a fost aprobata de Executiv, saptamana trecuta, in forma inaintata de Ministerul Muncii. Adica, cu abrogarea articolului din Legea 303 care permitea pentru mamele-magistrat o indemnizatie discriminatorie. Care sunt noutatile?
- De la 1 ianuarie 2006, indemnizatia pentru cresterea copilului se stabileste la un cuantum fix de 800 lei lunar si se va adresa celor care, in ultimele 12 luni anterioare nasterii, au realizat venituri profesionale supuse impozitarii, potrivit prevederilor Codului Fiscal, prestatia fiind suportata din bugetul de stat, externalizandu-se prestatia existenta din bugetul de asigurari sociale. Incepand cu aceeasi data, beneficiarii acestei indemnizatii care vor opta pentru reintoarcerea pe piata muncii vor primi un stimulent in cuantum de 300 lei lunar pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani (3 ani pentru copilul cu handicap), care poate fi cumulata cu veniturile profesionale realizate - prestatie suportata din bugetul de stat. In aceasta perioada, plata indemnizatiei de 800 de lei se suspenda. In anul urmator, adica incepand cu 1 ianuarie 2007, se va acorda o alocatie de stat pentru copii in cuantum majorat de 200 lei lunar pana la implinirea varstei de 2 (3) ani si 100 lei lunar in situatia ca se opteaza pentru intrarea pe piata muncii.
Drepturile se acorda pe baza cererii adresate primariei de la locul de domiciliu sau de resedinta. Cererea, insotita de documentele justificative, va fi trimisa apoi la Directia de Munca, Solidaritate Sociala si Familie - institutie abilitata sa stabileasca si sa plateasca acest drept.

Opt controale la OMFM, fara sa se gaseasca ilegalitati

- Luna trecuta, directorul Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca a declarat greva foamei aproape 24 de ore, fapt fara precedent. Acesta denunta "mafia" din jurul "capsunarilor". Care este situatia actuala?
- Domnul Teodorescu a facut greva foamei fara sa am nici un fel de cunostinta despre aceasta intentie. Am facut declaratii publice in legatura cu acest gest, am dat comunicate ca nu sunt de acord cu astfel de metode. Ce stiu este ca, pe baza unei reclamatii, sunt cercetate mai multe persoane fizice care nu sunt angajatele unor institutii publice din Romania. Ce este insa important de spus este ca, in legatura cu aplicarea acordului cu Spania, este absolut necesar sa se intruneasca Comitetul Mixt Romano-Spaniol, stabilit prin acord sa se intruneasca de cel putin o data pe an. Acest lucru nu s-a intamplat insa din 2003. Nu s-a intrunit, cu toate ca au existat din partea romana, si pana cand am venit eu ministru si din partea mea, solicitari pentru intrunirea acestui comitet. Si atunci existau puncte de vedere diferite intre Oficiul de Migratie si partea spaniola asupra diverselor lucruri care au creat o stare nepropice unei bune colaborari, ca sa spun asa. Din toata aceasta tevatura de transport, alte lucruri care trebuie facute pentru intocmirea unui dosar pentru deplasare s.a.m.d. Eu insa ma straduiesc cat pot, sper sa si reusesc, ca acordul dintre Spania si Romania sa se puna in aplicare. Deocamdata, din informatiile pe care mi le dau tot colegii mei, abia cam un sfert din muncitorii care pleaca in Spania cu contracte de munca mai trec prin Oficiu. In ceea ce priveste afirmatiile facute in presa, eu deocamdata stiu un lucru: am primit aici, in total, opt sesizari de cand sunt ministru. Am trimis Corpul meu de Control si de fiecare data in raport nu au fost semnalate nelegalitati la OMFM. Diferentele de puncte de vedere intre OMFM si - sa spunem - o parte a reprezentantilor sau unii din reprezentantii spanioli, acesta este lucrul care ma preocupa. Restul - oamenii mei sa-si faca treaba dupa lege, cu respectarea acordului, iar ceea ce este in afara legii - nu vorbesc de acord - sunt organisme in Romania care se pot autosesiza.
Aceasta este o poveste mai lunga si noi, statul, avem o responsabilitate prin acest acord pentru muncitorii sezonieri care sunt cu contracte, iar aceasta responsabilitate s-a extins si pe teritoriul spaniol. Avem acolo un atasat care sa se ocupe de aceste subiecte. Atunci cand oamenii, din diverse motive, netrecand pe la Oficiul pentru Migratie, intampina greutati, sunt nemultumiti s.a.m.d., reclamatiile se intorc tot la noi, la Oficiu, si atunci va trebui sa stim, pana la urma, cata responsabilitate revine statului.

Facilitati pentru cei cu venituri mici

In ceea ce priveste facilitatile acordate persoanelor care au venituri mai mici decat salariul minim pe economie si utilizeaza pentru incalzirea locuintei gaze naturale, normele metodologice au fost aprobate in sedinta de guvern. Cuantumul banesc este de 10 milioane lei pentru achizitionarea, instalarea si punerea in functiune a unei centrale termice si de doua milioane lei pentru achizitionarea si montarea arzatoarelor automatizate. Persoanele si familiile care pot beneficia de aceste ajutoare trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii: utilizeaza pentru incalzirea locuintei gaze naturale si sunt consumatori individuali, titulari de contracte de furnizare a gazelor naturale; au venit net lunar pe membru de familie de pana la 3.100.000 lei - nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata; nu detin centrale termice individuale; detin sobe de teracota.
Persoanele si familiile interesate se vor adresa directiilor de munca, solidaritate sociala si familie, care vor acorda consultanta de specialitate. Pentru acest program, Ministerul Muncii are prevazut in bugetul pentru acest an suma de 390 miliarde lei vechi.

Avalansa mare de pensionari

- Se zvoneste ca Legea 19/2000 va suferi noi modificari. Ce ne puteti spune in aceasta privinta?
- Colegii mei fac un studiu - care sunt portitele prin care, prin tot felul de lucruri mai putin corecte, se utilizeaza pensionarea anticipata si anticipata partial si de invaliditate. Ne gandim la masurile, posibilitatile de control pentru ca acest lucru sa fie stavilit, pentru ca in Romania este o avalansa foarte mare de astfel de pensionari. Dupa ce vom elabora un proiect de lege pentru cresterea autonomiei Casei Nationale de Pensii, atunci vom modifica si Legea 19, cu tot ce a iesit din ea si cu toate noutatile pe care le aducem si le vom supune Parlamentului. Nu avem un termen, dar sper ca in prima parte a anului viitor sa finalizam acest proiect.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...