Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Guvernul a decis publicarea tuturor anexelor unor hotarari considerate nejustificat clasificate

Camelia Popa 21.11.2005 - 00:00

Interviu cu Mihai Voicu, ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului - Sunteti secretarul general al Guvernului Tariceanu. Cum incepe si cum se termina o zi de munca? - Depinde foarte mult despre ce zi este vorba. ...

Share

Interviu cu Mihai Voicu, ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului
- Sunteti secretarul general al Guvernului Tariceanu. Cum incepe si cum se termina o zi de munca?
- Depinde foarte mult despre ce zi este vorba. Mai bine vorbim despre o saptamana de lucru. Secretariatul General al Guvernului este nodul de legatura intre ministere, asigura cadrul necesar de luare a deciziilor la nivelul Guvernului. O saptamana de lucru presupune sedinta de guvern si noi cautam sa crestem in permanenta nivelul aparatului tehnic, sa asiguram eficientizarea functiilor tehnice si sa imbunatatim procedura de luare a deciziilor in sedinta de guvern, prin reducerea disfunctionalitatilor. Noi am propus - si Guvernul a adoptat - un nou regulament de avizare a actelor normative. Am intarit atributiile sedintelor pregatitoare de guvern, care au rolul de a verifica legalitatea actelor normative propuse, dar si rolul de a armoniza pozitiile divergente ale ministerelor legate de unele acte. Trecand peste aceste lucruri care - sa spunem - intra in fisa postului, sunt si alte lucruri care tin de elementul politic. Suntem un guvern de coalitie si de aceea exista si un rol de mediere politica. Desigur ca toate partidele componente ale coalitiei au un obiectiv major comun, si anume realizarea obiectivului de integrare in Uniunea Europeana si asta inseamna aplicarea programului de guvernare si a planului de masuri prioritare pentru integrarea europeana. Un guvern format din patru partide are insa si puncte proprii, oficiale, desigur - fiecare partid are astfel de puncte proprii - si de aceea acest rol de mediere are si o componenta politica.
- Cum colaborati cu reprezentantii ministerelor? Sunt disciplinati, punctuali, vin cu toate avizele?
- Acesta este de fapt rolul sedintei pregatitoare, pentru ca trebuie sa va spun ca suntem extrem, extrem de stricti in respectarea procedurilor. Trebuie sa va mai spun ca in cursul anului 2005 am adoptat, cu sprijinul Delegatiei UE si al Bancii Mondiale, o procedura care va fi aplicata incepand cu 1 ianuarie 2006 privind politicile publice. Vom urmari parcurgerea de catre initiatorul unui act normativ a unor pasi care tin de politicile publice, deci de portretul general al acestor politici.

Nu se vor mai adopta legi "dupa ureche"

- Coordonati si o unitate pentru politici publice. Ce face aceasta unitate?
- Exact, si nu coordonam numai unitatea de politici publice din cadrul SGG, ci si celelalte unitati din ministere. De la 1 ianuarie 2006 va exista un aviz conform pentru respectarea acestor politici publice, prin care urmarim ca initiatorul unui act normativ sa respecte mai multi pasi: analiza situatiei, identificarea solutiilor, adoptarea procedeelor tehnice de implementare a solutiilor alese, implementarea propriu-zisa, monitorizarea si evaluarea. Sunt pasii obisnuiti. Vrem ca prin respectarea acestor proceduri sa incepem sa eliminam foarte mult birocratia interna. Lucrul pe care deja l-am facut si pe care trebuie sa-l mentionez este ca am realizat reforma comitetelor interministeriale. Existau peste 140 de comitete interministeriale, iar eu am constatat ca eram membru in peste 40 fara sa stiu asta si fara ca vreodata sa fiu convocat la unul din ele, pentru ca se aplica procedura ca de fiecare data cand apare o problema sa se constituie un comitet care sa rezolve aceasta problema. De cele mai multe ori acest comitet nu se intrunea. Avem, incepand cu mijlocul acestui an, numai 11 consilii permanente - le-am redus de la 140 la 11. Aceste noi consilii au rol in dezbaterea si formularea de propuneri cu privire la politicile din domeniile respective; ele sunt prezidate sau coprezidate de ministri.

Tariceanu a pierdut "mostenirea" Nastase

- Si premierul Tariceanu mostenise de la predecesorul sau, Adrian Nastase, o sumedenie de astfel de comitete si comisii. L-ati scos acum din ele?
- Primul ministru prezideaza poate cel mai important dintre aceste consilii de coordonare, la nivel de politici generale, care are rolul de planificare strategica si de stabilire a masurilor de integrare europeana. Primul ministru nu ar fi putut sa participe la toate comitetele in care era.
- Sunt la aceasta ora numerosi cetateni care au dat in judecata Guvernul pentru limitarea accesului la informatia publica. Din ce cauza dau oamenii Guvernul in judecata?
- SGG are acest rol, sa reprezinte Guvernul in instanta, alaturi de ministere. Marea majoritate a litigiilor sunt pentru anularea unor acte normative sau din cauza intarzierilor in punerea in aplicare a unor acte. Acum am pierdut un proces, dar pe buna dreptate, privind cedarea unui imobil, actualul sediu al Inspectoratului Scolar Prahova, de catre o firma. Cedarea s-a facut in 2000 si, din pacate, abia in 2004 a fost emisa hotararea privind acordarea despagubirilor, asa ca suntem nevoiti sa platim penalitati de 12 milioane de lei pe zi.

Nu se vor scalda in bani

- In ultima vreme informatiile potrivit carora SGG se va scalda in bani anul viitor, ca urmare a majorarii bugetului cu 1870%, au prins consistenta. Asa este?
- Informatia aparuta in mass-media, potrivit careia cheltuielile de protocol ale SGG ar urma sa creasca cu 1.870%, evident ca nu poate fi decat o greseala de tipar. Vreau sa va spun ca, in general, bugetul SGG creste cu 4,4%, ceea ce inseamna o crestere sub indicele preturilor de consum. Intr-adevar, avem o crestere de 25% - si nu de 1.800% - a unor cheltuieli de reprezentare si protocol, dar trebuie sa va spun ca aceasta crestere este punctuala, numai pentru anul viitor, si este justificata de organizarea, in toamna anului 2006, a intalnirii la varf a sefilor de state din tarile francofone. Sunt 64 de sefi de state. De asemenea, trebuie sa mentionam ca bugetul Secretariatului General al Guvernului cuprinde si bugetele unor autoritati publice, sapte la numar, aflate in coordonarea SGG ca ordonatori principali de credite, printre care Institutul National de Statistica, Comisia Nationala de Prognoza, Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul, condus de colegul meu Bogdan Olteanu, Agentia pentru Romi, Oficiul Roman pentru Adoptii.

Consilieri tineri

- Cand ati venit in Guvern, la SGG, care a fost prima dumneavoastra impresie?
- Am fost impresionat de imensa birocratie institutionala si de aceea doresc reducerea acestei birocratii interne, consemnata si in raportul de tara prezentat de UE. Masurile de reducere a birocratiei incep cu adoptarea actelor normative.
- Secretariatul General al Guvernului a avut, in guvernarea 2000-2004, o problema cu consilierii ministrului. Doi dintre ei au fost cercetati de Parchet, unul a fost arestat (Fanel Pavalache). Nu considerati ca interesele consilierilor personali ai ministrilor ar trebui declarate (prin modificarea in acest sens a Legii anticoruptie -n.n.), astfel incat sa se previna asemenea evenimente neplacute?
- Cred ca este un lucru care ar merita luat in considerare. Trebuie sa va spun ca eu am numai consilieri tineri, absolventi de studii politice si administrative. N-as avea nimic impotriva ca ei sa faca aceste declaratii.
- Ati intrat vreodata in biroul de documente secrete al Guvernului?
- N-am avut aceasta curiozitate. Insa trebuie sa va marturisesc ca un alt lucru de care am fost un pic surprins - si cu care nu sunt foarte obisnuit si am incercat sa-l elimin - este, alaturi de birocratia excesiva pe care am intalnit-o, usoara secretomanie. Acum o luna sau doua am propus Guvernului - si Guvernul a aprobat - publicarea tuturor anexelor unor hotarari de guvern care erau considerate in mod nejustificat documente clasificate. Am decis publicarea lor in Monitorul Oficial ca sa nu mai existe nici un secret.
- Credeti ca vom adera la UE la 1 ianuarie 2007?
- N-am nici o indoiala ca 2007 va fi data aderarii, pentru ca vom indeplini masurile necesare.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...