Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Un test de credibilitate

Ada Stefan 27.08.2005 - 00:00

Comportamentul Cabinetului Tariceanu in domeniul fiscal, cel putin in primele opt luni de guvernare, nu a fost unul determinat de asumarea unei reforme clare si stricte. Masurile pe care le-a luat, prea putin placute contribuabilului roman, au ...

Share

Comportamentul Cabinetului Tariceanu in domeniul fiscal, cel putin in primele opt luni de guvernare, nu a fost unul determinat de asumarea unei reforme clare si stricte. Masurile pe care le-a luat, prea putin placute contribuabilului roman, au fost direct corelate doar cu impactul asupra bugetului. Ca atare, rand pe rand, au crescut accizele la energie electrica, gaze naturale, carburanti, automobile, tigari, bauturi; impozitele pentru castigurile obtinute din tranzactiile imobiliare, din dobanzi si de pe piata de capital si impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Si toate acestea pentru ca trebuia contrabalansat minusul de aproximativ 17.500 miliarde de lei inregistrat la capitolul venituri bugetare ca urmare a introducerii cotei unice. Din nefericire, inundatiile si criza medicamentelor au facut ca gestionarea bugetului sa devina extrem de dificila in conditiile unui deficit tintuit de FMI la numai 0,7% din PIB. In plus, pentru 2006 Alianta D.A. a promis noile reduceri ale contributiilor la asigurarile sociale, fapt care va greva din nou asupra capitolului venituri bugetare. Asa ca in tot acest context, in ciuda schimbarii ministrului de Finante, a nemultumirii guvernatorului BNR, a opozitiei oamenilor politici, cresterea TVA la 22% pare inevitabila. Altfel ar trebui majorata cota unica.
Modificarea TVA impreuna cu alte masuri care vor fi adoptate pentru cresterea veniturilor bugetare vor fi incluse in mult discutata strategie fiscala pe termen mediu, un document ce ar trebui sa puna capat instabilitatii legislative si lipsei de predictibilitate de care oamenii de afaceri s-au izbit in acest an. Ca le va placea sau nu, acestia vor sti cel putin ca va avea loc o majorare mai rapida a accizelor, ca microintreprinderile vor fi obligate sa aiba cel putin cinci angajati, ca pentru cazarea in hoteluri si camping va disparea cota redusa de TVA, ca va fi introdus sistemul progresiv de impozitare la nivel local. Sigur, documentul, aflat inca in faza de proiect, mai poate suporta unele modificari, dar aceste cateva masuri sunt aproape certe. Strategia ar trebui sa fie gata pana in septembrie, supusa dezbaterii mediului economic si apoi prezentata Fondului Monetar International. De asemenea, de continutul ei va depinde si proiectia bugetara pentru anul viitor. Problema care se pune insa nu este daca Guvernul va reusi intr-o luna sa finalizeze documentul, ci daca el chiar va deveni ceea ce trebuie sa fie. Adica daca va garanta cu adevarat stabilitatea sistemului fiscal pe o perioada minima de trei ani, daca va reusi sa coreleze veniturile si cheltuielile bugetare sau daca va indica in mod corect nivelul deficitelor bugetare acceptate. Cu alte cuvinte, o data cu aparitia strategiei ar cam trebui sa se termine cu reforma tip "vazand si facand".
Din pacate, scepticismul ca lucrurile vor sta asa este destul de mare. Pentru ca la noi experienta a aratat ca, desi cresc impozitele, gradul de colectare a acestora nu creste la fel de spectaculos. In ciuda blocarilor de conturi, a executarilor silite, cuantumul datoriilor catre bugetul de stat ramane suficient de stabil pentru a produce ingrijorare. Mai mult decat atat, este de asteptat ca o majorare de TVA sa favorizeze, cel putin in perioada imediat urmatoare, chiar o revigorare a evaziunii fiscale, cu forma ei extrema, coruptia. Si atunci ce se va intampla daca veniturile bugetare nu cresc? Guvernul va cauta alte surse, adica va face noi majorari de taxe si impozite? Sustinatorii cresterii cotei de TVA nu trebuie sa se rezume numai la a calcula contabiliceste cat va intra la buget. Ci si daca aceste sume chiar pot fi si colectate in mod real. Altfel, strategia fiscala va fi aruncata in derizoriu iar Guvernul isi va pierde si ultima urma de credibilitate.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...