11.7 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialPresedintele deschide cutia Pandorei

Presedintele deschide cutia Pandorei

Dupa vanzarea Societatii Nationale a Petrolului, Romania a pierdut controlul pentru 30 de ani asupra resurselor naturale, adica asupra a cinci campuri petroliere de mare potential din Kazahstan, 306 zacaminte si 15.000 de sonde romanesti de petrol si gaze. De asemenea, statul roman nu mai are vreun drept nici asupra stabilirii pretului la gazele naturale. De altfel, nici in privinta benzinei nu prea mai are un cuvant de spus. La aceasta situatie dramatica (cel putin pentru consumatorul roman) mai trebuie adaugat si faptul ca Romania plateste cel mai scump gaz din import, 310 dolari mia de metri cubi, comparativ cu Uniunea Europeana, unde pretul mediu este undeva in jurul valorii de 240 de dolari mia de metri cubi. In acest context, presedintele Traian Basescu a solicitat intrunirea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii saptamana viitoare, la Palatul Cotroceni, pentru a fi analizate efectele procesului de privatizare a Petrom si a societatilor de distributie asupra securitatii energetice si a economiei. Inainte de acest anunt, presedintele Basescu ii mai sugerase ministrului Seres sa nu accelereze vanzarea restului de companii din domeniu, in special a Romgaz, procesul urmand a fi reluat dupa o analiza a rezultatelor privatizarilor de pana acum, inclusiv a Petrom. Singurul comentariu care ar putea fi facut fata de interventia dlui Basescu este ca intrunirea CSAT trebuia facuta mai demult. Si nu dupa o presiune extraordinara a societatii civile si dupa dezbateri puternice in presa. Si asta pentru ca pe de o parte solicitarea de majorare a tarifelor la gaze, cu tot cu santajul privind sistarea furnizarii, a avut loc inca din septembrie, iar pe de alta clauzele contractuale erau cunoscute de presedinte inca din 2005, adica din momentul cand OMV Petrom incepuse sa scumpeasca benzina de doua ori pe saptamana.
Problema care se pune in acest moment este ce se mai poate face, inclusiv de catre CSAT. Deja primele opinii din partea parlamentarilor asupra unei posibile rediscutari a contractului au inceput sa se faca din ce in ce mai auzite. Nu stim daca acest lucru este posibil, insa aceasta cutie a Pandorei a fost intredeschisa tot de presedintele Basescu, care arunca indoieli “asupra corectitudinii privatizarii Petrom” inca din septembrie 2005 si tot atunci sugera chiar posibilitatea rediscutarii contractului. Oricum, un precedent exista. Sa ne amintim ca in cazul Bechtel acelasi Traian Basescu i-a propus anul trecut ministrului Transporturilor, pe atunci Gheorghe Dobre, renegocierea clauzelor. Nu a trecut prea mult si sarcina a fost dusa la indeplinire. Este adevarat, cele doua contracte sunt destul de diferite, atat in ceea ce priveste secretizarea, modul in care au fost incheiate, cat si din punctul de vedere al mizelor, dar o renegociere, asa cum s-a intamplat si in cazul Bechtel, nu a fost un semnal negativ pentru investitorii straini. Nu a fost vorba despre o nationalizare. Si, de altfel, motivele pentru care statul roman ar putea recurge la o asemenea masura trebuie sa fie obligatoriu corecte din punct de vedere juridic. De aceea, opozitia deja declarata premierului fata de o asemenea incercare nu are, la vedere, nici o explicatie logica atat timp cat nu invoca acea clauza de confidentialitate.
Poate ca lucrurile nu vor ajunge pana aici pentru ca la urma urmelor continutul anexelor contractului de privatizare ramane o necunoscuta. Tot ceea ce putem spera insa este ca macar de aici inainte sa putem avea reglementari clare ale pietei energiei pentru ca astfel de situatii, de transformare a unui monopol de stat intr-unul privat, care, la randul sau, sa adopte politici arbitrare fata de consumatori, sa nu se mai intample

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă