21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialDoar ipocrizie

Doar ipocrizie

Inevitabilul s-a produs. Comisia Europeana a decis, miercuri, sa initieze procedura de "infringement", ca urmare a faptului ca taxa de prima inmatriculare auto este neconforma cu acquis-ul comunitar, adica discriminatorie si disproportionata. Autoritatilor de la Bucuresti li s-a adresat o scrisoare oficiala prin care li se comunica faptul ca legislatia din acest moment referitoare la taxa auto nu este compatibila cu cea din UE, iar guvernul dispune de doua luni ca sa raspunda, sa faca unele comentarii, sa modifice legea sau sa explice Comisiei ce intentii are.
La prima vedere, situatia ar putea fi tradusa prin faptul ca Romania, este adevarat, nu a respectat principiile Uniunii, dar i se pot acorda circumstante atenuate, ce decurg din proaspatul sau statut de tara membra. In realitate, lucrurile nu sunt chiar atat de simple, pentru ca discutii constante pe tema modului de calcul au inceput cu mult inaine de momentul aderarii. Inca de atunci, Executivului de la Bucuresti i s-a spus foarte clar ca legea incalca prevederile Tratatului. Cum nu s-a intamplat nimic din ceea ce se asteptau oficialii de la Bruxelles, adica un nou proiect de lege, intrevederile au continuat si dupa 1 ianuarie 2007. Nu mai putin de doua intalniri au avut loc intre comisarul Laszlo Kovacs si ministrul roman de Finante, Sebastian Vladescu, plus inca doua runde de convorbiri Bucuresti-Bruxelles, la nivel de experti. In paralel, acelasi Laszlo Kovacs a dat si interviuri pe aceasta tema, inclusiv in "Romania libera", a facut si declaratii, aratand acelasi fapt: ca se incalca principiul libertatii circulatiei mafurilor, adica se dezavantajeaza, direct sau indirect, masinile din celelalte tari membre UE, in competitia cu produsele similare autohtone.
Dar dl Vladescu, sustinut puternic de premierul Tariceanu, nu a vrut sa inteleaga, in speranta ca mai poate trage de timp pentru a-si rotunji bugetul. De fapt, acesta este argumentul principal pentru care taxa de prima inmatriculare a fost introdusa in forma actuala. Ea nu este nici pe departe o taxa ecologica, ci este una pur fiscala. Este adevarat ca poluarea si afluxul de masini second-hand de proasta calitate pot crea un neajuns major parcului auto romanesc. Insa Guvernul este dator sa gaseasca o solutie corecta din punctul de vedere al pietei in care s-a integrat. Daca vrea sa se apere, nu trebuie sa atenteze la libera circulatie a bunurilor in spatiul comunitar. La urma urmelor, parcul auto din Romania este asa cum il vor cei care cumpara masinile. Daca dl Tariceanu vrea ca acesta sa fie innoit, trebuie sa gaseasca alte solutii si alte argumente. Pentru ca, daca ne uitam la parametrii in functie de care este stabilita taxa de inmatriculare, vedem ca nu poluarea este principala "tinta", ci varsta masinii. Ca atare, Guvernul ar putea, eventual, sa introduca o taxa puternic progresiva in functie de respectarea normelor de poluare, cum este, spre exemplu, in Franta, un stat membru UE care nu a avut nici o problema cu Executivul de la Bruxelles.
Asa am ajuns sa fim amenintati explicit ca putem ajunge in fata Curtii Europene de Justitie. Reactia ministrului de Finante a fost cea asteptata, adica plina de insolenta. Mai precis, a spus ca analizeaza impreuna cu institutiile implicate diverse variante si ca procedura Uniunii este una normala, Romania urmand sa primeasca o perioada de gratie pentru armonizare. De fapt, cu aceste declaratii dl Vladescu jigneste nu numai inteligenta oficialilor de la Bruxelles, ci o jigneste si pe a noastra. si grav nu este ca nu vrea sa priceapa ceea ce doreste UE in particular cu taxa noastra, adica o recalculare. Grav este ca nu realizeaza ca Romania trebuie sa respecte niste principii general valabile in toata Uniunea, unde legislatia nu se schimba precum interesele de la nivelul inalt al Palatului Victoria. Grav nu este numai ca vom fi adusi, ca tara, in fata Curtii Europene de Justitie. Ci faptul ca aceasta situatie arata fara echivoc obisnuinta celor care ne conduc de a actiona intr-un dispret total fata de legi. Daca isi permit sa trateze cu atata relaxare o atentionare de la Bruxelles, se doveste inca o data in plus ca pe noi, contribuabilii de rand, ne-au tratat in permanenta cu o imensa ipocrizie.

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou, eliberat de...
Ultima oră
Pe aceeași temă