Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

După OUG pe ridesharing, taximetriştii îi joacă-n foi de viţă pe clienţi

Florin Budescu 22.07.2019 - 12:29
Florin Budescu

În fapt, este o mică inexactitate în titlu. OUG pe ridesharing este în circuit de avizare, unde trenează, iar companiile ce se ocupă cu ridesharing, e-hailing şi celelalte forme de transport public de al patrulea val au început deja să lucreze.

Share

Ba mai mult, au apărut două firme noi, care probabil că aşteptau OUG. Totuşi, clienţii la sistemele hibride de tip Clever simt deja efectele. Acestea nu sunt dintre cele mai plăcute. Clever lucrează cu două tipuri de şoferi: taximetrişti de la diferitele companii şi şoferi care nu sunt taximetrişti şi îndeplinesc condiţiile OUG. Şi unii, şi alţii îşi instalează aplicaţia şi intră în piaţa virtuală.

În urmă cu două săptămâni, Clever şi-a anunţat utilizatorii de servicii de transport că unele lucruri se schimbă. Astfel, şoferul vine şi aşteaptă maximum trei minute, apoi, dacă mai stă, taxează clientul cu 9 lei pentru întârziere. Ulterior, Clever a mărit timpul de aşteptare la cinci minute. Desigur, plata penalităţii de întârziere de 9 lei vine pe card, la clienţii care plătesc astfel. La ceilalţi este neclar cum se petrec lucrurile. Aici încep coliziunile cu taximetriştii.

În 10 zile, am chemat de cinci ori un taxi prin aplicaţia Clever. De fiecare dată, comportamentul şoferilor de taxi a fost execrabil.

Prima dată, taximetristul m-a luat tare: „Aţi întârziat! Cât să vă mai aştept?“. Adică, tradus (pentru că citisem ce-mi scrisese Clever): „Dă, bă, şi tu banu', că ai întârziat! Nu fi faţă palidă!“. Eram la limita timpului de trei minute, nu am comentat, dar data următoare m-am uitat special şi am venit mai devreme, unde am fost întâmpinat de altă faţă acră: „Cât să vă mai aştept? Mă claxonează maşinile în trafic!“. Am avut un schimb scurt de replici cu şoferul, explicându-i că am venit în mai puţin de două minute, dar a fost inutil: demonstrează-i melcului că are cochilia mică. El crede că e gigant.

A treia oară, deja eram vaccinat. Am venit înainte să sosească taxiul. Altă faţă acră. Am spus unde doresc să merg. Taximetristul a pornit maşina, fără să scoată un cuvânt, probabil nemulţumit că nu-mi poate trânti textul cu întârziatul. Aş, nu era vorba despre asta. La destinaţie, taxatorul arăta 6,80 lei. I-am dat 8 lei. Reacţia? Tipică şoferului de taxi clasic, care face preţul cu clientul post-factum: „Haideţi, domnule, asta a fost cursă de 10 lei, ce Dumnezeu? Mai bine luaţi tramvaiul!“.

Mai rămâne să văd apariţia vechilor texte. Din harnaşamentul de grosolănii face parte, de exemplu, aruncarea banilor pe fereastra maşinii, demarajul în trombă, înainte ca clientul să coboare ca lumea din maşină, refuzarea banilor, asezonată cu urarea „Să puneţi acatiste la biserică pentru mine, că aţi călătorit gratis!“ ş.a.m.d.

Ceea ce mă intrigă cel mai tare este că, de când au reapărut în trafic Clever, Uber şi Bolt şi au intrat pe piaţă Yango şi Spark, lucrurile stau mai rău, cu taximetriştii, decât înainte, de parcă doresc cu orice preţ să-şi piardă clienţii şi să-şi îngusteze şi mai mult piaţa pe care lucrează.

Am senzaţia – dar poate greşesc – că taximetriştii care au protestat contra concurenţei înainte de OUG pe ridesharing s-au organizat pe internet, şi-au downloadat toţi aplicaţia Clever şi au populat cu acest comportament subpiaţa care îi deranjează, pentru a distruge concurenţa.

Dacă este aşa, probabil aceștia nu ştiu că clienţii, din aplicaţia lor, pot selecta să primească oferte de transport numai de la Clever Go, nu şi de la taxiuri. Ceea ce de-acum încolo eu, personal, şi fac. Pentru că m-am săturat să fiu tratat urât.

De la al cincilea taximetrist la rând, care m-a luat cu fulgi cu aceleaşi texte şi aceleaşi metode revolute de tapare de bani, am decis să apelez exclusiv la şoferi din serviciul Clever Go. Efectul? Primul şofer m-a rugat pe chat să-l sun. Am avut cu el o convorbire telefonică politicoasă despre locul în care sunt şi despre faptul că strada pe care mă aflu este o familie de străzi şi alei în cruce şi perpendiculare – o aberaţie tipic bucureşteană. M-a găsit, m-a întrebat dacă vreau aer condiţionat şi m-a refuzat când am vrut să-i dau câţiva bănuţi în plus, spunând că îl jignesc.

Cel de-al doilea s-a dat jos din maşină, mi-a deschis uşa din spate, am pus împreună bagajele, apoi mi-a deschis şi uşa din faţă, m-a întrebat dacă vreau sau nu aer condiţionat, mi-a dat scaunul mai în spate, spunându-mi: „Acum aveţi loc“. A fost plăcerea mea să-i dau nişte bani în plus.

Relaţiile dintre oameni trebuie să fie civilizate, iar comportamentul – defensiv, curtenitor şi deferent. Atunci când lucrezi în transportul public de persoane, trebuie să îndeplineşti un set de condiţii. Dacă nu o faci, te autoexcluzi din piaţă, în timp.

Comentarii

loading...