Deschiderea şcolilor. Guvernul se spală pe mâini

Marius Ghilezan 18.08.2020 - 06:25
Marius Ghilezan

Draftul de OUG privind deschiderea şcolilor, intrat în posesia presei, pare adaptată contextului românesc al pandemiei, ce nu se dă dusă.

Share

Comitetul pentru Situații de Urgență este cel care decide care unităţi de învăţământ se deschid, ceea ce pare ok.

Conform normei aflate pe masa de lucru a guvernului, fiecare școală va elabora un regulament de ordine internă care va fi respectat atât de profesori, cât și de către elevi.

Proiectul prevede o descentralizare serioasă, ceea ce permite luarea deciziei de către fiecare conducere de şcoală. Numai că ce lipseşte e un draft privind condiţiile de siguranţă a sănătăţii elevilor.

Se lasă la dispoziţia fiecărei instituţii de învăţământ dacă optează pentru un model cu clasa plină sau cu jumătate de efectiv.

Guvernul mută povara bugetară pe primării

Treaba cu lista făcută autorităţilor locale cu necesarul pentru siguranța epidemiologică şi pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS –COV 2 nu prea ţine, în condiţiile în care managerii de şcoli nu au fost pregătiţi cu circuitele de sănătate, cu distanţarea socială viabilă la copii şi cu măsurile de protecţie, altele decât spălatul pe mâini şi folosirea substanţelor dezinfectante. De unde să ştie ei ce le trebuie?

Faptul că la mai puţin de trei săptămâni, ni se spune că modelul de bune practici se va publica prin Ordin al ministrului învăţământului, la cinci zile după apariţia Ordonanței de Urgență, care reglementează începerea anului școlar în Monitorul Oficial, e ca şi cum le-ai zice, guvernant fiind, de pe acum profesorilor, pregătiţi nopţi albe între 12-14 septembrie.

Ok. Fără niciun model profesorii pot schiţa un regulament. Dar dacă fiecare unitate face ce-i trece prin cap, haosul va apărea deîndată.

"România educată," o formă fără fond

“România educată” ar fi trebuit să fie un set de reguli. Dacă românii păcătuiesc cu ceva e improvizaţia. Avem un stil de a face lucruri pe ultima sută de metri de se crucesc străinii, obişnuiţi ca pe final doar să revizuiască, nu să înceapă treaba.

 

 

“În cazul în care este necesară prezența fizică a elevilor la cursuri, iar spațiile nu permit distanțarea, atunci fiecare școală se va adresa autorităților locale pentru a le fi puse la dispoziție spații adecvate,” se mai spune în proiectul de OUG. Păi, după cum se vede, guvernul pleacă de la premisa că profesorii nu sunt nebuni să-şi umple clasa şi că preferă încă de la început modelul 2-mixt, adică jumătate din elevi la clasă, cealaltă online.

Problema e că guvernul nu a distribuit încă tablete.

 Vocile lumii: Ministerul Educației vrea să modifice, începând din această toamnă, numărul de ore alocat fiecărei materii în parte, pentru clasele de început de ciclu, notează site-ul Edupedu.ro.

 

Masteratele şi doctoratele se pot da şi online, dar asta numai în situaţia în care unităţile de învăţământ au activităţi didactice suspendate

 

Senatele universităţilor decid modul de organizare a cursurilor

Constituţia României prevede dreptul fiecărui copil accesul la şcoală. Dacă nu are tabletă, ceea ce e maxim posibil, mai ales la cei din rural, este văduvit de un drept ceea ce nu poate fi trecut cu vederea.

Şcoala poate începe doar în condiţiile unui regulament clar, asumat de către părinţi, profesori şi de către elevi. Altfel, COVID-ul e la un click distanţă.

Examene online. În ce condiţii?

La învăţământul universitar treaba e mai clară. Senatul universităţilor decide modul de organizare a cursurilor şi susţinerea referatelor. În cazul unui focar, instituţia va avea nevoie de avizul epidemiologic, reluarea cursurilor făcându-se de către DSP care certifică siguranţa personalului didactic şi a studenţilor.

Pentru prima oară un document oficial vorbeşte despre posibilitatea susţinerii examenelor de finalizare a studiilor de licență, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, susținerea tezelor de doctorat, susținerea tezelor de abilitare pentru anul universitar 2020 - 2021 și prin intermediul tehnologiei asistate de calculator și a internetului, dar numai pentru formele de organizare a programelor de studii cu frecvență, cu frecvență redusă și la distanță.

Cu această normă se modifică şi o serie de articole din Legea învăţământului, în sensul deschiderii spre noua tehnologie, astfel încât profesorii pot să-şi susţină examenele de definitivat şi pe online. Ceea ce nu se prea înţelege din proiectul de OUG e cum se vor face inspecţiile prin intermediul noilor tehnologii.

Masteratele şi doctoratele se pot da şi online, dar asta numai în situaţia în care unităţile de învăţământ au activităţi didactice suspendate.

O altă neclaritate e cine decide întreruperea şcolilor şi în ce condiţii se reiau activităţile.