Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Eternitatea funcționarului public

Tudor Artenie Actualizat: 08.02.2016 - 22:16
Tudor Artenie

Premierul Dacian Cioloș a refuzat să schimbe Legea electorală. Vom avea alegeri locale într-un singur tur de scrutin. Decizia premierului este, aparent, corectă. Nu eu am stabilit așa, ci Parlamentul, nu eu schimb, ci forul legislativ, a fost concluzia domnului Cioloș. O concluzie înțeleaptă ca judecata lui Pilat din Pont...

Share

Premierul Dacian Cioloș a refuzat să schimbe Legea electorală. Vom avea alegeri locale într-un singur tur de scrutin. Decizia premierului este, aparent, corectă. Nu eu am stabilit așa, ci Parlamentul, nu eu schimb, ci forul legislativ, a fost concluzia domnului Cioloș. O concluzie înțeleaptă ca judecata lui Pilat din Pont...

Corectitudinea instituțională a premierului dăunează demo-crației. Sistemul electoral actual va permite alegerea unor primari nereprezentativi pentru comunitățile lor. Nu în toate cazurile, firește, dar chiar și o singură situație în care un primar va fi ales din primul tur cu mai puțin de jumătate din voturile celor care s-au prezentat la urne va lovi procesul de vot în întregul său.

Neasumarea schimbării electorale a permis reașezarea forțelor politice în schema păcătoasă a jocului politic. Un prim efect a fost salvarea UNPR, un partid care, de unul singur, indiferent de felul în care se votează, nu prinde nicio demnitate publică. Senatul României ar fi putut trece la sistemul de vot în două tururi dacă proiectul ar fi avut susținere. Senatorii -UNPR ar fi putut înclina balanța, dar au preferat să își negocieze poziția și s-au aliat cu PSD. Calculele hârtiei arată că social-democrații sunt favoriți în bătălia într-un singur tur pentru primării, iar cine câștigă primăria va avea un cuvânt greu de spus la alegerile generale. Astfel, întocmai ca puricii din blana câinelui, membrii “coloanei oficiale a interesului național” vor fi din nou prezenți pe scena politică. În căutarea blănii potrivite se află și dl Tăriceanu, cu ALDE, și dl Geoană, cu PSRO.

Un al doilea efect este faptul că liberalii sunt dezavantajați de sistem. Deși îl au de partea lor pe președintele Iohannis, Facebook nu aduce voturi la țară, iar în orașele de provincie plata facturilor este o ocupațiune mai importantă decât navigarea pe Internet. Pe lângă dezavantajul electoral, liberalii mai au și probleme interne, armonizarea foștilor membri PDL cu peneliștii inițiali dovedindu-se mai complicată decât au crezut liderii care au semnat documentele formării noului PNL. Sigur, am putea spune că își merită soarta. Oscilația acestora, care atunci când făceau parte din USL au considerat că votul -într-un singur tur este o soluție bună, iar acum s-au răzgândit, se plătește. Dar o competiție corectă presupune șanse egale pentru toți concurenții.

Însă al treilea și cel mai grav efect al ecuației electorale de azi este cel al îngustării exprimării democratice. Cetățenii nu își vor mai putea legitima prin vot direct aleșii. Cu excepția celor care vor obține mai mult de jumătate din voturi, primarii vor fi reprezentanții unei minorități a comunității. 

Schimbarea regulilor electorale cu un an înainte de alegeri este o practică descurajată de Comisia de la Veneția. Dar nu este interzisă dacă schimbarea favorizează procesul democratizării societății. Însă an de an politicienii români au construit cu abilitate un sistem al cărui viciu fundamental este lipsa răspunderii. Domnul Cioloș nu a vrut să schimbe această paradigmă. Nimeni nu răspunde, de fapt, pentru nimic (mai puțin în fața justiției, dar aceasta este altă poveste). Cine răspunde pentru faptul că educația sau sănătatea sunt nereformate? Cine e de vină că nu avem -autostrăzi? Cine a ratat privatizări, modernizări, schimbări necesare în toate domeniile? Cine este responsabil pentru nivelul de trai scăzut ș.a.m.d.? Răspunsul la fiecare întrebare este generic, incomplet și nesatisfăcător: clasa politică, în ansamblul ei.

Societatea românească a cerut altceva... Singurul pas înainte a fost cel al apariției grilelor de integritate. Dar și acest progres este discutabil pentru că grila de integritate nu este un criteriu de competență. Un politician cinstit nu înseamnă că este și priceput, și dedicat misiunii sale. Guvernul tehnocrat a ajuns la butoane pentru că oamenii s-au săturat de prestația constant lamentabilă a clasei politice. Cel mai important reglaj pe care îl avea de făcut acest cabinet era cel al întregirii procesului democratic. Asumându-și răspunderea pentru această măsură, premierul Dacian Cioloș ar fi putut intra în istorie ca bărbat de stat. Domnia-sa a ales eternitatea funcționarului public...     

Citește totul despre:

Comentarii

loading...