Călătorii cu trenurile românești reclamă întârzieri nejustificate, plecări din gări, după ora stabilită, opriri în câmp, fără ca Nașu’ să dea explicații. Infrastructura feroviară este, și după 150 de ani, cam aceeași cu cea făcută de Carol I. Poate așa se explică de ce românii își scot mașinile, în chip de parasolare. Dar ce nu știu navetiștii e că Memorandumul guvernului Ciucă, pentru achiziția celor 12 locomotive pe bază de hidrogen, seamănă cu “afacerea Strousberg,” în urma căreia însuși Principele Carol era acuzat de mașinațiuni.
Văzând că Nuscale vinde românilor centrale nucleare desenate, mai mulți investitori se înghesuie la poarta guvernului Ciucă. Românii par, în ochii occidentalilor, mari vânători de iluzii? Dar ce credeți că centralele sunt omologate? Nici vorbă.
Magicianul din Orchestra Titanic
Canicula topește șine. Românii ar înțelege inconvenientul Naturii 2030. Deh, încălzirea globală! Dacă te uiți doar pe știrile corecte politic, ți se par că cele 33 de grade din termometre sunt mult mai aspre decât cele 33 din piesa lui Caragiale.
Astăzi, nu-i ca ieri. Ministrul transporturilor anunță studii de fezabilitate, de prefezabilitate, tot felul de măsuri administrative obișnuite, ridicate – de echipa de propagandă – la rang de exceptional.
Nu știm dacă fostul premier s-a simțit în vreo perioadă scurtă ca o valiză uitată în gară. Și când PSD-ul lui Dragnea l-a tras pe linie moartă, tot a găsit un post bine plătit la rang de “mare reprezentare.”
Nedus la teatru, demnitarul român pare a fi magicianul din piesa omologului său, într-ale politichiei Hristo Boicev, fost candidat la președinția Bulgariei: „Orchestra Titanic.” Patru cerșetori au pus stăpânire pe o gară, de unde vindeau iluzii drept bilete de tren. Totul era o șmenuială până a apărut magicianul care le-a rânduit viața de hoinar. Grindeanu e magicianul tragi-comediei de astăzi. Cumpără locomotive experimentale, de fapt el face rolul agentului de vânzări a companiei. Dar, să intrăm în libretul melodramei.
În alte timpuri, cădea guvernul
Guvernul lui Ciucă al nos’ a aprobat recent un Memorandum pentru achiziția a 12 locomotive cu hidrogen, acestea fiind, chipurile, mai prietenoase cu natura. Pe oameni, poate să-i bată Dumnezeul caniculei, că pe ministru îl interesează achiziția, bre! Știe că nici canicula nu-i ridică la luptă pe pasagerii nervoși, care nu se revoltă împotriva batjocurii numite CFR Călători, acolo unde s-a aciuit în postul de comandă liberalul Traian Preoteasa, după algoritm.
Guvernanța corporativă? Mai la iarnă, când nu-i cald ca vara.
“Infrastructura din România se dezvoltă constant. Săptămâna aceasta multe proiecte importante pentru modurile rutier, feroviar sau aerian au înregistrat un avans semnificativ. Fiecare dintre acestea reprezintă un pas în plus pentru evoluția economică și socială a României,” scrie Grindeanu pe pagina sa de socializare.
Achiziția locomotivelor pe bază de hidrogen sună ca în afacerea Strousberg, când statul român a fost nevoit să răscumpere niște obligațiuni false, emise în Germania, de către prietenul constructorului. Afacerea Strousberg a fost un Bechtel apriori. Constructorul n-a construit ce a facturat. L-a pus pe însuși Otto von Bismarck, șeful guvernului prusac, să-l amenințe pe tânărul Principe român, că-l lasă la voia otomanilor, dacă nu plătește. Era anul 1871. De abia, după declararea Independenței de stat, principatele unite au intrat, pe bani grei, în posesia căilor ferate.
Astăzi, nimeni nu-și mai amintește de Strousberg, cum nici peste sute de ani că un guvern românesc a reușit performanța de a plăti niște fluturi (himere) la preț de rachete cosmice: 17 milioane de euro bucata. Cine e producătorul, beneficiarul șmenului guvernamental?
Păi cum cine? Hegemonul. Nu i-a fost greu lui Sorin Grindeanu să se facă agent de marketing al producătorilor de iluzii. Păi cum așa? Ca-n Orchestra Titanic, l-a trimis la ședința de guvern pe secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, un pesedist ce se visează comisar european. Știe ministrul trecut prin furcile caudine: nu e important trenul, ci magia legată de călătorie. Dar nu spune electoratului pesedist că junele cu aspirații mari este fiul fostului ofițer SIE, Adrian Mîndrescu.
Memorandum cu dedicație pentru Alstom
Dar să deslușim ițele unui iceberg căruia nu i se va putea măsura adâncimea. Coradia iLint este primul vehicul de pasageri cu pile de combustie pe bază de hidrogen din lume. Consorțiul german Alstom, lider mondial în mobilitate ecologică și inteligentă, are un prototip, pe care l-a testat de Institutului de Cercetare Feroviară din Żmigród, lângă Wrocław, în Polonia.
Producătorul german are nevoie de bani pentru a trece la producția de serie. A găsit fraierul care să-i capitalizeze business-ul. Împăratul Alstom, fie primește bani în avans de la guvernul Lefter Popescu de la București, fie se duce cu Memorandumul semnat de Ciucă la Măria sa bancă și-i finanțează ideea. Banca știe că poate suna oricând pe noul Otto von Bismark, care să intervină. Pune mâna pe telefon și amenință administrația română.
citește și: Se va închide gulagul doctoratelor!
Știți cum e treaba. Putea să aibă Astra Vagoane Arad și pe mama ei de tehnologie (să nu uităm, guvernul s-a angajat să plătească o himeră n.a.), doar că Valer Blidar nu e noul Bismark, în stare să pună prim miniștri.
Vorba unui mucalit: pot să cumpere ăștia și locomotive cu propulsie nucleară, că restricțiile pe șinele de cale ferată sunt tot la 30 de km/oră.
După afacerea Nuscale, Alstom, România va fi paradisul vânzătorilor de corăbii de hârtie. Vom fi lideri mondiali ai achizițiilor de himere!
Vocile lumii
Gian Luca Erbacci
Președinte Alstom
„Sunt încântat că trenurile noastre Coradia, foarte apreciate în atâtea țări europene, vor circula și în România. Acest contract (de 240 de milioane de Euro) completează portofoliul foarte divers de soluții Alstom din această țară,” a declarat președintele Alstom Europa, Gian Luca Erbacci, publicației Railtech.com
Contractul include o opțiune pentru încă 20 de garnituri de tren plus întreținere, ceea ce înseamnă că valoarea totală a acordului poate ajunge la 750 de milioane de euro, mai precizează sursa citată, un pic diferit de prevederile memorandumului.