11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăOp & EdDe unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?

De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?

La cele trei întrebări cu care își intitula Gaugain, celebrul său tablou, ”De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?” răspunsul ”omului fără nume” de astăzi ar putea suna astfel: Suntem doar ceea ce spunem că suntem și doar ceea ce ne place să ne imaginăm că suntem. De unde venim? De nicăieri. Încotro ne îndreptăm? Peste tot și nicăieri.

Dar cum încă mai sunt oameni cu memorie, neresetați, aceste întrebări își pot avea unele răspunsuri. Ne tragem din vremuri îndepărtate în care identitatea omului curgea odată cu transpirația muncii sale, a luptei sale sau a bucuriei de-a celebra viața în sânul naturii. Omul făcea corp comun cu natura și cu munca sa, de aceea numele oamenilor erau inspirate de meserii sau de mediul natural. În acea lume veche, identitatea era inclusă în setările din fabrica naturii divine.

Odată cu industrializarea și cu debutul modernității s-a produs și marea emancipare față de instituțiile și obiceiurile lumii vechi. Acest proces a creat revoluționara cultură a eului. Rămas fără Dumnezeu și îndepărtându-se de natură, omul a început obsesiva căutare a sinelui și a zeilor pierduți. O căutare bogată în idei, sentimente, dar o căutare neputincioasă. Dovadă că în timp omul a obosit să tot graviteze în jurul problemelor insolubile și s-a aruncat în neantul mărunt, cotidian.

Lupta cu vechile canoane a fost motivată de obsesia pentru autenticitate și libertate. În cele din urmă, acestea s-au dovedit a fi doar niște arme, nu valori de sine stătătoare, pentru că finalitatea actului revoluționar a condus în timp la vremurile de azi, dominate de o devalorizare vulgară generală. Adevăratele spirite libere au câștigat lupta cu canonul, dar au pierdut-o pe cea cu deriziunea și superficialitatea, care au profitat în timp de forța și geniul lor pentru a deschide cutia cu libertăți ieftine.

Un tablou sugestiv pentru ruptura dintre lumea nouă și cea veche îl găsim în filmul ”Cercul poeților dispăruți”, care prezintă critic atmosfera conservatoare a unui colegiu de tradiție. Reguli aspre, interdicții grele,  uscăciune didactică. În această lume își face apariția un profesor rebel, care predă neconvențional literatura cu mult farmec și talent. Deși acest profesor nu este tolerat până la final de sistem, faptul că promovează idei anticonservatoare în interiorul unei citadele școlare tradiționaliste e un semn că adie vântul unei schimbări de paradigmă culturală. Să nu uităm că acțiunea se petrece undeva în 1957, perioada de început a mișcărilor contraculturale. Dincolo de dramatismul epic și de frumusețea unor momente încărcate cu o emoție profundă aflate sub semnul prieteniei de suflet și idei, regăsim în film inserate idei de propagandă marxist – culturală. Se comit blasfemii vesele pe seama religiei sau se militează pentru acceptarea fetelor în colegiu, revendicare majoră a revoltei studenților parizieni din ”mai 1968”.

Acest curent revoluționar cultural, care avea deja o tradiție încă din secolul nouăsprezece, propagat fiind de mișcarea romantică, s-a rostogolit în avalanșă peste secolul XX. Primii artiști sau gânditori revoluționari împotriva canonului sunt de regulă geniali, mari talente, dar și fideli încă unor standarde de valoare, vezi impresioniști în pictură sau Nietzsche în filozofie, Joyce în literatură. La fel și în poezie, romantici precum Byron, Shelley sau Keats. Ultimul e citat frecvent de profesorul de literatură interpretat de Robbin Williams, al cărui nume nu e ales întâmplător, John Keating. 

Această luptă contra canonului cultural – social dusă de artiști geniali a dus la producerea unor opere de mare valoare, dar, paradoxal, în timp a dus și la scăderea nivelului cultural. Lovind cu ciocanul filozofiei ca Nietzsche sau cu diatriba poeziei romanticilor, în valori prestabilite, instituții, cultura burgheză, rezultatul s-a dovedit catastrofal în timp. Critica lor față de inerția și anchiloza unei lumi era până la un punct întemeiată. Consecințele peste timp ale acestor devalorizări  executate cu mare artă se văd în deșertul cultural de astăzi, care pare a fi relieful geografic ideal pentru omul secolului XXI.

Din tot acest peisaj nu trebuie omisă și intervenția decisivă a elitelor în promovarea acestui spirit al epocii, zeitgeist. Toată această atmosferă rebelă avea la începutul ei un fundal cultural. Din păcate, odată sparte zidurile canonului s-a dat frâu liber relativismului valorilor și superficialității de paiațărie. Astăzi, rebelii sunt lipsiți de cultură, fiind doar niște hedoniști găunoși pentru care drogurile, banii și sexul sunt singurele lor atuuri. Cercul romanticilor rebeli a deschis astfel un alt cerc vicios.

Într-un final, obosind să-și tot verifice buzunarele adânci ale ființei, omul s-a aruncat în sarabanda multiplicării unor profiluri virtuale, în spatele cărora își ascunde vidul interior. Să-ți pierzi numele, urmele, ca să dobândești o libertate de fulg aiurea. Se induce ideea că dobândirea libertății e condiționată de negarea identității. Libertatea ajunge astfel să fie confundată cu neantul mișcător dat de atingerea unei stări de nelimitare haotică.

A numi libertate faptul de-a nu mai ști cine suntem, de unde venim și încotro ne îndreptăm reprezintă doar inconștiența trufașă a unor aventurieri fără glorie care probabil își vor frânge gâtul de grinda lumii.

Ciprian Blidaru
Ciprian Blidaru
Ciprian Blidaru este contributor RL din anul 2021. Ciprian a studiat Filozofia la Universitatea Babeş - Bolyai, Cluj Napoca și deține un master în Managementul Resurselor Umane. Debut în presă: 2004, ştiri, reportaje, interviuri, editoriale, emisiuni radiofonice, apariții în presa locală şi centrală :Hotnews, Evz, Lumea, Europolis, Dilema Veche.
Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă