- Potrivit datelor publice analizate de specialiștii Clean Recycle, în Romania aproximativ 10.000 de platforme comercializează produse din diverse categorii, în mediul online.
- Comercianții de produse online au obligația să recicleze sau să valorifice 60% din volumul total al ambalajelor puse pe piață, însă datele industriei de profil arată că aceștia sunt absenți de pe piața reciclării. În cazul neîndeplinirii obligațiilor legale, aceștia au obligația de a plăti 2 lei / kg.
- În România, vânzările din sectorul e-commerce au atins pragul de 6,2 mld. EUR în 2021, iar la finalul anului 2022 vor depăși 6,8 mld. EUR, în creștere cu 10%*, conform datelor industriei de profil.
- 38% dintre români au cumpărat în ultimul an produse de pe site-uri e-commerce**, iar cantitatea de deșeuri de ambalaje generate în urma acestor livrări se ridică la zeci de mii de tone, apreciază specialiștii Clean Recycle.
București, 6 decembrie 2022 – Comerțul electronic s-a dezvoltat puternic în România în ultimii 10 ani și în special în perioada pandemiei, iar potrivit datelor publice analizate de Clean Recycle în România activează aproximativ 10 mii de platforme care comercializează produse din diverse categorii, în mediul online.
Cu toate acestea, numărul celor care îndeplinesc obligația legală de a recicla și valorifica un procent de 60% din deșeurile din ambalaje puse pe piață, conform obligațiilor legale, este unul încă redus, apreciază specialiștii Clean Recycle.
În România, vânzările din sectorul e-commerce au atins pragul de 6,2 mld. EUR în 2021, iar la finalul anului 2022 vor depăși 6,8 mld. EUR, în creștere cu 10%*, potrivit datelor industriei de profil.
Cumpărături zilnice online de 17 mil. EUR, în ultimul an în România
38% dintre români au cumpărat în ultimul an produse de pe site-uri de profil**, iar cantitatea de deșeuri de ambalaje generate în urma acestor livrări se ridică anual la câteva zeci de mii de tone, apreciază specialiștii Clean Recycle.
Toți comercianții au însă obligativitatea de a raporta integral cantitățile de ambalaje și de deșeuri din ambalaje puse pe piața din România, cât și de a le valorifica și repune în circuitul economic, chiar și în situația în care ambalajele provin din import.
“Conform datelor Clean Recycle, operatorii e-commerce raportează într-un procent foarte mic, insignifiant deșeurile din ambalaje pe care le aduc pe piață, iar motivul principal este lipsa de informare asupra obligațiilor legale, cât și a mijloacelor de coerciție pentru cei care nu își îndeplinesc aceste obligații. Există două tipuri de ambalaje care trebuie raportate, în achizițiile online: ambalajul prin care este adus acasă consumatorului coletul de către firmele de curierat, dar și ambalajul produsului comcercializat,” declară Cosmin Monda, fondator și CEO Clean Recycle.
În special segmentul produselor de beauty și cosmetice, însă și electrocasnicele sau alte segmente ale comerțului electronic, inclusiv produsele importate și comercializate local în mediul online, sunt absente de pe piața reciclării (nu se regasesc în raportările privind colectarea și valorificarea deșeurilor din ambalaje), deși acestea generează tone de ambalaje anual, pe piața locală.
Toți generatorii de deșeuri din ambalaje au obligativitatea reciclării și valorificării unui procent de 60% din cantitățile puse pe piață. În caz contrar, aceștia au o obligație fiscală de 2 lei/kilogram pentru cantitățile neraportate și nevalorificate.
Principalele categorii de produse comercializate la nivelul Uniunii Europene, în 2021, au fost articole de vestimentație (68%), livrări de mâncare (31%), mobilă și accesorii pentru locuință (29%), cosmetice și produse de înfrumusețare (27%).