Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Topul greșelilor care ne pot afecta mersul

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, milioane de persoane din întreaga lume se confruntă cu dureri articulare la nivelul picioarelor, genunchii și gleznele fiind printre cele mai afectate.

Share

Elena Marinescu 0 comentarii

17.01.2018 - 19:57

De la exces ponderal până la purtarea tocurilor, de la practicarea sportului fără echipament adecvat până la accidente la schi, toate pot deteriora calitatea ligamentelor, meniscului și cartilagiilor, fenomen însoțit frecvent de dureri. “Gândiți-vă că atunci când mergem, fiecare genunchi, pe rând, preia greutatea corporală. La fel, se întâmplă când avem activități obișnuite, când urcăm scări, când ne așezăm pe scaun etc. Asta ca să nu mai vorbesc de activitățile sportive intense care suprasolicită și mai mult genunchii la persoanele care au kilograme în plus”, avertizează profesorul Alper Kaya, specialist în tratarea leziunilor sportive și în intervenții chirurgicale destinate genunchiului. În aceste condiții, specialiștii recomandă eliminarea excesului ponderal și practirea unor activități precum înotul sau mersul alert, pentru a evita îmbolnăvirea articulației genunchiului pe termen lung.

Echipament sportiv inadecvat

O greșeală frecventă care poate leza membrele inferioare este practicarea sportului fără echipament adecvat. “Trebuie să fim foarte atenți la alegerea echipamentului deoarece talpa pantofului este singura suprafață care atinge pământul. Fie că alergăm, fie că doar mergem, creierul își ia informația despre suprafața pe care suntem prin intermediul pantofilor. Noi diagnosticăm probleme la nivelul gleznei sau labei piciorului fie din cauza purtării unor echipamente neadecvate, fie a unor pantofi vechi. Pantofii trebuie schimbați după o anumită perioadă de purtare, iar cei destinați activității sportive trebuie aleși în funcție de tipul de mișcare pe care o face persoana respectivă”, completează medicul ortoped Tekin Kerem Ülkü, specialist în chirurgia piciorului și traumatologie, care operează frecvent sportivi.

Încălţămintea cu toc

Medicii ortopezi sunt extrem de fermi și în ceea ce privește purtarea tocurilor, pe care o consideră un coșmar pentru picioare. Asta pentru că, în timp, poate produce deformări permanente la nivelul gleznei și labei piciorului. “Nu e important doar timpul petrecut pe tocuri, contează și cât de des poartă o femeie pantofi cu toc. De exemplu, dacă o femeie stă pe tocuri zilnic, timp de o oră, în timp pot apărea probleme. De aceea, sfatul nostru pentru persoanele care preferă pantofii cu toc este să le poarte cât de puțin posibil. Dar și talpa plată a pantofilor sau a papucilor poate fi o problemă pentru că duce la creșterea presiunii în călcâi ceea ce poate provoca dureri, probleme ale gleznei și tendonului lui Achile”, afirmă medicul ortoped.

Accidentele la schi, cele mai periculoase

O altă situație care periclitează capacitatea de mișcare o reprezintă accidentele sportive. Iar cele de sezon, la schi, sunt printre cele mai periculoase pentru genunchi. Există însă pacienți tineri la care afectările meniscului nu pot fi rezolvate prin fizioterapie sau alte tratamente, așa că este nevoie de intervenţie chirurgicală. În cazul febrei musculare, contuziilor, întinderilor musculare sau ligamentare, precum şi al entorselor simple, prima măsură recomandată constă în aplicarea terapiei reci sau a crioterapiei (plasturii de crioterapie sau spray-urile reci nu trebuie să lipsească din echipamentul oricărui schior). Unele dintre cele mai noi metode de crioterapie sunt spray-urile şi plasturii pe bază de levomentol, o substanţă care reduce durerea şi ajută la prevenirea inflamaţiei. Apoi, specialiştii recomandă consultarea celui mai apropiat medic ortoped pentru un diagnostic corect şi prescrierea tratamentului. Traumatismele uşoare şi medii necesită imobilizare cu ajutorul unui aparat gipsat sau orteză, tratament general cu antiinflamatoare non-steroidiene şi local cu geluri antiinflamatoare. 

Eliminarea monturilor, esenţială

Monturile sunt o altă situație care provoacă disconfort. Iar medicii sfătuiesc pacienții să nu amâne prea mult intervenția, în speranța că ortezele sau dispozitivele de silicon vor rezolva problema monturilor. Acestea nu fac decât să amelioreze durerea. “Una dintre prejudecățile legate de intervenția pentru hallus valgus (monturi) este că apar dureri postoperatorii, iar o alta susține că vindecarea durează mult. De aceea, unele persoane încearcă să o evite apelând la branțuri sau pantofi speciali care vin cu promisiunea rezolvării deformărilor, însă acest lucru nu se întâmplă niciodată. Ceea ce vreau să subliniez este că intervenția nu este atât de dureroasă, mai ales dacă se aplică o anestezie locală performantă. Și perioada de vindecare s-a redus datorită îmbunătățirii implanturilor ortopedice. Putem fixa foarte bine osul și nu mai punem piciorul în ghips. Acum 10 ani, după ce operam montul, puneam un ghips mare pentru a proteja oasele, dar astăzi, intervenția s-a simplificat foarte mult pentru pacient”, spune medicul.

Atenţie la dietă

Cât privește suplimentele alimentare care ar putea menține sănătatea sistemului articular, medicii ortopezi menționează glucozamina și colagenul de tip 2 ca fiind utile. În privința dietei, rezultate bune dă consumul optim de lactate între 10 și 30 de ani. După această vârstă, rezultate dă o dietă bogată în legume, fructe, grăsimi bune din pește și nuci, ulei de măsline și carne albă. Carnea roșie și lactatele trebuie consumate cu măsură. 

SFATURI

Accidentele la schi nu sunt numai rezultatul căzăturilor inevitabile, ci şi al suprasolicitării muşchilor şi ligamentelor. Pentru a nu se ajunge aici şi pentru a profita în deplină siguranţă de beneficiile sporturilor de iarnă, sunt utile câteva dintre recomandările Societăţii Franceze de Chirurgie Ortopedică şi Traumatologie:

- începeţi un program de pregătire fizică destinat antrenării muşchilor şi articulaţiilor (eventual sub îndrumarea unui kinetoterapeut) cu două luni înaintea sezonului de schi;

- întotdeauna, înainte de a vă pune clăparii şi schiurile în picioare, efectuaţi câteva exerciţii de încălzire/stretching;

- adaptaţi practicarea schiului la posibilităţile voastre fizice şi nu vă avântaţi pe pârtii care vă depăşesc priceperea sportivă;

- conştientizaţi riscurile la care vă expuneţi la fiecare coborâre de pe pantă;

- utilizaţi un echipament de schi adecvat şi aveţi grijă ca legăturile schiului să fie corect reglate.

Comentarii

loading...