Vremea rece, din lunile de iarnă, creează uneori condiții dificile pentru condus, și anume carosabil cu polei și gheață, cu nisip amestecat cu noroi și zăpadă, iar asta ne poate expune anumitor pericole. Din aceste motive, unele persoane preferă călătoriile cu trenul în această perioadă. Acest lucru este de înțeles pentru șoferii lipsiți de experiență, însă atâta vreme cât mașina este echipată corect, un șofer experimentat și prudent nu ar trebui să aibă probleme.
Sistemul de frânare
Uneori este necesară înlocuirea componentelor sistemului de frânare, pentru ca aceste mecanisme să fie mai eficiente pe timp de iarnă. Ideea este ca sistemul de frânare să fie în stare bună de funcționare. Este bine să se verifice plăcuțele și discurile de frână. Dacă acestea sunt uzate, trebuie înlocuite neapărat cu altele noi, pentru a asigura o frânare optimă.
Pentru o eficiență mai mare, trebuie verificat sistemul de frânare antiblocare (ABS), care ajută în caz de frânare bruscă. Unele mașini echipate cu sistem de distribuție electronică a forței de frânare sunt și mai eficiente, pentru că acesta reduce distanța de frânare.
Lichidul de frână are un rol deosebit în menținerea siguranței rutiere, deoarece el asigură funcționarea mașinii în parametrii optimi, el susține mișcarea și lubrifiază piesele sistemului de frânare. Înainte de sosirea iernii se verifică lichidul de frână, pentru a evita riscul de a rămâne fără frâne. Dacă acesta este închis la culoare trebuie înlocuit cu altul nou, iar dacă are un nivel scăzut, trebuie completat.
Alegerea lui se face în funcție de sistemul de frânare, să fie compatibil cu acesta (poate fi pe bază de glicoli, sau pe bază de silicon cu punct de fierbere înalt). În cazul lichidului de frână sintetic, care are tendința de a absorbi apa ce poate reduce mult punctul de fierbere, indicat este să se aleagă un produs de calitate, care să aibă o temperatură de fierbere de 230 grade Celsius și antioxidanți ce pot preveni absorbția apei, prin dizolvarea ei.
Schimbarea anvelopelor de vară cu anvelopele de iarnă
Înainte de orice altceva, pentru a te pregăti de sezonul rece, trebuie să schimbi anvelopele de vară cu cele de iarnă. Dacă pneurile sunt uzate (sau adâncimea benzii de rurale nu este adecvată) și au mici tăieturi, ar fi indicat să cumperi cauciucuri de iarnă noi.
Pentru a prelungi durata de viață a anvelopelor, există câteva recomandări de la specialiști. Potrivit lor, depozitarea anvelopelor de vară se face astfel:
· Întâi se spală cu apă și detergent, pentru a nu avea murdărie și grăsimi
· Apoi se lasă la uscat înainte de a fi depozitate într-un loc uscat, curat și bine ventilat
· Ideal ar fi să fie ținute într-un loc de depozitare, unde nu este umiditate și variații mari de temperatură; șoferii aleg de obicei subsolul blocului sau pivnița casei
· Depozitarea se face pe verticală, pe un suport din lemn
· La anvelopele depozitate pe jante, presiunea ar trebui să fie de cel puțin 10 psi, astfel ele se păstrează mai bine.
Reguli simple pentru condus economic
Conducerea lină te ajută să faci economie la benzină
Experții recomandă un stil de conducere mai relaxat pentru șoferi (fără a brusca volanul și comenzile mașinii), pentru că acesta ajută și la economisirea a 10-20% din combustibil și la reducerea emisiilor de dioxid de carbon. În opinia lor, consumul de combustibil depinde de stilul de conducere, de echipamentul utilizat și de condițiile de funcționarea mașinii.
Recomandat este să se circule la viteza de 50 km/h, iar pe cât posibil să se mențină această viteză constantă. Înainte de frânare (de exemplu la semafor), trebuie să se pregătească mașina prin trecerea din timp la viteze inferioare. Când semaforul este deja roșu, iar mașina este la cca. 500 m de el, nu se accelerează în continuu pentru a frâna brusc când mașina ajunge lângă el.
Accelerație și viteză
Când se dorește o viteză mai mare, pentru a ajunge în treapta a 5-a de viteză, este indicat să se accelereze dinamic de la 50 km/h, prin schimbarea angrenajelor. Fiecare tură de viteză trebuie să aibă o cursă completă, deci nu este bine să se schimbe viteaza subturat sau să se accelereze fără motiv.
Presiunea la anvelope
De regulă, pentru o funcționare bună a mașinii, este bine să verifici presiunea la anvelope în fiecare lună. Atunci când pleci la drum lung, trebuie să verifici presiunea la anvelope de fiecare dată. Foarte important este să nu îngreunezi mașina cu încărcătură suplimentară, mai ales când conduci foarte mult timp, pe drumurile publice.