25.3 C
Bucureศ™ti
sรขmbฤƒtฤƒ, 5 octombrie 2024
AcasฤƒLifestyleOpinia psihologului. Ce trebuie sฤƒ ศ™tim despre dezvoltarea emoศ›ionalฤƒ a copiilor

Opinia psihologului. Ce trebuie sฤƒ ศ™tim despre dezvoltarea emoศ›ionalฤƒ a copiilor

Autor: Monica Poplฤƒcenel
Psiholog
Asociaศ›ia ProActa Edu

 

Fiecare persoanฤƒ trece prin anumite stadii de dezvoltare atât fizicฤƒ ศ™i cognitivฤƒ, cât ศ™i emoศ›ionalฤƒ ศ™i socialฤƒ. Acestea interacศ›ioneazฤƒ între ele ศ™i sunt supuse contextelor externe ศ™i influenศ›elor sociale ศ™i culturale. Unele aspecte din teoriile dezvoltฤƒrii sunt controversate, cum ar fi de exemplu cel referitor la momentul apariศ›iei emoศ›iilor. Deศ™i zâmbetul apare devreme la bebeluศ™i, se considerฤƒ cฤƒ acesta este la început un reflex, ศ™i abia mai târziu devine o expresie a emoศ›iei.

Ce emoศ›ii trฤƒiesc sugarii

Printre primele emoศ›ii care apar la sugari se pot menศ›iona disconfortul, plฤƒcerea, mânia, frica ศ™i interesul. Plânsul ศ™i râsul apar la 3-4 luni ศ™i sunt chiar folosite de cฤƒtre copii ca instrumente de comunicare. Dezvoltarea emoศ›iilor negative urmeazฤƒ probabil destul de curând, cu preponderenศ›ฤƒ furia. Frica începe de asemenea sฤƒ se manifeste, iar copiii de obicei dubleazฤƒ emoศ›iile pฤƒrinศ›ilor faศ›ฤƒ de care au format ataศ™amente.

În perioada 1-3 ani, datoritฤƒ dezvoltฤƒrii lobilor frontali ศ™i a circuitului limbic, încep sฤƒ aparฤƒ emoศ›ii mai complexe, cum ar fi mândria, ruศ™inea sau auto-recunoaศ™terea. Tot în aceastฤƒ perioadฤƒ copiii încep sฤƒ manifeste empatia, ceea ce presupune nu doar capacitatea copilului de a citi indicii emoศ›ionale în alศ›ii, ci ศ™i diferenศ›ierea sa de ceilalศ›i.

În aceastฤƒ perioadฤƒ expresia emoศ›iilor se realizeazฤƒ la nivel non-verbal, deศ™i începe sฤƒ aparฤƒ un limbaj emoศ›ional de bazฤƒ. Gesturile, sunetele, expresiile faciale sunt folosite de cฤƒtre copil pentru a comunica ceea ce simte. Treptat, o datฤƒ cu dezvoltarea limbajului, apare ศ™i capacitatea de a eticheta ศ™i exprima emoศ›ii verbal.

Grฤƒdiniศ›a ศ™i înศ›elegerea regulilor

Etapa de învฤƒศ›are ศ™i dezvoltare anterioarฤƒ pregฤƒtirii ศ™colare este reprezentatฤƒ de preศ™colaritate, în care focusul este pus pe pregฤƒtirea ศ™i formarea copiilor cu vârste cuprinse între 3 ศ™i 6 ani pentru o mai uศ™oarฤƒ integrare ศ™i adaptare la viitorul mediu ศ™colar. Preศ™colarii încep sฤƒ înศ›eleagฤƒ regulile familiei, ale ศ™colii, ศ™i ale societฤƒศ›ii în ceea ce priveศ™te modul în care îศ™i exprimฤƒ anumite emoศ›ii.

În grฤƒdiniลฃฤƒ copilului i se formeazฤƒ diferite emoลฃii ลŸi sentimente morale, cum ar fi ataลŸamentul afectiv faลฃฤƒ de pฤƒrinลฃi, faลฃฤƒ de colectivul de copii, faลฃฤƒ de oameni; sentimente de prietenie, de solicitudine ลŸi ajutor reciproc. Ei câศ™tigฤƒ un sens al sinelui mai accentuat ศ™i o înศ›elegere a modului în care anumite situaศ›ii pot conduce la anumite emoศ›ii. Ei pot experimenta ruศ™ine, chiar în relaศ›ie cu exprimarea emoศ›iilor. Cercetฤƒrile aratฤƒ cฤƒ în jurul vârstei de 6 ani copiii dezvoltฤƒ capacitatea de a înศ›elege modul în care oamenii pot experimenta o emoศ›ie urmatฤƒ imediat de o alta total diferitฤƒ, fฤƒrฤƒ a avea însฤƒ momentan capacitatea de a înศ›elege apariศ›ia emoศ›iilor complexe sau conflictuale.

Pe mฤƒsurฤƒ ce cresc, copiii încep sฤƒ-ศ™i adapteze comportamentul la normele morale pe care le întâlnesc pe parcursul vieศ›ii. Astfel ei învaศ›ฤƒ „regulile” de exprimare a emoศ›iilor, ceea ce, deศ™i pare restrictiv ศ™i negativ, reprezintฤƒ o formฤƒ de dezvoltare socialฤƒ ศ™i emoศ›ionalฤƒ. Pe mฤƒsurฤƒ ce continuฤƒ sฤƒ-ศ™i dezvolte empatia, copiii încep de asemenea sฤƒ înศ›eleagฤƒ ศ™i cฤƒ stฤƒrile emoศ›ionale ale persoanelor din jurul lor sunt mult mai complexe decât ศ™i-au imaginat iniศ›ial, ceea ce îi ajutฤƒ în înศ›elegerea complexitฤƒศ›ii propriilor emoศ›ii.

Perioada ศ™colarฤƒ ศ™i gestionarea emoศ›iilor

Copiii de vârstฤƒ ศ™colarฤƒ încep sฤƒ dezvolte ศ™i mecanisme care sฤƒ îi ajute sฤƒ facฤƒ faศ›ฤƒ emoศ›iilor, chiar dacฤƒ momentan la nivel de bazฤƒ. De exemplu, copiii pot sฤƒ raศ›ionalizeze anumite situaศ›ii sau comportamente sau sฤƒ reconstruiascฤƒ scenarii astfel încât sฤƒ parฤƒ mai puศ›in tulburฤƒtoare din punct de vedere emoศ›ional. Aceastฤƒ capacitate de a reprima emoศ›ii negative este un pas normal al dezvoltฤƒrii emoศ›ionale.

O datฤƒ cu intrarea în ศ™coalฤƒ, în intervalul de vârstฤƒ cuprins între 7 ศ™i 11 ani, dezvoltarea emoศ›ionalฤƒ este rapidฤƒ, iar copiii sunt mai capabili sฤƒ-ศ™i regleze emoศ›iile ศ™i sฤƒ foloseascฤƒ instrumente de auto-reglare mult mai complexe ศ™i variate. Este foarte probabil ca ei sฤƒ dezvolte un set de comportamente care sฤƒ îi ajute sฤƒ controleze modul în care îศ™i exprimฤƒ emoศ›iile, cum ar fi anumite miศ™cฤƒri ale corpului, sunete etc.

Nevoia de afecศ›iune apare atât în mediul familial, unde copilul are nevoie de sprijin ศ™i încurajare pentru a face faศ›ฤƒ provocฤƒrilor aduse de cerinศ›ele ศ™colare, dar ศ™i în grupul de colegi, care pe mฤƒsurฤƒ ce copilul se îndreaptฤƒ spre pre-adolescenศ›ฤƒ, devine un loc de formare a unor prietenii strânse, care pot dura întreaga perioadฤƒ a ศ™colaritฤƒศ›ii. Copilul îศ™i poate împlini prin intermediul acestor relaศ›ii de prietenie nevoia de a fi recunoscut, de a fi încurajat ศ™i sprijinit, de a-ศ™i regla trฤƒirile emoศ›ionale alternante prin compararea cu prietenii.

Incontestabil, instalarea pubertฤƒศ›ii este acompaniatฤƒ de o intensificare a pulsiunilor în corpul ศ™i psihicul individului, fie cฤƒ este vorba de pulsiuni sexuale sau agresive. Aceastฤƒ amplificare pulsionalฤƒ se traduce printr-o tensiune internฤƒ pe care adolescentul o simte mai întâi, cautฤƒ sฤƒ o elimine apoi (la începutul adolescenศ›ei) înainte de a gฤƒsi alte soluศ›ii de reglare. Agitaศ›ia internฤƒ este adesea resimศ›itฤƒ de adolescent ca un semn de agresivitate – cu atât mai mult cu cât cei din anturajul sฤƒu o numesc astfel.

În relaศ›ia cu pฤƒrinศ›ii, apare o independenศ›ฤƒ afectivฤƒ, care începe cu atitudini ambigue faศ›ฤƒ de aceศ™tia; pe de-o parte, pฤƒrinศ›ii sunt acuzaศ›i de neglijenศ›ฤƒ (se plâng cฤƒ nu îi mai iubesc cum îi iubeau în copilฤƒrie), pe de altฤƒ parte copiii resping dorinศ›a acestora de a le fi puse întrebฤƒri despre ศ™coalฤƒ sau despre timpul liber, considerând cฤƒ pฤƒrinศ›ii le invadeazฤƒ zona de intimitate.

Dacฤƒ unii afirmฤƒ cฤƒ adolescenศ›a a fost dintotdeauna o perioadฤƒ reperabilฤƒ în viaศ›a individului, cu caracteristici proprii în fiecare epocฤƒ, mulศ›i considerฤƒ cฤƒ adolescenศ›a, aศ™a cum o concepem noi, este un fenomen relativ recent: copilul trecea direct ศ™i fฤƒrฤƒ intermediari de la fusta femeilor, de la mamฤƒ, bonฤƒ sau bunicฤƒ la lumea adultฤƒ, ศ™i ardea etapele tinereศ›ii sau adolescenศ›ei. Din copil el devenea direct un mic „om mare”, îmbrฤƒcat ca bฤƒrbaศ›ii sau femeile din jur, amestecându-se printre ei, fฤƒrฤƒ altฤƒ distincศ›ie în afarฤƒ de înฤƒlศ›ime.

Adolescenศ›a nu trebuie vฤƒzutฤƒ doar ca o fazฤƒ de tranzit între copilฤƒrie ศ™i viaศ›a adultฤƒ, având ca ultim obiectiv maturitatea, ci ca o perioadฤƒ a ciclurilor vieศ›ii. În aceastฤƒ perioadฤƒ se produc procese specifice de transformare ce privesc corpul ศ™i mintea, relaศ›iile cu ceilalศ›i ศ™i cu lumea, în timp ce emoศ›iile continuฤƒ sฤƒ se dezvolte.

Adolescenศ›a ศ™i modelele de autoreglare

Universul emoศ›ional al adolescenศ›ilor este caracterizat în special de alternarea perioadelor de plictisealฤƒ cu cele de exaltare, de crize lacrimogene, proastฤƒ dispoziศ›ie, prezentând multe puncte comune cu depresia. Adolescentul se trezeศ™te dintr-o datฤƒ nevoit sฤƒ gฤƒseascฤƒ o modalitate de reglare a tuturor acestor emoศ›ii negative puternice, uneori utilizând ca mecanism de apฤƒrare direcศ›ionarea cฤƒtre sine a agresivitฤƒศ›ii.

Un aspect extrem de important al dezvoltฤƒrii emoศ›ionale îl constituie capacitatea de reglare a emoศ›iilor. Aceasta este un element critic al dezvoltฤƒrii emoศ›ionale, deoarece marcheazฤƒ o capacitate progresivฤƒ de a regla emoศ›iile în conformitate cu cerinศ›ele lumii fizice ศ™i sociale, un slab control voluntar al emoศ›iilor putând fi un predictor pentru probleme de comportament viitoare. Deoarece copiii încฤƒ învaศ›ฤƒ acest proces de autoreglare, sprijinul emoศ›ional al pฤƒrinศ›ilor este esenศ›ial, îndeosebi prin oferirea unui model de autoreglare, atât în relaศ›ie cu propriul sine, cât ศ™i în relaศ›ia pฤƒrinte-copil.

Existฤƒ foarte multฤƒ informaศ›ie care sฤƒ îi ajute pe pฤƒrinศ›i sฤƒ le ofere copiilor ceea ce au nevoie pentru a atinge maturitatea emoศ›ionalฤƒ ศ™i implicit controlul cu efort voluntar al emoศ›iilor, atenศ›iei ศ™i comportamentului. Unele abordฤƒri au ca element central disciplina, îndeosebi metodele tradiศ›ionale prin pedeapsฤƒ ศ™i reguli stricte. Ca reacศ›ie însฤƒ la aceastฤƒ abordare autoritarฤƒ, alศ›i pฤƒrinศ›i susศ›in cฤƒ de fapt copiii nu au nevoie de limite deloc ศ™i cฤƒ disciplina este un cuvânt urât care nu trebuie folosit în prezenศ›a ศ™i în legฤƒturฤƒ cu copilul. Aceastฤƒ abordare permisivฤƒ susศ›ine cฤƒ dacฤƒ le permitem copiilor sฤƒ existe, ei vor deveni automat persoane bune ศ™i responsabile. O a treia direcศ›ie este cea de mijloc, care fie aduce elemente situate între permisivitate ศ™i disciplinฤƒ, fie redefineศ™te anumite concepte, cum ar fi disciplina, limitele etc. Vom detalia aceste stiluri de parenting în numerele viitoare.

 

CV

Monica Poplฤƒcenel este psiholog ศ™i psihoterapeut în formare în Psihodramฤƒ Clasicฤƒ Morenianฤƒ. A urmat numeroase cursuri în domeniul psihologiei copilului ศ™i adultului, comunicฤƒrii ศ™i relaศ›ionฤƒrii ศ™i are o experienศ›ฤƒ profesionalฤƒ vastฤƒ.

În prezent, Monica dezvoltฤƒ ศ™i organizeazฤƒ programe de dezvoltare personalฤƒ ศ™i grupuri de suport, cum ar fi programul „Prieten cu ศ™coala” pentru copii ศ™i adolescenศ›i, grupul pentru pฤƒrinศ›ii „vitregi” ศ™i cel pentru adulศ›ii care provin din familii de alcoolici.

Monica este membrฤƒ fondatoare a Asociaศ›iei ProActa Edu, organizaศ›ie ce contribuie la dezvoltarea armonioasฤƒ a copiilor prin sprijinirea educaศ›iei ศ™i a cadrelor didactice.

Contact: psiholog.monicap@gmail.com

Cele mai citite

Ai putea ucide UE, spune Franศ›a. Ba nu ai putea, rฤƒspunde Germania

Macron ศ™i Scholz se รฎnfruntฤƒ din nou, pentru a contracara America protecศ›ionistฤƒ ศ™i puterea chinezฤƒ Emmanuel Macron ศ™i Olaf Scholz conduc cele mai mari douฤƒ...

PNL ศ™i Ministerul Justiศ›iei lanseazฤƒ โ€žGhidul privind sesizarea faptelor de violenศ›ฤƒ ศ™i de hฤƒrศ›uire sexualฤƒโ€

PNL descrie siguranศ›a romรขnilor ca fiind โ€žo prioritateโ€ pentru partid ศ™i lanseazฤƒ โ€žGhidul privind sesizarea faptelor de violenศ›ฤƒ ศ™i de hฤƒrศ›uire sexualฤƒโ€. Ghidul elaborat de...

PSD vrea reducerea taxฤƒrii cu 5 procente pe salariile mici ศ™i medii. Cรขศ›i bani ar rฤƒmรขne รฎn buzunarele romรขnilor

Ministrul Adrian Cรขciu a declarat cฤƒ mฤƒsura ar duce la creศ™terea puterii de cumpฤƒrare a romรขnilor ศ™i la competitivitatea companiilor Ministrul investiศ›iilor ศ™i proiectelor europene,...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ