22.7 C
Bucureศ™ti
marศ›i, 8 octombrie 2024
AcasฤƒLifestyleFoodPฤƒrintele Vasile Gavrilฤƒ a fondat o ศ™coalฤƒ pe principii creศ™tine: โ€Duhovnicul de...

Pฤƒrintele Vasile Gavrilฤƒ a fondat o ศ™coalฤƒ pe principii creศ™tine: โ€Duhovnicul de la miezul nopศ›iiโ€œ e dascฤƒl รฎn timpul zilei | REPORTAJ

Pฤƒrintele Vasile Gavrilฤƒ a fondat în urmฤƒ cu opt ani ศ˜coala Gimnazialฤƒ „Sfinลฃii Trei Ierarhi“ din Bucureศ™ti dintr-un sentiment al datoriei de a gฤƒsi soluศ›ii la criza din sistemul de învฤƒศ›ฤƒmânt românesc.

Astฤƒzi, pฤƒrintele Gavrilฤƒ rememoreazฤƒ începutul proiectului, provocarea de a gฤƒsi profesori cu har ศ™i de a crea de la zero o bazฤƒ materialฤƒ, dar ศ™i satisfacศ›ia de a-ศ™i vedea ศ™coala crescând. O ศ™coalฤƒ în care elevii îศ™i poartฤƒ uniforma cu mândrie ศ™i în care performanลฃa ลŸi competiลฃia sunt promovate în spirit loial, bazat pe corectitudine, onestitate ศ™i cavalerism.

George Grigoriu: În urmฤƒ cu aproape 10 ani presa vฤƒ numea „Duhovnicul de la miezul nopศ›ii“ datoritฤƒ emisiunii pe care o aveaศ›i atunci. Iatฤƒ cฤƒ astฤƒzi sunteศ›i ศ™i „dascฤƒlul“ din timpul zilei. Aศ™ vrea sฤƒ dฤƒm timpul înapoi ศ™i sฤƒ ne povestiศ›i cum aศ›i pus piatra de temelie a ศ™colii „Sfinศ›ii Trei Ierarhi“.

Pฤƒrintele Vasile Gavrilฤƒ: Punerea pietrei de temelie la ลžcoala Gimnazialฤƒ „Sfinลฃii Trei Ierarhi“ a fost precedatฤƒ de câteva etape ce pot fi definite ca etape din viaลฃa mea: dragostea de ลŸcoalฤƒ din copilฤƒrie, apariลฃia copiilor mei ลŸi întâlnirea cu ceilalลฃi copii ลŸi cu problemele lor, ore de profesorat – la Seminar ลŸi la Facultatea de Teologie – lucrarea pastoralฤƒ în Biserica Studenลฃilor din BucureลŸti, emisiunea „Duhovnicul de la miezul nopลฃii“ ลŸi conลŸtientizarea crizei societฤƒลฃii, manifestatฤƒ „deplin“ în sistemul de învฤƒลฃฤƒmânt. Hotฤƒrârea a venit odatฤƒ cu conลŸtientizarea cฤƒ e datoria mea ลŸi a semenilor mei sฤƒ gฤƒsim ลŸi o soluลฃie în rezolvarea crizei.

Tot din etapele pregฤƒtitoare face parte ลŸi înfiinลฃarea Fundaลฃiei Tradiลฃia Româneascฤƒ, împreunฤƒ cu un grup de studenลฃi, dar ลŸi de absolvenลฃi, de la diverse facultฤƒลฃi. Lumea a aderat foarte repede, nu a fost nevoie de prea multe argumente. Însฤƒ, pentru cฤƒ nu aveam nicio bazฤƒ materialฤƒ (bani, spaลฃii, dotฤƒri etc), nici oameni din domeniul învฤƒลฃฤƒmântului – eu fiind singurul cu experienลฃฤƒ didacticฤƒ – am constituit un grup de lucru format numai din voluntari, ลŸi am pregฤƒtit documentele necesare autorizฤƒrii noii ลŸcoli. Concomitent, am început sฤƒ formฤƒm corpul profesoral; nu a fost nici uลŸor, dar nici foarte greu. Pe de o parte, era necesar sฤƒ gฤƒsesc dascฤƒli de vocaลฃie ลŸi bine pregฤƒtiลฃi, dispuลŸi la implementarea unui nou model de ลŸcoalฤƒ – aceasta fiind partea cea mai dificilฤƒ – pe de altฤƒ parte, însฤƒ, prin biserica noastrฤƒ trecuserฤƒ multe generaลฃii de studenลฃi ลŸi atunci, ne-am îndreptat cฤƒtre ei. Mesajul a fost acesta: sunteลฃi oameni de vocaลฃie, în acelaลŸi timp, sunteลฃi creลŸtini; vฤƒ ofer un cadru – o ลŸcoalฤƒ fondatฤƒ pe principii creลŸtine, cu o structurฤƒ clasicฤƒ tradiลฃionalฤƒ – în care puteลฃi sฤƒ vฤƒ exercitaลฃi vocaลฃia, slujind ลŸi oamenilor, ลŸi lui Dumnezeu. În aceste condiลฃii, am început, în toamna anului 2010, cu clasa I ลŸi clasa a V-a, primele clase de la cele douฤƒ cicluri. Apoi, am crescut în fiecare an, cu fiecare ciclu. În primฤƒvara anului trecut am obลฃinut ลŸi acreditarea, iar acum suntem în al ลŸaptelea an de ลŸcoalฤƒ.

Cât de mult a contat experienศ›a pe care o aveศ›i cu tinerii în realizarea acestui proiect?

Experienลฃa cu tinerii m-a ajutat foarte mult: întâi, pentru cฤƒ m-a ลฃinut permanent într-o stare de tensiune ลŸi de „încordare“; a constituit o permanentฤƒ provocare ลŸi din punct de vedere teologic, ลŸi din punct de vedere misionar. Programul special pregฤƒtit la bisericฤƒ, activitฤƒลฃile pe care le-am organizat împreunฤƒ cu ei, cum ar fi conferinลฃele pe care le-am susลฃinut în diferite medii studenลฃeลŸti din ลฃarฤƒ ลŸi din strฤƒinฤƒtate,
mi-au oferit prilejul sฤƒ-i aud, sฤƒ-i ascult ลŸi sฤƒ-i înลฃeleg în raport cu frฤƒmântฤƒrile lor.

AลŸa m-am apropiat mai mult de sufletul tânฤƒrului ลŸi al copilului; nu am pretenลฃia sฤƒ fi aflat ลŸi înลฃeles toate problemele lor, însฤƒ în mare parte am reuลŸit sฤƒ le cunosc. Societatea este suprasaturatฤƒ de sfaturi, de lecลฃii de moralฤƒ ลŸi de vorbe goale; acelaลŸi lucru îl simt ลŸi copiii ลŸi tinerii. Am învฤƒลฃat de la ei cฤƒ nevoile lor sunt foarte deosebite, speciale ลŸi înalte: au nevoie de educaลฃie autenticฤƒ, de studiu autentic, de ลŸtiinลฃฤƒ ลŸi de culturฤƒ autentice. Dacฤƒ uneori ne dau impresia cฤƒ se mulลฃumesc cu puลฃin, ieftin ลŸi efemer, aceasta se datoreazฤƒ „ofertei“ generoase de lucrฤƒri rele ลŸi negative ce li se oferฤƒ ลŸi lipsei de „hranฤƒ“ sฤƒnฤƒtoasฤƒ ลŸi autenticฤƒ. Situaลฃia aceasta m-a determinat sฤƒ conลŸtientizez cฤƒ noi, adulลฃii, avem datoria sfântฤƒ de a le crea spaลฃiul necesar unei dezvoltฤƒri adevฤƒrate, în care personalitatea lor sฤƒ se formeze deplin.

De ce aศ›i optat ca numele ศ™colii sฤƒ fie „Sfinศ›ii Trei Ierarhi“, în condiศ›iile în care tendinศ›a este de a folosi nume cât mai occidentale? De ce aศ›i ales un trio patristic? Nu este anacronic?

Am ales, pentru titulatura ลŸcolii, „Sfinลฃii Trei Ierahi“, din douฤƒ motive: întâi, pentru cฤƒ, înainte de instaurarea regimului comunist/ateu în România, au func-ลฃionat în ลฃara noastrฤƒ ลŸcoli închinate lor, ลŸcoli de mare prestigiu, ลŸi am dorit sฤƒ împlinim o „restauraลฃie“ istoricฤƒ. În al doilea rând, ni i-am dorit ocrotitori, patroni, deoarece rฤƒmân în istoria universalฤƒ ca cei mai strฤƒlucitori studenลฃi, cei mai instruiลฃi oameni ลŸi care au avut o viaลฃฤƒ de înaltฤƒ ลฃinutฤƒ spiritualฤƒ. În vremea lor, studiul ocupa un loc foarte important în viaลฃa copiilor din familiile aristocrate; studiau retorica, matematicile, astronomia, medicina ลŸi, la urmฤƒ, filosofia. Este bine cunoscutฤƒ afirmaลฃia: „Filosofia este mama tuturor ลŸtiinลฃelor“. Cei trei Ie-rarhi – Vasile cel Mare, Grigorie Teologul ลŸi Ioan Hrisostom – trecuserฤƒ cu mare succes prin etapele studiilor vremii lor ลŸi ajunseserฤƒ la o aลŸa de înaltฤƒ pregฤƒtire, încât la finalul studiilor au fost rugaลฃi, fฤƒrฤƒ excepลฃie, de profesorii lor, sฤƒ le ia locul la catedrฤƒ. Cine are curiozitatea sฤƒ le citeascฤƒ operele va descoperi actualitatea lor, nu doar din punct de vedere teologic, ci din toate punctele de vedere.

Vฤƒ rog sฤƒ ne vorbiศ›i despre modul în care aceastฤƒ ศ™coalฤƒ este organizatฤƒ.

ลžcoala este organizatฤƒ în con–formitate cu legislaลฃia elaboratฤƒ de Ministerul Edu-caลฃiei Naลฃionale, cu regu-lamentele ลŸcolare în vigoare, urmând acea curriculฤƒ ลŸcolarฤƒ, fiind o ลŸcoalฤƒ acreditatฤƒ de Ministerul Educaลฃiei Naลฃionale. Am folosit, însฤƒ, cadrul legal, nu în sens restrictiv, limitativ, ci dimpotrivฤƒ: am încercat ลŸi încercฤƒm în continuare sฤƒ ne dezvoltฤƒm instituลฃional, atât cât ne permite legislaลฃia, fฤƒrฤƒ sฤƒ încฤƒrcฤƒm, ci eficientizând procesul didactic ลŸi educaลฃional. Pe lângฤƒ principiile pedagogice tradiลฃionale, folosim ลŸi alte principii, din diverse ลŸcoli ลŸi sisteme de pedagogie, fundamentate pe principii evanghelice.

Prin ce se diferenศ›iazฤƒ ศ™coala „Sfinศ›ii Trei Ierarhi“ de o ศ™coalฤƒ obiศ™nuitฤƒ? Care sunt principiile ce stau la baza funcศ›ionฤƒrii ei?

Am ajuns la un alt aspect al problemei, într-adevฤƒr: ce oferฤƒ în plus aceastฤƒ ลŸcoalฤƒ sau care este nouatea ei? Cred cฤƒ ceea ce-i dฤƒ forลฃฤƒ ลŸi perspectivฤƒ este deschiderea prin care priveลŸte ลŸi abordeazฤƒ procesul didactico-pedagogic: nu se mul-ลฃu-meลŸte cu ceea ce se practicฤƒ, nici cu ceea ce realizeazฤƒ ea ca ลŸcoalฤƒ, ci va pฤƒstra un dinamism continuu, plecând de la principiile pedagogice clasice, alegând ceea ce este bun din celelalte sisteme, mai noi, verificate însฤƒ în timp, ลŸi va descoperi nevoile reale ale elevilor acestor vremuri, în vederea soluลฃionฤƒrii lor în mod obiectiv.

Un alt element nou îl constituie principiile pedagogice creลŸtine, abandonate în învฤƒลฃฤƒmântul de stat, dar ลŸi în cel privat; pedagogia creลŸtinฤƒ va rฤƒmâne de mare actualitate, în continuare, ลŸi foarte eficace. Iatฤƒ câteva aspecte foarte importante: valoarea ลŸi importanลฃa acordate copilului, ca chip al lui Dumnezeu, ceea ce îl scoate din zona banalului ลŸi a obiลŸnuitului; complexitatea personalitฤƒลฃii copilului, care decurge din primul ลŸi care-l determinฤƒ pe pedagog sฤƒ-l abordeze ca atare; principiul complementaritฤƒลฃii, bazat pe o cooperare concretฤƒ, constantฤƒ ลŸi conลŸtientฤƒ între ลŸcoalฤƒ, familie, Bisericฤƒ ลŸi societate, în vederea formฤƒrii personalitฤƒลฃii copilului; finalitatea procesului educaลฃional este desฤƒvârลŸirea persoanei, nu doar dobândirea unor cunoลŸtinลฃe teoretice ลŸi a unor abilitฤƒลฃi practice. Formarea personalitฤƒลฃii copilului într-o atmosferฤƒ sฤƒnฤƒtoasฤƒ din punct de vedere moral, într-un spirit de dragoste ลŸi prietenie curatฤƒ, dezinteresatฤƒ ลŸi jertfelnicฤƒ, într-o comuniune familialฤƒ, pentru a nu simลฃi disconfortul din afara familiilor în care cresc ลŸi pentru a-l oferi celor ce nu-l au acasฤƒ; iar toate acestea, bazate pe valori autentice (culturale, spirituale, ลŸtiinลฃifice ลŸi artistice).

Performanลฃa ลŸi competiลฃia sunt promovate în spirit loial, bazat pe corectitudine, onestitate, cavalerism, pentru a învฤƒลฃa sฤƒ obลฃinฤƒ rezultate prin muncฤƒ cinstitฤƒ, sฤƒ valorifice rezultatele obลฃinute frumos ลŸi demn, ลŸi pentru a învฤƒลฃa sฤƒ piardฤƒ, atunci când este cazul, fฤƒrฤƒ a cฤƒdea. Pentru atingerea acestui obiectiv, ลŸcoala îลŸi propune sฤƒ susลฃinฤƒ elevii foarte buni pentru a performa, iar pe cei mai puลฃini buni pentru a recupera ลŸi a se ridica la nivelul dorit, printr-un program de ore suplimentare, eliminând „industria meditaลฃiilor“!

Un element care nu putea fi trecut cu vederea este uniforma ศ™colii. Cum au receptat pฤƒrinศ›ii aceastฤƒ idee? Dar copiii?

Nevoia unei uniforme a fost exprimatฤƒ mai ales de pฤƒrinลฃi ลŸi de elevi, mai puลฃin de cadrele didactice; ceea ce a dus, pe de o parte, la strฤƒdania noastrฤƒ de a pregฤƒti o uniformฤƒ care sฤƒ-i reprezinte pe elevi ลŸi care sฤƒ contribuie la definirea personalitฤƒลฃii lor ลŸi la creลŸterea demnitฤƒลฃii lor; ลŸi, pe de altฤƒ parte, la asumarea uniformei ลŸi de cฤƒtre ลŸcoalฤƒ, dar ลŸi de cฤƒtre elevi ลŸi pฤƒrinลฃi. Eleganลฃa, dublatฤƒ de o notฤƒ de sobrietate ลŸi într-un ton de primฤƒvarฤƒ ลŸi tinereลฃe, i-a încântat pe elevi, încât îลŸi doresc sฤƒ o poarte ลŸi se mândresc cu ea. Nu numai cฤƒ nu se simt obligaลฃi sฤƒ o poarte, pentru cฤƒ o îndrฤƒgesc, dar nu se simt nici constrânลŸi de ea, pentru cฤƒ le conferฤƒ un alt fel de libertate, pe care o preลฃuiesc ลŸi o valorificฤƒ.

Un alt element pe care l-am observat a fost acela al implicฤƒrii elevilor, dar ศ™i al cadrelor didactice, în diferite proiecte filantropice. Care este motivaศ›ia?

Acลฃiunile cu caracter filantropic, organizate în ลŸcoala noastrฤƒ, au fost la iniลฃiativa cadrelor didactice, dar ลŸi a elevilor; aici se vede rolul educaลฃiei dobândite în familie, în Bisericฤƒ ลŸi în ลŸcoalฤƒ: bunฤƒtatea, sensibilitatea, delicateลฃea ลŸi empatia, în raport cu nevoia ลŸi suferinลฃa celorlalลฃi, au generat spiritul de jertfฤƒ ลŸi de muncฤƒ ลŸi dฤƒruire pe care l-au manifestat în aceste activitฤƒลฃi. Pânฤƒ la urmฤƒ, dacฤƒ valorile morale, spirituale ลŸi elevarea culturalฤƒ, artisticฤƒ ลŸi ลŸtiinลฃificฤƒ la care tinde o ลŸcoalฤƒ nu se vฤƒd în viaลฃa concretฤƒ a elevilor, ele rฤƒmân doar enunลฃuri sterile ลŸi forme goale, fฤƒrฤƒ conลฃinut.

Cu experienศ›a pe care aศ›i acumulat-o de-a lungul timpului, cum evaluaศ›i învฤƒศ›ฤƒmântul de astฤƒzi, din România?

În învฤƒลฃฤƒmântul românesc, mai ales preuniversitar, nu s-a investit ลŸi nu se investeลŸte; de aceea, este într-o cฤƒdere abisalฤƒ. Aceastฤƒ neglijenลฃฤƒ impardonabilฤƒ va duce la scฤƒderea calitฤƒลฃii dascฤƒlilor ลŸi a învฤƒลฃฤƒmântului la toate nivelurile, ลŸi la degradarea societฤƒลฃii. Este redundant sฤƒ spunem cฤƒ avem nevoie de educaลฃie ca de oxigen; o societate fฤƒrฤƒ o ลŸcoalฤƒ bunฤƒ se degradeazฤƒ.

Cele mai citite

FCSB suferฤƒ o nouฤƒ pierdere importantฤƒ! Florin Tฤƒnase, diagnosticat cu rupturฤƒ muscularฤƒ

Dupฤƒ o accidentare suferitฤƒ รฎn meciul cu PAOK, Florin Tฤƒnase a fost diagnosticat cu rupturฤƒ muscularฤƒ, fiind a doua absenศ›ฤƒ majorฤƒ din lotul FCSB...

USR va depune o moศ›iune de cenzurฤƒ. Elena Lasconi aศ™teaptฤƒ ca parlamentarii liberali sฤƒ voteze pentru cฤƒderea guvernului

PreลŸedinta USR, Elena Lasconi, anunลฃฤƒ cฤƒ urmezฤƒ sฤƒ fie depusฤƒ o moลฃiune de cenzurฤƒ รฎmpotriva Guvernului Ciolacu ลŸi รฎl รฎndeamnฤƒ pe liderul PNL, Nicolae...

Iulia Scรขntei, judecฤƒtor CCR, opinie separatฤƒ faศ›ฤƒ de ceilalศ›i judecฤƒtori รฎn cazul ศ˜oศ™oacฤƒ

Curtea Constituลฃionalฤƒ nu are atribuลฃia de a verifica comportamentul, opiniile, afirmaลฃiile sau atitudinile unui candidat la alegerile prezidenลฃiale, toate acestea fiind aspecte de naturฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ