Pฤrintele Vasile Gavrilฤ a fondat în urmฤ cu opt ani ศcoala Gimnazialฤ „Sfinลฃii Trei Ierarhi“ din Bucureศti dintr-un sentiment al datoriei de a gฤsi soluศii la criza din sistemul de învฤศฤmânt românesc.
Astฤzi, pฤrintele Gavrilฤ rememoreazฤ începutul proiectului, provocarea de a gฤsi profesori cu har ศi de a crea de la zero o bazฤ materialฤ, dar ศi satisfacศia de a-ศi vedea ศcoala crescând. O ศcoalฤ în care elevii îศi poartฤ uniforma cu mândrie ศi în care performanลฃa ลi competiลฃia sunt promovate în spirit loial, bazat pe corectitudine, onestitate ศi cavalerism.
George Grigoriu: În urmฤ cu aproape 10 ani presa vฤ numea „Duhovnicul de la miezul nopศii“ datoritฤ emisiunii pe care o aveaศi atunci. Iatฤ cฤ astฤzi sunteศi ศi „dascฤlul“ din timpul zilei. Aศ vrea sฤ dฤm timpul înapoi ศi sฤ ne povestiศi cum aศi pus piatra de temelie a ศcolii „Sfinศii Trei Ierarhi“.
Pฤrintele Vasile Gavrilฤ: Punerea pietrei de temelie la ลcoala Gimnazialฤ „Sfinลฃii Trei Ierarhi“ a fost precedatฤ de câteva etape ce pot fi definite ca etape din viaลฃa mea: dragostea de ลcoalฤ din copilฤrie, apariลฃia copiilor mei ลi întâlnirea cu ceilalลฃi copii ลi cu problemele lor, ore de profesorat – la Seminar ลi la Facultatea de Teologie – lucrarea pastoralฤ în Biserica Studenลฃilor din Bucureลti, emisiunea „Duhovnicul de la miezul nopลฃii“ ลi conลtientizarea crizei societฤลฃii, manifestatฤ „deplin“ în sistemul de învฤลฃฤmânt. Hotฤrârea a venit odatฤ cu conลtientizarea cฤ e datoria mea ลi a semenilor mei sฤ gฤsim ลi o soluลฃie în rezolvarea crizei.
Tot din etapele pregฤtitoare face parte ลi înfiinลฃarea Fundaลฃiei Tradiลฃia Româneascฤ, împreunฤ cu un grup de studenลฃi, dar ลi de absolvenลฃi, de la diverse facultฤลฃi. Lumea a aderat foarte repede, nu a fost nevoie de prea multe argumente. Însฤ, pentru cฤ nu aveam nicio bazฤ materialฤ (bani, spaลฃii, dotฤri etc), nici oameni din domeniul învฤลฃฤmântului – eu fiind singurul cu experienลฃฤ didacticฤ – am constituit un grup de lucru format numai din voluntari, ลi am pregฤtit documentele necesare autorizฤrii noii ลcoli. Concomitent, am început sฤ formฤm corpul profesoral; nu a fost nici uลor, dar nici foarte greu. Pe de o parte, era necesar sฤ gฤsesc dascฤli de vocaลฃie ลi bine pregฤtiลฃi, dispuลi la implementarea unui nou model de ลcoalฤ – aceasta fiind partea cea mai dificilฤ – pe de altฤ parte, însฤ, prin biserica noastrฤ trecuserฤ multe generaลฃii de studenลฃi ลi atunci, ne-am îndreptat cฤtre ei. Mesajul a fost acesta: sunteลฃi oameni de vocaลฃie, în acelaลi timp, sunteลฃi creลtini; vฤ ofer un cadru – o ลcoalฤ fondatฤ pe principii creลtine, cu o structurฤ clasicฤ tradiลฃionalฤ – în care puteลฃi sฤ vฤ exercitaลฃi vocaลฃia, slujind ลi oamenilor, ลi lui Dumnezeu. În aceste condiลฃii, am început, în toamna anului 2010, cu clasa I ลi clasa a V-a, primele clase de la cele douฤ cicluri. Apoi, am crescut în fiecare an, cu fiecare ciclu. În primฤvara anului trecut am obลฃinut ลi acreditarea, iar acum suntem în al ลaptelea an de ลcoalฤ.
Cât de mult a contat experienศa pe care o aveศi cu tinerii în realizarea acestui proiect?
Experienลฃa cu tinerii m-a ajutat foarte mult: întâi, pentru cฤ m-a ลฃinut permanent într-o stare de tensiune ลi de „încordare“; a constituit o permanentฤ provocare ลi din punct de vedere teologic, ลi din punct de vedere misionar. Programul special pregฤtit la bisericฤ, activitฤลฃile pe care le-am organizat împreunฤ cu ei, cum ar fi conferinลฃele pe care le-am susลฃinut în diferite medii studenลฃeลti din ลฃarฤ ลi din strฤinฤtate,
mi-au oferit prilejul sฤ-i aud, sฤ-i ascult ลi sฤ-i înลฃeleg în raport cu frฤmântฤrile lor.
Aลa m-am apropiat mai mult de sufletul tânฤrului ลi al copilului; nu am pretenลฃia sฤ fi aflat ลi înลฃeles toate problemele lor, însฤ în mare parte am reuลit sฤ le cunosc. Societatea este suprasaturatฤ de sfaturi, de lecลฃii de moralฤ ลi de vorbe goale; acelaลi lucru îl simt ลi copiii ลi tinerii. Am învฤลฃat de la ei cฤ nevoile lor sunt foarte deosebite, speciale ลi înalte: au nevoie de educaลฃie autenticฤ, de studiu autentic, de ลtiinลฃฤ ลi de culturฤ autentice. Dacฤ uneori ne dau impresia cฤ se mulลฃumesc cu puลฃin, ieftin ลi efemer, aceasta se datoreazฤ „ofertei“ generoase de lucrฤri rele ลi negative ce li se oferฤ ลi lipsei de „hranฤ“ sฤnฤtoasฤ ลi autenticฤ. Situaลฃia aceasta m-a determinat sฤ conลtientizez cฤ noi, adulลฃii, avem datoria sfântฤ de a le crea spaลฃiul necesar unei dezvoltฤri adevฤrate, în care personalitatea lor sฤ se formeze deplin.
De ce aศi optat ca numele ศcolii sฤ fie „Sfinศii Trei Ierarhi“, în condiศiile în care tendinศa este de a folosi nume cât mai occidentale? De ce aศi ales un trio patristic? Nu este anacronic?
Am ales, pentru titulatura ลcolii, „Sfinลฃii Trei Ierahi“, din douฤ motive: întâi, pentru cฤ, înainte de instaurarea regimului comunist/ateu în România, au func-ลฃionat în ลฃara noastrฤ ลcoli închinate lor, ลcoli de mare prestigiu, ลi am dorit sฤ împlinim o „restauraลฃie“ istoricฤ. În al doilea rând, ni i-am dorit ocrotitori, patroni, deoarece rฤmân în istoria universalฤ ca cei mai strฤlucitori studenลฃi, cei mai instruiลฃi oameni ลi care au avut o viaลฃฤ de înaltฤ ลฃinutฤ spiritualฤ. În vremea lor, studiul ocupa un loc foarte important în viaลฃa copiilor din familiile aristocrate; studiau retorica, matematicile, astronomia, medicina ลi, la urmฤ, filosofia. Este bine cunoscutฤ afirmaลฃia: „Filosofia este mama tuturor ลtiinลฃelor“. Cei trei Ie-rarhi – Vasile cel Mare, Grigorie Teologul ลi Ioan Hrisostom – trecuserฤ cu mare succes prin etapele studiilor vremii lor ลi ajunseserฤ la o aลa de înaltฤ pregฤtire, încât la finalul studiilor au fost rugaลฃi, fฤrฤ excepลฃie, de profesorii lor, sฤ le ia locul la catedrฤ. Cine are curiozitatea sฤ le citeascฤ operele va descoperi actualitatea lor, nu doar din punct de vedere teologic, ci din toate punctele de vedere.
Vฤ rog sฤ ne vorbiศi despre modul în care aceastฤ ศcoalฤ este organizatฤ.
ลcoala este organizatฤ în con–formitate cu legislaลฃia elaboratฤ de Ministerul Edu-caลฃiei Naลฃionale, cu regu-lamentele ลcolare în vigoare, urmând acea curriculฤ ลcolarฤ, fiind o ลcoalฤ acreditatฤ de Ministerul Educaลฃiei Naลฃionale. Am folosit, însฤ, cadrul legal, nu în sens restrictiv, limitativ, ci dimpotrivฤ: am încercat ลi încercฤm în continuare sฤ ne dezvoltฤm instituลฃional, atât cât ne permite legislaลฃia, fฤrฤ sฤ încฤrcฤm, ci eficientizând procesul didactic ลi educaลฃional. Pe lângฤ principiile pedagogice tradiลฃionale, folosim ลi alte principii, din diverse ลcoli ลi sisteme de pedagogie, fundamentate pe principii evanghelice.
Prin ce se diferenศiazฤ ศcoala „Sfinศii Trei Ierarhi“ de o ศcoalฤ obiศnuitฤ? Care sunt principiile ce stau la baza funcศionฤrii ei?
Am ajuns la un alt aspect al problemei, într-adevฤr: ce oferฤ în plus aceastฤ ลcoalฤ sau care este nouatea ei? Cred cฤ ceea ce-i dฤ forลฃฤ ลi perspectivฤ este deschiderea prin care priveลte ลi abordeazฤ procesul didactico-pedagogic: nu se mul-ลฃu-meลte cu ceea ce se practicฤ, nici cu ceea ce realizeazฤ ea ca ลcoalฤ, ci va pฤstra un dinamism continuu, plecând de la principiile pedagogice clasice, alegând ceea ce este bun din celelalte sisteme, mai noi, verificate însฤ în timp, ลi va descoperi nevoile reale ale elevilor acestor vremuri, în vederea soluลฃionฤrii lor în mod obiectiv.
Un alt element nou îl constituie principiile pedagogice creลtine, abandonate în învฤลฃฤmântul de stat, dar ลi în cel privat; pedagogia creลtinฤ va rฤmâne de mare actualitate, în continuare, ลi foarte eficace. Iatฤ câteva aspecte foarte importante: valoarea ลi importanลฃa acordate copilului, ca chip al lui Dumnezeu, ceea ce îl scoate din zona banalului ลi a obiลnuitului; complexitatea personalitฤลฃii copilului, care decurge din primul ลi care-l determinฤ pe pedagog sฤ-l abordeze ca atare; principiul complementaritฤลฃii, bazat pe o cooperare concretฤ, constantฤ ลi conลtientฤ între ลcoalฤ, familie, Bisericฤ ลi societate, în vederea formฤrii personalitฤลฃii copilului; finalitatea procesului educaลฃional este desฤvârลirea persoanei, nu doar dobândirea unor cunoลtinลฃe teoretice ลi a unor abilitฤลฃi practice. Formarea personalitฤลฃii copilului într-o atmosferฤ sฤnฤtoasฤ din punct de vedere moral, într-un spirit de dragoste ลi prietenie curatฤ, dezinteresatฤ ลi jertfelnicฤ, într-o comuniune familialฤ, pentru a nu simลฃi disconfortul din afara familiilor în care cresc ลi pentru a-l oferi celor ce nu-l au acasฤ; iar toate acestea, bazate pe valori autentice (culturale, spirituale, ลtiinลฃifice ลi artistice).
Performanลฃa ลi competiลฃia sunt promovate în spirit loial, bazat pe corectitudine, onestitate, cavalerism, pentru a învฤลฃa sฤ obลฃinฤ rezultate prin muncฤ cinstitฤ, sฤ valorifice rezultatele obลฃinute frumos ลi demn, ลi pentru a învฤลฃa sฤ piardฤ, atunci când este cazul, fฤrฤ a cฤdea. Pentru atingerea acestui obiectiv, ลcoala îลi propune sฤ susลฃinฤ elevii foarte buni pentru a performa, iar pe cei mai puลฃini buni pentru a recupera ลi a se ridica la nivelul dorit, printr-un program de ore suplimentare, eliminând „industria meditaลฃiilor“!
Un element care nu putea fi trecut cu vederea este uniforma ศcolii. Cum au receptat pฤrinศii aceastฤ idee? Dar copiii?
Nevoia unei uniforme a fost exprimatฤ mai ales de pฤrinลฃi ลi de elevi, mai puลฃin de cadrele didactice; ceea ce a dus, pe de o parte, la strฤdania noastrฤ de a pregฤti o uniformฤ care sฤ-i reprezinte pe elevi ลi care sฤ contribuie la definirea personalitฤลฃii lor ลi la creลterea demnitฤลฃii lor; ลi, pe de altฤ parte, la asumarea uniformei ลi de cฤtre ลcoalฤ, dar ลi de cฤtre elevi ลi pฤrinลฃi. Eleganลฃa, dublatฤ de o notฤ de sobrietate ลi într-un ton de primฤvarฤ ลi tinereลฃe, i-a încântat pe elevi, încât îลi doresc sฤ o poarte ลi se mândresc cu ea. Nu numai cฤ nu se simt obligaลฃi sฤ o poarte, pentru cฤ o îndrฤgesc, dar nu se simt nici constrânลi de ea, pentru cฤ le conferฤ un alt fel de libertate, pe care o preลฃuiesc ลi o valorificฤ.
Un alt element pe care l-am observat a fost acela al implicฤrii elevilor, dar ศi al cadrelor didactice, în diferite proiecte filantropice. Care este motivaศia?
Acลฃiunile cu caracter filantropic, organizate în ลcoala noastrฤ, au fost la iniลฃiativa cadrelor didactice, dar ลi a elevilor; aici se vede rolul educaลฃiei dobândite în familie, în Bisericฤ ลi în ลcoalฤ: bunฤtatea, sensibilitatea, delicateลฃea ลi empatia, în raport cu nevoia ลi suferinลฃa celorlalลฃi, au generat spiritul de jertfฤ ลi de muncฤ ลi dฤruire pe care l-au manifestat în aceste activitฤลฃi. Pânฤ la urmฤ, dacฤ valorile morale, spirituale ลi elevarea culturalฤ, artisticฤ ลi ลtiinลฃificฤ la care tinde o ลcoalฤ nu se vฤd în viaลฃa concretฤ a elevilor, ele rฤmân doar enunลฃuri sterile ลi forme goale, fฤrฤ conลฃinut.
Cu experienศa pe care aศi acumulat-o de-a lungul timpului, cum evaluaศi învฤศฤmântul de astฤzi, din România?
În învฤลฃฤmântul românesc, mai ales preuniversitar, nu s-a investit ลi nu se investeลte; de aceea, este într-o cฤdere abisalฤ. Aceastฤ neglijenลฃฤ impardonabilฤ va duce la scฤderea calitฤลฃii dascฤlilor ลi a învฤลฃฤmântului la toate nivelurile, ลi la degradarea societฤลฃii. Este redundant sฤ spunem cฤ avem nevoie de educaลฃie ca de oxigen; o societate fฤrฤ o ลcoalฤ bunฤ se degradeazฤ.