Duminică, 1 decembrie, de la ora 20.00, Discovery Channel prezintă în premieră documentarul „Recuperarea epavei Costa Concordia“, care prezintă operaţiunile de scoatere la suprafaţă a vasului de croazieră care s-a răsturnat în apele Mării Tireniene pe 13 ianuarie 2012.
Cu această ocazie, România liberă vă prezintă în exclusivitate fragmente din jurnalul de bord al muncitorilor şi inginerilor implicaţi în procesul de recuperare a pachebotului.
16 septembrie, ora 8:30 a.m.: „Costa Concordia“, vasul de croazieră care s-a răsturnat cu aproape doi ani în urmă, eşuând pe ţărmul stâncos al Insulei Giglio din Toscana şi ducând la pierderea a 32 de vieţi omeneşti, este ridicat treptat din apele Mării Tireniene. Una dintre cele mai ample, mai costisitoare şi mai îndrăzneţe operaţiuni de salvare din istorie, readucerea pe linia de plutire a vasului „Concordia“ a început luni dimineaţă (16 septembrie), după o întârziere de trei ore provocată de o furtună cumplită care s-a dezlănţuit în timpul nopţii.
Operaţiunea în valoare de 800 de milioane de dolari, denumită “parbuckling” (“ridicare prin rotire”), urmăreşte să readucă în poziţie verticală vasul de 114.500 tone şi să îl ancoreze de câteva platforme subacvatice de mari dimensiuni. Proiectul este derulat de inginerii companiei americane Titan Salvage şi ai companiei italiene Micoperi, care se află la bordul unei barje, aproape de prora vasului „Concordia“.
Prima fază, considerată una dintre cele mai delicate etape ale întregului proces de redresare, a constat în dislocarea carenei de stâncile de care se lipise. Cabluri de oţel manevrate de macarale hidraulice au început prin a exercita o forţă de 2000 de tone asupra carenei ruginite a vasului. La două ore după demararea operaţiunilor de salvare, o porţiune din carena scufundată a devenit deja vizibilă sub forma unei fâşii de culoare închisă, în contrast izbitor cu partea expusă a carenei.
16 septembrie, ora 12:10 p.m.: O porţiune considerabilă din vasul ruginit a devenit deja vizibilă. „Concordia“ s-a rotit acum cu 10 grade şi va trebui să îşi continue mişcarea de rotaţie cu cel puţin alte 10 grade, atingând astfel unghiul de rotaţie de 20 grade necesar pentru ca valvele de intrare ale celor 11 chesoane montate pe marginea vasului să ajungă la nivelul mării.
„Lucrările progresează într-un ritm constant, dar încă rămâne un drum lung de parcurs. Pentru moment, totul decurge fără probleme. Nu sunt aspecte care să ne îngrijoreze, însă este o operaţiune foarte complexă şi nu avem de gând să lucrăm în grabă.“
16 septembrie, ora 2 p.m.: Se lasă noaptea peste Insula Giglio, iar „Concordia“ abia dacă s-a rotit până la un unghi de 13 grade, lăsând la vedere aproximativ 4 metri din porţiunea scufundată a epavei.
„Am avut o problemă pe care am rezolvat-o în aproximativ o oră. A fost necesar să intervenim cu o echipă specială pentru ca nu cumva cablurile tensionate să se încâlcească printre cele care atârnau libere, netensionate. Cu alte cuvinte, aşa-numita operaţiune de «parbuckling» (ridicarea vasului prin rotire) va dura ceva mai mult decât am estimat iniţial”, a spus Franco Gabrielli, directorul Agenţiei de Protecţie Civilă.
Lucrările vor continua non-stop, pe tot parcursul nopţii. În acest moment, se estimează că operaţiunea de “parbuckling” va fi finalizată în zorii zilei de marţi.
16 septembrie, ora 4:15 p.m.: O imagine fantomatică a epavei vasului „Concordia“ este vizibilă acum pe un monitor. Inginerii şi întreaga echipă vor lucra mai departe inclusiv pe timp de noapte.Procesul de rotaţie se apropie de cele 24 de grade necesare pentru ca valvele de intrare ale celor 11 chesoane să ajungă la nivelul mării. După ce chesoanele se vor umple cu apă, forţa gravitaţională va prelua rolul principal, ajutând vasul să se rotească până în poziţie verticală. „Dacă lucrurile decurg fără probleme va fi posibil să repoziţionăm vertical vasul Concordia până la ora 7 a.m.“
16 septembrie, ora 7 p.m.: „Concordia“ a intrat în ultima fază de rotaţie, ajungând într-un unghi critic de 24 de grade. Operaţiunea a depăşit deja punctul în care epava nu mai trebuie trasă cu ajutorul troliurilor. „Concordia“ se poate roti acum în virtutea propriei inerţii, sub greutatea apei-balast din interiorul chesoanelor. Nick Sloane, şeful operaţiunii de salvare, controlează acum fluxul de apă care intră în chesoane.
După ce acestea se vor umple complet, forţa gravitaţională va finaliza operaţiunea.Inginerii estimează că restul de 40 de grade necesare pentru a completa rotaţia vor fi acoperite în decurs de două până la patru ore, operaţiunea încheindu-se astfel cu readucerea vasului în poziţie verticală.
17 septembrie, ora 5 a.m.: După 610 zile petrecute pe ţărmul stâncos al Insulei Giglio, la scurt timp după ora 4 a.m., un corn a răsunat prelung deasupra portului, anunţând că vasul „Costa Concordia“ a fost în cele din urmă readus în poziţie verticală. Acum se odihneşte în siguranţă, pe un fund de mare artificial construit special, la o adâncime de aproximativ 30 de metri.Locuitorii Insulei Giglio au izbucnit în lungi ropote de aplauze.
Ridicat în poziţie verticală, vasul „Concordia“ va trebui să aştepte până în primăvara lui 2014 pentru a putea fi remorcat până într-un port italian, unde îşi va găsi sfârşitul, căci urmează să fie dezmembrat.