Pe 27 august 1982 primul avion românesc ieşea pe porţile Întreprinderii de Avioane Bucureşti – Băneasa. Purta numele ROMBAC 1-11, era propulsat de două motoare Rolls-Royce RB.163 Spey Mk.512-14DW, avea numărul de fabricaţie 401 ( CN / construction number), oferea 92 de locuri şi a fost înmatriculat cu indicativul YR-BRA.
La acel moment, România era prima ţară din blocul comunist (exceptând, bineînţeles, Uniunea Sovietică) care fabrica avioane de pasageri. Însă, proiectul primului avion românesc avea să înceapă încă din anul 1978 când Nicolae Ceaușescu a efectuat o vizită de stat în Marea Britanie. A fost primit atunci cu cele mai înalte onoruri, a fost plimbat de Regina Elisabeta a II-a cu caleasca regală pe străzile Londrei. România tocmai semnase cu guvernul Marii Britanii acordul privind construirea sub licență britanică a avionului BAC One Eleven. Inițial, proiectul prevedea construirea unui număr de 80 de aeronave.
Primul zbor al a avut loc pe 18 septembrie 1982 în prezenţa lui Nicolae Ceauşescu. Zborul inaugural cu pasageri a avut loc pe 28 ianuarie 1983 pe ruta București – Timișoara, iar primul zbor externă a fost efectuat pe 23 martie 1983, pe ruta București-Londra. În perioadă 1982 – 1990 au fost fabricate 9 exemplare plus încă două, care însă nu au mai fost terminate. ROMBAC-ul românesc se număra printre puținele avioane din istoria aviației de linie care nu au fost implicate în accidente soldate cu răniți sau morţi.
Cum industria aeronautică a avansat şi restricțiile legate de zgomot s-au înăsprit s-a ajuns la retragerea treptată a acestor avioane din serviciul comercial. Astfel, pe 30 aprilie 1991 YR-BRA a ieșit din flotă TAROM și a fost închiriat companiei Aero Asia, ajungând să zboare în țări unde restricțiile legate de poluarea fonică nu erau la fel de strice ca pe continentul european.
VEZI ŞI GALERIE FOTO. PREMIERĂ. Primul Boeing 787 Dreamliner a aterizat pe aeroportul Henri Coandă
Acum, după 33 de ani, YR-BRA zace uitat pe platforma Aeroportului Internaţional Henri Coandă, în apropierea hangarului TAROM. În anul 2009 avionul a fost cumpărat de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti pentru a fi salvat de la tăiere, aşa cum a declarat Valentin Iordache, directorul de Comunicare Bucharest Airports, pentru aeronews.ro. Avionul a fost poziţionat pe o zonă de pietriş pentru a nu se afunda în iarba, iar anvelopele stau pe suporturi din tablă. Înainte să aterizeze pe Henri Coanda pentru ultima oară, YR-BRA a zburat pentru Aero Asia care îl închiriase, de la TAROM.
VEZI ŞI GALERIE FOTO & VIDEO. 46 de ani de la primul zbor al avionului CONCORDE
Pe 2 februarie 2015 pasionaţii de aviaţie au creat o pagină de Facebook dedicată salvării acestui avion, dar şi o petiţie on line care poate fi semnată de orice doreşte ca primul avion de pasageri construit în România, ROMBAC 1-11 înmatriculat YR-BRA, să fie recondiţionat pentru a fi readus la starea sa iniţială şi să fie expus într-un loc adecvat din Bucureşti unde să poată fi vizitat de toţi pasionaţii de aviaţie.
(un material realizat cu sprijinul lui Teodor Ştefan şi a site-ului aeronews.ro)