13.2 C
Bucureศ™ti
joi, 10 octombrie 2024
AcasฤƒLifestyleFoodDosar RL: Biserica se dezice de cฤƒrลฃile ลŸi minunile lui Arsenie Boca

Dosar RL: Biserica se dezice de cฤƒrลฃile ลŸi minunile lui Arsenie Boca

MiลŸcarea care strânge anual sute de mii de pelerini la mormântul lui Arsenie Boca este spontanฤƒ ลŸi un fenomen de supravieศ›uire într-o societate care îศ™i pierde reperele. Mobilizarea pelerinilor – de la oameni cu venituri modeste la colonei ศ™i politicieni – se face din vorbฤƒ în vorbฤƒ, prin intermediul reศ›elelor de socializare, dar ศ™i prin invocarea unor minuni ศ™i cฤƒrศ›i care nu sunt recunoscute de cฤƒtre bisericฤƒ.

Printr-un cuvânt profan, putem caracteriza pelerinajul la mormântul pฤƒrintelui Arsenie Boca de la mฤƒnฤƒstirea Prislop drept un fenomen. O recunosc biserica, autoritฤƒลฃile locale ลŸi este prezentat pe larg de mass-media. Am putut constata ลŸi noi amploarea acestui fenomen la faศ›a locului de 1 Mai atunci când mฤƒnฤƒstirea Prislop a fost vizitatฤƒ de 95.000 de oameni, probabil un record. Într-un demers jurnalistic a cฤƒrui primฤƒ parte v-o propunem astฤƒzi, RL vrea sฤƒ identifice motivele care au fฤƒcut ca la un sfert de veac de la moartea pฤƒrintelui numฤƒrul celor care s-au peregrinat în 48 de ore la mormântul sฤƒu a fost de 1.000 mai mare decât al celor care au participat la înmormântarea sa în 1989.

Notorietate de la televizor ศ™i de la cunoscuศ›i

„Eu am participat la înmormântarea pฤƒrintelui alฤƒturi de cel mult 100 de oameni. Acum, în câteva minute, pe la mormântul lui se perindฤƒ sute de persoane. Cu toate acestea, pelerinaj la pฤƒrintele Arsenie Boca a existat ลŸi înainte de moartea sa. Încฤƒ din timpul rฤƒzboiului ลŸi chiar în perioada comunistฤƒ oamenii veneau la pฤƒrintele Arsenie, fie la Sâmbฤƒta (unde a fost stareศ› în anii 40, n.redacศ›iei) fie la Mฤƒnฤƒstirea Prislop (în anii 50, nota redacศ›iei). Avea o charismฤƒ deosebitฤƒ încฤƒ din timpul vieลฃii. CunoลŸtea inima omului dinainte ca acesta sฤƒ spunฤƒ ceva. Avea darul Duhului Sfânt ลŸi recunoลŸtea sufletul omului. De câteva luni încoace fenomenul pelerinajului la Prislop a luat o amploare uriaลŸฤƒ. Pânฤƒ anul trecut vorbeam de câteva sute de pelerini zilnic, acum de mii. Mediatizarea a contribuit cu siguranลฃฤƒ la acest fenomen. Cei care vin o datฤƒ aduc cu ei alศ›i oameni atunci când se întorc la mฤƒnฤƒstire”, ne explicฤƒ Pฤƒrintele Profesor Vasile Vlad, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxฤƒ din Arad ลŸi consilier al Episcopiei Devei ลŸi Hunedoarei.

Primarul localitฤƒศ›ii Haศ›eg, Marcel Adrian Goia, îศ™i aminteศ™te cฤƒ recordul anterior de vizitatori s-a înregistrat în anul 2010 când, la o singurฤƒ sฤƒrbฤƒtoare creศ™tinฤƒ, la mฤƒnฤƒstirea din judeศ›ul Hunedoara au fost 40.000 de pelerini.

Viaศ›a pฤƒrintelui  – considerat cel mai mare duhovnic al secolului al XX-lea ศ™i cunoscut sub apelativul Sfântul Ardealului – a fost una exemplarฤƒ: a terminat teologia ศ™i Academia de Arte frumoase, apoi a fost stareศ› al mฤƒnฤƒstirilor de la Sâmbฤƒta de sus ศ™i Prislop de unde este alungat în 1959. Pentru credinศ›a sa ศ™i sub acuzaศ›ia cฤƒ ar fi ajutat luptฤƒtorii anticomuniศ™ti din Munศ›ii Fฤƒgฤƒraศ™ a fost arestat în anii ’50, anchetat, umilit de cฤƒtre comuniศ™ti care l-au trimis pentru mai bine de un an la muncฤƒ silnicฤƒ la Canal. În ultimii 20 de ani ai vieศ›ii a avut o chilie la Sinaia, iar, în 1989, a fost înmormântat la mฤƒnฤƒstirea Prislop, dupฤƒ cum i-a fost ultima dorinศ›ฤƒ.

Minuni necertificate de bisericฤƒ

Cฤƒrศ›ile apฤƒrute sub semnฤƒtura lui, cele despre viaศ›a ศ™i minunile sale – care se apropie de 100 – au contribuit foarte mult la notorie­tatea lui Arsenie Boca ศ™i îl aratฤƒ, în ochii cititorilor, drept un sfânt.

Din mฤƒrturii consemnate în cฤƒrศ›i aflฤƒm cฤƒ pฤƒrintele Boca se exprima simplu, direct ศ™i fฤƒrฤƒ echivoc. Un credincios mฤƒrturiseศ™te cฤƒ pฤƒrintele i s-a arฤƒtat în vis ศ™i i-a cerut sฤƒ nu mai bea. Altul menศ›ioneazฤƒ cฤƒ pฤƒrintele “era clarvฤƒzฤƒtor, spunea femeilor: tu ai umblat rฤƒu sau ai fฤƒcut avorturi”. I-a spus unei femei cฤƒ are un copil cu handicap pentru cฤƒ ginerele a trฤƒit cu soacra ศ™i de aia a primit palma asta. A îmblânzit lupii la Alba Iulia atunci când ortodocศ™ii se certau cu catolicii. L-a ajutat pe un bฤƒrbat sฤƒ îศ™i gฤƒseascฤƒ loc de muncฤƒ la un spital. A vindecat cancerul spunându-i unui om sฤƒ se lase de bฤƒut ศ™i fumat. Astfel de mฤƒrturii se întind pe sute de pagini în cartea „O sintezฤƒ a lucrฤƒrii pฤƒrintelui Arsenie Boca” pe care o putem citi online intrând pe blogul mฤƒnฤƒstirii Rarฤƒu.

Biserica nu recunoaศ™te majoritatea acestor cฤƒrศ›i ศ™i susศ›ine cฤƒ doar douฤƒ cฤƒrลฃi sunt cu adevฤƒrat scrise de pฤƒrinte: “Crearea Împฤƒrฤƒลฃiei” ลŸi “Cuvinte Vii”. “Ele reprezintฤƒ cuvintele lui în totalitate. Restul conศ›in relatฤƒri subiective despre pฤƒrintele sau despre învฤƒลฃฤƒturile lui. Au apฤƒrut zeci de titluri în tiraje uimitoare care se vând ลŸi se citesc. Aceste cฤƒrลฃi mai degrabฤƒ fac un deserviciu pฤƒrintelui Boca, îi acoperฤƒ chipul real. Este vorba de un mod absolut subiectiv de interpretare fie a predicilor, fie a învฤƒลฃaturilor sau a unor evenimente. Existฤƒ poate ลŸi o imposturฤƒ voluntarฤƒ sau fฤƒrฤƒ rea voinลฃฤƒ în jurul pฤƒrintelui”, ne explicฤƒ pฤƒrintele Vasile Vlad.

ศ˜i totuศ™i, putem demonstra cฤƒ zecile de cฤƒrศ›i la care se referฤƒ profesorul Vasile Vlad sunt tolerate ศ™i chiar vândute de cฤƒtre bisericฤƒ. La magazinul de obiecte bisericeศ™ti de la Mฤƒnฤƒstirea Sâmbฤƒta de Sus, unde Arsenie Boca a fost stareศ› în anii ’40, existฤƒ zeci de cฤƒrศ›i semnate de pฤƒrinte, dar ศ™i unele despre mฤƒrturii ศ™i miracole  înfฤƒptuite de acesta. Ele sunt vândute de cฤƒtre cฤƒlugฤƒrii de la mฤƒnฤƒstire, iar numฤƒrul pelerinilor care trec pragul magazinului este impresionant mai ales la sfârศ™it de sฤƒptฤƒmânฤƒ.

Reprezentantul bisericii Vasile Vlad pune la îndoialฤƒ multe dintre aceste mฤƒrturii considerând cฤƒ sunt oamenii care, pentru a câศ™tiga un ban, adunฤƒ predici ale pฤƒrintelui, le mai modificฤƒ, le scot din context ศ™i le pun în vânzare sub forma unor cฤƒrศ›i inducând astfel în eroare sufletele simple ลŸi necunoscฤƒtoare. Cu toate acestea, „minunile fฤƒcute de pฤƒrinte sunt foarte greu de negat, dar ลŸi greu de certificat. Nu existฤƒ încฤƒ o Comisie desemnatฤƒ de Sfântul Sinod al Bisericii care sฤƒ cerceteze îndeaproape fiecare fenomen miraculos care este semnalat. Fฤƒrฤƒ o astfel de Comisie nu ne putem pronunลฃa despre autenticitate sau imposturฤƒ. Ceea ce vฤƒ pot spune cu certitudine este faptul cฤƒ la mormântul pฤƒrintelui Arsenie se întâmplฤƒ lucruri care depฤƒลŸesc normalitatea noastrฤƒ sau firescul lucrurilor. O maicฤƒ din parohia mea de la Gherla a fost diagnosticatฤƒ  cu cirozฤƒ hepaticฤƒ încฤƒ de când era tânฤƒrฤƒ. Medicii i-au mai dat o sฤƒptฤƒmânฤƒ de viaลฃฤƒ. Pฤƒrinลฃii au dus-o la pฤƒrintele Arsenie care i-a spus cฤƒ nu va muri pentru cฤƒ Dumnezeu are nevoie de ea. A supravieลฃuit ลŸi s-a cฤƒlugฤƒrit”.

O religie palpabilฤƒ

Primarul localitฤƒศ›ii Haศ›eg ne confirmฤƒ cฤƒ imediat dupฤƒ Revoluศ›ie au început sฤƒ vinฤƒ tot mai mulศ›i pelerini datoritฤƒ mฤƒrturiilor oamenilor simpli, tot mai numeroase, legate de minunile ศ™i sfaturile bune de viaศ›ฤƒ oferite de pฤƒrinte în timpul vieศ›ii.  „Existฤƒ o miลŸcare în jurul pฤƒrintelui nemaiîntâlnitฤƒ probabil în ortodoxia contemporanฤƒ. Toatฤƒ aceastฤƒ miลŸcare este una spontanฤƒ, a omului obiลŸnuit. Întâlneศ™ti oameni din toate categoriile sociale ศ™i nu putem vorbi despre imposturฤƒ în rândul celor care vin acolo. Pelerinajul la pฤƒrinte este de fapt o Tainฤƒ. Este o minune faptul cฤƒ oamenii aลŸteptฤƒ cu senitฤƒtate, ore în ศ™ir, cu zâmbetul pe buze sฤƒ se închine câteva secunde la mormântul pฤƒrintelui. Este o atmosferฤƒ de pace ลŸi liniลŸte cum rar îศ›i este dat sฤƒ întâlneลŸti”, explicฤƒ pฤƒrintele Vasile Vlad.

La rândul sฤƒu, ศ™i istoricul religiei ศ™i doctor în ศ™tiinศ›e politice Mirel Bฤƒnicฤƒ susศ›ine ideea spontaneitฤƒศ›ii acestui fenomen:  „pฤƒrintele Boca constituie obiectul unei intense devoลฃiuni populare, comemorarea morลฃii sale dând naลŸtere în ultimii 4-5 ani unui impresionant pelerinaj spontan la Mฤƒnฤƒstirea Prislop. Oamenii aceลŸtia vor sฤƒ creadฤƒ în ceva. Au nevoie de o religie palpabilฤƒ, uลŸor de înลฃeles, uลŸor de practicat. Radicalismul care caracterizeazฤƒ în multe privinลฃe pelerinajul de la Prislop  este rezultatul procesului extrem de complex de schimbare a României din ultimii 20 de ani, a noilor forme de mobilizare prin Internet, care au modificat profilul social ลŸi antropologic al societฤƒลฃii româneลŸti. Asistฤƒm la un fascinant fenomen de supravieลฃuire, adaptare ลŸi expresie a religiosului în sânul unei societฤƒลฃi din ce în ce mai destructurate, din ce în ce mai uniformizate”, scrie în Revista 22.

Mฤƒ simt mai împlinitฤƒ

La Prislop, aflat la câศ›iva kilometri de localitatea Haศ›eg se ajunge pe un drum îngust, asfaltat. Vineri, 1 mai, la ora 14 drumul s-a blocat la opt kilometri de mฤƒnฤƒstire înainte sฤƒ intri în localitatea Silvaศ™u de Jos.

Am aศ™teptat jumฤƒtate de orฤƒ pentru cฤƒ rândul de maศ™ini sฤƒ se punฤƒ în miศ™care, dar fฤƒrฤƒ succes. Nervii cedeazฤƒ ศ™i mulศ›i ศ™oferi fac cale întoarsฤƒ. Decidem sฤƒ facem la fel ศ™i sฤƒ revenim mai pe searฤƒ. La ora 17.30 oprim maศ™ina aproape în acelaศ™i loc. O femeie între douฤƒ vârste coboarฤƒ dintr-un Audi ศ™i nu ne dฤƒ prea multe speranศ›e: am ajuns aici la 8 jumฤƒtate azi dimineaศ›ฤƒ, la 9 am abandonat maศ™ina ศ™i am urcat douฤƒ ore. Am stat la mormântul pฤƒrintelui cinci ore la rând, apoi am mai cumpฤƒrat câte ceva ศ™i acum ne-am întors. Dacฤƒ a meritat? Desigur, parcฤƒ mฤƒ simt mai bine, mai împlinitฤƒ, mai liniศ™titฤƒ. Maศ™inile stau pฤƒrฤƒsite pe banda din dreapta încฤƒ de la prânz, aศ™a cฤƒ începem sฤƒ urcฤƒm pe o singurฤƒ bandฤƒ cu poliศ›iศ™ti care dirijeazฤƒ circulaศ›ia ศ™i oferฤƒ prioritatea pe rând: o datฤƒ pentru coborâre, câteva minute pentru cei care urcฤƒ.

Trebuie spus cฤƒ pelerinii sunt de toate vârstele, condiศ›iile sociale, maศ™inile încep de la mฤƒrci precum Logan sau Fiat ศ™i urcฤƒ la Audi Q5 sau Mercedes. Drumul e îngreunat de pelerinii care ศ™i-au lฤƒsat maศ™inile pe marginea drumului ศ™i care coboarฤƒ adesea desculศ›i, cu flori ศ™i suveniruri în mâini. Prin localitate, la cel puศ›in 10 case se vฤƒd pancarte pe care stฤƒ scris: avem camere.

De ce vin oamenii la Prislop

De pe platoul unde se vând obiecte de cult care amintesc de pฤƒrintele Arsenie Boca, dar ศ™i mici ศ™i grฤƒtare pânฤƒ la mฤƒnฤƒstire se revarsฤƒ o mare de oameni, deศ™i e aproape ora 20.00. În faศ›a porศ›ii, stau cel puศ›in zece autocare pe care scrie – cursฤƒ specialฤƒ. Oamenii se aศ™eazฤƒ la coadฤƒ cu flori în mânฤƒ pentru a ajunge la mormânt.

Jandarmii pฤƒstreazฤƒ ordinea ศ™i lasฤƒ oamenii sฤƒ intre în grupuri. Nu avem parte de extazuri mistice, nici de oameni care urcฤƒ în genunchi sau de ศ›ipete de adoraศ›ie. Deศ™i se înainteazฤƒ pe ศ™ase sau ศ™apte rânduri, totul se desfฤƒศ™oarฤƒ în ordine. În ora pe care am petrecut-o în coada care numฤƒra câteva sute de pelerini chiar dacฤƒ afarฤƒ era aproape întuneric am aflat ศ™i motivele pentru care oamenii înfruntฤƒ drumul greu, cozile imense, vremea potrivnicฤƒ. O doamnฤƒ de 60 de ani îi spune, probabil, soศ›ului: “Acum cฤƒ am ajuns aproape de mormântul pฤƒrintelui nu mai sunt obositฤƒ. Mฤƒ simt revigoratฤƒ, uite ce aer curat”. În dreapta, trei femei, cea mai tânฤƒrฤƒ are în jur de 35 de ani ศ™i un aer trist. Nu vorbeศ™te când deodatฤƒ se trezeศ™te îmbrฤƒศ›iศ™atฤƒ de o femeie cu pฤƒrul cฤƒrunt care îi spune zâmbind: „Eศ™ti deศ™teaptฤƒ, frumoasฤƒ, nu trebuie sฤƒ îศ›i faci gânduri cu serviciu”. Tânฤƒra zâmbeศ™te ศ™i îi spune: “Mai zi-mi, îmi face bine”.

Oamenii nu sunt nici încrâncenaศ›i, nici cuprinศ™i de o exaltare misticฤƒ:  “eu am venit ศ™i anul ฤƒsta de bine ce mi-a fost, pentru ce am venit anul trecut”, explicฤƒ misterios un domn. Apoi sunฤƒ un telefon mobil: “nu am gฤƒsit cazare, o sฤƒ dormim în maศ™inฤƒ nu plecฤƒm noaptea asta. Sunt multe maศ™ini aici, nu îศ›i face griji”. De altfel, problema locurilor de cazare ne-a fost confirmatฤƒ de un jandarm pe care l-am auzit vorbind la telefonul mobil: “Câte locuri de cazare mi-ai gฤƒsit cฤƒ am un colonel de la Bucureศ™ti”?

Am ajuns la mormânt dupฤƒ o orฤƒ. Probabil ศ™i pentru cฤƒ era târziu ni s-a cerut sฤƒ ne închinฤƒm înainte sฤƒ ajungem la crucea mormântului, sฤƒ nu o atingem cu florile ศ™i sฤƒ nu zฤƒbovim mai mult de o secundฤƒ. Ne-am conformat. Ritualul pelerinului se terminฤƒ la izvorul cu apฤƒ sfinศ›itฤƒ unde coada, la ora 21.00 este de jumฤƒtate de orฤƒ. Dacฤƒ vrei sฤƒ aprinzi lumânฤƒri, coada pentru achiziศ›ionarea lor te ศ›ine în loc încฤƒ 30 de minute.

O concluzie? „Este foarte dificil de vorbit despre Arsenie Boca pentru cฤƒ de câte ori vorbeลŸti despre o persoanฤƒ Sfântฤƒ sunt lucruri pe care nu le poลฃi cuprinde. Despre viaลฃa lui pฤƒmânteascฤƒ, unde s-a nฤƒscut ลŸi cum a trฤƒit ลŸtim multe lucruri. Viaลฃa lui ca Sfânt abia începe sฤƒ se nascฤƒ. Astฤƒzi la Prislop se întâmplฤƒ minuni. Toate astea trebuiesc adunate ลŸi certificate ลŸi abia dupฤƒ aceea ar trebui sฤƒ vorbim despre Arsenie Boca în întregime. El a fost un teolog de o înaltฤƒ ลฃinutฤƒ cu un discurs teologic foarte dens, parcฤƒ inspirat dumnezeieลŸte. A avut o teologie filocalicฤƒ, o iubire de frumuseลฃe dumnezeiascฤƒ”, ne explicฤƒ pฤƒrintele Vasile Vlad. 

Într-un articol viitor, vom rฤƒspunde la întrebarea: cine controleazฤƒ comerลฃul cu obiecte imprimate cu chipul pฤƒrintelui care genereazฤƒ milioane de euro?

Arestat de Securitate, închis la Canal

Pฤƒrintele Arsenie (Zion) Boca s-a nฤƒscut la 29 septembrie 1910 în localitatea Vaศ›a de Sus, judeศ›ul Hunedoara. A terminat teologia în 1933 ศ™i în acelaศ™i an  a intrat la Academia de Arte Frumoase din BucureลŸti. Înainte de intrarea sa în monahism, a urmat o ucenicie spiritualฤƒ la Muntele Athos (1939). Mฤƒrturireศ™te cฤƒ în drumurile sale la Mฤƒnฤƒstirea Radu Vodฤƒ s-a intersectat cu legionarii dar cฤƒ nu ศ™i-a gฤƒฤƒsit înclinaศ›ie cฤƒtre Miศ™care. În 1942 este hirotonisit preot, an în care devine ศ™i stareศ› al mฤƒnฤƒstirii Sâmbฤƒta de Sus.

Îi ajutฤƒ în repetate rânduri pe luptฤƒtorii anticomuniศ™ti din munศ›i, iar în 1948 este arestat, anchetat, bฤƒtut. I se interzice sฤƒ se mai întoarcฤƒ vreodatฤƒ la mฤƒnฤƒstirea Sâmbฤƒta. Pânฤƒ în 1959 este stareศ› ศ™i apoi duhovnic al Mฤƒnฤƒstirii Prislop. În aceastฤƒ perioadฤƒ este arestat în mai multe rânduri ศ™i deportat pentru un an de zile la Canal ลŸi Ocnele Mari, pe baza unor acuzaลฃii încฤƒ nedovedite.

Munceศ™te câศ›iva ani la Bucureศ™ti ca pictor secund. Iese la pensie în 1968 când începe pictarea bisericii Drฤƒgฤƒnescu de lângฤƒ Bucureศ™ti la care munceศ™te timp de 15 ani. A murit la Sinaia, în noiembrie 1989, dar a fost îngropat la Mฤƒnฤƒstirea Prislop, dupฤƒ cum i-a fost dorinศ›a.

"Existฤƒ o miลŸcare în jurul pฤƒrintelui nemaiîntâlnitฤƒ probabil în ortodoxia contemporanฤƒ. Toatฤƒ aceastฤƒ miลŸcare este una spontanฤƒ, a omului obiลŸnuit. Întâlneศ™ti oameni din toate categoriile sociale. Pelerinajul la pฤƒrinte este de fapt o Tainฤƒ.“- Vasile Vlad, preot

Cele mai citite

Armata israelianฤƒ a eliminat รฎn Siria un รฎnalt oficial al Hezbollah

Armata israelianฤƒ a anunลฃat miercuri searฤƒ cฤƒ a ucis รฎn Siria un membru al Hezbollahului libanez รฎntr-un atac aerian รฎn regiunea Quneitra, la marginea...

PSD vrea excluderea CCR de la validarea candidaturilor pentru prezidenศ›iale

PSD vrea excluderea CCR din validarea candidaturilor la prezidenศ›iale dupฤƒ cazul Diana ศ˜oศ™oacฤƒ, se aratฤƒ รฎntr-un proiect de lege depus miercuri รฎn Parlament de...

Armata israelianฤƒ a eliminat รฎn Siria un รฎnalt oficial al Hezbollah

Armata israelianฤƒ a anunลฃat miercuri searฤƒ cฤƒ a ucis รฎn Siria un membru al Hezbollahului libanez รฎntr-un atac aerian รฎn regiunea Quneitra, la marginea...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ