Miลcarea care strânge anual sute de mii de pelerini la mormântul lui Arsenie Boca este spontanฤ ลi un fenomen de supravieศuire într-o societate care îศi pierde reperele. Mobilizarea pelerinilor – de la oameni cu venituri modeste la colonei ศi politicieni – se face din vorbฤ în vorbฤ, prin intermediul reศelelor de socializare, dar ศi prin invocarea unor minuni ศi cฤrศi care nu sunt recunoscute de cฤtre bisericฤ.
Printr-un cuvânt profan, putem caracteriza pelerinajul la mormântul pฤrintelui Arsenie Boca de la mฤnฤstirea Prislop drept un fenomen. O recunosc biserica, autoritฤลฃile locale ลi este prezentat pe larg de mass-media. Am putut constata ลi noi amploarea acestui fenomen la faศa locului de 1 Mai atunci când mฤnฤstirea Prislop a fost vizitatฤ de 95.000 de oameni, probabil un record. Într-un demers jurnalistic a cฤrui primฤ parte v-o propunem astฤzi, RL vrea sฤ identifice motivele care au fฤcut ca la un sfert de veac de la moartea pฤrintelui numฤrul celor care s-au peregrinat în 48 de ore la mormântul sฤu a fost de 1.000 mai mare decât al celor care au participat la înmormântarea sa în 1989.
Notorietate de la televizor ศi de la cunoscuศi
„Eu am participat la înmormântarea pฤrintelui alฤturi de cel mult 100 de oameni. Acum, în câteva minute, pe la mormântul lui se perindฤ sute de persoane. Cu toate acestea, pelerinaj la pฤrintele Arsenie Boca a existat ลi înainte de moartea sa. Încฤ din timpul rฤzboiului ลi chiar în perioada comunistฤ oamenii veneau la pฤrintele Arsenie, fie la Sâmbฤta (unde a fost stareศ în anii 40, n.redacศiei) fie la Mฤnฤstirea Prislop (în anii 50, nota redacศiei). Avea o charismฤ deosebitฤ încฤ din timpul vieลฃii. Cunoลtea inima omului dinainte ca acesta sฤ spunฤ ceva. Avea darul Duhului Sfânt ลi recunoลtea sufletul omului. De câteva luni încoace fenomenul pelerinajului la Prislop a luat o amploare uriaลฤ. Pânฤ anul trecut vorbeam de câteva sute de pelerini zilnic, acum de mii. Mediatizarea a contribuit cu siguranลฃฤ la acest fenomen. Cei care vin o datฤ aduc cu ei alศi oameni atunci când se întorc la mฤnฤstire”, ne explicฤ Pฤrintele Profesor Vasile Vlad, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxฤ din Arad ลi consilier al Episcopiei Devei ลi Hunedoarei.
Primarul localitฤศii Haศeg, Marcel Adrian Goia, îศi aminteศte cฤ recordul anterior de vizitatori s-a înregistrat în anul 2010 când, la o singurฤ sฤrbฤtoare creศtinฤ, la mฤnฤstirea din judeศul Hunedoara au fost 40.000 de pelerini.
Viaศa pฤrintelui – considerat cel mai mare duhovnic al secolului al XX-lea ศi cunoscut sub apelativul Sfântul Ardealului – a fost una exemplarฤ: a terminat teologia ศi Academia de Arte frumoase, apoi a fost stareศ al mฤnฤstirilor de la Sâmbฤta de sus ศi Prislop de unde este alungat în 1959. Pentru credinศa sa ศi sub acuzaศia cฤ ar fi ajutat luptฤtorii anticomuniศti din Munศii Fฤgฤraศ a fost arestat în anii ’50, anchetat, umilit de cฤtre comuniศti care l-au trimis pentru mai bine de un an la muncฤ silnicฤ la Canal. În ultimii 20 de ani ai vieศii a avut o chilie la Sinaia, iar, în 1989, a fost înmormântat la mฤnฤstirea Prislop, dupฤ cum i-a fost ultima dorinศฤ.
Minuni necertificate de bisericฤ
Cฤrศile apฤrute sub semnฤtura lui, cele despre viaศa ศi minunile sale – care se apropie de 100 – au contribuit foarte mult la notorietatea lui Arsenie Boca ศi îl aratฤ, în ochii cititorilor, drept un sfânt.
Din mฤrturii consemnate în cฤrศi aflฤm cฤ pฤrintele Boca se exprima simplu, direct ศi fฤrฤ echivoc. Un credincios mฤrturiseศte cฤ pฤrintele i s-a arฤtat în vis ศi i-a cerut sฤ nu mai bea. Altul menศioneazฤ cฤ pฤrintele “era clarvฤzฤtor, spunea femeilor: tu ai umblat rฤu sau ai fฤcut avorturi”. I-a spus unei femei cฤ are un copil cu handicap pentru cฤ ginerele a trฤit cu soacra ศi de aia a primit palma asta. A îmblânzit lupii la Alba Iulia atunci când ortodocศii se certau cu catolicii. L-a ajutat pe un bฤrbat sฤ îศi gฤseascฤ loc de muncฤ la un spital. A vindecat cancerul spunându-i unui om sฤ se lase de bฤut ศi fumat. Astfel de mฤrturii se întind pe sute de pagini în cartea „O sintezฤ a lucrฤrii pฤrintelui Arsenie Boca” pe care o putem citi online intrând pe blogul mฤnฤstirii Rarฤu.
Biserica nu recunoaศte majoritatea acestor cฤrศi ศi susศine cฤ doar douฤ cฤrลฃi sunt cu adevฤrat scrise de pฤrinte: “Crearea Împฤrฤลฃiei” ลi “Cuvinte Vii”. “Ele reprezintฤ cuvintele lui în totalitate. Restul conศin relatฤri subiective despre pฤrintele sau despre învฤลฃฤturile lui. Au apฤrut zeci de titluri în tiraje uimitoare care se vând ลi se citesc. Aceste cฤrลฃi mai degrabฤ fac un deserviciu pฤrintelui Boca, îi acoperฤ chipul real. Este vorba de un mod absolut subiectiv de interpretare fie a predicilor, fie a învฤลฃaturilor sau a unor evenimente. Existฤ poate ลi o imposturฤ voluntarฤ sau fฤrฤ rea voinลฃฤ în jurul pฤrintelui”, ne explicฤ pฤrintele Vasile Vlad.
ศi totuศi, putem demonstra cฤ zecile de cฤrศi la care se referฤ profesorul Vasile Vlad sunt tolerate ศi chiar vândute de cฤtre bisericฤ. La magazinul de obiecte bisericeศti de la Mฤnฤstirea Sâmbฤta de Sus, unde Arsenie Boca a fost stareศ în anii ’40, existฤ zeci de cฤrศi semnate de pฤrinte, dar ศi unele despre mฤrturii ศi miracole înfฤptuite de acesta. Ele sunt vândute de cฤtre cฤlugฤrii de la mฤnฤstire, iar numฤrul pelerinilor care trec pragul magazinului este impresionant mai ales la sfârศit de sฤptฤmânฤ.
Reprezentantul bisericii Vasile Vlad pune la îndoialฤ multe dintre aceste mฤrturii considerând cฤ sunt oamenii care, pentru a câศtiga un ban, adunฤ predici ale pฤrintelui, le mai modificฤ, le scot din context ศi le pun în vânzare sub forma unor cฤrศi inducând astfel în eroare sufletele simple ลi necunoscฤtoare. Cu toate acestea, „minunile fฤcute de pฤrinte sunt foarte greu de negat, dar ลi greu de certificat. Nu existฤ încฤ o Comisie desemnatฤ de Sfântul Sinod al Bisericii care sฤ cerceteze îndeaproape fiecare fenomen miraculos care este semnalat. Fฤrฤ o astfel de Comisie nu ne putem pronunลฃa despre autenticitate sau imposturฤ. Ceea ce vฤ pot spune cu certitudine este faptul cฤ la mormântul pฤrintelui Arsenie se întâmplฤ lucruri care depฤลesc normalitatea noastrฤ sau firescul lucrurilor. O maicฤ din parohia mea de la Gherla a fost diagnosticatฤ cu cirozฤ hepaticฤ încฤ de când era tânฤrฤ. Medicii i-au mai dat o sฤptฤmânฤ de viaลฃฤ. Pฤrinลฃii au dus-o la pฤrintele Arsenie care i-a spus cฤ nu va muri pentru cฤ Dumnezeu are nevoie de ea. A supravieลฃuit ลi s-a cฤlugฤrit”.
O religie palpabilฤ
Primarul localitฤศii Haศeg ne confirmฤ cฤ imediat dupฤ Revoluศie au început sฤ vinฤ tot mai mulศi pelerini datoritฤ mฤrturiilor oamenilor simpli, tot mai numeroase, legate de minunile ศi sfaturile bune de viaศฤ oferite de pฤrinte în timpul vieศii. „Existฤ o miลcare în jurul pฤrintelui nemaiîntâlnitฤ probabil în ortodoxia contemporanฤ. Toatฤ aceastฤ miลcare este una spontanฤ, a omului obiลnuit. Întâlneศti oameni din toate categoriile sociale ศi nu putem vorbi despre imposturฤ în rândul celor care vin acolo. Pelerinajul la pฤrinte este de fapt o Tainฤ. Este o minune faptul cฤ oamenii aลteptฤ cu senitฤtate, ore în ศir, cu zâmbetul pe buze sฤ se închine câteva secunde la mormântul pฤrintelui. Este o atmosferฤ de pace ลi liniลte cum rar îศi este dat sฤ întâlneลti”, explicฤ pฤrintele Vasile Vlad.
La rândul sฤu, ศi istoricul religiei ศi doctor în ศtiinศe politice Mirel Bฤnicฤ susศine ideea spontaneitฤศii acestui fenomen: „pฤrintele Boca constituie obiectul unei intense devoลฃiuni populare, comemorarea morลฃii sale dând naลtere în ultimii 4-5 ani unui impresionant pelerinaj spontan la Mฤnฤstirea Prislop. Oamenii aceลtia vor sฤ creadฤ în ceva. Au nevoie de o religie palpabilฤ, uลor de înลฃeles, uลor de practicat. Radicalismul care caracterizeazฤ în multe privinลฃe pelerinajul de la Prislop este rezultatul procesului extrem de complex de schimbare a României din ultimii 20 de ani, a noilor forme de mobilizare prin Internet, care au modificat profilul social ลi antropologic al societฤลฃii româneลti. Asistฤm la un fascinant fenomen de supravieลฃuire, adaptare ลi expresie a religiosului în sânul unei societฤลฃi din ce în ce mai destructurate, din ce în ce mai uniformizate”, scrie în Revista 22.
Mฤ simt mai împlinitฤ
La Prislop, aflat la câศiva kilometri de localitatea Haศeg se ajunge pe un drum îngust, asfaltat. Vineri, 1 mai, la ora 14 drumul s-a blocat la opt kilometri de mฤnฤstire înainte sฤ intri în localitatea Silvaศu de Jos.
Am aศteptat jumฤtate de orฤ pentru cฤ rândul de maศini sฤ se punฤ în miศcare, dar fฤrฤ succes. Nervii cedeazฤ ศi mulศi ศoferi fac cale întoarsฤ. Decidem sฤ facem la fel ศi sฤ revenim mai pe searฤ. La ora 17.30 oprim maศina aproape în acelaศi loc. O femeie între douฤ vârste coboarฤ dintr-un Audi ศi nu ne dฤ prea multe speranศe: am ajuns aici la 8 jumฤtate azi dimineaศฤ, la 9 am abandonat maศina ศi am urcat douฤ ore. Am stat la mormântul pฤrintelui cinci ore la rând, apoi am mai cumpฤrat câte ceva ศi acum ne-am întors. Dacฤ a meritat? Desigur, parcฤ mฤ simt mai bine, mai împlinitฤ, mai liniศtitฤ. Maศinile stau pฤrฤsite pe banda din dreapta încฤ de la prânz, aศa cฤ începem sฤ urcฤm pe o singurฤ bandฤ cu poliศiศti care dirijeazฤ circulaศia ศi oferฤ prioritatea pe rând: o datฤ pentru coborâre, câteva minute pentru cei care urcฤ.
Trebuie spus cฤ pelerinii sunt de toate vârstele, condiศiile sociale, maศinile încep de la mฤrci precum Logan sau Fiat ศi urcฤ la Audi Q5 sau Mercedes. Drumul e îngreunat de pelerinii care ศi-au lฤsat maศinile pe marginea drumului ศi care coboarฤ adesea desculศi, cu flori ศi suveniruri în mâini. Prin localitate, la cel puศin 10 case se vฤd pancarte pe care stฤ scris: avem camere.
De ce vin oamenii la Prislop
De pe platoul unde se vând obiecte de cult care amintesc de pฤrintele Arsenie Boca, dar ศi mici ศi grฤtare pânฤ la mฤnฤstire se revarsฤ o mare de oameni, deศi e aproape ora 20.00. În faศa porศii, stau cel puศin zece autocare pe care scrie – cursฤ specialฤ. Oamenii se aศeazฤ la coadฤ cu flori în mânฤ pentru a ajunge la mormânt.
Jandarmii pฤstreazฤ ordinea ศi lasฤ oamenii sฤ intre în grupuri. Nu avem parte de extazuri mistice, nici de oameni care urcฤ în genunchi sau de ศipete de adoraศie. Deศi se înainteazฤ pe ศase sau ศapte rânduri, totul se desfฤศoarฤ în ordine. În ora pe care am petrecut-o în coada care numฤra câteva sute de pelerini chiar dacฤ afarฤ era aproape întuneric am aflat ศi motivele pentru care oamenii înfruntฤ drumul greu, cozile imense, vremea potrivnicฤ. O doamnฤ de 60 de ani îi spune, probabil, soศului: “Acum cฤ am ajuns aproape de mormântul pฤrintelui nu mai sunt obositฤ. Mฤ simt revigoratฤ, uite ce aer curat”. În dreapta, trei femei, cea mai tânฤrฤ are în jur de 35 de ani ศi un aer trist. Nu vorbeศte când deodatฤ se trezeศte îmbrฤศiศatฤ de o femeie cu pฤrul cฤrunt care îi spune zâmbind: „Eศti deศteaptฤ, frumoasฤ, nu trebuie sฤ îศi faci gânduri cu serviciu”. Tânฤra zâmbeศte ศi îi spune: “Mai zi-mi, îmi face bine”.
Oamenii nu sunt nici încrâncenaศi, nici cuprinศi de o exaltare misticฤ: “eu am venit ศi anul ฤsta de bine ce mi-a fost, pentru ce am venit anul trecut”, explicฤ misterios un domn. Apoi sunฤ un telefon mobil: “nu am gฤsit cazare, o sฤ dormim în maศinฤ nu plecฤm noaptea asta. Sunt multe maศini aici, nu îศi face griji”. De altfel, problema locurilor de cazare ne-a fost confirmatฤ de un jandarm pe care l-am auzit vorbind la telefonul mobil: “Câte locuri de cazare mi-ai gฤsit cฤ am un colonel de la Bucureศti”?
Am ajuns la mormânt dupฤ o orฤ. Probabil ศi pentru cฤ era târziu ni s-a cerut sฤ ne închinฤm înainte sฤ ajungem la crucea mormântului, sฤ nu o atingem cu florile ศi sฤ nu zฤbovim mai mult de o secundฤ. Ne-am conformat. Ritualul pelerinului se terminฤ la izvorul cu apฤ sfinศitฤ unde coada, la ora 21.00 este de jumฤtate de orฤ. Dacฤ vrei sฤ aprinzi lumânฤri, coada pentru achiziศionarea lor te ศine în loc încฤ 30 de minute.
O concluzie? „Este foarte dificil de vorbit despre Arsenie Boca pentru cฤ de câte ori vorbeลti despre o persoanฤ Sfântฤ sunt lucruri pe care nu le poลฃi cuprinde. Despre viaลฃa lui pฤmânteascฤ, unde s-a nฤscut ลi cum a trฤit ลtim multe lucruri. Viaลฃa lui ca Sfânt abia începe sฤ se nascฤ. Astฤzi la Prislop se întâmplฤ minuni. Toate astea trebuiesc adunate ลi certificate ลi abia dupฤ aceea ar trebui sฤ vorbim despre Arsenie Boca în întregime. El a fost un teolog de o înaltฤ ลฃinutฤ cu un discurs teologic foarte dens, parcฤ inspirat dumnezeieลte. A avut o teologie filocalicฤ, o iubire de frumuseลฃe dumnezeiascฤ”, ne explicฤ pฤrintele Vasile Vlad.
Într-un articol viitor, vom rฤspunde la întrebarea: cine controleazฤ comerลฃul cu obiecte imprimate cu chipul pฤrintelui care genereazฤ milioane de euro?
Arestat de Securitate, închis la Canal
Pฤrintele Arsenie (Zion) Boca s-a nฤscut la 29 septembrie 1910 în localitatea Vaศa de Sus, judeศul Hunedoara. A terminat teologia în 1933 ศi în acelaศi an a intrat la Academia de Arte Frumoase din Bucureลti. Înainte de intrarea sa în monahism, a urmat o ucenicie spiritualฤ la Muntele Athos (1939). Mฤrturireศte cฤ în drumurile sale la Mฤnฤstirea Radu Vodฤ s-a intersectat cu legionarii dar cฤ nu ศi-a gฤฤsit înclinaศie cฤtre Miศcare. În 1942 este hirotonisit preot, an în care devine ศi stareศ al mฤnฤstirii Sâmbฤta de Sus.
Îi ajutฤ în repetate rânduri pe luptฤtorii anticomuniศti din munศi, iar în 1948 este arestat, anchetat, bฤtut. I se interzice sฤ se mai întoarcฤ vreodatฤ la mฤnฤstirea Sâmbฤta. Pânฤ în 1959 este stareศ ศi apoi duhovnic al Mฤnฤstirii Prislop. În aceastฤ perioadฤ este arestat în mai multe rânduri ศi deportat pentru un an de zile la Canal ลi Ocnele Mari, pe baza unor acuzaลฃii încฤ nedovedite.
Munceศte câศiva ani la Bucureศti ca pictor secund. Iese la pensie în 1968 când începe pictarea bisericii Drฤgฤnescu de lângฤ Bucureศti la care munceศte timp de 15 ani. A murit la Sinaia, în noiembrie 1989, dar a fost îngropat la Mฤnฤstirea Prislop, dupฤ cum i-a fost dorinศa.
"Existฤ o miลcare în jurul pฤrintelui nemaiîntâlnitฤ probabil în ortodoxia contemporanฤ. Toatฤ aceastฤ miลcare este una spontanฤ, a omului obiลnuit. Întâlneศti oameni din toate categoriile sociale. Pelerinajul la pฤrinte este de fapt o Tainฤ.“- Vasile Vlad, preot