Într-o ลฃarฤ în care 86% dintre cetฤลฃenii ei s-au declarat, la recensฤmânt, creลtini-ortodocลi, câteva confesiuni budiste au început timid sฤ -ลi facฤ auzite învฤลฃฤturile în România. Cea mai radicalฤ dintre confesiuni este cea reprezentatฤ de preotul budist craiovean Adrian Josho Cârlea, care le cere simpatizanลฃilor sฤ renunลฃe la creลtinism, dacฤ doresc sฤ devinฤ membri.
Cele mai importante confesiuni budiste care au început sฤ fie practicate ลi în România sunt budismul Zen, budismul tibetan, al cฤrui lider este Dalai Lama, budismul Theravada ลi budismul Jodo Shinshu. Dintre toate, singura confesiune care pretinde membrilor sฤi o ceremonie de convertire este cea reprezentatฤ de preotul budist craiovean Adrian Josho Cârlea ลi se numeลte Jodo Shinshu. Dacฤ budismul zen, cel tibetan ลi Theravada sunt prezentate românilor drept o practicฤ meditativฤ, care nu-ลฃi cere, în mod expres, sฤ renunลฃi la religia în care ai crescut, pentru a le practica, preotul craiovean Jodo Shinshu este categoric : „Nu poลฃi fi budist ลi creลtin în acelaลi timp. Trebuie sฤ alegi”.
Comunitatea Jodo Shinshu este una atât de micฤ, încât poate fi privitฤ de români drept o curiozitate. Grupul budist este format din 15 membri care se întâlnesc într-un apartament, transformat în loc de meditaลฃie, în cartierul Dristor, din Bucureลti. Confesiunea a fost adusฤ în ลฃarฤ de Adrian Cârlea, un tânฤr atras iremediabil de budism în adolescenลฃฤ.
Fire cu aplecฤri religioase, Adrian a început sฤ citeascฤ tot ce-i pica în mânฤ referitor la dogmele ลi diferenลฃele dintre religii, autorul lui preferat fiind Mircea Eliade. I-a devorat scriitorului interbelic „Istoria religiilor”, iar la scurt timp a realizat cฤ, în forul lui interior, s-a întâmplat ceva mic, un declic aproape imperceptibil. „Am simลฃit cฤ trebuie sฤ insist mai mult pe capitolul legat de buddhism”, se porneลte la vorbฤ Adrian. Din acel moment, principala sa preocupare a fost sฤ decripteze mai bine ce transmite aceastฤ religie. A epuizat rapid cฤrลฃile existente pe piaลฃa autohtonฤ, iar apoi ลi-a comandat pe net cฤrลฃi în limba englezฤ. Dar ลi aceastฤ etapฤ meditativฤ a ars ca un bâลฃ de chibrit. Simplul act al lecturii nu-l mai satisfฤcea. „ Pe la 20 de ani, am simลฃit cฤ vreau sฤ fac trecerea de la lecturฤ la trฤire. Am simลฃit cฤ buddhismul pentru mine nu poate rฤmâne doar la nivel informativ. Am vrut sฤ practic buddhismul ลi sฤ întâlnesc oameni care practicau buddhismul”, îลi povesteลte viaลฃa Adrian.
Au urmat doi ani mai tulburi, de cฤutฤri ลi rฤtฤciri printre multitudinea de confesiuni ลi practici ale budismului, iar într-un final a decis: budismul devoลฃional Jodo Shinshu este calea care i se potriveลte cel mai bine. „În buddhism e ca ลi cum te-ai afla într-un supermarket. Buddhismul are multe metode, existฤ precepte fundamentale, comune tuturor confesiunilor, dar existฤ ลi practici diferite ale acestor ลcoli buddhiste. Din aceste multiple practici, tu poลฃi cฤuta ce ลฃi se potriveลte cel mai bine. Eu, în acei doi ani, am fost în cฤutarea unei cฤi buddhiste potrivite mie ลi m-am oprit la Jodo Shinshu”, explicฤ el.
Ca sฤ-ลi facฤ bine înลฃeleasฤ confesiunea pe care a ajuns s-o reprezinte în România, Adrian subliniazฤ cฤ, în budism, existฤ douฤ mari curente. Primul este un budism al meditaลฃiei, al puterii personale, în care adeptul se bazeazฤ pe el însuลi, pe puterea lui personalฤ, pe ceea ce el poate sฤ facฤ pentru atingerea stฤrii de Buddha, iar al doilea este budismul devoลฃional, care este un budism al credinลฃei, în care adeptul nu se mai bazeazฤ pe ceea ce el singur poate sฤ facฤ, ci pe puterea unui Buddha, pentru a atinge starea de Buddha.
„Filosofia zen, cea care spune cฤ prin forลฃele tale poลฃi sฤ atingi perfecลฃiunea, este imaginea pe care o întâlneลti cel mai des în vest. În Asia nu e tot timpul aลa. Europeanul este cel care, prin el însuลi, cucereลte marile înฤlลฃimi ale spiritualitฤลฃii. În schimb, în Asia existฤ un aspect al buddhismului mai puลฃin cunoscut la noi. ลi anume, apare Buddha care te ajutฤ sฤ atingi starea de Buddha. Eu am avut revelaลฃia propriei mele fragilitฤลฃi, fragilitatea propriei mele existenลฃe ลi a practicii bazate pe puterea personalฤ. Atunci am decis sฤ mฤ bazez exclusiv pe Buddha Amida”, spune el.
Momentul convertirii la budism
Convertirea lui Adrian la budism nu a fost o reacลฃie la creลtinism. Acesta susลฃine cฤ nu a avut niciodatฤ reacลฃii adverse faลฃฤ de religia în care a crescut. Ci a trecut la budism „pentru budism”, accentueazฤ el. Iar asta s-a întâmplat la vârsta de 22 de ani, când purta plete de metalist ลi îลi câลtiga pâinea, vânzând cฤrลฃi într-un anticar. Dar cum se face aceastฤ trecere de la o religie la alta?
Imediat ce a avut acces la internet, tânฤrul craiovean a intrat în legฤturฤ cu comunitฤลฃile budiste din Europa, a avut o corespondenลฃฤ permanentฤ cu ele ลi iatฤ-l în anul 2002, invitat la o conferinลฃฤ a comunitฤลฃilor Jodo Shinshu din întreaga lume, în Elveลฃia, la Lausanne. Acolo, Adrian Cârlea a ลฃinut un discurs, în care le-a explicat budiลtilor japonezi ลi europeni cum ar putea contribui la rฤspândirea confesiunii lor în România, iar dupฤ acel moment, patriarhul ลcolii lor a prezidat ceremonia de refugiere în budism. „Patriarhul se afla înaintea noastrฤ, iar noi, adicฤ un african, un polonez ลi eu, trebuia sฤ recitฤm dupฤ el- Mฤ refugiez în Buddha, mฤ refugiez în Dharma, mฤ refugiez în Sangha. De trei ori spui asta”. Momentul recitฤrii refugierilor a fost momentul în care Adrian a intrat oficial în budism. Iar experienลฃa religioasฤ a continuat.
Un an mai târziu, se afla într-o mฤnฤstire din Kyoto, pentru a deveni ลi preot budist. Zece zile a trฤit într-un regim riguros, cu un preot japonez care l-a asistat ca umbra, punându-i întruna întrebฤri despre doctrina Jodo Shinshu. Apoi a învฤลฃat toate ritualurile, a dat examene, a fost tuns, iar la sfârลit i s-a acordat diploma de preot. ลi un nume nou: Josho.
„Tunsoarea preotului simbolizeazฤ renunลฃarea la trecut. M-am dus acolo cu plete ลi cu barbฤ, iar în cadrul unei ceremonii, am fost tuns”, spune el.
Întors acasฤ, Josho a înfiinลฃat douฤ locuri pentru practicฤ, unul în Craiova ลi altul în Bucureลti, care se numesc dojo ลi a convertit la budismul japonez 15 români. „La dojo vin mulลฃi simpatizanลฃi, oameni care vor sฤ asculte învฤลฃฤtura buddhistฤ, dar atât. ลi mai sunt români care au devenit membri, eu având dreptul sฤ fac acele ceremonii de refugiere. În jur de 15 oameni au trecut la buddhism. Eu niciodatฤ nu le cer asta, nu fac prozelitism. Ei vin cฤtre mine. Cei care intrฤ în comunitatea noastrฤ, trebuie sฤ aleagฤ, nu pot fi ลi creลtini, ลi budist JodoShinshu în acelaลi timp”, spune Josho. Budiลtii Jodo Shinshu din România sunt o comunitate foarte clar definitฤ religios. Vizitatorii sau simpatizanลฃii sunt bineveniลฃi oricând, indiferent de convingerile lor religioase, însฤ calitatea de membru nu aparลฃine decât celor care se bazeazฤ exclusiv pe buddhismul Jodo Shinshu ลi renunลฃฤ la oricare altฤ practicฤ religioasฤ.
Întrebat dacฤ abordarea lui este una radicalฤ, Josho a susลฃinut cฤ existฤ un curent destul de puternic în Europa ลi chiar ลฃara noastrฤ, în care budismul este prezentat mai mult ca o filozofie ori exclusiv prin prisma tehnicii de meditaลฃie specifice confesiunii respective.„ Pe lângฤ diferitele argumente invocate de ei, senzaลฃia mea este cฤ multor reprezentanลฃi ai diferitelor centre europene le este cumva teamฤ sฤ nu parฤ prea religioลi ori incorecลฃi din punct de vedere politic faลฃฤ de vizitatorii lor sau alte culte religioase. La noi, buddhiลtii Jodo Shinshu, situaลฃia este foarte diferitฤ. Dacฤ cineva poate, sฤ zicem, practica o tehnicฤ de meditaลฃie provenitฤ din buddhism ลi sฤ rฤmânฤ în acelaลi timp creลtin, adicฤ adept al crezului creลtin, este imposibil sฤ reciลฃi numele lui Buddha Amida care este expresia credinลฃei în acest Buddha ลi practica principalฤ a confesiunii noastre ลi sฤ urmezi în acelaลi timp alte cฤi religioase. Buddhismul devoลฃional, buddhismul credinลฃei, cum este ลi forma de buddhism pe care o urmฤm noi, mai puลฃin cunoscut ลi popular în Europa dar majoritar în Asia ลi Japonia, nu poate fi urmat altfel decât unidirecลฃionat”, conchide preotul budist.
„Zazenul este cel mai important lucru din viaลฃa mea”
Crezi în Dumnezeul creลtin?, întreb un alt budist, mai exact, un cฤlugฤr budist Zen, care a vrut sฤ rฤmânฤ anonim. De data aceasta, ne aflฤm într-un dojo zen , situat tot în zona Dristor, în Bucureลti. „Dacฤ îl defineลti pe Dumnezeu ca pe o divinitate la care lumea se roagฤ, judecฤtorul ลi fฤcฤtorul lumii, atunci îลฃi rฤspund cฤ nu cred”, spune cฤlugฤrul budist. Dojo-ul de aici este principalul centru din Bucureลti, în care românii pot înลฃelege, prin practicฤ, ce înseamnฤ zazenul. „Nu existฤ o convertire în budismul zen. La bazฤ, e o practicฤ. Poลฃi sฤ fii ce vrei ลi sฤ practici zazen. Eu am fost botezat pe ritul ortodox ลi nu am o problemฤ cu asta. Esenลฃa zazenului nu se poate exprima prin cuvinte. Cel mai bine pentru un necunoscฤtor, ca sฤ înลฃeleagฤ, este sฤ aibฤ experienลฃa propriu-zisฤ a practicii. Zazenul merge dincolo de gândire”, explicฤ Ionuลฃ. O definiลฃie a zenului o gฤsim pe site-ul lor oficial: „Zenul este transmisia exactฤ a practicii zazen. Este practica posturii ลi a respiraลฃiei corecte, cu corpul ลi mintea unificate, abandonând astfel orice idee sau spirit de cฤutare ori de profit personal, detaลat de complicaลฃiile minลฃii egoist”. În templul Mokusho Zen, aproape în fiecare dimineaลฃฤ, de la ora 6,30, timp de douฤ orฤ, trei cฤlugฤri împreunฤ cu simpatizanลฃii practicฤ zen. Disciplina este prima regulฤ care trebuie respectatฤ cu stricteลฃe. Întârzierile nu sunt acceptate. Ritualul se terminฤ dupฤ douฤ ore, cu un mic dejun pregฤtit de unul dintre cฤlugฤri, constând într-o supฤ de orez. De acolo, fiecare pleacฤ la job. Ritualul se repetฤ ลi seara.
Învฤลฃฤturile lui Dalai Lama sunt transmise la Moลoaia
Învฤลฃฤturile confesiunii budiste tibetane, al cฤrei lider este Dalai Lama, pot fi cunoscute de cฤtre români într-o casฤ din Moลoaia, aproape de Piteลti. Grupul de studiu a fost înfiinลฃat în 2009 ลi este afiliat Fundaลฃiei pentru Pฤstrarea Tradiลฃiei Mahayana. Într-o salฤ, care poartฤ numele de gompa, simpatizanลฃii descoperฤ noลฃiunile de bazฤ ale budismului lui Dalai Lama. Singurul român din grup care s-a convertit la budismul tibetan este ลi coordonatorul proiectului, Alexandra Grigorescu. „Acest lucru nu mฤ împiedicฤ cu nimic sa respect alte doctrine religioase ลi pe cei care le urmeazฤ, sau pe atei. Un buddhist ajutฤ toate fiinลฃele, fฤrฤ discriminare. Scopul buddhismului nu a fost niciodatฤ de a creลte în numฤr de persoane”, spune ea, semnându-se cu numele religiei pe care o reprezintฤ: Thubten Saldron.
Un alt curent filosofico-practic este budismul Theravada. Site-ul dhamma.ro ajutฤ la rฤspândirea lui ลi îลi informeazฤ practicanลฃii despre locurile în care urmeazฤ sฤ se întâlneascฤ, despre seminariile referitoare la noลฃiunile de bazฤ ale budismului ลi locaลฃiile în care se fac meditaลฃii în grup.