14 C
Bucureศ™ti
vineri, 4 octombrie 2024
AcasฤƒLifestyleFoodCum poลฃi sฤƒ te converteลŸti la budism รฎn Romรขnia

Cum poลฃi sฤƒ te converteลŸti la budism รฎn Romรขnia

Într-o ลฃarฤƒ în care 86% dintre cetฤƒลฃenii ei s-au declarat, la recensฤƒmânt, creลŸtini-ortodocลŸi, câteva confesiuni budiste au început timid sฤƒ -ลŸi facฤƒ auzite  învฤƒลฃฤƒturile în România. Cea mai radicalฤƒ dintre confesiuni este cea reprezentatฤƒ de preotul budist craiovean Adrian Josho Cârlea, care  le cere simpatizanลฃilor sฤƒ renunลฃe la creลŸtinism, dacฤƒ doresc  sฤƒ devinฤƒ membri.

Cele mai importante confesiuni budiste  care au început sฤƒ fie practicate ลŸi în România sunt budismul Zen, budismul tibetan, al cฤƒrui lider este Dalai Lama, budismul Theravada ลŸi budismul Jodo Shinshu. Dintre toate, singura confesiune care pretinde membrilor sฤƒi o ceremonie  de convertire  este cea reprezentatฤƒ de preotul  budist craiovean Adrian Josho Cârlea ลŸi se numeลŸte Jodo Shinshu. Dacฤƒ budismul zen, cel tibetan ลŸi Theravada sunt prezentate românilor  drept o practicฤƒ meditativฤƒ, care nu-ลฃi  cere, în mod expres, sฤƒ renunลฃi la religia în care  ai crescut, pentru a le practica,  preotul  craiovean  Jodo Shinshu este categoric : „Nu poลฃi fi budist ลŸi creลŸtin în acelaลŸi timp. Trebuie sฤƒ alegi”.

Comunitatea Jodo Shinshu este una atât de micฤƒ, încât poate fi privitฤƒ de români drept o  curiozitate.  Grupul budist este format din 15 membri care se întâlnesc  într-un apartament, transformat în loc de meditaลฃie, în cartierul Dristor, din BucureลŸti. Confesiunea a fost adusฤƒ în ลฃarฤƒ de Adrian Cârlea, un tânฤƒr atras  iremediabil de budism în adolescenลฃฤƒ.

Fire cu aplecฤƒri religioase, Adrian  a început sฤƒ citeascฤƒ tot ce-i pica în mânฤƒ referitor la dogmele ลŸi  diferenลฃele dintre religii, autorul lui preferat fiind  Mircea Eliade. I-a devorat scriitorului interbelic „Istoria religiilor”, iar la scurt timp a realizat cฤƒ, în forul lui interior,  s-a întâmplat ceva mic, un declic  aproape imperceptibil. „Am simลฃit cฤƒ trebuie sฤƒ insist mai mult pe capitolul legat de buddhism”, se porneลŸte la vorbฤƒ Adrian. Din acel moment, principala sa preocupare a  fost sฤƒ decripteze  mai bine ce transmite  aceastฤƒ religie. A epuizat rapid cฤƒrลฃile existente pe piaลฃa autohtonฤƒ, iar apoi ลŸi-a comandat pe net cฤƒrลฃi în limba englezฤƒ. Dar ลŸi aceastฤƒ etapฤƒ meditativฤƒ  a ars ca un bâลฃ de chibrit. Simplul  act al lecturii nu-l mai satisfฤƒcea. „ Pe la 20 de ani, am simลฃit cฤƒ vreau sฤƒ fac trecerea de la lecturฤƒ la trฤƒire. Am simลฃit cฤƒ buddhismul pentru mine nu poate rฤƒmâne doar la nivel informativ. Am vrut sฤƒ practic buddhismul ลŸi sฤƒ întâlnesc oameni care practicau buddhismul”, îลŸi povesteลŸte viaลฃa Adrian.  

Au urmat doi  ani mai tulburi, de cฤƒutฤƒri ลŸi rฤƒtฤƒciri printre multitudinea de confesiuni  ลŸi practici ale budismului, iar într-un final a decis: budismul devoลฃional Jodo Shinshu este calea care i se potriveลŸte cel mai bine. „În buddhism e ca ลŸi cum te-ai afla într-un supermarket. Buddhismul are multe metode, existฤƒ precepte  fundamentale, comune tuturor confesiunilor, dar existฤƒ ลŸi practici diferite ale acestor ลŸcoli buddhiste. Din aceste multiple practici, tu poลฃi cฤƒuta ce ลฃi se potriveลŸte cel mai bine. Eu, în acei doi ani, am fost în cฤƒutarea unei cฤƒi buddhiste potrivite mie ลŸi m-am oprit la Jodo Shinshu”, explicฤƒ el.

Ca sฤƒ-ลŸi facฤƒ bine înลฃeleasฤƒ confesiunea pe care a ajuns  s-o reprezinte în România, Adrian  subliniazฤƒ cฤƒ, în budism, existฤƒ douฤƒ mari curente. Primul este  un budism al meditaลฃiei, al puterii personale, în care adeptul se bazeazฤƒ pe el însuลŸi, pe puterea lui personalฤƒ, pe ceea ce el poate sฤƒ facฤƒ pentru atingerea stฤƒrii de Buddha, iar al doilea este budismul devoลฃional, care este un budism al credinลฃei, în care adeptul nu se mai bazeazฤƒ pe ceea ce el singur poate sฤƒ facฤƒ, ci pe puterea unui Buddha, pentru a atinge starea de Buddha.

„Filosofia zen, cea care spune cฤƒ prin forลฃele tale poลฃi sฤƒ atingi perfecลฃiunea, este  imaginea pe care o întâlneลŸti cel mai des în vest. În Asia nu e tot timpul aลŸa. Europeanul  este  cel care, prin el însuลŸi, cucereลŸte marile înฤƒlลฃimi ale spiritualitฤƒลฃii. În schimb, în  Asia existฤƒ un aspect al buddhismului mai puลฃin cunoscut la noi. ลži anume,  apare Buddha care te ajutฤƒ sฤƒ atingi  starea de Buddha. Eu am avut revelaลฃia propriei mele fragilitฤƒลฃi, fragilitatea propriei mele existenลฃe ลŸi a practicii bazate pe puterea personalฤƒ. Atunci am decis sฤƒ mฤƒ bazez exclusiv pe Buddha Amida”, spune el.

Momentul convertirii la budism

Convertirea lui Adrian la budism  nu a fost o reacลฃie la creลŸtinism. Acesta susลฃine cฤƒ nu a avut niciodatฤƒ reacลฃii adverse faลฃฤƒ de religia în care a crescut. Ci a trecut la budism „pentru budism”, accentueazฤƒ el. Iar asta s-a întâmplat la vârsta de 22 de ani, când purta plete de metalist ลŸi îลŸi câลŸtiga pâinea, vânzând  cฤƒrลฃi într-un anticar.  Dar cum se face aceastฤƒ trecere de la o religie la alta?

Imediat ce a avut acces  la internet, tânฤƒrul craiovean a intrat în legฤƒturฤƒ cu comunitฤƒลฃile budiste din Europa, a avut o corespondenลฃฤƒ permanentฤƒ cu ele ลŸi iatฤƒ-l în anul 2002, invitat la o conferinลฃฤƒ a comunitฤƒลฃilor Jodo Shinshu din întreaga lume, în Elveลฃia, la Lausanne.  Acolo, Adrian Cârlea  a ลฃinut un discurs, în care le-a explicat budiลŸtilor japonezi ลŸi europeni  cum ar putea contribui la rฤƒspândirea confesiunii lor în România, iar dupฤƒ acel moment, patriarhul ลŸcolii lor a prezidat ceremonia de refugiere în budism. „Patriarhul se afla înaintea noastrฤƒ, iar noi, adicฤƒ un african, un polonez ลŸi eu, trebuia sฤƒ recitฤƒm dupฤƒ el- Mฤƒ refugiez în Buddha, mฤƒ refugiez în Dharma, mฤƒ refugiez în Sangha. De trei ori spui asta”. Momentul recitฤƒrii refugierilor  a fost momentul în care Adrian a intrat oficial în budism. Iar experienลฃa religioasฤƒ a continuat.

Un  an mai târziu, se afla într-o mฤƒnฤƒstire din Kyoto, pentru a deveni ลŸi preot budist. Zece zile a trฤƒit într-un regim riguros, cu un preot japonez care l-a asistat ca umbra, punându-i întruna întrebฤƒri despre doctrina Jodo Shinshu.  Apoi a învฤƒลฃat toate ritualurile, a dat examene, a fost tuns, iar la sfârลŸit i s-a acordat diploma de preot.  ลži un nume nou: Josho.

„Tunsoarea preotului simbolizeazฤƒ renunลฃarea la trecut. M-am dus acolo cu plete ลŸi cu barbฤƒ, iar  în cadrul unei ceremonii, am fost tuns”, spune el.

Întors acasฤƒ, Josho a înfiinลฃat douฤƒ locuri pentru practicฤƒ, unul în Craiova ลŸi altul în BucureลŸti, care se numesc dojo ลŸi a convertit la budismul japonez 15 români. „La dojo vin mulลฃi simpatizanลฃi, oameni care vor sฤƒ asculte învฤƒลฃฤƒtura buddhistฤƒ, dar atât. ลži mai sunt români care au devenit membri, eu având dreptul sฤƒ fac acele ceremonii de refugiere. În jur de 15 oameni au trecut la buddhism. Eu niciodatฤƒ nu le cer asta, nu fac prozelitism. Ei vin cฤƒtre mine.   Cei care intrฤƒ în comunitatea noastrฤƒ, trebuie sฤƒ aleagฤƒ, nu pot fi ลŸi creลŸtini, ลŸi budist JodoShinshu în acelaลŸi timp”, spune Josho. BudiลŸtii Jodo Shinshu din România sunt o comunitate  foarte clar definitฤƒ religios. Vizitatorii sau simpatizanลฃii sunt bineveniลฃi oricând, indiferent de convingerile lor religioase, însฤƒ calitatea de membru  nu aparลฃine decât celor care se bazeazฤƒ exclusiv pe buddhismul Jodo Shinshu ลŸi renunลฃฤƒ la oricare altฤƒ practicฤƒ religioasฤƒ.

Întrebat dacฤƒ abordarea lui este una radicalฤƒ, Josho a susลฃinut cฤƒ existฤƒ un curent destul de puternic în Europa ลŸi chiar ลฃara noastrฤƒ, în care budismul este prezentat mai mult ca o filozofie ori exclusiv prin prisma tehnicii de meditaลฃie specifice confesiunii respective.„ Pe lângฤƒ diferitele argumente invocate de ei, senzaลฃia mea este cฤƒ multor reprezentanลฃi ai diferitelor centre europene le este cumva teamฤƒ sฤƒ nu parฤƒ prea religioลŸi ori incorecลฃi din punct de vedere politic faลฃฤƒ de vizitatorii lor sau alte culte religioase. La noi, buddhiลŸtii Jodo Shinshu, situaลฃia este foarte diferitฤƒ. Dacฤƒ cineva poate, sฤƒ zicem, practica o tehnicฤƒ de meditaลฃie provenitฤƒ din buddhism ลŸi sฤƒ rฤƒmânฤƒ în acelaลŸi timp creลŸtin, adicฤƒ adept al crezului creลŸtin, este imposibil sฤƒ reciลฃi numele lui Buddha Amida care este expresia credinลฃei în acest Buddha ลŸi practica principalฤƒ a confesiunii noastre ลŸi sฤƒ urmezi în acelaลŸi timp alte cฤƒi religioase. Buddhismul devoลฃional, buddhismul credinลฃei, cum este ลŸi forma de buddhism pe care o urmฤƒm noi, mai puลฃin cunoscut ลŸi popular în Europa dar majoritar în Asia ลŸi Japonia, nu poate fi urmat altfel decât unidirecลฃionat”, conchide preotul budist.  

„Zazenul este cel mai important lucru din viaลฃa mea”

Crezi în Dumnezeul creลŸtin?, întreb un alt budist, mai exact, un cฤƒlugฤƒr budist Zen, care a vrut sฤƒ rฤƒmânฤƒ anonim. De data aceasta, ne aflฤƒm într-un dojo zen , situat tot în zona Dristor, în BucureลŸti. „Dacฤƒ îl defineลŸti pe Dumnezeu ca pe o divinitate la care lumea se roagฤƒ, judecฤƒtorul ลŸi fฤƒcฤƒtorul lumii, atunci îลฃi rฤƒspund cฤƒ nu cred”, spune cฤƒlugฤƒrul budist.  Dojo-ul de aici este principalul centru din BucureลŸti, în care românii pot înลฃelege, prin practicฤƒ, ce înseamnฤƒ zazenul. „Nu existฤƒ o convertire în budismul zen. La bazฤƒ, e o practicฤƒ. Poลฃi sฤƒ fii ce vrei ลŸi sฤƒ practici zazen. Eu am fost botezat pe ritul ortodox ลŸi nu am o problemฤƒ cu asta. Esenลฃa zazenului nu se poate exprima prin cuvinte. Cel mai bine pentru un necunoscฤƒtor, ca sฤƒ înลฃeleagฤƒ, este sฤƒ aibฤƒ experienลฃa propriu-zisฤƒ a practicii. Zazenul merge dincolo de gândire”, explicฤƒ Ionuลฃ. O definiลฃie a zenului o gฤƒsim pe site-ul lor oficial: „Zenul este transmisia exactฤƒ a practicii  zazen. Este practica posturii ลŸi a respiraลฃiei corecte, cu corpul ลŸi mintea unificate, abandonând astfel orice idee sau spirit de cฤƒutare ori de profit personal, detaลŸat de complicaลฃiile minลฃii egoist”. În templul Mokusho Zen, aproape în fiecare dimineaลฃฤƒ, de la ora 6,30, timp de douฤƒ orฤƒ, trei cฤƒlugฤƒri împreunฤƒ cu simpatizanลฃii practicฤƒ zen. Disciplina este prima regulฤƒ care trebuie respectatฤƒ cu stricteลฃe. Întârzierile nu sunt acceptate. Ritualul se terminฤƒ dupฤƒ douฤƒ ore, cu un mic dejun pregฤƒtit de unul dintre cฤƒlugฤƒri, constând într-o supฤƒ de orez. De acolo, fiecare pleacฤƒ la job. Ritualul se repetฤƒ ลŸi seara.

   Învฤƒลฃฤƒturile lui Dalai Lama sunt transmise la MoลŸoaia

Învฤƒลฃฤƒturile confesiunii budiste tibetane, al cฤƒrei lider este Dalai Lama, pot fi cunoscute de cฤƒtre români într-o casฤƒ din MoลŸoaia, aproape de PiteลŸti. Grupul de studiu a fost înfiinลฃat în 2009 ลŸi este afiliat Fundaลฃiei pentru Pฤƒstrarea Tradiลฃiei Mahayana. Într-o salฤƒ, care poartฤƒ numele de gompa, simpatizanลฃii descoperฤƒ noลฃiunile de bazฤƒ ale budismului lui Dalai Lama. Singurul român din grup care s-a convertit la budismul tibetan este ลŸi coordonatorul proiectului, Alexandra Grigorescu. „Acest lucru nu mฤƒ împiedicฤƒ cu nimic sa respect alte doctrine religioase ลŸi pe cei care le urmeazฤƒ, sau pe atei. Un buddhist ajutฤƒ toate fiinลฃele, fฤƒrฤƒ discriminare. Scopul buddhismului nu a fost niciodatฤƒ de a creลŸte în numฤƒr de persoane”, spune ea, semnându-se cu numele religiei pe care o reprezintฤƒ: Thubten Saldron.

Un alt curent filosofico-practic este budismul Theravada. Site-ul dhamma.ro ajutฤƒ la rฤƒspândirea lui ลŸi îลŸi informeazฤƒ practicanลฃii despre locurile în care urmeazฤƒ sฤƒ se întâlneascฤƒ, despre seminariile referitoare la noลฃiunile de bazฤƒ ale budismului  ลŸi locaลฃiile în care se fac meditaลฃii în grup.

Cele mai citite

FCSB a รฎnvins รฎn deplasare pe PAOK Salonic cu 1-0(1-0) รฎn 10 oameni

FCSB a obลฃinut o victorie mare cu echipa greacฤƒ PAOK Salonic, cu scorul de 1-0 (1-0), joi seara, pe Stadionul Toumba din Salonic, รฎn...

Elena Lasconi susศ›ine propunerile lui Nicuศ™or Dan pentru Bucureศ™ti

Elena Lasconi ศ™i-a declarat public susศ›inerea faศ›ฤƒ de cele 20 de propuneri pentru Bucureศ™ti prezentate de Nicuศ™or Dan, รฎntr-o postare pe Facebook. Ea a...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ