6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăLifestyleFoodAntreprenor din copilărie. Cum a reușit un român să-și transforme jocul cu...

Antreprenor din copilărie. Cum a reușit un român să-și transforme jocul cu prietenii din cartier într-o afacere de succes

Silviu Martin avea 10 ani când s-a gândit să creeze un joc special pentru ziua lui. A imaginat un traseu cu indicii care plimbau prin cartierul constănțean în care locuia, apoi a adunat câțiva prieteni și i-a pus să meargă pe urma indiciilor. Un joc-aventură, pentru copiii ca el.

Astăzi, la 33 de ani, Silviu face cam același lucru, doar că nu mai înconjoară blocurile din cartier, ci munții, și nu cu prietenii lui, ci cu turiști străini și români, care, ce-i drept, îi devin și prieteni.

Martin Adventures este o afacere născută din pasiunea lui pentru sport, activități în natură și dezvoltare personală. Pentru că sportul înlesnește cunoașterea de sine, iar experiențele autentice îi aduc pe oameni mai aproape de ei înșiși și unii de alții.

Concret, Martin Adventures este un proiect specializat în „ture active”, care includ activități precum ciclismul de șosea, cel de munte (MTB), drumețiile montane și alte activități adaptate locurilor. L-a început în 2013, într-un moment în care celelalte afaceri în care era implicat fie stagnau, fie sucombaseră. În plus, tocmai începuse să lucreze cu un coach (un antrenor personal), care l-a făcut să înțeleagă că e mai bine să se concentreze pe o singură idee, în loc să se risipească în toate direcțiile. Această idee a fost Martin Adventures.

Silviu se auto-definește ca „antreprenor în serie” – numai că aici ideea e să ții afacerile în viață, nu să le omori. Cu unele a reușit.

„Cât mai așteptăm ideea magică? Asta pare destul de ok!”

Prima afacere a început-o în 2008 împreună cu Laura, prietena sa de-atunci, colegă de facultate, de serviciu și actuală soție. La facultate, în anul IV, cursul lor preferat era „Etica în afaceri”, un domeniu interesant în condițiile în care amândoi se gândeau să facă „ceva pe cont propriu”. El și Laura lucrau într-o agenție de comunicare atunci când au ajuns în Amsterdam la o conferință pe tema eticii, unde și-au întâlnit viitorul partener de business: un reprezentant din Elveția al Harvard Business Publishing – divizia universității americane printre cursurile căreia se găseau și unele de etică și responsabilitate socială a corporațiilor.

La întoarcerea în țară au decis că vor să facă pasul către un business propriu, tot ce mai trebuia era să-i convingă pe cei de la Harvard Business Publishing să le permită să revândă cursurile online în România.

„Ne-am decis împreună să facem pasul acesta. Eu eram mai convins decât ea, simțeam că dacă nu-l fac în momentul respectiv, la 24-25 de ani, ratez ceva. Nu cred că există un moment mai bun. Tot timpul când ai o idee există tendința să spui: stai, că poate nu e momentul. Eu traduceam asta prin: nu am destul curaj s-o fac acum. Am zis OK, cât mai așteptăm ideea magică? Asta pare destul de ok, se leagă de pasiunea noastră pentru etică, mă văd lucrând aici, hai să încercăm!”

Așa se face că noaptea de Crăciun a acelui an i-a prins pe Silviu și Laura lucrând la planul de afaceri pentru Harvard Business Publishing. Parteneriatul a început în februarie anul următor.

Terminaseră deja facultatea și au decis să termine în cele din urmă și cu statutul de angajat. Așadar cei doi au renunțat la joburi și au creat Enovate, companie specializată în e-learning și consultanță, cu care în doi ani au reușit să ajungă la o cifră de afaceri de aproape 200.000 de euro, cu o echipă de bază formată din cinci oameni. Dar primul an a fost crunt. 

„Uneori, ca să sari un gard, e nevoie să-ți arunci pălăria peste el”

Silviu s-a considerat dintotdeauna descurcăreț, una dintre calitățile sale fiind că poate asimila repede informațiile necesare pentru a se descurca într-un domeniu nou. Experiențele de lucru i-au confirmat devreme această capacitate. S-a angajat încă din primul an de facultate, nu pentru că ar fi avut nevoie, ci pentru că și-a dorit dintotdeauna să fie independent, să aibă banii lui. Ca urmare, a trecut prin multe zone ale afacerilor, de la vânzări la marketing și PR, experiențe care l-au construit și l-au pregătit pentru propriile afaceri.

„Cred că cel mai valoros lucru pe care l-am trăit e că am trecut prin zone diverse de business și am aflat lucruri care, chiar dacă le citisem sau le știam teoretic, practic sunt foarte diferite. Lucruri mici pe care e greu să ți le imaginezi dacă nu treci prin ele. Asta m-a ajutat foarte mult să văd cum funcționează practic toate departamentele unei companii”, povestește Silviu.

Au început Enovate fără nicio investiție, doar cu încrederea lui Silviu că se poate descurca îndeajuns cât să pună afacerea pe picioare.

„Fosta mea șefă are o vorbă care mi-a rămas în minte: «Uneori, ca să sari un gard, e nevoie să-ți arunci pălăria peste el, ca sa ai un motiv destul de important să te duci acolo». Îți trebuie foarte multă încredere, iar eu, din toate experiențele, eram convins că o să mă descurc în orice situație.”

Însă primul an avea să însemne sute de telefoane și întâlniri fără niciun rezultat.

„A fost incredibil de greu, nu știu dacă aș mai putea să fac asta acum. Dar apoi a venit momentul magic când, în decembrie, după 10 luni foarte intense, am obținut primul client.”

Un timp, de Enovate s-a ocupat mai mult Laura, pentru că Silviu și-a dat seama că ar lucra mai degrabă la ceva pentru care pasiunea sa e mai mare.

Adevărata provocare

Până să ajungă la cel mai nou proiect al său, Silviu a mai încercat două idei de afaceri – una cu parcări de biciclete și alta în domeniul procurement, pe care le-a dus aproape în paralel, timp de trei, respectiv patru ani și jumătate. Însă adevărata provocare a fost și continuă să fie Martin Adventures.

Conceptul pe care se bazează este acela de „freedom to explore” – o călătorie de explorare, în care participanții petrec mult timp în natură și străbat distanțe lungi, fie pe bicicletă, fie pe jos. Ideea a prins cu adevărat contur o dată cu apariția primului client.

„Tatonam ideea de a face ceva cu Martin și cineva mi-a zis: uite am o prietenă, Sofia, care vine din Chile, și m-a întrebat dacă nu vreau să fiu ghidul ei timp de o săptămână prin țară. Am trecut printr-un moment inițial de panică, de «nu știu ce-i asta!», dar nu puteam să spun nu, ar fi fost incredibil de stupid!”

Prin urmare și-a tratat prima clientă cu profesionalism.

„Am gândit un proces, cum ar trebui să se comporte Martin Adventures atunci când primește o cerere. Am făcut o propunere, m-am consultat cu ea, am regândit-o. Nu a fost doar o discuție pe mail. Am făcut formulare de înscriere pe care le mai folosesc și acum. A fost o primă experiență foarte bună.”

Când s-a întors din expediție, și-a dat seama că asta voia să facă.

„A fost incredibil! Am atins exact ce doream prin tipul acesta de turism. Ideea nu e neapărat de a te plimba printr-o țară pe care nu o cunoști, ci de a-ți găsi inspirația și de a vedea lucrurile diferit când te întorci. Și cu Sofia s-a întâmplat așa. Nu oricine vine de pe alt continent să călătorească singură. Trecuse prin niște lucruri, pe care avea nevoie să le rezolve.  Efectul a fost exact ce îmi doream. A reușit să găsească liniște și a plecat de aici ca o amică foarte bună. Am simțit asta cu foarte mulți oameni cu care am făcut lucruri de genul acesta, fie în Martin, fie în sport. Fiind cu ei în situații autentice, legi prietenii adevărate bazate pe pasiunile comune.”

 

Lecțiile

Silviu a construit experiența Martin Adventures pe cele două mari pasiuni ale sale: sportul și  dezvoltarea personală prin sport.

„Partea de sport e doar amuzantă, dar pe măsură ce participi la concursuri mai grele, de pildă un ultra-maraton pe munte, afli lucruri despre tine, și bune, și rele, pe care nu ai cum să le afli altfel. Ajungi să vezi cum ești tu de fapt, să vezi dacă imaginea ta despre tine este chiar adevărată.”

Așa a ajuns să învețe câteva lecții valoroase.

„Eu credeam că aș fi un lider bun. În urma experiențelor outdoor am descoperit că mai am multe de învățat și că nu sunt la nivelul la care credeam. E un reality check important. Te pune în contact cu realitatea. Oamenii reacționează diferit în fața reality check-ului. Eu am reușit să mă recompun și să-mi dau seama care sunt lucrurile pe care vreau să le îmbunătățesc, iar cel mai important a fost empatia. Liderul nu e cel care merge în față, strigând: «urmați-mă, dacă nu, asta e!». Îmi lipseau empatia și modestia pe care cred că orice lider ar trebui să le aibă. Trebuie să-ți pese de oameni, să te pui în pielea lor când le ceri să facă ceva.”

O altă lecție a fost cum să ia decizii.

„În concursuri nu ai foarte mult timp să iei o decizie, trebuie să fii foarte orientat spre acțiune. Eu aveam tendința, și încă o am, de a gândi și de a planifica lucrurile în avans, ceea ce este bine, dar vine un moment când trebuie să implementezi tot ce ai gândit, pentru că altfel rămâne doar un plan foarte bun.”

Maturizarea

În acest moment, Martin Adventures este într-o perioadă de „pre-adolescență”, cum o numește Silviu.

„Nu cred că există un singur mod de a face afaceri și de a avea succes. Trebuie doar să-ți găsești modul tău personal. Sunt antreprenori vizionari care tot timpul reușesc să aibă prima idee într-un domeniu și care inovează, sunt antreprenori care n-au nici cea mai inovatoare idee, dar sunt în stare să coaguleze în jurul lor o echipă care să ia o idee și să o execute superb. Nu știu dacă mi-am găsit modul, cred că sunt într-o perioadă de maturizare. M-am gândit la asta. În momentul acesta aș spune că mai există o categorie: antreprenorii care lucrează din pasiune. Am descoperit că în Martin Adventures, față de alte busienss-uri, simt lucrurile mult mai natural, nu fac un efort intelectual atât de mare de a înțelege un domeniu, o piață. Am un al șaselea simț. Nu pot spune că aș recomanda cuiva doar business-ul în care are o pasiune, dar ajută foarte mult.”

Până acum a dus deja mai multe grupuri de turiști străini în călătorii inspiraționale, și chiar câțiva români, însă crede că piața pentru aceștia din urmă abia se formează. Oricum, el este în faza în care încă testează idei și concepte.

„La început trebuie să te concentrezi pe viteză, învățare și prototipare. Să creezi ipoteze, să le testezi, să înveți ce poți din ele și să implementezi. Acum este momentul în care pot să trag linie și să-mi iau lecțiile învățate din fiecare și să văd ce fac mai departe.”

Planul este să se concentreze în continuare pe partea de turiști străini, iar în doi, trei ani să extindă acest tip de turism și către turiștii români.

„Mă fascinează partea de turism de aventură pentru că prin felul acesta de turism poți cunoaște cu adevărat o cultură, o țară, într-un timp relativ scurt. În lumea globală, mai mică, mai la îndemână, în care trăim a devenit dificil să găsești locuri neumblate, locuri în care să simți că ești aproape de natură, că trăiești o experiență autentică și, în același timp, să o faci practicând un sport care te pasionează. Cred că România are atât de multe de oferit în zona aceasta încât poate deveni un avantaj competitiv și un mod de a crește frumos, sustenabil pentru țară și pentru noi toți. Mă inspiră și mă motivează să lucrez în domeniul acesta și să pun și eu umărul la ceva care cred că ne poate crea un viitor mai bun.”

 

 

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă