Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum îți poți recupera banii pe avion

Aproximativ 85% dintre cetăţenii Uniunii Europene nu ştiu ce drepturi au ca pasageri ai companiilor aeriene şi pierd anual peste 5 miliarde de euro pentru că nu cer despăgubiri pentru zboruri întârziate sau anulate.

Share

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 10.05.2018 - 15:11

Un studiu realizat anul acesta de AirHelp, lider mondial în obținerea de compensații pentru pasagerii companiilor aeriene, arată că 53% dintre pasagerii care au probleme cu zborurile lor consideră că au dreptul să primească o compensaţie de până la 600 euro, iar 44% dintre pasagerii afectaţi de zborurile întârziate sau anulate nu depun o plângere. 66% dintre pasagerii afectaţi de întârzierea, anularea sau suprarezervarea unui zbor susţin că transportatorii aerieni nu îi informează despre drepturile lor.

Studiul a fost realizat în februarie 2018, pe un eşantion de peste 7.000 de pasageri cu vârsta de peste 18 ani, din Uniunea Europeană.

''Legislaţia UE 261 care protejează drepturile călătorilor este foarte valoroasă. Cu toate acestea, pasagerii încă se simt neputincioşi în relaţia cu companiile aeriene şi mulţi dintre aceştia pierd compensaţiile la care au dreptul, pentru că nu depun cerere. În fiecare an, aproape 13 milioane de pasageri lasă peste 5 miliarde de euro în mâinile companiilor aeriene, care le datorează despăgubiri după întreruperile neplăcute ale zborurilor. Suntem încântaţi să facem publice rezultatele acestui studiu despre pasageri, factori de decizie politică şi companii aeriene, care, pentru prima dată, arată dovada incontestabilă a nevoii reale de a creşte gradul de conştientizare şi de a înţelege drepturile pasagerilor'', precizează Henrik Zillmer, CEO AirHelp.

Mai mult, în pofida legii EC 261, în vigoare de 14 ani, care reglementează dreptul pasagerilor la despăgubiri, aceştia nu aplică pentru compensaţii din diferite motive. Fie nu ştiu că au acest drept (42%), nu cred că sunt eligibili pentru despăgubire (36%) şi nu ştiu cum să depună o reclamaţie (24%).

Numai anul trecut, peste 42.000 de pasageri care au călătorit din România au fost afectați de întârzieri de mai bine de trei ore ale zborurilor, respectiv anulări și supraîncărcări ale curselor. AirHelp a calculat valoarea totală a compensațiilor eligibile la aproximativ 12 milioane de euro. Între orașele din România și cele din străinătate sunt operate anual peste 152.000 de zboruri, dintre care mai mult de 36.000 au înregistrat întârzieri sau anulări.

Cea mai aglomerată lună pentru România, în 2017, a fost noiembrie. După numărul mare de zboruri externe întârziate sau anulate, destinațiile cele mai problematice au fost Istanbul (Turcia), Viena (Austria) si Munchen (Germania). Ruta internă cu cele mai mari întârzieri sau anulări a fost Timișoara-București, cu 17%.

''Nivelul compensaţiilor pentru zboruri întârziate sau anulate este încă la început în România. De aceea, noi ne-am luat angajamentul să participăm la educarea şi creşterea pieţei prin promovarea drepturilor pasagerilor români. De asemenea, pentru a veni în ajutorul pasagerilor afectaţi, am creat aplicaţia gratuită AirHelp în care pot verifica în doar câteva minute eligibilitatea pentru despăgubiri. Pasagerii trebuie doar să trimită detaliile cazului lor, iar de partea grea - procesarea cererii şi obţinerea compensaţiei - ne ocupă noi", spune Ştefan Radu, country manager al companiei de recuperarea de compensaţii pentru companiile aeriene.

Pentru zborurile întârziate sau anulate şi în cazuri de refuz la îmbarcare, pasagerii au dreptul la o compensaţie financiară de până la 600 de euro de persoană în anumite circumstanţe. Condiţiile pentru aceasta prevăd ca aeroportul de plecare să se afle în interiorul UE sau ca transportatorul aerian să aibă sediul în UE şi să debarce în UE. Motivul întârzierii zborului trebuie ţină de compania aeriană. Compensaţia poate fi solicitată în termen de trei ani de la zborul întârziat, anulat sau suprarezervat.

În situaţiile considerate "circumstanţe extraordinare", cum ar fi greve neautorizate, furtuni sau situaţii de urgenţă medicale, companiile aeriene sunt scutite de obligaţia de compensare a pasagerilor.

Pasagerii companiilor aeriene care au avut întârzieri sau anulări pot să-și verifice eligibilitatea pentru compensații în aplicația gratuită AirHelp, disponibilă pentru iOS și Android sau pe site-ul AirHelp. Întreg procesul nu durează mai mult de câteva minute.

 

AirHelp

 

1. AirHelp este lider mondial în recuperarea de compensații pentru companiile aeriene. Din 2013, de când a fost lansat, AirHelp a ajutat mai mult de cinci milioane de pasageri din întreaga lume, compensațiile recuperate pentru aceștia depășind 300 de milioane de euro. AirHelp are reprezentanțe în Europa, Asia și America de Nord, care deservesc 30 de țări, oferind asistență în 16 limbi. Compania are peste 500 de angajați la nivel mondial.

 

2. Metodologia AirHelp: Compania are cea mai de încredere și precisă bază de date din lume privind zborurile companiilor. Baza de date AirHelp strânge multiple informații dintr-o varietate de surse de încredere, precum agenții guvernamentale, bazele de date ale aeroporturilor, flight – tracking, istoricul companiilor aeriene și date de brokeraj comercial. Astfel, AirHelp poate oferi o imagine corectă și reală a intârzierilor, anulărilor zborurilor la nivel mondial, circumstanțele lor și probabilitatea apariției acestor tipuri de probleme.

 

Directiva 261

Prevederile regulamentului (EC) 261/2004 se aplică tuturor pasagerilor care se îmbarcă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru şi celor care pleacă de pe un aeroport situat într-o ţară terţă către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru UE, în cazul în care operatorul de transport aerian este transportator comunitar.

De prevederile acestui regulament poate beneficia orice pasager aflat într-una din situaţiile menţionate mai sus, indiferent de naţionalitate ori de cetăţenie (indiferent dacă este sau nu cetăţean al unui stat membru UE).

Regulamentul (EC) 261/2004 stipulează faptul că, în caz de anulare, întârziere prelungită sau refuz de îmbarcare pasagerii au dreptul la asistenţă din partea transportatorului. Asistenţa diferă în funcţie de durata întârzierii, dar poate include mese şi băuturi răcoritoare, apeluri telefonice, cazare. Dacă pasagerul are de aşteptat o noapte urmare a întârzierii zborului, are dreptul să i se ofere gratuit cazare şi transport. Este important de ştiut că obligaţiile faţă de pasageri enumerate mai sus nu pot fi evitate de către transportator prin invocarea circumstanţelor excepţionale.

Circumstanţele excepţionale pot surveni în special în caz de instabilitate politică, condiţii meteorologice incompatibile cu desfăşurarea zborului în cauză, riscuri legate de siguranţă, deficienţe neprevăzute care pot afecta siguranţa zborului şi greve care afectează operaţiunile transportatorului aerian.

Prezentul regulament nu se aplică  pasagerilor care călătoresc gratuit sau la un tarif redus, care nu este disponibil direct sau indirect publicului. Cu toate acestea, prezentul regulament se aplică pasagerilor care posedă bilete emise de un transportator aerian sau un tour operator în cadrul unui program de fidelizare a clientelei sau al unui alt program comercial.

 

 

 

Comentarii

loading...