14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăLifestyleCum îți poți ajuta copilul să-și autoevalueze corect performanțele de la școală

Cum îți poți ajuta copilul să-și autoevalueze corect performanțele de la școală

Odată cu începerea școlii te-ai asigurat că din biblioteca copilului tău nu lipsesc manualele și materialele auxiliare (cele de la Art Grup, de exemplu) alături de o serie de rechizite – lucruri care îl vor însoți tot anul școlar. Și, cu toate acestea, ești perfect conștient că misiunea unui părinte nu se termină aici ci, dimpotrivă, emoțiile și preocupările abia de acum încep.

Îți dorești rezultate bune la cât mai multe materii, performanțe la cele care i se potrivesc și care îl atrag cel mai mult dar, mai presus de toate îți dorești să devină cât mai automotivat, asumat și independent în raport cu sarcinile de la școală.

Și acest obiectiv este, de obicei, cel mai greu de atins. Mutarea atenției de la recompense, aprecieri sau pedepse (acțiuni externe care definesc motivația extrinsecă), către dorința de cunoaștere, de acceptare a provocărilor educaționale și de autodepășire (care descriu motivația intrinsecă) se face pe perioade lungi de timp și cer mult tact și răbdare.

Pe de altă parte, odată atins obiectivul autoevaluării, beneficiile nu întârzie să apară: copilului  îi crește încrederea în sine, începe să demonstreze interese reale către anumite domenii / discipline și chiar performanțe, procesele educaționale nu mai sunt privite ca o corvoadă ci, dimpotrivă, ca pe o activitate plăcută iar lucrul individual este perceput ca o provocare și ca un prilej de a fi cu un pas înainte.

Dar cum poți obține aceste rezultate? Iată 5 modalități prin care îți poți ajuta copilul să-și autoevalueze corect performanțele de la școală:

1. Autoevaluarea prin sumarizarea activității de la școală. La întrebări de tipul “Ce ai făcut azi la școală?” copiii tind să răspundă telegrafic “Bine” sau “Ca de obicei” ori să redea automat subiectele atinse la fiecare oră în parte, fără a se plasa pe ei într-un anumit context. Cheia stimulării autoevaluării stă tocmai în aceste întrebări simple pe care le adresăm copiilor. O întrebare specifică va atrage un răspuns specific și va deschide o conversație reală. Adresează-i întrebări despre cum s-a simțit în raport cu o anumită situație, ce l-a făcut să se simtă astfel, cum crede că îl va ajuta pe mai departe și ce și-ar dori să îmbunătățească.

2. Autotestarea la perioade scurte de timp. Ar fi o pierdere de timp să construiești teste pentru copilul tău în contextul în care în librăriile fizice sau cele online există o serie de instrumente de autoevaluare foarte eficiente (de exemplu fișele integrate de evaluare curentă și sumativă de la Editura Art Grup Educational).

3. Alternarea de roluri. Încurajează-l să adopte rolul de profesor în raport cu propriile rezolvări și soluții de probleme, să identifice plusurile și minusurile, deopotrivă, și să tragă concluzii cu privire la nivelul de pregătire de la un moment dat. În acest joc de rol se poate raporta atât la manualele de la clasă cât și la alte materiale educaționale (vezi manuale Art adresate categoriei lui de vârstă).

4. Vizualizarea progreselor. Metoda Kanban a fost adaptată și folosită în domenii diverse tocmai pentru că are beneficii multiple, inclusiv la nivel de automotivare. O poți folosi și tu, la o scală mai mică (e adevărat), dar cu la fel de mult succes. Încurajează-l să-și stabilească obiective mici pe o anumită perioadă de timp – obiective pe care să le treacă pe cartonașe (așezate în secțiunea De Realizat). Ori de câte ori un obiectiv este atins, cartonașul aferent se va muta în cea de a doua secțiune – Realizate. Acest proces simplu îl va ajuta să vizualizeze și să-și autoevalueze progresele.

5. Autotestarea la perioade lungi de timp. Progrese mici, motivație mică, progrese mari – motivație pe măsură. Încurajează-l să se autotesteze și la perioade mai mari de timp (vezi materialele de testare de la Art Grup) și să analizeze comparativ progresele făcute.

 

Cele mai citite

Surpriză la turneul de la Miami! Carlos Alcaraz, eliminat în „sferturi”

Carlos Alcaraz a fost eliminat în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000 de la Miami, după ce a fost învins de bulgarul...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...

Surpriză la turneul de la Miami! Carlos Alcaraz, eliminat în „sferturi”

Carlos Alcaraz a fost eliminat în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000 de la Miami, după ce a fost învins de bulgarul...
Ultima oră
Pe aceeași temă