Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Aproape 43% dintre copii își aleg modele din mediul online.(foto: pexels.com)

Copiii, impresionați de modelele de succes din jurul lor

82.5% dintre copii consideră că au nevoie de mentori și vor să audă povești de succes din cât mai multe domenii.

Share

Petronel Tudor 0 comentarii

Actualizat: 03.08.2020 - 14:53

Evoluția copiilor depinde de mentori și de modele, arată un studiu realizat în cadrul proiectului „Aleg să previn! Educație și Sănătate.” Prin intermediul studiului pe 1500 respondenți cu vârste cuprinse între 12 și 65 ani (copii, părinți și bunici), desfășurat pe parcursul unui an, s-a urmărit identificarea și raportarea la mentorii și la modelele pe care respondenții și le asumă în evoluția lor. Studiul a fost realizat atât în mediul offline cu copii, direct în școli, cât și în mediul online cu copii, părinți și bunici.

Studiul arată că există o nevoie a copiilor de a căuta și găsi mentori și modele pe care și-i aleg natural, iar rolul părinților, profesorilor și al formatorilor este să-i ghidăm în selecția potrivită și să le atragem atenția când modelele nu aduc un plus valoare dezvoltării lor.

Principalele modele pe care copiii le urmăresc sunt familia și profesorii. Amprenta pe care mentorii și modelele o lasă asupra acestor copii prin comportament, alegerile de zi cu zi și prin stil de viață sunt aspecte care se vor revedea și asupra lor.

Potrivit specialiștilor și psihologilor, un model potrivit maximizează șansele unui copil de a crește cu anumite valori și abilități de raționament moral bine dezvoltate. Alegerea potrivită a mentorilor și a modelelor poate influența gradul de empatie pe care copilul va ajunge ulterior să îl simtă și să îl arate pe parcursul evoluției sale.

Ce arată rezultatele cercetării naționale

Pentru copiii între 12-17 ani, membri ai familiei par să fie cele mai importante modele și mentori, 76%, în timp ce prietenii reprezintă 44%, vedetele 31%, profesorii 29%, personajele reale sau imaginare (eroi din filme, cărți, animații sau jocuri) 22%. Pe ultimele locuri sunt înregistrate următoarele categorii: politicieni – 2,47%, oameni de business – 11,93% și prietenii virtuali (persoane cu care au intrat în contact doar online) – 6,17%.

Pentru copii sunt importante următoarele caracteristici în ceea ce privesc persoanele pe care le aleg drept modele sau mentori: inteligent – 67,9%, ambițios – 60,49%, frumos – 58%, de succes – 57,6%, curajos – 56,79%, talentat - 55,97%, faimos – 51%.

Copiii cred că au nevoie de modele pozitive – 63,15%, își iau modelele din mediul online – 42,83%, școală – 29,26%, TV, radio – 27,62%. De asemenea, 82,5% consideră că au nevoie să audă mai multe povești de succes din cât mai multe domenii.

Au fost analizate și categoriile de vârstă părinți și bunici (25-44 și 45- 64) pentru a vedea comparativ ce este important pentru aceștia – având în vedere că principalii mentori menționați sunt din familie. Astfel, cei cu vârste între 25 și 44 ani menționează ca modele pe primul loc familia – 71,66%, urmat de prieteni – 36,94%, însă îi urmăresc și pe oamenii de business – 28%; iar caracteristicile pe care le consideră importante la un model de viață sunt să fie: inteligent- 63%, ambițios – 55%, curajos – 44%, de încredere – 41,95%, de succes – 40%.

Proiectul „Aleg să Previn! Educație și Sănătate” se adresează părinților interesați de stilul de viață echilibrat, care au copii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani, dar și persoanelor din medii conexe (profesori, medici de familie, medici pediatri, psihologi, bloggeri de parenting) cu rol de facilitatori în informarea, educarea, conștientizarea și activarea publicului țintă.

Comentarii