Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Nepăsarea administrațiilor locale și licitațiile defectuoase sunt cauzele nerezolvării problemei aeului respirat în şcoli care reprezintă un factor important de risc pentru elevii

Aerul respirat de copii în școli, factor de risc pentru sănătate

Sistemul educațional este caracterizat, în prezent, de numeroase disfuncționalități, fie că vorbim despre eficiența și productivitatea acestuia, fie că facem referire la infrastructură.

Share

Rl online 0 comentarii

08.01.2020 - 13:06

Aspectul unităților de învățământ, mizeria din școli, lipsa manualelor și a celorlalte materiale necesare procesului de predare, sau apariția bacteriilor și mucegaiului în interiorul sălilor de clasă sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă sistemul și de care ar trebui să se ocupe Ministerul Educației și Cercetării, dar și structurile administrației publice locale printr-o accesare și gestionare eficientă a fondurilor alocate.

Prin bugetul alocat învățământului, pentru anul 2019, au fost prevăzute credite bugetare în cuantum de 39.394,2 milioane lei, față de 29.310,80 milioane lei în anul 2018, dintre care aproximativ 20.600,00 milioane de lei au fost atribuite plătirii salariilor și chetuielilor aferente creșterilor salariale ale personalului didactic. Cu toate acestea, în anul 2019, fondurile au fost suplimentate cu 140 de milioane de pentru cheltuielile destinate infrastructurii sistemului educațional.În ciuda creșterilor bugetare pentru sistemul educațional în general, și pentru aspectele legate de infrastructură, în particular, de cele mai multe ori, administrațiile publice locale alocă investiții nejustificate sau neadaptate necesităților unităților de învățământ.

 Organizarea unor licitații transparente contribuie la creșterea calității spațiului educațional

 Este bine cunoscută tendința primăriilor și a altor structuri administrative de a direcționa fondurile alocate pentru sistemul educational către obiective vizibile imediat, precum decorarea fațadelor unităților de învățământ sau schimbarea repetitivă a mobilierului. De asemenea, organizarea licitațiilor din procesul de achiziții publice este, de cele mai multe ori, bazat pe favoritismele acordate de către funcționarii publici anumitor furnizori, care oferă bunuri sau servicii de calitate scăzută sau prețuri supra-evaluate ale produselor. În aceste condiții, pentru realizarea unei gestionări eficiente a fondurilor alocate, este necesară realizarea unor licitații deschise și transparente și evaluarea ulterioară a tuturor agenților economici implicați în acest proces de către atutoritățile contractante locale, precum și raportarea specificului bunurilor la nevoile de moment.

Problemele precum aerisirea și acordarea de fonduri pentru achiziția unor sisteme mecanice de ventilație sunt, de cele mai multe ori, trecute în plan secund, sau se alege achiziționarea unor soluții de calitate îndoielnică, dar cu prețuri reduse, care nu oferă aceleași beneficii funcționale și economice și nu sunt la fel de durabile. Multe dintre aceste echipamente sunt provenite din China sau din spatiul ex-sovietic și nu respectă standardele tehnice impuse de Uniunea Europeană, atunci când reabilitările se realizează și cu fonduri europene. 

Aerisirea sălilor de clasă, problemă neglijată de structurile administrative, cu impact major asupra sănătății copiilor

Circulația aerului poate transporta alergeni, praf, impurități sau anumite bacterii ce pot favoriza apariția sau agravarea problemelor respiratorii sau alergiilor în lipsa unei aerisiri corespunzătoare. Dincolo de acest aspect, aerul rece din perioda iernii poate conduce la îmbolnăvirea copiilor și a personalului din unitățile de învățământ, iar aerisirea prin deschiderea geamurilor devine doar o soluție de moment, care nu oferă răspuns pentru toate aceste probleme. Aerisirea sălilor de clasă pe durata pauzelor nu este o soluție suficientă, în ideea în care nu poate fi realizată circulația corespunzătoare a aerului din interior către exterior sau viceversa, iar păstrarea geamurilor deschise pe durata orelor prezintă o serie de dezavantaje, precum creșterea nivelului de dioxid de carbon sau a nivelului zgomotului.

Soluția ideală pentru problema aerisirii în unitățile de învățământ este, de cele mai multe ori, utilizarea unei ventilații mecanice, cu recuperare de căldură, care va contribui decisiv la creșterea eficienției energetice, asigurând o aerisire permanentă și constantă a aerului din interior.De asemenea, este important ca atunci când se evacuează aerul din clase, să se elimine excesul de umiditate care favorizează apariţia igrasiei, a mucegaiului şi a condensului.

În afara beneficiilor funcționale, amplasarea unui sistem de ventilație cu recuperare de căldură poate reducere costurile de întreținerea cu pâna la 25%, crescând implicit eficiența energetică.

 Sistem de ventilaţie cu recuperare de căldură, implementat la Colegiul Național Mihai Viteazul din Capitală

Chiar dacă este foarte greu să schimbi ceva în sistemul de învăţământ românesc, nu este imposibil. De exemplu, cei de la Colegiul Naţional Mihai Viteazu din Bucureşti au devenit conştienţi de efectele negative ale poluării aerului şi au apelat la instalarea unui sistem de ventilație cu recuperare de căldură pentru a rezolva problema aerisirii din interior. Echipamentul este complet, asigură un grad înalt de eficienţă, este integrat şi accesorizat complet, iar în plus nu produce zgomot.

Indiferent de soluția tehnică, autoritățile locale, dar și cele ministeriale trebuie să înțeleagă că aplicarea unor soluții tehnice calitative pentru îmbunătățirea calității procesului educațional, pleacă și de la spațiul fizic în care se desfășoară activitatea. Degeaba se schimbă mobilierul, se amvelopează școlile cu polisitern și geamuri termopan, pentru că aceste spații vor deveni niste etuve în care copiii noștri se vor chinui să respire și vor inhala ore întregi doar aer viciat. Reabiliatrea unei unități de învățământ nu înseamnă doar tencuiala și acoperișul. Aici vorbim de un proces întreg de soluții menite a crea un spațiu sănătos de lucru pentru copii și profesori, cu eficiență energetică ridicată.

Comentarii

loading...