Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Mini Countryman ALL4 versus Jeep Renegade

Același scop, interpretări diferite

Cele două modele sunt reprezentantele unor mărci-cult, care și-au început cariera acum mai bine de 60 de ani. După revigorarea gamelor, Jeep și Mini au trecut la nivelul următor: spațiu interior generos, la care se adaugă garda la sol ridicată și tracțiunea integrală.

Share

Iulian Budușan 0 comentarii

Actualizat: 14.05.2018 - 17:06

Mașinile mici, cu tracțiune integrală și gardă la sol mărită, par să reprezinte noul pariu al industriei auto internaționale. Dacă până acum un deceniu abia dacă găseai un model, cel mult două, în oferta constructorilor auto, în prezent, Sport Activity Vehicle (SAV) sau mini-suv-ul urban este omniprezent. Nissan a deschis balul, cu al său Juke, iar de aici și până la explozia de modele din această clasă a fost un singur pas. 

Revenind la oile noastre, Countryman All4 este o versiune mărită a clasicului Mini, însă cu o gardă la sol mărită și tracțiune integrală. Modelul de test era în versiunea de top John Cooper Works, cu motorizare pe benzină de 2 litri și 24 de CP.

Cifrele sunt seci, însă atunci când apeși clapeta „Power”, acestea prind viață. Sunetul metalic te învăluie și parcă te invită să descoperi cele mai înalte tonalități ale sale. Legat de sunetul eșapamentului, trebuie spus că inginerii de la Mini s-au dat peste cap și, practic, au creat trei mașini într-una singură. Pe consola centrală de bord ai „butonul magic”, căci chiar asta se întâmplă: o magie. Comutatorul are trei poziții: Green, Normal și Sport.

În modul „Green”, mașina se comportă „bătrânește”, în sensul că principalul scop al uzinei de sub capotă este să polueze și să consume cât mai puțin. Accelerația este „leneșă”, sunetul eșapamentului sport abia se aude, cât despre reprizele în forță, nici nu poate fi vorba. Mașina are un singur scop: să câștige cât mai mulți kilometri de autonomie, fapt care îți este adus la cunoștință mai tot timpul de computerul de bord. În poziția „Normal”, direcția se întărește, motorul capătă un ton mai „gutural, accelerația devine ceva mai sprintenă, iar amortizoarele se transformă și ele, adaptându-se perfect sinuozităților din carosabil.    

Plăcerea de a conduce

Mini Countryman -este răspunsul producătorului britanic la popularitatea din ce în ce mai mare a segmentului SUV-urilor mici. Iar modelul producătorului din Oxford a trecut cu brio de „experimentul” primei generații, motiv pentru care, în urmă cu un an, am făcut cunoștință cu a doua generație a SUV-ului britanic.  

Și cum Mini are o tradiție în livrarea plăcerii de a conduce, -SUV-ul Countryman trece prin garajul John Cooper Works pentru un tratament consistent. Britanicii i-au pus lui Countryman JCW un kit de caroserie agresiv cu prize de aer mai mari și cu jante care ajung și la 19 inch. Cei excentrici pot opta și pentru o caroserie vopsită în nuanța Rebel Green cu dungi Chili Red. Interiorul are scaune sport și detalii specifice JCW, iar motorul... ei bine, motorul promite un sunet angelic și resurse suficiente chiar și pentru un track-day.

Sub capota britanicului se află un motor pe benzină de 2.0 litri cu patru cilindri care produce 231 de cai putere și 350 Nm disponibili între 1.450 și 4.500 rpm. Puriștii vor putea miza pe serviciile unei trans-misii manuale cu șase trepte, dar versiunea testată era echipată cu o cutie automată Steptronic Sport cu 8 rapoarte.

Modelul producătorului din Oxford oferă trei moduri diferite de rulare: Green, Mid și Sport. În cadrul ultimului update, comutatorul pentru selectarea modului de rulare a fost mutat de pe inelul aflat în zona schimbătorului de viteze pe consola centrală.

Modul Green vine cu răspunsuri anemice, atât din partea motorului, cât și din partea cutiei de viteze. Tot comportamentul lui Countryman JCW se schimbă însă în momentul în care selectezi modul Sport. Transmisia schimbă mult mai sus, motorul funcționează la capacitatea maximă, iar sunetul oferit de evacuare este unul angelic, cu deja celebrele artificii „pops & bangs”.

Motorul pregătit de britanici începe să „tragă” de jos, dar lucrurile se schimbă radical atunci când treci de 2.000 rpm. La toate acestea se adaugă și sistemul de tracțiune integrală All4, capabil să-ți ofere mai multă încredere atunci când abordezi virajele într-un mod „barbar” sau atunci când suprafața de rulare nu oferă aderență optimă.

Am făcut și câțiva kilometri pe un drum forestier acoperit complet cu zăpadă, iar SUV-ul producătorului britanic nu ne-a oferit surprize neplăcute. Ce-i drept, nici nu ne-am aventurat în zone dificile. 

Consum

În mediul urban, Mini Countryman JCW are un consum anunțat de 8.5 litri/100 de km, în timp ce, în afara orașului, britanicul promite 6.0 litri/100 de kilometri. Pe hârtie! Pe parcursul testului, care a inclus trasee urbane, -drumuri naționale și câțiva kilometri în off-road, consumul mixt al lui Mini Countryman JCW a fost de 9.5 litri/100 de kilometri. Când „abuzezi” de pedala de accelerație, consumul „sare” către un consum de 16-22 litri/100 km.

Performanţe

Constructorul britanic spune că noul Countryman JCW All4 echipat cu transmisia automată cu 8 trepte accelerează de la 0 la 100 km/h în 6.5 secunde. 

Viteza maximă este un alt capitol pe care Countryman JCW îl trece cu brio. SUV-ul producă-torului din Oxford poate rula cu 234 km/h .

 Interior

Mini Countryman JCW este unul dintre SUV-urile capabile să te cucerească cu elementele de interior. Scaunele sport oferă un suport lateral exemplar, iar volanul gros și foarte bine conturat și pedalele sport oferă un aer demn de numele JCW. Spațiile de depozitare oferite de Countryman JCW sunt și ele generoase. Pe portiere vei putea depozita ușor o sticlă de 1 litru, în timp ce pe tunelul median găsești două suporturi de pahare.

În cazul modelului testat, cotiera dispunea de sistemul de încărcare wireless pentru telefoane mobile. Materialele folosite la interior se ridică la nivelul așteptărilor, iar plasticele tari nu sunt prezente decât în zonele greu accesibile. Cusăturile roșii și portierele acoperite parțial cu plastic negru lucios și Alcantara completează aspectul sportiv pregătit de JCW.

Instrumentarul de bord rămâne unul clasic, dar ecranul sistemului de infotainment face față cu succes cerințelor anului 2018. Sistemul multimedia poate fi operat fie cu ajutorul unui controller rotativ împrumutat de la BMW și poziționat pe tunelul median, fie prin atingerea ecranului.

Portbagajul lui Countryman JCW măsoară 450 de litri, iar opțional, clienții pot comanda o băncuță care poate fi ascunsă sub podeaua portbagajului și pe care o poți -utiliza ori de câte ori vrei să te -relaxezi.  

 

Mică, cu motor italienesc, dar cu gene 4X4 americane

Așa poate fi descris în doar câteva cuvinte Jeep Renegade. Chiar dacă europenii, în general, și românii, în special, sunt obișnuiți să asocieze Jeep cu orice mașină de teren, de dimensiuni mari, Renegade vine tocmai pentru a confirma excepția de la regulă. Este relativ mic, poate mai măricel decât modele precum Nissan Juke, însă cu mult mai mic în comparație cu frații de concern.

 


Motor / Transmisie 

Lucrurile sunt simple. Motor diesel,tracțiune integrală, cutie automată cu 9 rapoarte. Valori mai mult decât suficiente pentru o plimbare prin oraș sau o escapadă la munte. Pentru că, da, Renegade este SUV, dar unul capabil în -off-road. 

Un merit aparte îl are cutia automată cu nouă rapoarte, care te poartă lin, fără zgomote de motor în habitaclu, către granița vitezei maxime. Motorul trage bine cele aproape două tone ale mașinii, iar depășirile, în oraș sau pe autostradă, nu-ți dau prea mari bătăi de cap. 

 Ai la îndemână 170 de cai putere, un cuplu motor de 350 de Nm, resimțit de la numai 1.750 de rotații.

Cu pedala la fund, cu fundalul sonor al unui diesel deloc discret, resursele sunt îndestulătoare, chiar și atunci când mașina este încărcată cu pasageri sau bagaje. Potențialul oferit de Multijet-ul italian este bun și promite să satisfacă nevoile de cuplu și putere chiar și pentru cei care își doresc o escapadă off-road.

Alternarea rapoartelor se face destul de liniar, fără bruscări, iar retrogradarea are nevoie de ceva timp pentru a negocia treapta corespunzătoare.

Consum 

Avantajul acestei transmisii cu nouă trepte este, de departe, consumul extrem de redus la viteze mari. Important este să aveți unde să atingeți aceste viteze, pentru că autostrăzile continuă să rămână o raritate în țara noastră.

Așadar, cu ajutorul cutiei cu nouă rapoarte, Renegade a consumat doar 6.2 litri pe un traseu extraurban care a presupus viteze de până la 130 de km/h. În mediul urban, valorile au crescut ceva mai mult, depășind ușor 10 litri/100 de kilometri. Asta deși sistemul start-stop și-a făcut treaba cu dedicație, oprind motorul la fiecare semafor prins pe roșu. Repornirea s-a făcut, după cum probabil intuiți, cu oarecare vibrații.

Cei 5.8 litri anunțați de constructorul american în cartea tehnică sunt ceva cam departe de realitate. Totodată, este destul de greu să găsim un rival echivalent lui Renegade, întrucât cel mai apropiat, adică Mini Countryman, vine cu un diesel de numai 143 de cai putere și implicit cu un consum mediu sensibil mai mic, de 4.8 litri/100 de km. Nici măcar fratele de platformă, Fiat 500X nu beneficiază de un diesel așa de -puternic.

Dacă încercăm să privim ușor în segmentele superioare, găsim un Audi Q3 de 184 de cai putere, cu transmisie automată și 4x4, care consumă 5.1 litri/100 de km. Dar acolo intrăm în alt segment de clienți.

 Performanţe 

Micul Renegade accelerează de la 0 la 100 de km/h în 8.9 secunde, un timp bun, care va mulțumi pe toată lumea. Dacă îl comparăm cu cel al rivalului mai puțin dotat, Mini Countryman Cooper SD, acesta este fără îndoială mai bun.

Interior 

Habitaclul lui Renegade face tot posibilul să-ți aducă aminte de trecutul glorios al mărcii americane, care producea mașini de teren înainte ca acest termen să fie inventat. Mezinul gamei Jeep știe să se laude cu tot ce au făcut părinții, bunicii și străbunicii săi. Mai mult, imaginea străbunicului, veteranul de război și actorul principal al serialului MASH 4077, este oriunde te uiți.

Imaginea celor două faruri rotunde care flanchează barele verticale ale radiatorului este peste tot. Până și pe cutia de plastic în care se ascund senzorii de ploaie. Până și pe conturul roșu al boxelor din ușile față. Până și pe interiorul ușii portbagajului. E ca și cum în odaia mezinului ai descoperi cel puțin o duzină de poze cu străbunicul. Să nu mai vorbesc despre silueta unui bătrân Jeep care escaladează rama parbrizului, un detaliu fin, pe care doar o mână italiană l-ar fi putut pune acolo pentru a sensibiliza.

Altfel, Renegade caută să îți sugereze anul nașterii familiei Jeep prin embosarea anului în rama sistemului de navigație. Cât privește menirea sa pentru off-road, aceasta este sugerată deloc subliminal de logo-urile Trailhawk, de tapițeria cu multe curbe de nivel frumos conturate și de instrumentele de bord stropite cu o pată de noroi, cum altfel decât portocalie.

Deci, un interior plin de povești care te vor purta atât de mult în trecut, încât nu mai consideri că plasticul este ceva mai dur pe alocuri, că finisajele sunt perfectibile și că spațiul interior pe locurile din spate este decent. Portbagajul este cu un litru mai mare decât cel al lui Countryman și însumează 35 de litri.

Spații de depozitare la nivelul consolei centrale există, însă nu sunt atât de generoase ca în cazul altor SUV-uri mici. Nici cele din buzunarele laterale ale ușilor nu sunt atât de mari.

 Preţ de achiziţie 

Jeep poziționează noul Renegade în segmentul premium al SUV--urilor mici, separându-l de rivalii de volum, cum sunt Opel Mokka, Peugeot 2008 sau Nissan Juke, printr-un preț destul de piperat, care pleacă de la 22.200 de euro. Totuși, el pare accesibil comparat cu cel al lui Mini Countryman, care pornește de la 24.000 de euro.

Versiunea testată de noi a fost ceva mai scumpă: dieselul, cutia automată și nivelul de echipare Trailhawk au urcat prețul la 35.500 de euro. La acesta se mai adaugă opționale care urcă prețul mașinii testate de noi la 37.000 de euro. Grație unei reduceri de peste 5.000 de euro, aplicată de dealerul Auto- Italia, valoarea de achiziție scade la 32.000 de euro.

 


Siguranţă

Jeep Renegade a reușit să obțină punctajul maxim de cinci stele la testele EuroNCAP. Scorul obținut pentru protecția pasagerilor adulți a fost bun, ca și cel pentru protecția pietonilor.

Pachetul de măsuri de siguranţă este complet, noul Jeep Renegade oferind şase airbaguri în dotarea standard plus, clasicul sistem electronic ESC (Electronic Stability Control). Renegade mai oferă avertizare pentru unghiul mort la depăşire, cruise control adaptativ şi sistem de evitare a accidentului iminent numit Forward -Collision Warning-Plus, o premieră în -această categorie.   

Comentarii

loading...