8.8 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăPoliticăDirectorul STB – craiul politic al transportului public

Directorul STB – craiul politic al transportului public

Adrian Criț este numitorul comun al  afacerii cu scandal “tramvaie de la Astra Vagoane.” Surse politice susțin că directorul STB este “pila” lui Ludovic Orban. El poate fi numit: craiul politic al transportului public.

Adrian Criț, directorul STB, adus în funcție de primarul Nicușor Dan, este un client al numirilor politice. Implicat în afaceri dubioase cu iz penal, a reușit să revină în locul care îi oferă numeroase oportunități de dezvoltare. În folosul cui?

Directorul căruia angajații STB îi cer acum demisia s-a remarcat ca și conducător al RATB, în 2010. Numele său a apărut în spațiul public după ce fusese numit ca director al companiei de transport a Capitalei prin sprijin politic al PD-L. La acea vreme, principalul susținător al lui Criț era chiar Elena Udrea. Tot atunci, presa suspiciona chiar că există o relație de rudenie prin alianță între cei doi.

După câteva luni în care a ocupat funcțiile de director și președinte al Consiliului de Administrație al RATB, în noiembrie 2011, Criț a fost debarcat chiar de către partidul care îl propulsase în bănoasa poziție. Chiar și așa, tot PD-L a fost partidul care i-a asigurat un viitor: ministrul Anca Boagiu l-a instalat în funcția de director general al Autorității Metropolitane de Transport București (AMTB) – entitate aflată, atunci, în 2011, în subordinea Ministerului Transportului.

“Este vorba despre un contract cu valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, bani europeni” – Nicușor Dan, 11 mai 2021, despre contractul semnat cu Astra Arad

Până la numirea sa în funcția de șef al AMTB, din cadrul Primăriei Capitalei au început să se scurgă informații privind substratul îndepărtării lui Criț de la conducerea RATB. 

Astfel, la acea vreme, în presă apăreau informații cum că Adrian Criț era implicat în propunerea privind achiziționarrea de către RATB a unor rame de tramvai exagerat de scumpe. Practic, Criț voia să semneze cu Astra Arad un contract de 600 de milioane de euro. Respectivele tramvaie nu au mai fost achiziționate, planând asupra acestei tranzacții suspiciunea unui caz penal.

citește și: Bucureștiul paralizat de un AVC politic

Craiul politic al transportului public

Interesant, tot în 2011, Criț era menționat ca beneficiar al unui credit de 250.000 de lei luat de la Banca Comercială Feroviară. Proprietarul aceteia este Valer Blidar, cel care deține Astra Vagoane Călători. Societate care produce…rame de tramvai! Și care, în cele din urmă,  a reușit să semneze un contract de 200 de milioane de euro cu Primăria Capitalei, pentru livrarea de tramvaie. Contractul între Primăria Municipiului București și Astra Vagoane Călători a fost aprobat de către actualul edil, Nicușor Dan. Care, aproape în paralel, decidea ca la conducerea STB în mandatul să fie „montat”…Adrian Criț!

Mai mult și mai grav, concomitent cu aducerea lui Criț la conducerea STB, Astra și-a mărit pretențiile în afacerea cu Primăria Capitalei. Deși contractul iniţial era de 840 milioane lei fără TVA, Astra Vagoane Călători, a cerut majorarea contractului la 874,51 milioane lei, fără TVA. Pretenția s-a transformat în act adițional care să fie semnat odată cu contractul propriu zis,. Astra Vagoane Călători a susţinut că preţurile pentru materiale ar fi crescut între timp!

Adrian Criț “are spatele asigurat de la nivelul cel mai înalt”

Surse politice au precizat că Adrian Criţ a fost sprijinit intens pentru revenirea în funcția de șef al transportului public în Capitală, în mandatul lui Nicușor Dan. Doi lideri au fost numiți în susținerea actualului director STB: Ludovic Orban şi Antonel Tănase. „Are spatele asigurat de la nivelul cel mai sus”, au subliniat surse din PNL pentru mass-media. 

Ludovic Orban, fostul presedinte al PNL, este vizat în aceste zile de către DNA – așa cum spun surse judiciare –  pentru că s-ar fi înțeles cu primarul Nicușor Dan pentru angajarea mai multor apropiați.

“În calitate de director RATB a semnat în 2011 un contract cu Astra Arad pentru furnizarea de tramvaie în valoare de 600 de milioane de euro. Anterior semnării contractului, Adrian Criț a obținut un credit de 250.000 de lei de la Banca Comercială Feroviară, unde proprietar era Valer Blidar. Acesta fiind și cel care a garantat pentru credit cu un cont personal, scrie Adevărul, care citează o anchetă din 2011 realizată de revista Kamikaze” – menționări de presă în 2011

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă