12.3 C
București
vineri, 24 septembrie 2021

Ministrul Bode are ghinion cu consilierii. A scăpat de Toader, a venit Mihăilă

Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, pare să aibă ghinion în alegerea consilierilor, ghinion care îl urmărește încă din perioada când era ministru al Transporturilor.

Potrivit site-ului https://pressone.ro, unul dintre noii consilieri ai ministrului de Interne, Lucian Bode, este Marius Florin Mihăilă, care deține de câteva săptămâni chiar funcția de director de cabinet al ministrului. Conform acestui site, Mihăila a fost coleg de clasă în liceu cu Lucian Bode, ceea ce ar putea explica ascensiunea profesională rapidă a lui Mihăilă în ierarhia Ministerului de Interne.

Înainte să devină director de cabinet al ministrului de Interne, Mihăilă fusese șeful Comisiei de Etică de la Academia de Poliție din București, despre care se știe că a fost zguduită, în ultimii ani, de mai multe acuzații de plagiat – adică exact pe domeniul care era gestionat de Mihăilă. 

Înainte să fie numit ministru de Interne, Lucian Bode a fost, de-a lungul anului 2020, ministru al Transporturilor. La acel minister, consilierul de încredere al lui Bode fusese Mircea Nicu Toader. Acesta este fost deputat PDL trecut la PNL, s-a lansat în politică la Galați, a activat în afaceri la Constanța și este prezentat de site-ul politica-dezastrului.ro drept unul dintre „baronii locali de anvergură națională”.

„Pe lângă faptul că sunt membru în Consiliul de Supraveghere Naval, sunt şi consilierul personal al domnului ministru Bode” – astfel se prezenta, acum un an, într-o ședință de la Ministerul Transporturilor, Mircea Toader. Dar potrivit site-lui politica-dezastrului.ro, „problema apare în condițiile în care, în calitate de membru al Consiliului de supraveghere în domeniul naval, Mircea Toader trebuia să supervizeze activitatea companiilor din domeniul naval dar, el era simultan și consilier al ministrului transporturilor, ceea ce ridică mari semne de întrebare asupra unei stări de incompatibilitate. De altfel, incompatibilitatea a fost dată chiar de Legea 235/2017, care stipulează că membrii Consiliului nu pot să dețină alte funcții sau demnități publice, cu excepția celor din Consiliul Concurenței și a funcțiilor sau activităților din domeniul didactic, al cercetării științifice ori al creației literar-artistice”.

De pe aceste două funcții, Mircea Toader a făcut demersuri pentru modificarea Ordonanței de Guvern 22/1999, prin OUG 160/2020, astfel încât să se plafoneze pe timp de zece ani chiriile plătite de operatorii portuari la un nivel de până la zece ori mai mic decât cel stabilit la ultimele licitații publice. OUG 160 urmărește „ca nicio administrație portuară din România să nu-și mai stabilească singură tarifele pentru închirierea bunurilor pe care le deține, decât la valorile stabilite de Consiliul de Supraveghere al domeniului naval”, explică jurnaliștii de la site-ul politica-dezastrului.ro.

O diminuare a veniturilor din chiriile încasate de companiile de stat ar afecta bugetul care oricum este insuficient pentru dezvoltarea infrastructurii de transport naval a României. În schimb, ar crește veniturile unor operatori privați care reclamă nivelul prea ridicat al tarifelor percepute de stat.

„Apariția OUG 160/2020 are ca efect și extinderea nejustificată a atribuțiilor Consiliului de supraveghere în domeniul naval cu privire la modul de repartizare a infrastructurii de transport naval. Practic, Mircea Toader va decide cine va avea acces la infrastructura portuară”, semnalează site-ul politica-dezastrului.ro.

Mihai Diac
Experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online, dintre care, din anul 2015, la ziarul "România liberă".
Ultima oră
Pe aceeași temă