11.6 C
București
joi, 23 septembrie 2021

Lucrarile facute de Alstom la metrou pun in pericol siguranta circulatiei

Controversat inca dinainte de semnarea sa, in 2003, contractul dintre societatea de exploatare a metroului bucurestean Metrorex SA si subsidiara romaneasca a concernului francez Alstom incepe acum sa-si arate inutilitatea. Cu toate ca s-a angajat prin acest contract, in valoare de 240 milioane de euro, sa asigure timp de 15 ani mentenanta ramelor de metrou, reparatiile efectuate de Alstom Transport Romania SA sunt necorespunzatoare si nu respecta reglementarile referitoare la siguranta circulatiei. In consecinta, asa cum reiese din mai multe rapoarte inaintate Ministerului Transporturilor, ce carpesc francezii in final repara tot romanii.

Un astfel de raport, intocmit la inceputul lunii trecute de societatea comerciala de revizii, reparatii rame de metrou si instalatii RRRMI SA, semnaleaza probleme extrem de grave constatate la trenurile reparate de Alstom.
„Se utilizeaza in mare parte piese vechi, fara procedura de certificare a calitatii piesei reutilizate si garantie, inclusiv pentru cele incadrate in clasele de risc”, scrie negru pe alb in raport. Neregulile nu se opresc aici, fiind mentionate si alte probleme, cum ar fi inexistenta autorizarii Autoritatii Feroviare Romane (AFER) pentru standurile de probe, ungerea necorespunzatoare a osiilor, neinlocuirea burdufurilor de la pernele de aer mai vechi de sase ani, documentatia incompleta, si lista ar putea continua.

Calitate necorespunzatoare

Concluzia raportului este categorica: „Subansamblele reparate nu pot fi receptionate, iar calitatea reparatiilor de tip RR la materialul rulant de metrou efectuate de SC Alstom Transport SA este necorespunzatoare. REM (ramele electrice de metrou Ð n. red.) reparate in luna iunie nu corespund din punct de vedere al sigurantei circulatiei si nu pot fi introduse in circulatie cu calatori”. Cu alte cuvinte, noroc ca au verificat romanii ce-au facut francezii, pentru ca altfel transportul cu metroul n-ar mai fi fost deloc sigur.
Nu este singurul document de acest fel in care sunt semnalate grave nereguli. Bunaoara, la finele lunii iunie se arata intr-un alt raport ca „firma SC Alstom Transport SA nu a fost si nu este nici in prezent capabila sa predea la receptie conform reglementarilor existente nici un reper reparat”. In continuare, se fac observatii concrete pe marginea calitatii reparatiilor facute de Alstom, precizandu-se, de exemplu, ca nu se face echilibrarea sarcinii pe roata, nu se revizuiesc cuplele automate (din lipsa de piese) si se utilizeaza fise de masuratori periculoase pentru siguranta circulatiei.
In aceste conditii, se pune in mod firesc intrebarea: de ce a avut nevoie statul roman de un contract prin care plateste unei firme private sute de milioane de euro si nu primeste in schimb decat reparatii facute de mantuiala?

Ultima oră
Pe aceeași temă