9.7 C
București
vineri, 22 octombrie 2021

Deși transportă milioane de oameni anual, Metrorex, în fața unei posibile insolvențe anunțate

Actuala conducere a Ministerului Transportului acuză constituirea unui cartel în cadrul societății și spune că Metrorex va intra în insolvență dacă nu se ajunge la un acord cu sindicatele.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, spune că sindicatele vor trebui să accepte fie renegocieri ale creșterilor salariale, fie disponibilizări, întrucât veniturile companiei nu acoperă aceste cheltuieli.

„Asta este matematic imposibil. Contabil imposibil. Pentru că în bugetul prevăzut, veniturile Metrorex nu acoperă plata salariilor la nivelul actual pentru angajaţii actuali. Aşa că există doar variante matematice simple: ori se acceptă de către angajaţi o renegociere şi eventual acea creştere de 18% să nu mai aibă loc sau să aibă loc în viitor, eşalonat, ori se ajunge la disponibilizări, ori mai există şi varianta a treia care este din punctul meu de vedere, cel mai puţin fericită, dar dacă nu există înţelegere, se va ajunge acolo, şi anume insolvenţa”, a declarat Drulă, miercuri, după ședința de Guvern.

El a subliniat că o companie care intră în insolvenţă are libertăţi mari de a face şi concedieri, şi tăieri de salarii, dacă intră sub administrare specială.   

La începutul anului, noul ministru al transporturilor a trimis Corpul de control la Metrorex. El a criticat atunci creșterile salariale cu 18%, negociate cu sindicatele anul trecut, când, din cauza pandemiei călătoriile cu metroul au fost dramatic reduse.

 

Un fake news apărut în spațiul public

 

Un proces verbal semnat de Metrorex și sindicate arăta că temele întâlnirii dintre cele două parți vor cuprinde:

1.     Societatea se angajează că nu vor fi disponibilizări la metrou.

2.     Societatea se angajează că nu micșorează salariile (veniturile).

3.     Recunoașterea USLM ca sindicat care asigură protecția socială a oamenilor conform CCM.

4.     Împotriva salariaților nu se vor lua măsuri disciplinare pentru oprirea voluntară a lucrului.

Cătălin Drulă spune însă că sindicatele au scos în evidență punctele de negociere pe care le-au prezentat drept concluzii. „Au apărut nişte poveşti în spaţiul public în ultimele 24 de ore care sunt cam ca la Radio Erevan. Circulă un fake news de la sindicat că s-a pus batista pe ţambal, că nimeni nu păţeşte nimic, salariile rămân la fel, personalul rămâne la fel, ceea ce este departe de adevăr, este complet fals”, a spus Drulă.

Potrivit acestuia, acţiunile penale depuse la DNA şi DIICOT continuă şi ele. „Nu negociem legea. Poliţia a identificat 350 de participanţi care au participat la blocarea metroului, iar organele de anchetă vor stabili paşii următori în ceea ce îi priveşte. În ceea ce priveşte ministerul şi Metrorex, nu există nicio intenţie de a da un pas înapoi, nimeni nu scapă de răspundere, legea nu este negociabilă şi toate demersurile merg înainte. Metrorex a înaintat astăzi două plângeri la Tribunalul Bucureşti pentru despăgubirea Metrorex de către sindicat pentru pagubele de peste 2,8 milioane de lei cauzate în acea zi”, a continuat Drulă. 

Ce spune Metrorex

Și societatea a anunțat printr-un comunicat o primă rundă de negocieri cu sindicatul, însă concluziile Metrorex sunt diferite de ce apărute în procesul verbal rostogolit în spațiul public. În cadrul discuțiilor, noul directorul general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, a reiterat că, „la acest moment nu se vor opera disponibilizări”. „Situația economică a companiei va fi pe agenda unei discuții viitoare, însă ea ramâne neschimbată. Metrorex trebuie să își asaneze problemele financiare. Matematică nu este subiect de negociere, iar dezechilibrele dintre venituri și cheltuieli trebuie aduse în parametrii bugetari stabiliți prin lege. De asemenea, legea nu este subiect de negociere”, se arată în comunicatul societății bucureștene.

În plus, pe perioada discuțiilor cu sindicatul, acțiunea disciplinară internă la adresa participanților la acțiunea ilegală de blocare a metroului este suspendată, conform procesului verbal semnat la Prefectura București. Acesta stipulează că perioada de discuții are termen dată de 05 aprilie. Celelalte acțiuni de natură penală și cele menite să recupereze prejudiciul cauzat companiei înaintează firesc. 

 

Cronologia evenimentelor

·       Vinerea trecută, pe 26 martie, Capitala a fost paralizată de un protest spontan la metrou. Reprezentanţii Unităţii Sindicatului Liber Metrou (USLM) au coborât în tunel la stația Piața Unirii, pe calea de rulare, şi au împiedicat pornirea la timp, conform programului normal, a trenurilor de pasageri. Ce a urmat – a fost haosul pentru toți bucureștenii care încercau să ajungă la serviciu sau să își rezolve problemele în diferite puncte ale orașului.

·       Protestul a pornit după ce Metrorex a anunțat „curățenia de primăvară”. Noul director numit la metrou, Ștefan Paraschiv, a transmis o somație către firma sindicatului condus de fostul parlamentar PSD Ion Rădoi să dezafecteze „în regim de urgență” spațiile comerciale pe care le administrează în stațiile de metrou din Capitală. Spațiile comerciale de la metrou au ajuns să fie administrate de către sindicat care încasează 75% din chirii, însă contractul efectiv a expirat încă din 2018.

·       Reprezentanții metroului bucureștean nu au reușit însă să deblocheze situația pe tot parcusul zilei de vineri, astfel încât traficul a fost complet paralizat.

·       Premierul Florin Cîţu a declarat, duminică, că se vor lua mai multe măsuri după protestul de la metrou şi a subliniat că nu va permite „să fim şantajaţi de un grup de oameni organizaţi în stil mafiot”.

·       Metrorex a anunţat că acţiunea ilegală de ocupare a metroului bucureştean a produs pagube de aproximativ 2,827 milioane de lei.

·       Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunțat că, în urma crizei de la metrou au fost aplicate 109 sancţiuni, în valoare de 145.000 de lei, fiind legitimate 270 de persoane participante la protestul spontan.

·       Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a depus plângere penală la DNA în care îi acuză pe cei responsabili de blocarea metroului de zădărnicirea combaterii bolilor, abuz în serviciu şi infracţiuni contra siguranţei circulaţiei pe căile ferate. „Rădoi, s-a terminat! Ceea ce ai făcut zeci de ani nu mai merge”, l-a avertizat Drulă.

·       Metrorex a înaintat două plângeri la Tribunalul Bucureşti pentru despăgubirea Metrorex de către sindicat pentru pagubele de peste 2,8 milioane de lei cauzate în acea zi. Acţiunea de despăgubire este îndreptată împotriva sindicatului USLM.

 

Epopeea spațiilor comerciale

 

Pe 25 martie, Metrorex transmitea un comunicat cu titlul „Curățenia” de primăvară a început”, prin care anunța că „spațiile comerciale care activează în rețeaua de metrou pun în pericol siguranța transportului subteran, cu afectarea directă a exigențelor de securitate la incendiu și evacuarea persoanelor în caz de urgență”.

De asemenea, se anunța că Metrorex a notificat firma care administrează spațiile comerciale ca, în regim de urgență, să fie eliberate și predate către administratorul rețelei de transport subteran toate spațiile comerciale amplasate în incinta stațiilor de metrou până la data de 02.04.2021.

În replică la somația Metrorex, liderul de sindicat Ion Rădoi a declarat că acțiunea este una de intimidare și că solicitările nu pot fi puse în aplicare întrucât există un proces pe rol pe tema spațiilor comerciale.

„Este o acțiune la intimidare. Noi ne aflăm în proces, iar dosarul este pe rolul Tribunalului București, Secția Comercială. Până la pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive nu se poate aplica ceea ce visează administrația. Nu au cum să evacueze. Doar n-o să dea oamenii afară cu buldozerul. În plus, peste 80% din spații sunt construite de Sindomet”, a declarat Ion Rădoi pentru Club Feroviar. Firma Sindomet Servcom SRL, deținută în proporție de 100% de USLM al cărui președinte este fostul senator PSD Ion Rădoi, a avut două contracte cu Metrorex: unul pentru spațiile comerciale (expirat în 2018) prin care firma încasa 75% și Metrorex doar 25% din valorificarea acestora. Și un contract pentru spațiile de publicitate (expirat din 2019), din care Sindomet încasa 53%, iar Metrorex doar 47%, după cum explica ministrul Transporturilor Cătălin Drulă în luna februarie. 

Cine este Ion Rădoi

Ion Rădoi a fost deputat PDSR între 2000 și 2004 și senator PSD între 2004 și 2008. Puternic înfipt la sindicatul de la metrou, el nu și-a părăsit această calitate nici în perioada în care a fost parlamentar. Pe nimeni nu a deranjat conflictul puternic de interese dintre cele două poziții. Deși a stat opt ani în parlament, activitatea lui Rădoi a fost aproape nulă: a semnat 11 inițiative legislative, dintre care trei au devenit legi. Una dintre ele se referă la înființarea unor comune, iar una este inițiativa de modificare a Constituției, semnată alături de alți 214 parlamentari. Ultima este legea arendării, iar Rădoi este și el semnatar alături de alți 11 parlamentari.

O declarație de avere depusă de Rădoi în 2018 arăta că acesta deține mai multe terenuri cumpărate în Giurgiu, Dâmboviţa şi Bacău, dar şi un apartament de 90 mp în Bucureşti, o casă de vacanţă de 130 mp în Dâmboviţa, o casă de locuit în Giurgiu, moştenită de la părinţi şi o altă casă de vacanţă la Sinaia, obţinută în urma divorţului. Ion Rădoi arăta atunci un câştig anual de 111.799 de lei.  

 

TEHNIC VORBIND

Călătorii

Metrorex a înregistrat în 2019 nu mai puțin de 177 de milioane de călătorii. Numărul acestora a scăzut drastic însă în 2020, din cauza pandemiei.

Salarii

Directorii din Metrorex și unii șefi de serviciu câștigă în fiecare lună între 10.000 și 12.000 de lei net, iar cel mai mare salariu în mână din companie este de aproape 15.000 de lei. Cele mai mici salarii în mână din Metrorex sunt în jur de 3-4.000 de lei, a dezvăluit Hotnews.

Angajați

Metrorex a avut în 2019 un număr mediu de 4.914 angajaţi, iar pentru 2020 era prevăzut ca numărul să ajungă la 5.861.

 

„Instituțiile statului trebuie să-i ajute pe cetățenii și societățile comerciale să recupereze pierderile cauzate de acțiunea ilegală. Sesizări penale care au fost deja făcute. În mandatul meu, nu voi permite să fim șantajați de un grup de oameni organizați în stil mafiot. Așa cum e firesc, orice negociere se va face cu respectarea strictă a legii”. FLORIN CÎȚU, PREMIER 

 

„Rădoi, s-a terminat! Ceea ce ai făcut zeci de ani nu mai merge”. CĂTĂLIN DRULĂ, MINISTRUL TRANSPORTURILOR

Ultima oră
Pe aceeași temă