7.4 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAlte țări NATO scapă de avioanele F-16, România continuă să le cumpere

Alte țări NATO scapă de avioanele F-16, România continuă să le cumpere

Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat că statul român a recepționat cel de-al 17-lea avion de luptă F-16, completându-și astfel o primă escadrilă de aeronave de acest tip. Avionul, cumpărat din Portugalia, sosise în România la data de 25 martie 2021. Ceremonia oficială de recepție s-a desfășurat luni, 29 martie, la Baza Aeriană Borcea, unde este staționată escadrila de avioane F-16 a României.

“Achiziția noului lot de avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent asigură creșterea securității României prin executarea permanentă a apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, prin Serviciul de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comanda NATO, în conformitate cu angajamentele asumate”, a precizat un comunicat de presă al MApN.

Toate cele 17 avioane F-16 ale României, de fabricație americană, nu sunt noi, ci au fost cumpărat second – hand, în mai multe tranșe, de la Forțele Aeriene ale Portugaliei. În această situație, toate aceste aeronave trebuie să treacă, în România, printr-un proces de modernizare, a explicat ministrul Apărării.

“Se încheie etapa de achiziție și începe o nouă etapă, cel puțin la fel de importantă, de operaționalizare și modernizare a primei escadrile de avioane multirol de generația a patra”

Nicolae Ciucă,

Ministrul Apărării Naționale

Evident, România are nevoie de militari cât mai bine antrenați și de tehnică de luptă cât mai performantă, în condițiile în care oficialii români și cei din alte țări NATO avertizează că România, aflată pe Flancul Estic al NATO, este una dintre țările cele mai amenințate de politica agresivă a Rusiei. La sfârșitul anului 2020, presa occidentală preciza că România ar mai avea operaționale și 17 avioane MiG 21 (referindu-se probabil la varianta modernizată a acestora, MiG 21 LanceR), care sunt însă inferioare avioanelor F-16 și mai vechi decât acestea.

 

“România este un stat care trebuie să își apere cetățenii oriunde s-ar afla ei, care le asigură securitatea, care le respectă drepturile și pune instituțiile publice în serviciul lor”

Klaus Iohannis,

Președintele României

Șeful statului confirmă că România are obligații față de cetățeni și față de aliați, dar politica de înzestrare a Armatei trebuie să fie cât mai bine elaborată la București.

 

În spatele achiziției de avioane F-16, de către România, este programul denumit „Avion multirol al Forțelor Aeriene”. Acesta urmărește să doteze  Forţele Aeriene Române cu avioane multirol “care să asigure îndeplinirea obiectivelor stabilite prin Strategia naţională de apărare, misiunilor ce revin Forţelor Aeriene pentru apărarea teritoriului naţional pe timp de pace, în situaţii de criză şi război, precum şi îndeplinirea angajamentelor asumate de România în cadrul NATO/UE – contribuţia naţională la apărarea colectivă”, a anunțat MApN.

Hotărârea CSAT din 27 septembrie 2012 este cea care a aprobat Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”. Documentul din 2012 prevedea “realizarea graduală a capabilității operaționale aeriene finale, reprezentată de trei escadrile de luptă”. Pentru aceasta, au fost semnate contracte cu Guvernul Republicii Portugheze și Guvernul SUA pentru achiziționarea a 12 avioane F-16. Aeronavele au fost livrate în perioada 2016-2017 – șase la 29.09.2016, trei la 15.11.2016 și trei la 28.09.2017.

Achiziția ultimului lot, format din cinci aeronave, ultima fiind cea sosită în România pe 25 martie, a fost făcută conform Legii 237/2019.

Un element straniu este intenția exprimată de oficiali români de a insista să cumpere încă o escadrilă F-16. Acest plan al României vine chiar în momentul în care o altă țară, Norvegia, aflată și ea în apropierea Rusiei, anunță că vrea să-și scoată la vânzare avioanele F-16. Deci în condițiile în care unele state occidentale vor avioane noi, România insistă să cumpere aeronave second – hand.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Luis Rubiales, fostul președinte al Federaţiei Spaniole de Fotbal, ar putea ajunge la închisoare

Luis Rubiales, fostul preşedinte al Federaţiei Spaniole de Fotbal, riscă să ajungă la închisoare din cauza problemelor ce continuă după finala Cupei Mondiale de...

Atentat Moscova: bilanțul atacului a ajuns la 143 de morți

Bilanţul atentatului comis în suburbia Moscovei săptămâna trecută a urcat miercuri la 143 de morţi, potrivit unui nou raport comunicat de autorităţile ruse, atacul...

UE cere ca Facebook și Tik Tok să combată falsurile create cu inteligența artificială

UE, prin Comisia Europeană, a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să reducă "viralitatea conținutului"...
Ultima oră
Pe aceeași temă