29.3 C
București
joi, 16 septembrie 2021

Interviu FT: Comisarul pentru justiție Didier Reynders promite să apere supremația dreptului UE

Într-un interviu acordat publicației Financial Times, Didier Reynders a spus că această întrebare sporită a primatului dreptului UE – și dreptul Curții Europene de Justiție de a avea ultimul cuvânt – a creat un „efect de domino” care i-a încurajat pe alții să urmeze exemplul.
 
În semn de amenințare percepută, Comisia Europeană a lansat luna aceasta proceduri judiciare împotriva Germaniei ca răspuns la o hotărâre explozivă a curții sale constituționale anul trecut, conform căreia CEJ a acționat dincolo de competența sa într-un caz legat de cumpărarea de obligațiuni a Băncii Centrale Europene.
 
Următoarea mare provocare juridică în care se confruntă Bruxelles-ul este o decizie a tribunalului constituțional polonez, care ar putea veni pe 13 iulie, dacă anumite elemente ale tratatelor UE sunt compatibile cu constituția. Cazul, adus de guvernul naționalist al Poloniei, este considerat de experții juridici drept cea mai serioasă provocare de până acum a ordinii juridice a UE.
Reynders a spus că Varșovia a fost capabilă „să folosească exemplul deciziei germane” pentru a-și susține propriul caz conform căreia constituția poloneză și tribunalul său au prevalat asupra tratatelor UE și CEJ.
 
Înalți oficiali ai UE sunt din ce în ce mai alarmați de aceste provocări la adresa supremației legislației UE, fie că provin din țări din estul Europei, cum ar fi Polonia și Ungaria, sau din unele state membre fondatoare ale UE, printre care Germania și Franța.
 
Reynders a spus că nu și-a dat seama când a preluat funcția de justiție că ar fi „atât de important” să apărăm principiile fundamentale ale dreptului UE.
 
„Care este riscul dacă nu ne ocupăm de asta? Vom distruge uniunea însăși „, a spus Reynders. UE s-a bazat pe aplicarea consecventă a normelor în toate statele sale membre, deci dacă acest lucru nu va mai fi cazul, blocul ar putea fi subminat.
 
„Când avem o problemă într-un stat membru, riscul este un efect de revărsare pe care îl veți avea în toate statele membre sau în unele state membre, o tendință de a contesta primatul dreptului UE și competența exclusivă a Curții al Justiției „, a spus el.
 
În Franța, guvernul a apelat la Consiliul de Stat, cea mai înaltă instanță administrativă din Franța, pentru a anula o hotărâre a CEJ din octombrie conform căreia colectarea datelor de către serviciile de securitate a încălcat regulile de confidențialitate. Ulterior, Parisul a fost parțial respins de hotărârea curții franceze din aprilie.
 
Între timp, Ungaria a trimis o decizie a instanței europene care anulează legea imigrației înapoi la curtea sa constituțională, mai degrabă decât să accepte decizia CEJ ca fiind definitivă.
 
În ceea ce privește cazul german de anul trecut, curtea sa constituțională a declarat că CEJ nu a luat în considerare dacă achizițiile de active ale BCE erau proporționale.
 
Instanța germană a fost în cele din urmă mulțumită atunci când i s-au oferit mai multe informații despre strategia băncii centrale. Chiar și așa, Bruxelles-ul a lansat proceduri de încălcare a dreptului comunitar pentru apărarea principiului supremației CEJ.
 
Polonia este următorul caz cel mai presant, deoarece o decizie poloneză împotriva supremației CEJ nu ar fi dezaplicarea unei hotărâri a CEJ [ca în cazul german ] ci chiar anularea prevederilor tratatului UE, spun analiștii.
 
În acest caz, comisia nu ar avea altă opțiune decât să ia măsuri legale împotriva Varșoviei.
 
Reynders a spus că „nu vrea să aștepte săptămâni și săptămâni înainte de a reacționa” la orice sfidare poloneză a hotărârilor CEJ. El a făcut deja pasul neobișnuit de a cere guvernului Poloniei să își retragă petiția către tribunalul constituțional înainte ca acesta să emită hotărârea.
 
Comisia a fost criticată puternic pentru că nu acționează rapid și solid pentru a proteja independența judiciară în Polonia.
 
Din 2016, guvernul polonez a eliminat parțial judecătorii de la instanța supremă prin pensionare forțată. De asemenea, a desemnat ilegal loialiști de partid la tribunalul constituțional, a înființat o nouă cameră pentru disciplinarea judecătorilor și o nouă lege care le restricționează independența.
 
Cu toate acestea, comisia a lansat doar două proceduri de încălcare a dreptului comunitar împotriva Varșoviei de când Reynders a preluat mandatul în 2019. Criticii spun că, de asemenea, a fost prea lent să ia măsuri pentru a forța Varșovia să se conformeze hotărârilor precedente ale CEJ. Bruxelles poate solicita instanței să impună amenzi țărilor care nu respectă hotărârile instanțelor europene.
De asemenea, comisia a fost atacată de membrii parlamentului european și de experți juridici pentru că nu a activat imediat noul „mecanism de condiționalitate” al UE, care leagă plățile bugetare ale UE de respectarea statului de drept.
 
Reynders a declarat că Bruxelles-ul a început lucrările de monitorizare a acțiunilor statelor membre și a elaborat orientări privind aplicarea noului mecanism. Ar lua o decizie cu privire la deschiderea dosarelor după vară.

Ultima oră
Pe aceeași temă